Оскар Уайльд. «Хлопчик-Зірка». Тематика казки. Основний конфлікт твору. Символічний зміст назви твору.

Про матеріал
Урок-дослідження. Мета: викликати у сучасних учнів роздуми про стосунки з батьками, про повагу до батьків, про долю дітей на прикладі твору Оскара Уайльда.
Перегляд файлу

УРОК. ТЕМА:

Оскар Уайльд. «Хлопчик-Зірка». Тематика казки. Основний конфлікт твору. Символічний зміст назви твору.

 

Мета:

  • навчальна: дослідити з учнями життєвий і творчий шлях письменника, визначити тематику казки;  
  • розвивальна: формувати навички роботи з підручником, навички виразного читання, навички виділення ключових епізодів, коментування їх, висловлення власних суджень;
  • виховна: виховувати добросердечність, милосердя, несприйняття зла у будь-яких проявах, любов та повагу до батьків.

Теорія літератури:

  • літературна наука
  • зв’язок літератури з фольклором,
  • художні засоби: антитеза, метафора, порівняння.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до казки, слайди, фрагменти кінофільму «Хлопчик-Зірка»

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

1.Робота з епіграфом .

Шукай краси, добра шукай!

Вони є все, вони є всюди.

Не йди в чужий за ними край,

Найперш найди їх в свої груди.

І. Франко.

- Як ви розумієте слова українського поета І. Франка?

- Якої краси треба шукати?

- Як можна пов’язати слова епіграфа з літературними казками, які ми вивчаємо?

III. Актуалізація опорних знань.

1.Мозковий штурм.

- Що таке казка?

- Які бувають казки?

- Народні казки яких країн ви знаєте ?

- Чим відрізняється літературна казка від народної казки?

- Які літературні казки ви знаєте?

- Чим об’єднані всі ці казки?

- Визначте головну думку казки Андерсена «Соловей». (Краса, поєднана з добром, - це велика сила)

2.Компаративний аналіз китайської народної казки «Пензлик Маляна» та казки Андерсена «Соловей».

- Яка спільна думка цих казок? (Мистецтво, яке служить добрим справам, має велику силу,  воно робить людину гарною.)

3. Вступне слово вчителя до теми уроку.

На жаль , якщо ви помічали, добро і краса не завжди поєднуються, важко знайти красиву і водночас добру серцем людину. В житті не все так просто. Як і в казках англійського письменника О.Уайльда.

4. Дослідницька робота.

Розповідь учнів про те, що вони цікавого знайшли про життя та творчість О. Уайльда, огляд ілюстрацій, відеоматеріалів до біографії О.Уайльда, відео презентація .

5. Слово вчителя.

У казках О. Уайльда перед нами відкривається дивовижний, прекрасний світ, наповнений коштовностями, незвичними речами, екзотичними квітами.

О. Уайльд був нестямно закоханий у все вишукане і прекрасне.

Потяг до прекрасного виник в Оскара Уайльда ще в дитинстві. Народився він в Ірландії, в Дубліні, столиці Ірландії, в чудовій сім’ї, де все дихало любов’ю до науки та мистецтва.

Батько, Вільям Роберт, був лікарем – окулістом, лікував очі, повертав слух, займався дослідженням історії Ірландії, збирав національний фольклор, писав книжки про видатних ірландців.

Мати, Франческо Оскар, писала вірші , перекладала художні твори, володіла багатьма європейськими мовами. Їхній будинок був найкращим у місті, в них була чудова бібліотека. Коли хлопчик підріс, батьки брали його у подорож по Ірландії, де він зачаровано слухав легенди про привидів.

До дев’яти років Оскар навчався дома, потім навчався в Королівській школі. Закінчивши школу добре , отримав Королівську стипендію на навчання в Трівіті-коледжі, який закінчив з золотою медаллю за знання давньогрецької літератури.

Вступив у найкращий заклад Європи – Оксфордський університет. Неважко помітити, що письменника з юних літ оточувало все витончене і красиве. Оскар понад усе цінував красу, вважаючи, що краса здатна облагородити життя.

У 1878 році в 24 роки , отримавши ступінь бакалавра мистецтв, він почав самостійне життя в Лондоні.

(Учні розповідають про країну Англію, читають вірші англійською мовою)

Після розмови з сином Оскар Уайльд створив ряд казок, мета яких – розвивати естетичний смак і мораль дітей.

В своїх дорослих казках письменник намагався пояснити важливі істини:

  • життя кожної людини має сенс ;
  • краса має бути не тільки зовнішньою, а й внутрішньою;
  • люди повинні любити і поважати одне одного.

Ви, діти, скажете, що це дуже складно і не для казок.

Так, Оскар Уайльд писав, що його книжки призначені для дорослих дітей віком від 18 до 80 років. Він писав, що всі його казкові твори є повчальними. Не всі вони мають щасливий кінець, як і у житті. Його казкові герої борються не з чудовиськами , а зі своїми внутрішніми ворогами: жорстокістю, гордістю.

Може для вас, учнів  5го класу, філософія О. Уайльда занадто складна. Ми це зараз перевіримо.

 

  • Як ви гадаєте, чи можна вважати красивою людину зовні прекрасну, а вчинками – потворну?
  • Як ви розумієте, що таке духовна краса? Наведіть приклади .

 

6.Робота над змістом казки «Хлопчик-Зірка». Робота з текстом у підручнику, стр. 104-105.

  • читання тексту вчителем ;
  • робота в групах:

Завдання 1й групі. Відповідь на запитання : чи сподобався вам Хлопчик Зірка? Знайдіть опис його зовнішності.

Завдання 2й групі. Які прийоми використовує автор, щоб показати красу хлопчика? (Порівняння). З чим порівнює вроду хлопчика автор?

Завдання 3й групі. Розкажіть про поведінку хлопчика, та зробіть висновки про його вдачу.

https://www.stihi.ru/pics/2018/10/18/9545.jpg

 

 

Робота з таблицею, заповнити її.

 

Поведінка Хлопчика-Зірки

Риси вдачі

  1. Ставлення до дітей Лісоруба
  2. Взаємини з іншими дітьми
  3. Ставлення до бідних і калік
  4. Ставлення до жалюгідних
  5. Ставлення до себе

1.Невдячний, пихатий

2.Зверхній і зарозумілий

3.Жорстокий, агресивний

4.Нечуйний

5.Самозакоханий

 

 

7.Робота над другою частиною казки.

Зустріч Хлопчика-Зірки зі своєю мамою.

  • Як ви вважаєте, чия любов найбезкорисливіша?

Вірно, мамина.

 

Ліричний відступ.

У вас у всіх є мами. Завданням на сьогоднішній урок було підготувати розповідь про свою маму та намалювати її портрет.

Покажіть портрети своїх мам та зачитайте твір про них.

  • А якою ж була мама Хлопчика-Зірки?
  • Чому він принизив її та відмовився від неї ?
  • Як був покараний ?

 

https://www.kino-teatr.ru/acter/album/772/172056.jpg

 

 

Коли всі відвернулися від нього через його потворну зовнішність , тому що Хлопчик-Зірка образив свою маму, почалася еволюція, перетворення зовнішньої краси у внутрішню, але через страждання і приниження.

8.Міні диспут:

- Які думки та почуття викликає у вас образ цього героя ?

- Чи можна пробачити йому негідні вчинки через його красу?

- Як ви вважаєте, чи щасливий у цій казці кінець?

 Хлопчик помер. Чому ?

 Проаналізуймо з вами 5 заповідь Божу, написану у Євангелії: «Шануй свого батька та матір свою, щоб довгі були твої дні на землі, яку Господь, Бог твій, дає тобі!»

 Діти, батьків треба любити, шанувати і пробачати навіть тоді, коли вони не завжди справедливі по відношенню до своїх дітей.

 І тоді довго будете жити на землі…

Висновки.

Отже, основний конфлікт казки: добро і зло, краса і потворність, краса зовнішня і внутрішня.

IV. Підбиття підсумків.

Інтерактивна гра «Мікрофон».

Продовжте речення : «Прочитавши про Хлопчика-Зірку, я зробила для себе висновок, що …» (відповідають учні).

V. Домашнє завдання. Прочитати 2 частину казки, скласти план або сюжетний ланцюжок 2 частини.

 

 

docx
Додано
13 січня 2020
Переглядів
3082
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку