Урок української мови 8 клас
Підготувала: учитель української мови та літератури Марганецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №7 Л.В.Гордієнко
Тема. Порівняльний зворот.Виділення порівняльного звороту на письмі
Мета.Ознайомити учнів з правилами виділення порівняльних зворотів на письмі; формувати в них уміння правильно ставити розділові знаки в реченнях з порівняльним зворотом, використовувати їх в усному і писемному мовленні; розвивати логічне мислення учнів; виховувати вміння відчувати красу слова, любов і пошану до рідної мови.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: схема-опора, матеріали вправ із завданнями, вислови про українську мову.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
1. Індивідуальні завдання біля дошки
Завдання: замість словосполучень і речень записати прислівники, близькі за змістом. Охарактеризувати синтаксичну роль у реченні обставин.
1. Вчинити, як належить товаришеві (по-товариськи);
вивчити текст слово в слово (напам’ять);
рухатися без шуму (безшумно);
догори обличчям (горілиць);
охоче, із задоволенням, любов’ю до якого-небудь заняття (залюбки);
2. Робити щось поспішаючи (похапцем, нашвидку);
вивернути одяг підкладкою назовні (навиворіт);
йти, розстебнувши верхній одяг (нарозхрист);
зсунути головний убір на одне вухо (набакир).
2. Творчий диктант: доповнити текст означеннями і обставинами в ролі епітетів. Підкреслити і визначити вид обставин і означень у реченнях.
Йому перехопило дух. Те, що він побачив перед собою, на мить приголомшило і осліпило його: на (широчезній) рівнині, скільки зір сягав, (яскраво) золотились соняшники. Стояли до самого обрію, (пишноголові, стрункі й незліченні), і всі, як один, обернені до свого (небесного) взірця, до сонця…
Здавалось, вони й самі випромінювали світло своїми (жовтогарячими незліченними) коронами. І, може, тому навкруги, в зоні їхньої дії, було якось особливо (ясно, чарівно й святково), мов у заповіднику сонця. (М.Стельмах)
ІІ. Мотивування навчальної діяльності учнів.Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Завдання: запишіть по пам’яті початок поезії М.Рильського «Мова»
Як парость виноградної лози, плекайте мову
Пильно й ненастанно політь бур’ян…
- Розставте розділові знаки. Чи виникли у вас труднощі? Які?
- Яким художнім засобом літератури скористався автор у своїй поезії?
- Дайте визначення порівнянню
(порівняння – це зіставлення предметів на основі їх подібності)
- В українській мові така конструкція називається порівняльним зворотом.
- Скажіть, що вам є відомим з даної теми, а що невідомим?
- Сформулюйте завдання сьогоднішнього уроку:
ІІІ. Засвоєння нових знань. Формування умінь і навичок
1. Пояснення вчителя за схемою- опорою
2. Робота в групах. Пошукове завдання:
із записаних на дошці речень дібрати приклади, що розшифрують схему-опору. Відповіді обгрунтувати.
1. Стежина, неначе лоза виноградна, пнеться по білій стіні гори.(Д.Павличко)
2. Як гул століть, як шум віків, як бурі подих – рідна мова…(М.Рильський)
3. А Вкраїни ж мова, мов те сонце дзвінкотюче, мов те золото колюче…(П.Тичина)
4. Ти – весь у слові, як у сповиткові. (Б.Олійник)
5. По пшениці теплий вітер хвилями гуляє, молодую пшениченьку неначе гойдає.
(Л. Глібов)
6. Щастя! Воно прийшло, як завжди, неждано-негадано. (О.Гончар)
7. Була ти наче лісова царівна у зорянім вінку на темних косах. (Л.Українка)
8. І сорок літ ішов Франко-сіяч – і спів його звучав не раз як плач. (Д.Павличко)
9. Варвара розмовляла з батьком майже як доросла.
10. І всі ми, як один, підняли вгору руки, і тисяч каменів о молот загуло. (І.Франко)
11. Посипався як з решета наглий краплистий дощ, а далі полив як з відра.
(І.Н.-Левицький)
3. Виконання завдання з ключем:
виписати підряд ті словосполучення, у яких коми непотрібні, а потім ті , у яких треба виділити порівняльні звороти.
Свіжий як огірочок; як пісня линеш, рідне слово; колихається ніби колосся на вітрі; лютий мов звір; життя минало мов сон; овочі як овочі; а очі глибокі мов озера; верчусь як муха в окропі; апельсин мов кулак; роса посипалась як дощ.
Ключ: у кожному словосполученні підкресліть першу від початку букву і прочитайте слова О.Олеся: Є слова, як жар, пекучі і отруйні, наче чад…
4. Читання поезії ученицею
Завдання: прослухати поезію, записати в зошити порівняння.
Є слова, що білі-білі, -
Як конвалії, квітки,
Лагідні, як усміх ранку,
Ніжносяйні, як зірки.
Є слова, як жар, пекучі
І отруйні, наче чад…
В чарівне якесь намисто
Ти нанизуєш їх вряд. (О.Олесь)
- Як ви розумієте поезію?
ІV. Застосування знань учнів. Удосконалення умінь і навичок
1.Пояснювальний диктант
1. Коли плекаєш слово, мов струна воно бринить. (Д.Білоус) 2. В народу немає скарбу більшого, як його мова…(Ю.Мушкетик) 3. То серце від журби аж неначе стисне…(З.Кучерява) 4. Мова перейнята як духовність нації.5. Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла. (В.Сухомл.)
2. Творче завдання: з кожної групи речень зробити одне з порівняльним зворотом і записати у зошити.
1. Український народ створив багату і співучу мову. Така ще багата наша земля. Такий ще співучий соловейків спів. 2. Кожне слово в ній виблискує всіма гранями лагідності й доброти, твердості й наполегливості. Так виблискує діамант, шліфований віками. 3. Усе минає, а слово не мине. Так не мине пам’ять, любов і добро.
3. Диктант безперервної дії
За умови ослаблення нервової системи, як зазначав фізіолог І.Павлов, виявляються так звані «фазові стани», коли на будь-який подразник людина реагує ніби «навпаки», діючи всупереч звичній моделі поведінки. Саме такий вид упертості є яскравим виявом слабкої волі. (За Ю.Орловим)
V. Підсумок уроку
1. Розв’язання мовної шаради
1. Сурядний єднальний сполучник, синонімічний сполучникові й , та.
2. Прийменник, вживається із словами у місцевому відмінку.
3. Іменник жіночого роду однини ІІІ-ї відміни, антонім до слова доброта, лагідність.
4. Іменник, вжитий у множині , давальному відмінку, антонім до слів друзі, товариші.
5. Дієслово, вжите у минулому часі, ІІІ-й особі однини, синонім до слова заблищала, в народі кажуть: як зоря…
6. Займенник ІІІ-ї особи однини у називному відмінку.
І на злість ворогам засіяла вона- розгадка
Завдання: запишіть продовження цих рядків по пам’яті
- З якої поезії ці рядки?
- Кому присвячена поезія? Хто автор?
- Якими засобами досягає автор високої поетичності, малюючи образ рідної мови?
2. Бесіда:
- Що цікавого було на уроці?
- Чого навчились?
- Для чого нам потрібно знати відомості про порівняльний зворот?
VІ. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал; повторити відомості про стилі мовлення; із підручника літератури виписати 8 речень із порівняльним зворотом