Конспект уроку української мови 8 клас Тема. "Порівняльний зворот"

Про матеріал
Конспект уроку 8 клас українська мова Тема. Порівняльний зворот. Матеріали конспекту містять вправи на розвиток мовлення, мислення учнів, творчі завдання, схеми, картки для індивідуальної перевірки знань . Може бути використаний у класах з поглибленим вивченням української мови
Перегляд файлу

Урок української мови  8 клас

Підготувала: учитель української мови та літератури Марганецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №7  Л.В.Гордієнко 

 

 

Тема. Порівняльний зворот.Виділення порівняльного звороту на письмі

 

Мета.Ознайомити учнів з правилами виділення порівняльних зворотів на письмі; формувати в них уміння правильно  ставити розділові знаки в реченнях з порівняльним зворотом, використовувати їх в усному і писемному мовленні; розвивати логічне мислення учнів; виховувати вміння відчувати красу слова, любов і пошану до рідної мови.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: схема-опора, матеріали вправ із завданнями, вислови про українську мову.

 

                                       Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

 

             1. Індивідуальні завдання біля дошки

Завдання: замість словосполучень і речень записати прислівники, близькі за змістом. Охарактеризувати синтаксичну роль у реченні обставин.

 

1. Вчинити, як належить товаришеві (по-товариськи);

    вивчити текст слово в слово  (напам’ять);

    рухатися без шуму    (безшумно);

    догори обличчям  (горілиць);

    охоче, із задоволенням, любов’ю до якого-небудь заняття (залюбки);

 

2.  Робити щось поспішаючи  (похапцем, нашвидку);

     вивернути одяг підкладкою назовні (навиворіт);

     йти, розстебнувши верхній одяг  (нарозхрист);

     зсунути головний убір на одне вухо  (набакир).

 

            2. Творчий диктант:  доповнити текст означеннями і обставинами в ролі епітетів. Підкреслити і визначити вид обставин і означень у реченнях.

   Йому перехопило дух. Те, що він побачив перед собою, на мить приголомшило і осліпило його: на (широчезній)  рівнині, скільки зір сягав, (яскраво) золотились соняшники. Стояли до самого обрію, (пишноголові, стрункі й незліченні), і всі, як один, обернені до свого (небесного) взірця, до сонця…

    Здавалось, вони й самі випромінювали світло своїми (жовтогарячими незліченними) коронами. І, може, тому навкруги, в зоні їхньої дії, було якось особливо (ясно, чарівно й святково), мов у заповіднику сонця.  (М.Стельмах)

 

ІІ. Мотивування навчальної діяльності учнів.Повідомлення теми, мети і завдань уроку

     Завдання: запишіть по пам’яті початок поезії М.Рильського «Мова»

       Як парость виноградної лози, плекайте мову

       Пильно й ненастанно політь бур’ян…

 

- Розставте розділові знаки. Чи виникли у вас труднощі? Які?

- Яким художнім засобом літератури скористався автор у своїй поезії?

- Дайте визначення порівнянню

  (порівняння – це зіставлення предметів на основі їх подібності)

- В українській мові така конструкція називається порівняльним зворотом.

-  Скажіть, що вам є відомим з даної теми, а що невідомим?

- Сформулюйте завдання сьогоднішнього уроку:

  • дізнатись чим виражається порівняльний зворот;
  • з’ясувати умови, при яких порівняльний зворот виділяється на письмі комами;
  • вчитись правильно розставляти розділові знаки у реченнях з порівняльним зворотом.

 

ІІІ. Засвоєння нових знань. Формування умінь і навичок

              1. Пояснення вчителя за схемою- опорою

                

                         

2. Робота в групах. Пошукове завдання:

 із записаних на дошці речень дібрати приклади, що розшифрують схему-опору. Відповіді обгрунтувати.

 

 1. Стежина, неначе лоза виноградна, пнеться по білій стіні гори.(Д.Павличко)

 2. Як гул століть, як шум віків, як бурі подих – рідна мова…(М.Рильський)

 3. А Вкраїни ж мова, мов те сонце дзвінкотюче, мов те золото колюче…(П.Тичина)

 4. Ти – весь у слові, як у сповиткові. (Б.Олійник)

 5. По пшениці теплий вітер хвилями гуляє, молодую пшениченьку неначе гойдає.

(Л. Глібов)

 6. Щастя! Воно прийшло, як завжди, неждано-негадано. (О.Гончар)

 7. Була ти наче лісова царівна у зорянім вінку на темних косах. (Л.Українка)

8. І сорок літ ішов Франко-сіяч – і спів його звучав не раз як плач. (Д.Павличко)

9. Варвара розмовляла з батьком майже як доросла.

10. І всі ми, як один, підняли вгору руки, і тисяч каменів о молот загуло. (І.Франко)

11. Посипався як з решета наглий краплистий дощ, а далі полив як з відра.

(І.Н.-Левицький)

        

3. Виконання завдання з ключем:

виписати підряд ті словосполучення, у яких коми непотрібні, а  потім ті , у яких треба виділити порівняльні звороти.

   Свіжий як огірочок; як пісня линеш, рідне слово; колихається ніби колосся на вітрі; лютий мов звір; життя минало мов сон; овочі як овочі; а очі глибокі мов озера; верчусь як муха в окропі; апельсин мов кулак; роса посипалась як дощ.

Ключ: у кожному словосполученні підкресліть першу від початку букву і прочитайте слова О.Олеся: Є слова, як жар,  пекучі і отруйні, наче чад…

 

        4. Читання поезії ученицею

   Завдання: прослухати поезію, записати в зошити порівняння.

                              Є слова, що білі-білі, -

                              Як конвалії, квітки,

                              Лагідні, як усміх ранку,

                              Ніжносяйні, як зірки.

                              Є слова, як жар, пекучі

                              І отруйні, наче чад…

                              В чарівне якесь намисто

                              Ти нанизуєш їх вряд.        (О.Олесь)

- Як ви розумієте поезію?

 

ІV. Застосування знань учнів. Удосконалення умінь і навичок

 

                            1.Пояснювальний диктант 

 

   1. Коли плекаєш слово, мов струна воно бринить. (Д.Білоус) 2. В народу немає скарбу більшого, як його мова…(Ю.Мушкетик) 3. То серце від журби аж неначе стисне…(З.Кучерява) 4. Мова перейнята як духовність нації.5. Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не  звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла. (В.Сухомл.)

                            2. Творче завдання: з кожної групи речень зробити одне з порівняльним зворотом і записати у зошити.

 

1. Український народ створив багату і співучу мову. Така ще багата наша земля. Такий ще співучий соловейків спів. 2. Кожне слово в ній виблискує всіма гранями лагідності й доброти, твердості й наполегливості. Так виблискує діамант, шліфований віками. 3. Усе минає, а слово не мине. Так не мине память, любов і добро.

 

                          3. Диктант безперервної дії

 

     За умови ослаблення нервової системи, як зазначав фізіолог І.Павлов, виявляються так звані «фазові стани», коли на будь-який подразник людина реагує ніби «навпаки», діючи всупереч звичній моделі поведінки. Саме такий вид упертості є яскравим виявом слабкої волі. (За Ю.Орловим)

 

V. Підсумок уроку

             

                         1. Розв’язання мовної шаради

1. Сурядний єднальний сполучник, синонімічний сполучникові  й , та.

2.  Прийменник, вживається із словами у місцевому відмінку.

3. Іменник жіночого роду однини ІІІ-ї відміни, антонім до слова доброта, лагідність.

4. Іменник, вжитий у множині , давальному відмінку, антонім до слів  друзі, товариші.

5. Дієслово, вжите у минулому часі, ІІІ-й особі однини, синонім до слова  заблищала, в народі кажуть: як зоря…

6. Займенник ІІІ-ї особи однини у називному відмінку.

 

 І на злість ворогам засіяла вона- розгадка

 

Завдання:  запишіть продовження цих рядків по пам’яті

- З якої поезії ці рядки?

- Кому присвячена поезія? Хто автор?

- Якими засобами досягає автор високої поетичності, малюючи образ рідної мови?

 

                    2. Бесіда:

 

- Що цікавого було на уроці?

- Чого навчились?

- Для чого нам потрібно знати відомості про порівняльний зворот?

 

VІ. Домашнє завдання

                                           Вивчити теоретичний матеріал; повторити відомості про стилі мовлення; із підручника літератури виписати 8 речень із порівняльним зворотом

 

 

 

docx
Додано
11 січня 2020
Переглядів
999
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку