УРОК. ТЕМА:
Оскар Уайльд. «Хлопчик-Зірка». Тематика казки. Основний конфлікт твору. Символічний зміст назви твору.
Мета:
Теорія літератури:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до казки, слайди, фрагменти кінофільму «Хлопчик-Зірка»
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
1.Робота з епіграфом .
Шукай краси, добра шукай!
Вони є все, вони є всюди.
Не йди в чужий за ними край,
Найперш найди їх в свої груди.
І. Франко.
- Як ви розумієте слова українського поета І. Франка?
- Якої краси треба шукати?
- Як можна пов’язати слова епіграфа з літературними казками, які ми вивчаємо?
III. Актуалізація опорних знань.
1.Мозковий штурм.
- Що таке казка?
- Які бувають казки?
- Народні казки яких країн ви знаєте ?
- Чим відрізняється літературна казка від народної казки?
- Які літературні казки ви знаєте?
- Чим об’єднані всі ці казки?
- Визначте головну думку казки Андерсена «Соловей». (Краса, поєднана з добром, - це велика сила)
2.Компаративний аналіз китайської народної казки «Пензлик Маляна» та казки Андерсена «Соловей».
- Яка спільна думка цих казок? (Мистецтво, яке служить добрим справам, має велику силу, воно робить людину гарною.)
3. Вступне слово вчителя до теми уроку.
На жаль , якщо ви помічали, добро і краса не завжди поєднуються, важко знайти красиву і водночас добру серцем людину. В житті не все так просто. Як і в казках англійського письменника О.Уайльда.
4. Дослідницька робота.
Розповідь учнів про те, що вони цікавого знайшли про життя та творчість О. Уайльда, огляд ілюстрацій, відеоматеріалів до біографії О.Уайльда, відео презентація .
5. Слово вчителя.
У казках О. Уайльда перед нами відкривається дивовижний, прекрасний світ, наповнений коштовностями, незвичними речами, екзотичними квітами.
О. Уайльд був нестямно закоханий у все вишукане і прекрасне.
Потяг до прекрасного виник в Оскара Уайльда ще в дитинстві. Народився він в Ірландії, в Дубліні, столиці Ірландії, в чудовій сім’ї, де все дихало любов’ю до науки та мистецтва.
Батько, Вільям Роберт, був лікарем – окулістом, лікував очі, повертав слух, займався дослідженням історії Ірландії, збирав національний фольклор, писав книжки про видатних ірландців.
Мати, Франческо Оскар, писала вірші , перекладала художні твори, володіла багатьма європейськими мовами. Їхній будинок був найкращим у місті, в них була чудова бібліотека. Коли хлопчик підріс, батьки брали його у подорож по Ірландії, де він зачаровано слухав легенди про привидів.
До дев’яти років Оскар навчався дома, потім навчався в Королівській школі. Закінчивши школу добре , отримав Королівську стипендію на навчання в Трівіті-коледжі, який закінчив з золотою медаллю за знання давньогрецької літератури.
Вступив у найкращий заклад Європи – Оксфордський університет. Неважко помітити, що письменника з юних літ оточувало все витончене і красиве. Оскар понад усе цінував красу, вважаючи, що краса здатна облагородити життя.
У 1878 році в 24 роки , отримавши ступінь бакалавра мистецтв, він почав самостійне життя в Лондоні.
(Учні розповідають про країну Англію, читають вірші англійською мовою)
Після розмови з сином Оскар Уайльд створив ряд казок, мета яких – розвивати естетичний смак і мораль дітей.
В своїх дорослих казках письменник намагався пояснити важливі істини:
Ви, діти, скажете, що це дуже складно і не для казок.
Так, Оскар Уайльд писав, що його книжки призначені для дорослих дітей віком від 18 до 80 років. Він писав, що всі його казкові твори є повчальними. Не всі вони мають щасливий кінець, як і у житті. Його казкові герої борються не з чудовиськами , а зі своїми внутрішніми ворогами: жорстокістю, гордістю.
Може для вас, учнів 5го класу, філософія О. Уайльда занадто складна. Ми це зараз перевіримо.
6.Робота над змістом казки «Хлопчик-Зірка». Робота з текстом у підручнику, стр. 104-105.
Завдання 1й групі. Відповідь на запитання : чи сподобався вам Хлопчик Зірка? Знайдіть опис його зовнішності.
Завдання 2й групі. Які прийоми використовує автор, щоб показати красу хлопчика? (Порівняння). З чим порівнює вроду хлопчика автор?
Завдання 3й групі. Розкажіть про поведінку хлопчика, та зробіть висновки про його вдачу.
Робота з таблицею, заповнити її.
Поведінка Хлопчика-Зірки |
Риси вдачі |
|
1.Невдячний, пихатий 2.Зверхній і зарозумілий 3.Жорстокий, агресивний 4.Нечуйний 5.Самозакоханий |
7.Робота над другою частиною казки.
Зустріч Хлопчика-Зірки зі своєю мамою.
Вірно, мамина.
Ліричний відступ.
У вас у всіх є мами. Завданням на сьогоднішній урок було підготувати розповідь про свою маму та намалювати її портрет.
Покажіть портрети своїх мам та зачитайте твір про них.
Коли всі відвернулися від нього через його потворну зовнішність , тому що Хлопчик-Зірка образив свою маму, почалася еволюція, перетворення зовнішньої краси у внутрішню, але через страждання і приниження.
8.Міні диспут:
- Які думки та почуття викликає у вас образ цього героя ?
- Чи можна пробачити йому негідні вчинки через його красу?
- Як ви вважаєте, чи щасливий у цій казці кінець?
Хлопчик помер. Чому ?
Проаналізуймо з вами 5 заповідь Божу, написану у Євангелії: «Шануй свого батька та матір свою, щоб довгі були твої дні на землі, яку Господь, Бог твій, дає тобі!»
Діти, батьків треба любити, шанувати і пробачати навіть тоді, коли вони не завжди справедливі по відношенню до своїх дітей.
І тоді довго будете жити на землі…
Висновки.
Отже, основний конфлікт казки: добро і зло, краса і потворність, краса зовнішня і внутрішня.
IV. Підбиття підсумків.
Інтерактивна гра «Мікрофон».
Продовжте речення : «Прочитавши про Хлопчика-Зірку, я зробила для себе висновок, що …» (відповідають учні).
V. Домашнє завдання. Прочитати 2 частину казки, скласти план або сюжетний ланцюжок 2 частини.