Урок № 15
Тема. Орфограми. Принципи українського правопису. Складні випадки правопису ненаголошених голосних.
Мета: ознайомити учнів із принципами українського правопису, потворити деякі з найважливіших орфограм; удосконалювати орфографічні вміння та навички; розвивати логічне мислення, пам'ять.
Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу; закріплення
вивченого в попередніх класах).
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІ. Активізація опорних знань.
◊ Робота з підручником.
Виконання вправи 46.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
◊ Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (орфограма, принципи правопису – с. 22 – 23).
VІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
◊ Робота біля дошки.
Позначити в словах орфограми. З’ясувати, відповідно до якого з принципів українського правопису пишеться кожне слово.
Левада, кишеня, широко, звечора, розсипати, безшовний, щука, їзда, мідь, осінній, розрісся, Лев, лев.
◊ Переписати, на місці крапок уставляючи пропущені літери.
Виділити в кожному слові орфограму. Відповідно до якого з принципів українського правопису пишеться кожне слово?
Ро...мова, бе..слідно, бе..корисливий, л..міш, кр..хітний, коза..тво, запорі..ький, товари..тво, Фрідріх Ші..ер, Жан-Жак Ру..о, годи..ик.
◊ Словниковий диктант за аналогією.
У кожному з диктованих слів визначити орфограму. Записати самостійно дібране інше слово з тією ж орфограмою.
Здоров’я, блищати, беззбройний, боротьба, ткацтво.
◊ Робота з підручником.
Виконання вправи 50.
◊ Подані слова увести до самостійно складених речень.
Пояснити написання слів. На сонові якого принципу орфографії вони пишуться?
По друге – по-друге; вишневе – Вишневе; проте – про те; любов – Любов.
◊ Бесіда.
1) Що вивчає орфографія?
2) Яке написання називається орфограмою?
3) Яке правило називається орфографічним?
4) Що таке принцип орфографії?
5) За якими принципами орфографії здійснюється написання слів української мови?
6) Наведіть приклади слів, що пишуться відповідно до фонетичного принципу орфографії, морфологічного та історичного принципів.
7) Які слова пишуться за смисловим (диференціюючим) принципом?
V. Виконання вправ на закріплення знань, умінь та навичок.
◊ Пояснювальний диктант.
Позначити орфограму «Літери е, и, що позначають ненаголошені голосні».
Щоб висоти своєї досягнути, потрібно досягнути глибини. (В. ЦІілий.) А щоб глибінь душі пізнати, самому душу треба мати. (Й. Дудка.) Наш родовід іде від плуга, від рала і від лемеша. (О. Довгий.) Житній хліб – пшеничному дід. (Нар. творч.) Буханців запашних шережка шикувалась на засланій лаві. (І. Притика.) Зернинам букв мене навчала мати. а поле – букви кожного зерняти. (А. Бортняк.) Хлопці стояли на крутому березі, хлопці співали, як чотири березні… І від тої пісні над узбережжями посмішки світилися, як мережані… (А. Малишко.) І човен на річці, мов цятка, у синю пливе далину… (Л. Компанієць.) День, як батько, стояв на порозі, і ячали джерела з криниці… (В. Романюк.) Деркач в очеретах, як хвіртка дерев’яна, тривожно деренчить. (М. Клименко.) Переквітує квітень, перешумить весна, і буде тихе літо, глибінь ясна. (М. Драй-Хмара.)
◊ Словниковий диктант.
Сформулювати правила написання и та і в іншомовних словах. Позначити відповідні орфограми.
Ультиматум, універмаг, симпозіум, титанічний, Сирія, Сицилія, Сідней, Тиціан Вечелліо, Рафаель Санті, Леонардо да Вінчі, Леонардо Ді Капріо, Уолл-стрит, резолюція, дезінформація, маніакальний, ієрархія, джигіт, діалектика, Декларація прав людини, Демократична партія України.
◊ Попереджувальний диктант.
Позначити орфограму «Велика буква».
Папороть раз у житті розцвіта – в ніч на Івана Купала. (Н. Приходько.) Посутеніло. Між Дніпром і Доном Перун переморгнувся з Посейдоном.(Л. Костенко.) Обсмалить ковили сріблясті вуса у вересневу ніч Волосожар. (О. Абліцов.) Яка ніч у Пилипівку, такий день у Петрівку. (Нар. творч.) Спить Україна під Чумацьким Возом, віками спить, неначе під наркозом (Ю. Ряст.) Чумацький Шлях аж сяє в позолоті, Великий Віз відбився у ставку. (А. Підлужний.) І щиро русичів благословляв Ісус в Золотоверхому, і в Лаврі, і в Софії. (В. Ткаченко.) Вслухаймось в Веделя псалми, вдивляймось в твори Пимоненка, Грушевського збагнемо ми й переосмислимо Шевченка. (Б.Дегтярьов.) Щось від Сосюри є в усьому, від слів його і від жаги… (С.Бурлаков.) І вже не знаю, як сталось, що всі заспівали ту думу народу, Тарасів дзвінкий «Заповіт», і рвалося слово з тісного, маленького залу… (Л.Забашта.) Краю рідний, вишневий край, з «Кобзарем» я іду до тебе, з словом рідним, простим. Чекай! (К. Гордієнко.)
◊ Диктант із коментуванням.
Улітку 1903 року до Полтави на відкриття пам’ятника Іванові Котляревському з’їхалися письменники, художники, композитори, актори. Крім полтавців Панаса Мирного та Володимира Короленка, тут були Леся Українка, Михайло Коцюбинський, Марко Кропивницький, Михайло Старицький, Іван Тобілевич, Сергій Васильківський, Панас Сластьон, Василь Стефаник, Василь Кричевський, Фотій Красицький, автор пам’ятника скульптор Леонід Позен… Одне слово, то був з’їзд української інтелігенції.
На честь торжества влаштовано художню виставку, на які було представлено кілька сотень творів тридцяти авторів. То була, по суті, перша всеукраїнська художня виставка.
(За М. Безхутрим)
◊ Навчальний диктант.
З’ясувати, відповідно до якого з принципів українського правопису пишуться виділені слова.
Він любив цю пору – сінокіс. Луки в них під лісом і стелються ген до видноколу. Пливуть по зелених гривах невидимі каравани вітрів, пливуть угорі на могутніх крилах коршаки-підорли. Ген на овиді синіє ліс, він далеко-далеко, й здається, то хтось загубив маленьку синю крайку в зеленім безмежжі. Придивися пильніше до небесної далечини й неодмінно побачиш качину зграйку, о цій порі, влітку, качки безголосі, не виявляють себе криком. Натужно стогне край болота водяний бугай, намагається ввести в оману весь пташиний рід, удати з себе могутнього птаха; і десь ніжно передзвонюють журавлі.
(89 слів) (За Ю. Мушкетиком)
VII. Підведення підсумків уроку.
VIII. Домашнє завдання. § 5, вправа 49.