Опорний конспект уроку з Основ галузевої економіки і підприємництва при вивченні теми "Види грошей"

Про матеріал

Під час вивчення теми про особливості функціонування ринкової економіки не можна не приділити увагу одному з видатних винаходів економічного життя — грошам. Гроші — єдиний товар, із якого не можна отримати користі, лише як позбавившись їх. Вони не нагодують вас, не одягнуть, не дадуть притулку та не розважать доти, доки ви не витратите їх або не інвестуєте. Багато чого в житті люди роблять заради грошей, а гроші майже все можуть зробити для людей. Матеріальний та освітній рівень людини, її соціальний статус, життєвий успіх і багато чого іншого в ринковій системі залежить від грошей. Гроші — це приваблива та нескінченна загадка, «чарівний засіб». Дізнаємося, у чому полягає сутність грошей, які функції вони виконують, яке значення мають для економіки.

Перегляд файлу

  Гроші дуже лихий пан, але вельми  хороший слуга.

Френсіс Бекон

Тема: Види грошей.

  Питання

  1. Історія грошей.
  2. Види та функції грошей.
  3. Закон грошового обігу.

І.  Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Картка – завдання

Установіть відповідність між поняттями та їхніми визначеннями.

Пропозиція

  1. Кількість товарів і послуг, що споживачі бажають і можуть придбати за цінами кожного рівня у визначений період часу.

Дефіцит

  1. Конкретна кількість товару, запропонованого на ринку за окремою конкретною ціною.

Попит 

  1. Чим нижча ціна, тим більшу кількість товарів і послуг готові придбати покупці, і чим вища ціна тим меншу кількість товарів і послуг готові придбати покупці.

Величина попиту

  1. Стан товарного ринку при встановленні фактичної ціни вище рівня рівноважної, за якої величина ппропозиції більша від величини попиту.

Закон пропозиції

  1. Ціна, що врівноважує попит та пропозицію в результаті дії конкуренції.

Ринкова рівновага

  1. Чим вища ціна, тим більша кількість товарів і послуг пропонується на ринку і чим нижча ціна тим менша кількість товарів і послуг пропонується на ринку.

Закон попиту

  1. Ситуація на ринку  товару або послуги, за якої величина попиту дорівнює величині пропозиції.

Величина пропозиції

  1. Стан товарного ринку при встановленні фактичної ціни нижче рівня рівноважної, за якої величина попиту більша від величини пропозиції.

Надлишок 

  1. Конкретна кількість товару, що споживкачі готові придбати за окремою конкретною ціною.

Рівноважна ціна

  1.  Кількість товару і послуг, яку виробники чи продавці бажають і можуть поставити на ринок по кожному рівню цін у визначений період часу

 

Тестові завдання

1. Крива попиту ілюструє залежність:

А ціни від попиту

Б попиту від ціни

В величини попиту від ціни

Г величини попиту від пропозиції

2. Яка із зазначених подій не приведе до зміщення кривої попиту на каву?

А зміна у смаках людей щодо кави

Б збільшення грошових доходів споживачів кави

В падіння ціни на каву

Г сподівання, що ціна на каву впаде в майбутньому

3. Якщо два товари є взаємозамінними, то зростання ціни на перший викличе:

А падіння попиту на другий. товар

Б зростання попиту на другий товар

В збільшення величини попиту на другий товар

Г падіння величини попиту на другий товар

4. Який із наведених чинників не має безпосереднього впливу на попит?

А кількість покупців

Б ціни на ресурси

В доходи споживачів

Г ціни товарів-субститутів

5. Крива пропозиції ілюструє залежність:

А величини пропозиції від попиту

Б пропозиції від ціни

В ціни від пропозиції

Г величини пропозиції від ціни

6. Якщо ціни зростають, а інші умови залишаються незмінними, закон пропозиції виявляється:

А у зростанні пропозиції

Б зменшенні пропозиції

В зростанні величини пропозиції

Г падінні величини пропозиції

7. Удосконалення технології спричиняє:

А зміщення кривої попиту праворуч

Б зміщення кривої пропозиції ліворуч

В зміщення кривої попиту ліворуч

Г зміщення кривої пропозиції праворуч

8. Ринкова пропозиція безпосередньо не зазнає впливу:

А цін на ресурси

Б зміни технології

В кількості фірм

Г доходів споживачів

 

 

9. Якщо ринкова ціна вища за рівноважну, то:

А з'являються надлишки товарів

Б виникає дефіцит товарів

В знижується ціна ресурсів

Г збільшуються доходи споживачів

10. Якщо функція попиту на яблука QD =11 — Р, а функція пропозиції 

QS =2Р — 4, то на ринку встановиться рівноважна ціна:

А 6 грош. од.

Б  5 грош. од.

В 10 грош. од.

Г 15 грош. од.

 

Вивчивши цю тему, ви дізнаєтесь:

Мандруючи до витоків розвитку людини – натурального господарства, коли люди самі забезпечували себе всім необхідним, - ми з’ясуємо:

  •      що стало причиною переходу до товарного виробництва;
  •      які товари виконували роль грошей, тобто вільно обмінювалися на будь-який товар;
  •      що називається грошима.

I. Вивчення нового матеріалу.

1 питання Історія грошей

      На сьогоднішній день для будь-яких розрахунків, досить натиснути на кнопку, провести пластиковою карткою в магазині або просто використовувати пристрій безконтактної оплати і необхідна сума грошей буде знята з рахунку. А ось історія згадує і інші часи. Як же відбувався розвиток грошей, починаючи з Древніх часів і до сьогоднішнього дня?

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/18.jpg

    Гроші є одним з важливих винаходів людини. Вони виникли для зручності розрахунків в торгівлі.

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/19.jpg

    У період пізнього первісного суспільства відбувався постійний обмін різними товарами. Спочатку в якості обміну використовували каміння, раковини, шматки металу. Потім для здійснення угоди купівлі-продажу з будь-якими товарами, з'явилися «первісні гроші». Як правило, їх роль виконували товари, які користувалися тією чи іншою постійною цінністю. Це могли бути худоба, хутро, раби, сіль, рідкісні раковини і т. п. Все ще залежало від регіонів, де відбувалася угода.http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/20.jpg

      У деяких регіонах першими грошима стали шкури звірів. Жителі прибережних районів в якості грошей використовували раковини каурі, які добували в Індійському океані. А в тій місцевості, де люди займалися землеробством і обробкою різних культур, грошима служили продукти. Інші розрахунок вели цукром, какао, слоновою кісткою і опіумом. А народи Півночі грошовою одиницею вважали оленів. У жителів Нової Гвінеї одиницею платежу був раб. Також в якості грошей використовувалися списи, собачі зуби, шматки вапняку і навіть свинячі хвостики.

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/21.jpg

      У XIII столітті до н. е. по мірі розвитку товарообміну в якості грошей люди стали використовувати золото і срібло у вигляді різних злитків. Згодом дорогоцінні метали поступово стали універсальною формою грошей.

    На наступному історичному етапі розвитку грошей, в більшості країн з'явилися для розрахунку монети. У 7 столітті до н.е. були випущені перші металеві гроші - монети в Лідії. Вони мали форму бобу. Потім карбувати монети почали греки.

    А ось перші паперові гроші були винайдені в Китаї в 806 році н.е. Папір для цих купюр було виготовлено з кори шовковиці та на ній ставили печатку імператора і підписи скарбників. У Європі паперові гроші з'явилися лише в 18 столітті і потім отримали широке поширення в усьому світі.

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/22.jpg

     Після паперових грошей людина придумала безготівкові гроші, векселі, цінні папери та банківські картки. Можливо, незабаром на зміну банківськму пластику прийде смартфон. Новий iPhone 6 вже готовий замінити банківську карту. Система Apple Pay - це система безконтактних платежів і вбудований сканер, який здатний ідентифікувати власника за відбитками пальців.

    Останнім нововведенням в еволюції грошей є електронні гроші. Вони є своєрідним продовженням безготівкових грошей і створені для зручності роботи в інтернеті. І хоча електронні гроші досить новий вид розрахунку, але в майбутньому людина придумає, чим замінити і їх.

Задача. У деякому місці зібралися 5 Володимирів Великих, 5 Ярославів Мудрих, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа та Іван Франко. Коли їх відняли від Тараса Шевченка. Виявилось, що місцем їх зібрання була будівля Верховної Ради. Чи могла відбутись така зустріч? Визначте історичний період, коли така зустріч могла б відбутись. Чому, на вашу думку, не було на зустрічі Лесі Українки?

ІІ питання Види та функції грошей

    Що ж таке гроші? Це особливий товар, який використовують при обміні як еквівалент усіх інших товарів. Гроші при обміні товарів і послуг виступають в ролі посередника і забезпечують обіг товарів на ринку, а також дозволяють суспільству уникнути незручностей бартерного обміну.

Робота з схемою.

 Проаналізуйте схему і зробіть висновок (схема 1).

Види грошей в сучасній системі грошового обігу:

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/7.jpgСхема 1

Види грошей

За критерієм матеріально-речового змісту розрізняють дві групи носіїв грошових властивостей: повноцінні (товарні та металеві) і неповноцінні (паперові та кредитні):

  •       Повноцінні — це гроші, номінальна вартість яких відповідає вартості благородного металу, що міститься в них. До повноцінних відносять товарні та металеві гроші.
  •       Неповноцінні гроші — це гроші, які не мають власної субстанціональної вартості. До них відносяться паперові, кредитні гроші та білонна (розмінна) монета.
  •       Змішані форми грошей ─ гроші, якими користувалися в період переходу від повноцінних до неповноцінних грошей.

Товарні гроші — це різновид грошей, які є товаром (наприклад худоба, зерно, ракушки, хутра). Тобто предмети, які можна безпосередньо використовувати, проте одночасно, вони виступають і як еквівалент вартості інших товарів. Купівельна спроможність товарних грошей ґрунтується на вартості, властивій конкретному товару, який виступає в ролі грошей.

Металеві гроші спочатку з'явилися як шматки металу різної форми та ваги, з часом вони трансформувались у форму монет. Монета грошовий знак, виготовлений з металу (золота, срібла, міді або сплавів) встановлених законом ваги і форми, що використовується як засіб грошового обігу та платежу.

Паперові гроші — це гроші, що не мають самостійної вартості, або ця вартість не співрозмірна з номіналом. Вони випускаються державою для покриття своїх (бюджетних) витрат і наділяються нею примусовим курсом, визнаються законним платіжним засобом на всій території.

Кредитні гроші — це права вимоги до фізичних або юридичних осіб, спеціальним чином оформлений борг, зазвичай у формі переданого цінного паперу, які можна використовувати для покупки товарів (послуг) або оплати власних боргів. Оплата по таким зобов'язанням зазвичай проводиться у визначений термін, хоча є варіанти, коли оплата проводиться в будь-який час на першу вимогу. Кредитні гроші несуть в собі ризик невиконання вимоги. Кредитні гроші пройшли наступний шлях розвитку: вексель, банкнота, чек, електронні гроші, кредитні картки.

Практичне завдання (гра «Сходження на вершину»).

До сьогоднішнього уроку ви мали поцікавитися грошовими одиницями інших країн.

Отож, пропоную ГРУ «Сходження на вершину»: на дошці намальована гора з вершиною. Назва вершини – Національні валюти країн. Обираються два учасники гри, кожен з яких отримує по 20 карток з назвами національних валют країн світу ( як дійсних, так і вигаданих, хибних, неіснуючих). Гора з кожного боку має по п’ять сходинок, що ведуть до її вершини. Учні-учасники гри по черзі обирають дійсну назву національної валюти. Назва валюти може бути вказана лише один раз, тобто якщо суперник  – гравець вже вказав її, то інший, використовувати її в своєму сходженні на вершину вже не може, а повинен відшукати і використати іншу назву існуючої валюти. Учні поступово переміщуються по сходинках гори, пересуваючи свій прапорець ближче до вершини. Перемагає той учасник гри, який якнайшвидше подолає всі етапи і дійде до вершини першими. Експерти - всі інші учні групи, які коментують вибір валюти учасників  гри, називають назву країни, яка має таку валюту, якщо така існує.

 

НАЗВИ НАЦІОНАЛЬНИХ ВАЛЮТ (дійсні і вигадані):

    Тугрик, євро, фарінт, рупія, тіроль, ієна, крістінг, ліра, юань, футсі, тенге, бавар, франк, кідінг, фунт, мінор, дупліт, долар, юлій, ларі.

    Гроші визначаються їх функціями. Тобто, грошима є все те, що виконує грошові функції. В ролі грошей можуть виступати найрізноманітніші предмети, і навіть нематеріальні об'єкти.

Робота з схемою.

 Проаналізуйте схему і зробіть висновок (схема 2).

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/8.jpg 

 Схема 2

1. Засіб обігу

    Ця функція грошей в обороті товарів і послуг виступає посередником. Для засобів обертання важливим моментом є ліквідність. Замість обміну одного товару на інший, товаровиробники отримують гроші за проданий товар і потім на них набувають інший необхідний їм товар.

   Коли гроші виступають в ролі посередника, то акти купівлі продажу не прив'язані до часу. Якщо товар і був проданий сьогодні, то на ці гроші є можливість купувати інший товар в будь-який час і в будь-якому іншому місці. І неважливо коли це станеться: через день, тиждень або місяць. Тобто, гроші є засобом обігу, які долають часові та просторові обмеження обмінних відносин. Гроші, як засіб обертання це зручність обороту.

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/9.jpghttp://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/9.jpg

 2. Засіб платежу

     Така функція необхідна при сплаті боргу. Це відбувається при розвитку кредиту. Якщо ви придбали якийсь товар в кредит, то ви відразу ж стаєте його власником, але продовжуєте виплачувати за нього гроші протягом якогось часу. І якщо ви берете товар за певну суму, то саме цю суму ви зобов'язані погасити, навіть якщо його ціна змінилася в бік зменшення або збільшилася. Тобто, на куплений в кредит товар, зміна його ціни на суму боргу не впливає.

3. Міра вартості.

    Це коли гроші вимірюють вартість товарів через ціни, які залежать від властивостей товару і його якості. В цьому випадку гроші виступають в ролі загального. Еталоном вимірювання вартості товару може бути будь-яка грошова одиниця. Це можуть бути долари,  рублі,  гривні. Для даної функції важливо, щоб гроші мали стабільну цінність. Але, на жаль, жоден з видів грошей постійної цінністю не має. Навіть за часів, коли в якості грошової одиниці використовували дорогоцінні метали, через здешевлення їх виробництва призводило до цінової революції. Те ж саме відбувається і з паперовими грошима, так як частим явищем стає знецінення грошей, тобто інфляція.

4. Засіб накопичення

    Ця функція дозволяє забезпечити купівельну спроможність в майбутньому і створити якийсь запас добробуту. Це може бути звичайне накопичення грошей для будь-яких цілей. Якщо ви, наприклад, вирішили купити нерухомість, але для цієї покупки у вас поки немає необхідної суми, то ви будете її відкладати протягом декількох років. Але для цієї функції важливо, щоб через інфляцію гроші не знецінилися, а зберегли свою цінність.

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/10.jpghttp://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/10.jpg

 5. Світові гроші

    Ця функція передбачає вільний обіг деяких видів грошей, як платіжного засобу в міжнародному масштабі, тобто за межами національних кордонів. Раніше в ролі світових грошей були грошові знаки з благородних металів. А зараз ця роль відведена більш надійним національним валютам, таким, наприклад, як долар або євро. Це вільно конвертована валюта, за допомогою якої відбувається зіставлення ціни грошей однієї країни з ціною грошей іншої країни.

Практична робота.

Які функції виконують гроші в таких ситуаціях?

1.  Родина Федорових отримала відсотки зі свого депо­зитного рахунку в банку «Аваль» у розмірі 3400 грн.

2.  На сімейній раді члени родини вирішували купити кухонний комбайн за 5900 грн, новий телевізор за 8950 грн чи набір садових меблів за 7800 грн. 

3.  У зв'язку з прийнятим рішенням наступного дня родина купує набір садових меблів. 

4.  Бабуся була незадоволена прийнятим рішенням, тому вирішила залишок від отриманих у банку гро­шей зберігати та відкладати з власної пенсії на по­купку кухонного комбайну. 

5.  Батько  запропонував обміняти цю суму на євро. 

6.  Мати, яка працює викладачем, отримала заробітну плату 5840 грн.

7.  Вона перш за все сплатила комунальні платежі за минулий місяць у розмірі 2800 грн. 

8.  Скоро новорічні свята, тому вона вирішила зайти після роботи до торгового центру подивитися, які подарунки можна придбати кожному члену родини та запланувати певні витрати. 

9. У суботу родина завжди вирушає до супермаркету та закуповує продукти на тиждень. 

10. А діти, Сашко та Марійка, отримують свої кишень­кові гроші. 

11.  Діти завжди ретельно обмірковують свої видатки.     

12.  Ніхто не здогадувався, який подарунок готує батько  родини, поклавши свою премію у розмірі 1500 доларів на банківський рахунок «Новорічний». 

Жарт (для релаксації)

 Тато, ти пам'ятаєш, що обіцяв мені 100 доларів, якщо я добре закінчу І семестр?

Так-так, звісно. Ну, як твої справи?

— Поздоровляю тебе, тато. Ти зекономив цю суму.

   Роль грошей

   Для економіки гроші відіграють дуже важливу роль. Вони є сполучною ланкою між товаровиробниками, «інструментом» громадських економічних зв'язків, а також засобом обліку праці в товарному господарстві.

    Прийом «Філософський діалог»:

  • Яка роль грошей у житті людини?

«Гроші маєш – і всі дрижать!

Без грошей і слави не здобудеш!

Гроші свідків забезпечать!

Гроші – істина. Гроші - могутність»

Бертольд Брехт

«Гроші для людей розумних становлять засіб, для дурнів – мету».

П. Декурсель

  • Якості грошей?

«Гроші не пахнуть, але випаровуються».

С. Лесь

  • Як збагатіти?

«Якщо хочете збагатіти, навчіться не лише заробляти, але й бути економним».

Б.Франклін

  • Чи потрібно прагнути багатства?

«Багатство – річ, без якої можна жити щасливо. Але добробут – річ необхідна для щастя».

М. Чернишевський

  • Якою може бути ціна багатства?

«Багатству деяких людей не варто заздрити: вони придбали його такою ціною, яка нам не по кишені, - вони пожертвували заради нього спокоєм, здоров’ям, честю, совістю. Це надто дорого - угода заподіяла б нам лише збитки».

Ж.Лабрюйєр

  • Скільки потрібно грошей?

«Грошей потрібно рівно стільки, щоб не відчувати себе приниженим».

А. Пугачьова

  • На що можна витратити гроші?

«За гроші можна викупити майже все – крім тепла людського серця».

  • Як витратити гроші?

«Витрачайте менше, ніж заробляєте – ось вам і філософський камінь».

Б.Франклін

Робота з схемою.

 Проаналізуйте схему і зробіть висновок (схема 3).

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/11.jpghttp://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/11.jpgСхема 3

    Гроші обслуговують виробництво. З їх допомогою відбувається реалізація капіталу у вигляді грошових потоків. Вони грають важливу роль в утворенні і перерозподілі національного доходу. Вони є об'єктом грошово-кредитного регулювання економіки промислово розвинених країн. З їх допомогою відбувається накопичення капіталу.

3 питання Закон грошового обігу

     Американський економіст Ірвінг Фішер створив математичну формулу залежності рівня цін від грошової маси. У формулі Фішера наведені фактори, що визначають кількість грошей, які необхідні для нормального функціонування ринкового господарства.

Зако́н грошово́го о́бігу — загальний економічний закон, який визначає, що протягом даного періоду для обігу необхідна лише певна об'єктивно обумовлена маса купівельних і платіжних засобів.

Рівняння Фішера має вигляд:

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/12.jpghttp://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Groshi_ua/12.jpg

 де:

M - кількість грошей, що перебувають в обігу

V - швидкість обігу грошей

P - середня ціна однієї угоди

Q - кількість проданих товарів і послуг

    Якщо ви розглянете формулу докладніше, то помітите, що частина формули, розташованої зліва представляє собою кількість сплачених грошей, тобто є пропозиція грошей, тоді, як її права  частина являє суму цін проданих товарів, тобто попит на гроші.

    Тепер перетворимо це рівняння і отримаємо формулу рівня товарних цін:

Р = MV/Q

    Тобто, середня ціна товарів буде дорівнювати добутку маси грошових знаків на швидкість їх обігу і поділена на кількість товарів.

    Фішер прийшов до висновку, що вартість грошей обернено пропорційна їх кількості. За допомогою формули Фішера є можливість зорієнтуватися і зрозуміти, яку кількість грошей потрібно створити (еміссувати), щоб економіка нормально розвивалася. Рівняння Фішера дозволяє визначити розмір грошової маси, швидкості обігу грошей, середнього рівня цін.

Як можна використовувати рівняння Фішера, давайте продемонструємо на прикладі вирішення задачі: 

Яка швидкість обігу грошей у фірмі, якщо відомо, що загальна сума грошей, яка потрібна для нормального грошового обігу, дорівнює 1 млн.грн., середній рівень цін на товари – 20 грн., загальний обсяг товарів, що продаються протягом року, складає 30 тис.шт.?

ІІ. Закріплення  нового матеріалу

Самостійна робота із взаємоперевіркою.

Визначити які функції виконують гроші в таких ситуаціях.

1 варіант

1.  Родина Федорових отримала відсотки зі свого депо­зитного рахунку в банку «Аваль» у розмірі 2400 грн.

2.  На сімейній раді члени родини вирішували купити кухонний комбайн за 1900 грн, новий телевізор за 1950 грн чи набір садових меблів за 1800 грн.

3.  У зв'язку з прийнятим рішенням наступного дня родина купує набір садових меблів.

4.  Бабуся була незадоволена прийнятим рішенням, тому вирішила залишок від отриманих у банку гро­шей зберігати та відкладати з власної пенсії на по­купку кухонного комбайну.

5.  Батько ж запропонував обміняти цю суму на євро.

2 варіант

1.  Мама отримала заробітну плату у розмірі 840 грн.

2.  Скоро новорічні свята, тому вона вирішила зайти після роботи до торгового центру подивитися, які подарунки можна придбати кожному члену родини та запланувати певні витрати.

3. У суботу родина завжди вирушає до супермаркету та закуповує продукти на тиждень.

 4. Діти, Сашко та Марійка, отримують свої кишень­кові гроші та складають у скарбничку.

5.  Ніхто не здогадувався, який подарунок готує батько  родини, отримавши свою премію у розмірі 1500 доларів.

IІІ. Підсумок уроку.

1.  Назвіть специфічний товар, що має якість обміню­ватися на будь-який інший товар. 

2.  Коли люди беруть гроші в позику, що саме реально вони позичають? 

3.  Чи є кредитні картки грошима?         

4.  Яку функцію виконують гроші, коли ви відкриваєте депозитний рахунок у банку? 

5.  Ваші батьки володіють будинком на морі, оцініть власне для вас його ліквідність. 

     По – різному ставляться люди до грошей. Дехто вбачає у них зло, причину ворожнечі між людьми. Гроші – це тема чисельних творів художньої та наукової літератури, народної творчості. Гроші надають людям неоціненні послуги. Тому урок хочеться завершити словами того ж англійського філософа.    

Гроші дуже лихий пан, але вельми  хороший слуга.

Френсіс Бекон

ІV. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника стор. 57 – 62.

2. Розробити «Економічну шпаргалку» (словничок термінів, підказки до теми).

3. Підготувати есе з теми «Гроші — що цікавого я про них дізнався?».

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
11 квітня 2020
Переглядів
1368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку