Урок "Дж. Г. Байрон. Поема «Мазепа», її історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи."

Про матеріал
Урок для 9 класу. Особистість українського гетьмана Івана Мазепи протягом довгого часу викликала неоднозначне ставлення. Він був однією з найзагадковіших постатей в українській історії. Починаючи з моменту переходу гетьмана на бік шведського короля, в Україні його вважають зрадником. Мазепу відкрито ненавиділи, читали анафему в церквах. Зараз про нього говорять як про державотворця, який все життя був вірний ідеї свободи.
Перегляд файлу

 

Тема: Дж. Г. Байрон. Поема «Мазепа», її історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи.

 

Мета: допомогти учням  зрозуміти текст поеми Дж. Байрона «Мазепа», з’ясувати  ознаки  романтизму у творі; розкрити риси романтичного героя в образі Мазепи; розвивати навички самостійної роботи, виразного читання, логічного мислення, переказу; виховувати зацікавленість до історичного минулого своєї країни. 

 

Обладнання: портрет Мазепи; репродукція офорту Норблена «Мазепа в старості»; репродукція картини О.Верне «Мазепа, оточений табуном диких коней»; текст поеми «Мазепа» у перекладі Д.Загула.

 

Тип уроку:  засвоєння нових знань

 

О знав би я, що оживу

й візьму гетьманську булаву

      / Байрон «Мазепа»/

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

      Бесіда на повторення.

Колективне обговорення грона на тему «Байрон»

 

- Яке ваше враження про Байрона, як особистість і що саме вразило вас у його вчинках.

- Як ви розумієте поняття «байронічний герой»? Назвіть характерні

риси байронічного героя.

 

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

 

ІІІ. Сприйняття і закріплення учнями навчального матеріалу

 

1.Слово вчителя.

Іван  Степанович Мазепа. Хто він?

Як жив, творив? Що був за чоловік?

Вкраїнської землі разючий промінь

На чужині скінчив в неславі вік –

Крізь товщину років його шукаю

В Батурині, в Бендерах, вигнанні.

Як мало про життя Мазепи знаю?

І соромно, і боляче мені.

Про нього пишуть світові поети

І ще писатимуть багато літ,

Один із загадкових на планеті,

Що залишив такий яскравий слід!

Страждання чашу він налив по вінця,

І хоч важка, та випив всю до дна –

Горджуся тим, що був він українцем,

І що у нас вітчизна з ним одна

 

 Особистість українського гетьмана Івана Мазепи протягом довгого часу викликала неоднозначне ставлення. Він був однією з найзагадковіших постатей в українській історії. Починаючи з моменту переходу гетьмана на бік шведського короля, в Україні його вважають зрадником. Мазепу відкрито ненавиділи, читали анафему в церквах. Зараз про нього говорять як про  державотворця, який все життя  був вірний  ідеї свободи.

 

Погляньмо у дзеркало історії та літератури і поміркуймо  над тим, які думки критиків  викликала постать Мазепи:

 

 

Україна завжди прагнула бути вільною

    /Вольтер/

Мазепа хотів визволити свою націю від будь-якого ярма

    /Ж.-Ж. Руссо/

Історія не дала йому корони, як він того бажав. Проте поезія обдарувала його без його відома, королівством, набагато кращим, ніж ті, які має політика

    /М.Вогює/

Постать гетьмана Мазепи як сюжет для літератури можна поставити у ряд таких постатей, як Прометей, Мойсей, Фауст. Серед українських героїв у світі він не має собі рівних

    /Р.Горак/

 

- Перевірка випереджального диференційованого домашнього завдання

 

Вчитель. А тепер послухаймо учасників наших творчих-дослідницьких груп, які віднайшли чимало цікавих документів, проаналізували багато літературного матеріалу і вже готові доповісти нам про результати своїх спостережень.

 

Група «істориків» ознайомить нас з історичною довідкою про І.Мазепу

 

учень. Мазепа Іван Степанович - гетьман України з 1687 по 1709 рік, видатний державно-політичний і культурний діяч кінця ХІІ-поч. ХІІІ ст.

 Народився 20 березня 1639 року в с.Мазепинці /нині Білоцерківський район Київської області/. Належав до родини відомої правобережної української шляхти. Мазепи-Колединські мали герб / «Курч» /, який здавна використовували українські князі та шляхтичі.

 

учень. Початкову освіту отримав у школі Київського братства, згодом закінчив Києво-Могилянську академію та Єзуїтську колегію у Варшаві. Протягом трьох років навчався в Німеччині, Італії, Франції та Голландії, де здобув чудову європейську освіту. Крім рідної мови, добре знав шість мов: польську, латинську, італійську, німецьку, французьку і татарську.

 

учень. Великий книголюб, Мазепа мав одну з найбільших бібліотек в Україні. Дбав про видання книг, щедро обдаровував ними бібліотеки, церкви, окремих осіб. Цікавився церковним життям не тільки на Україні, а й за її межами.

 

учень. Слід  звернути увагу на те, що під час перебування в Батурині 1701 року Єрусалимського патріарха Хрисанфа, котрий дістав від Мазепи щедрі дари, зокрема срібний вівтар для Гроба Господнього з іменем гетьмана, який зберігається там донині. В Алеппо /Сирія/ у 1708 році коштом Мазепи було видано Євангеліє арабською мовою, а також робив цінні подарунки храмам і монастирям Близького Сходу.

 

учень. Не буде зайвим згадати і про ті монастирі і церкви, що їх спорудив чи перебудував за свій кошт Мазепа: Печерська лавра, Миколаївський, Братський, Межигірський, Золотоверхий Михайлівський храми у Києві, а ще у Чернігові, Прилуках, Лубнах, Батурині, Глухові, Басмачі,  Любечі, Переяславі, Дігтярах та за межами України.

 

учень. Мазепа був першим українським гетьманом, який незмінно володів булавою майже 22 роки /8081 день/ . Період його правління характеризувався економічним розвитком України – Гетьманщини, стабілізацією соціальної ситуації, піднесенням церковно-релігійного життя та культури.

 

учень. На початку ХІІІ ст., в умовах Північної війни /1700-1721/, Мазепа в союзі з польським королем Станіславом Ліщинським та шведським королем Карлом ХІІ здійснив спробу реалізувати свій проект, метою якого був вихід з-під протекторату Московської держави й утворення на українських землях незалежної держави.

 

учень. Після Полтавської битви Мазепа тікає від царської розправи до Бендер, але невдовзі помирає. Похований у монастирі св. Георгія /Юрія/  м. Галац  /Румунія/.

 

 

 

 Повідомлення групи учнів - «літературознавців»

 

учень. У світовій історії є постаті, які привертають увагу письменників різних країн світу. Однією з них є постать Івана Мазепи, який став героєм багатьох літературних творів, котрі утворили чимале королівство на карті світової літератури.

 

учень. Слід відмітити, що  цього року відзначається 370 років від дня народження великого гетьмана І.Мазепи та 300 років із дня підписання Великобудищанського трактату-угоди  між шведським королем Карлом ХІІ, гетьманом Мазепою та Запорізькою Січчю.

 

учень. Зацікавлення на заході Європи Україною стало помітним наприкінці ХІІ- початку ХІІІ сторіччя, коли вона стала ареною війни між Швецією і Росією. Байрон ніколи в Україні не був, одначе в поемі віддзеркалилися його знання козацької історії та природних особливостей краю, здобуті з «Історії Карла ХІІ» Вольтера.

 

учень. На початку своєї поеми Байрон подав довідку, яка свідчила, що в її основу був покладений один епізод з «Історії Карла ХІІ» Вольтера про те, як «шляхтич» Мазепа в юності за зв’язки з жінкою одного польського вельможі був покараний – прив’язаний до дикого коня, якого потім відпустили на волю, сподіваючись, що Мазепа загине. На щастя, юнака врятували козаки.             

 

Повідомлення групи учнів-«дослідників» про історію написання поеми

учень. Поему «Мазепа» Байрон написав під час перебування в Італії, в м. Равенні, у 1818 році, в розпал повстання карбонаріїв. На той час Байрон був закоханий у Терезу Гіччолі, за походженням полячку. Ці обставини пояснюють причини вибору героя і сюжету поеми: кохання Мазепи до заміжньої жінки, яку, як і сеньйору Гіччолі, звали Тереза.

 

учень. Поема «Мазепа» написана у формі розповіді старого Мазепи Карлу ХІІ на привалі у лісі, коли після розгрому Петром І під Полтавою в 1709 році вони тікали до Туреччини.

 

учень. Завдяки лордові Байрону Мазепа стає однією з найбільших фігур в європейському романтизмі. Як відомо образ Мазепи надихав багатьох митців і дослідників, а саме: письменників, поетів, художників, композиторів, драматургів, кінематографістів.

 

учень. Проаналізувавши багато матеріалу, ми хотіли б показати вам результати наших спостережень.

 

2. Бесіда з учнями.

- Як починається поема?

- Яким автор зображує шведського короля Карла ХІІ ?

- Яким зображено гетьмана на початку твору?

 

3. Робота з репродукціями портретів Мазепи.

- Яким ви бачите гетьмана на представлених репродукціях ?

- Як зображення Мазепи на офорті Норблена перегукується з текстом поеми ? Знайдіть спільні риси.

 

4. Продовження бесіди з учнями.

- Що ви знаєте про бойового коня гетьмана? Чому Мазепа так піклується про свого коня?

- Знайдіть у тексті і зачитайте опис іншого коня, до спини якого був прив’язаний Мазепа. Порівняйте ці описи.

- Що ще зробив Мазепа, перш ніж відпочити?

- Якої думки шведський король про гетьмана? Зачитайте словами з тексту.

- Яку історію розповів Мазепа королю?

 

5. Творчий переказ тексту

- Перекажіть близько до тексту історію кохання Мазепи і Терези.

- Під час розповіді використовуйте авторські описи портретів героїв.

 

6. Психологічне спостереження за образом Мазепи.

- Знайдіть у тексті рядки, що свідчать про палке кохання гетьмана.

- Як автор передає душевний стан героя?

 

7. Бесіда з учнями.

- Як польський шляхтич розправився з пажем?

- Як автор описує незвичну подорож Мазепи?

 

8. Робота з репродукцією картини О.Верне «Мазепа, оточений табуном диких коней / «Мазепа» /.

- Який момент художник зобразив на картині?

- Доберіть для своєї розповіді слова з поеми Дж. Байрона

 

9. Творчі завдання.

1. Доведіть, що в образі Мазепи є риси романтичного героя.

2. Якою у поемі «Мазепа» постає Україна? Підтвердіть словами тексту.

3. Яка роль пейзажу у творі?

 

10.Проблемні запитання.

- Подумайте, яке значення у поемі має образ долі?

- Яке значення мають символи, які використовує автор у своєму творі?

 

11. Робота з епіграфом.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

- «Бліц - опитування».

 

V. Підсумок 

- Яке ваше враження від поеми Дж. Байрона?

- Які риси характеру героя особливо підкреслюються автором? Як ви думаєте, чому?

- Чи збулись ваші очікування?

 

VІ. Оцінювання.

 

VІІ. Домашнє завдання.

 

 

 

doc
Додано
13 січня 2020
Переглядів
1111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку