Зарубіжна література. 5 клас
Розділ. Літературна казка.
Плахута Алла Петрівна, вчитель російської мови та зарубіжної літератури, категорія вища, «старший учитель»
Новостепанівський НВК (заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів –дитячий садок) Олександрівської селищної ради Донецької області
Анотація
Даний матеріал представляє собою розробку уроку за казкою О. Уайльда «Хлопчик-зірка». Запропоновані завдання розвивають асоціативне та критичне мислення, усне мовлення школярів, їх пізнавальні компетентності, уміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, робити висновки.
Тема. Оскар Уайльд. «Хлопчик-зірка». Зовнішня і внутрішня краса людини. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя.
Мета. Завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльда, розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, показати, у чому полягає справжня краса людини, формувати уявлення про красу; розвивати асоціативне та критичне мислення, усне мовлення школярів, їх пізнавальні компетентності, уміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, робити висновки; виховувати любов до матері як визначальної цінності життя, як основи духовної краси людини.
Обладнання: портрет Оскара Уайльда, комп’ютерна презентація до уроку, уривки художнього фільму «Казка про Зоряного хлопчика», режисер Л.Нечаєв, 1983р., програма LearningApps, мультимедійний пристрій, ноутбук, екран.
Тип уроку: урок технології розвитку критичного мислення.
Шануй свого батька та матір свою,
щоб довгі були твої дні на землі.
Євангеліє, 5 заповідь
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
1. Евристична бесіда.
Слайд 1
Чи зустрічали ви гарних людей?
Чим вони вас привабили?
На що ви звертаєте увагу, коли знайомитеся з людиною?
Чи завжди зовнішність відповідає характеру людини, її духовному
світу?
Які ви знаєте твори, де розкривається тема справжньої краси? (Німецька народна казка (Брати Я. і В. Грімм) «Пані Метелиця», О.С. Пушкін «Казка про мертву царівну і сімох богатирів», Г. К. Андерсен «Соловей»,
російська народна казка «Василиса Прекрасна».)
ІІ. Оголошення теми, мети.
1. Вступне слово вчителя.
Слайд 2
О.Уайльд був нестямно закоханий у все вишукане і прекрасне. На жаль, якщо ви помічали, добро і краса не завжди поєднуються, красива людина може не мати добре серце. У житті не все так просто, як і в казках англійського письменника. Він писав, що його книжки призначені для дорослих дітей віком від 18 до 80 років. У творах О.Уайльда перед нами відкривається дивовижний, прекрасний світ, наповнений коштовностями, незвичними речами, екзотичними квітами. Усі його казки є повчальними, і не всі вони мають щасливий кінець, а герої борються не з чудовиськами, а зі своїми внутрішніми ворогами: жорстокістю, гордістю.
У своїх дорослих казках письменник намагався пояснити важливі істини:
• життя кожної людини має сенс;
• люди повинні любити і поважати одне одного;
• краса має бути не тільки зовнішньою, а й внутрішньою.
М. Заболоцький написав такі рядки:
…что есть красота
И почему её обожествляют люди?
Сосуд она, в котором пустота,
Или огонь, мерцающий в сосуде?
Слайд 3
Наприкінці нашого уроку ми зможемо пояснити, що ж таке «справжня краса»? Чи може кожен із нас стати по-справжньому красивим?
2. Перевірка домашнього завдання.
1) Тестові завдання https://learningapps.org/display?v=p1x6b1st319
3. Учимося працювати з додатковими джерелами інформації.
(Випереджальне завдання. Розповідь учня про життя та творчість О.Уайльда)
Слайд 4
(Народився О.Уайльд в Дубліні, столиці Ірландії, в чудовій сім’ї, де все дихало любов’ю до науки та мистецтва. Батько, Вільям Роберт, був лікарем- лікував очі, повертав слух. Займався дослідженням історії Ірландії, збирав національний фольклор, писав книжки про видатних ірландців. Мати, Франческо Оскар, писала вірші, перекладала художні твори, володіла багатьма європейськими мовами. Їхній будинок був найкращим у місті, у них була чудова бібліотека. Коли хлопчик підріс, батьки брали його у подорож по Ірландії, де він зачаровано слухав легенди про привидів.
До дев’яти років Оскар навчався вдома, потім у Королівській школі. Закінчивши школу, отримав Королівську стипендію на навчання в Трівіті-коледжі, який закінчив із золотою медаллю за знання давньогрецької літератури. Вступив у найкращий заклад Європи – Оксфордський університет. У 1878 році в 24 роки, отримавши ступінь бакалавра мистецтв, він почав самостійне життя в Лондоні. Письменника з юних літ оточувало все витончене і красиве. Потяг до прекрасного виник в Оскара Уайльда ще в дитинстві. Він понад усе цінував красу, вважаючи, що краса здатна облагородити життя. Роздуми про співвідношення добра, користі й краси червоною ниткою пройшли через усі його твори.
Відомий своєю гострою дотепністю, яскравим вбранням і блискучим вмінням вести розмову, Уайльд став однією з найвідоміших особистостей свого часу.)
ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Мотиваційний поштовх.
(на фоні музики)
Слайд 5
Письменник писав: «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки». Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа, «зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей».
Як не згаснути, живучи на землі? Як залишити по собі слід, про який будуть згадувати інші? Що найголовніше у житті?.. Про це піде мова на нашому уроці.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1.Учимося працювати з художнім текстом.
Вправа «Хмаринка слів» https://wordart.com/nee5ddkzfmvs/word-art
Слайд 6
1) Виберіть слова, які стосуються змісту казки.
(Лісоруб, монета, жебрачка, зайченя, зима, зірка, жаба, квітка)
Слайд 7
2) Розташуйте ці слова у такій послідовності, як розгортаються події в казці.
(1. Зима 5. Жебрачка
2. Зірка 6. Жаба
3. Лісоруб 7. Зайченя
4. Квітка 8. Монета)
Слайд 8
3) За опорними словами коротко передайте зміст твору.
(Стояла морозна зимова ніч.
Зірка впала в саму хащу лісу.
Лісоруб забрав дитину-зірку, що впала з неба, додому.
Хлопчик ріс дуже красивим, як квітка.
Жебрачка – рідна матір Хлопчика-зірки.
Хлопчик- зірка скоріше поцілує жабу, ніж жебрачку.
Хлопчик тричі врятував зайченя від мисливської пастки.
Хлопчик -зірка віддав монету з білого золота прокаженому, знаючи, що його жде покарання.)
Отже, я гадаю, ви добре опанували зміст казки і готові попрацювати над образом головного героя.
2. Учимося аналізувати і робити висновки.
1) Вправа «Займи позицію».
Слайд 9
Перегляд відповідних уривків художнього фільму «Казка про Зоряного хлопчика», режисер Л.Нечаєв, 1983р.
Відео 1. https://vimeo.com/394768188
Які думки та почуття викликає у вас образ Хлопчика-зірки?
(Він егоїстичний, невдячний, жорстокий, пихатий, самозакоханий, злий, грубий, невдячний. Зверхньо ставився до дітей лісоруба. Зневажав своїх однолітків, став господарем над ними, називав слугами. Кидав каміння та гнав з вулиці нужденних, знущався з тварин. Любив себе, захоплювався власною красою. Нагадує Нарциса.)
Чи можна пробачити йому негідні вчинки через його красу?
(Йому не можна пробачити таку поведінку, незважаючи навіть на його вроду.)
Чи співпадає ваше уявлення про Хлопчика-зірку з баченням режисера?
(Так. Хлопчик-зірка дійсно виділявся вродою серед всіх дітей. Був жорстоким.)
А який найгірший вчинок скоїв Хлопчик-зірка? (Відштовхнув матір.)
Перегляд уривка художнього фільму «Казка про Зоряного хлопчика», режисер Л.Нечаєв, 1983р.
Відео 2. https://vimeo.com/394768569
Чи змінився Хлопчик-зірка? Що ми побачили в його очах?
(В очах засвітилася доброта. Він ще не повністю змінився, але в його душі почали зароджуватися паростки співчуття, добра. Він усвідомлює свою провину. Його душа, що була у полоні зла, почала відгукуватись на чуже горе.)
Висновок. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
2) Інтерактивна вправа «Навігатор» (робота з підручником).
Слайд 10
Чи усвідомив Хлопчик-зірка свій гріх? Якщо так, то знайдіть підтвердження у тексті і зачитайте.
(«Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її».)
Проаналізуймо з вами 5 заповідь Божу, написану у Євангелії: «Шануй свого батька та матір свою, щоб довгі були твої дні на землі, яку Господь, Бог твій, дає тобі!» Діти, батьків треба любити, шанувати і пробачати навіть тоді, коли вони не завжди справедливі по відношенню до своїх дітей. І тоді довго будете жити на землі…
V. Осмислення знань.
Слайд 11
1. Словникова робота.
Гармонія–поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей (предметів, явищ, частин цілого).
Еволюція – процес постійних змін кого-небудь або чого- небудь.
Зіркова хвороба – зарозуміла, зухвала поведінка особи, що користується увагою інших.
Слайд 12
2. Складання схеми «Еволюція героя».
(Учні складають схему, добирають цитати до кожного етапу)
ЕВОЛЮЦІЯ ГЕРОЯ=ШЛЯХ ДУХОВНОГО ВІДРОДЖЕННЯ
4. Відродження
«Мамо, дай мені прощення, і я повернуся
назад до лісу»
3. Очищення
«…поцілував рани на ногах своєї матері й окропив їх
сльозами»
2. Розкаяння
«Я був жорстоким до своєї матері. За це я понесу покарання»
1. Усвідомлення гріха
«Певно, мене спіткало лихо через гріх»
_________________________________________________________________
Висновок. Саме такий шлях довелося пройти Хлопчикові-зірці, щоб спокутувати свій гріх. У серці кожної людини добро бореться зі злом. І тільки від самої людини залежить, що переможе. Людина стає переможцем тоді, коли добро йде від серця. Український поет В.Симоненко дуже справедливо зауважив: «Можна вибрать друга і по духу брата, Та не можна рідну матір вибирати».
Слайд 13
3. Учимося порівнювати літературні твори.
Порівняння з казкою Г. Андерсена «Снігова королева».
Спільне: дія відбувається взимку; і Кай, і Хлопчик-зірка жорстоко повелися з тими, хто їх любив; у кінці твору обидва герої стали добрими.
Відмінне: Кай спочатку був добрим, а Хлопчик-зірка навпаки. У казках різні чаклуни. Кай народився на землі, а Хлопчик-зірка на небі. У Кая була бабуся, у Хлопчика-зірки не було.
Слайд 14
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Слайд 15
4. Розвиваємо творчі здібності.
Робота в групах.
І група.
Попрацюйте з текстом, подумайте, якими зв’язками людина пов’язана із зовнішнім світом. Знайдіть і запишіть повчання у вигляді правил.
(2-3 правила)
(1. Не будь зарозумілим і пихатим, таким, що поважає лише своє я.
2. Шануй батька і матір, поважай дорослих, будь справедливим з
товаришами.
3. Не суди людей за їх зовнішністю, а цінуй за діла.
4. Не губи природу, вона твій вірний друг і порадник.)
ІІ група
Проаналізуйте запропоновані вислови, афоризми, знайдіть той, який, на вашу думку, найбільш відповідає ідеї твору. Поясніть, чому.
Скажи, хто твій друг, і я скажу, хто ти. (Еврипід)
З ким поведешся – від того й наберешся. (Народна мудрість)
Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько. (Народна мудрість)
Добрі діти – батькам вінець, а злі діти – батькам кінець. (Народна мудрість) Людина перестає засуджувати інших, як тільки переможе саму себе.
(Л. Толстой)
(Ми вибрали вислів «Людина перестає засуджувати інших, як тільки переможе саму себе». Гадаємо, що саме цей вислів найбільш відповідає ідеї твору. Хлопчик-зірка змінився, переосмислив свою поведінку, почав думати про інших і співчувати їм. А це головне для людини. З гордого перетворився на смиренного, покірного, визнав свою провину, потворність, а найголовніше – розкаявся, тобто звинуватив, висміяв, принизив себе. З пихатого, зверхнього перетворився на співчутливого і милосердного. Відбувається пробудження і очищення совісті, очищення від зла.)
ІІІ група. Робота над інтерпретацією тексту.
Дослідіть символіку твору, образу Хлопчика-зірки. Чому в реальному житті серед звичайних людей з’явився такий несподіваний герой?
(Нам потрібно було пояснити, чи випадково у творі з'явився такий герой як Хлопчик-зірка. Гадаємо, що саме Бог посилає людям різні випробування в їхньому житті. А Бог – це всесвіт, небо, досвід наших предків. Тому Хлопчик-зірка невипадково з’явився, і з’явився саме з неба. Хлопчик – це дитина, а діти уособлюють майбутнє. Зірка – це дороговказ. Це був Божий знак, попередження: люди, не втрачайте духовність!
Забуваєш Божі заповіді – перестаєш бути людиною.
Символічно й те, що Хлопчик-зірка з’явився вночі. Ніч – це знак того, що може відбутися щось дивовижне, таємниче, надзвичайне, таке, що матиме неприємні наслідки.
А образ лісу – символ людських гріхів і пороків. Отже, Бог послав на Землю Хлопчика-зірку, щоб попередити людей, що далі так жити не можна.)
Слайд 16
5. Пояснюємо задум письменника.
На основі аналізу, інтерпретації тексту, який ви зробили, вирішіть проблемне питання: чи обов’язково людині треба пройти через страждання, щоб стати красивим та щасливим? Висловіть свої міркування з цього приводу за допомогою: І група – есе, ІІ група – міні-саги, ІІІ група – нарративу.
Слайд 17
Пам’ятка.
Есе – твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки.
Міні-сага – 50 слів.
Нарратив – твір, пов'язаний на сюжеті літературного твору.
(Есе
Краса – це дар, який потрібно використовувати на благо людей.
Себелюбство, гордість і жорстокість – зло.
І кохання, і біль, і страждання - усе в людині від душі.
Тільки добрими вчинками можна пробудити душу. Творити добро – тернистий щлях. Але, попри все, до цього слід прагнути, бо такими є вічні закони життя.
Міні-сага
Коли Хлопчик-зірка був щасливим? Може, коли був вродливим? Ні. На нашу думку, лише тоді, коли пройшов тяжкий шлях страждань. Виявляється, що краса — зовсім не те, що є зовні. Людина красива тим внутрішнім світлом, що його випромінюють душа і серце, в якому живе любов. Якщо цього немає, навіть найідеальніші риси обличчя не зможуть приховати душевної порожнечі, яка, врешті-решт, відштовхує людей.
Нарратив
Вміння любити, щирість і людяність робить нас людьми.
Часто ми діємо, не розуміючи, які наслідки можуть бути від наших вчинків, а через деякий час шкодуємо про скоєне. Рано чи пізно людям доводиться спокутувати гріхи.
Та робити це необхідно вже зараз — не слід відкладати на завтра те, що ти можеш зробити сьогодні.)
Висновок. У кінці казки Хлопчик-Зірка усвідомлює, що завинив не лише перед знедоленими, птахами і тваринами, а й перед усім світом, перед Богом, оскільки відмовився від матері, принизив і прогнав її. Він навчився поважати людей і робити їм добро. Кожна людина повинна усвідомити, що любов до матері – одна з визначальних окрас людини.
А яка подія, на вашу думку, була у житті хлопчика найголовнішою?
(Він став гідним материнської любові.)
Чому вчить нас казка?
(Казка вчить, що перш ніж зробити якийсь крок чи вчинок, треба добре подумати. Не можна дозволяти собі бути жорстоким, гордовитим. А ще треба пам’ятати, що зовнішня краса ‑ це не привід робити ганебні вчинки. Бо найголовніше – це краса душі.)
VІ.Закріплення набутих знань, умінь, навичок.
1. Самостійна робота. Визначаємо художні засоби.
Попрацюйте з текстом, випишіть у зошит художні засоби: епітети, порівняння, метафори (за варіантами).
2. Відео 3. Перевірте себе, чи правильно впоралися із попереднім завданням.
https://www.youtube.com/watch?v=2v8nL3lOm5w
Слайд 18
2. Вчитель. Закінчити урок я хочу словами російського поета Расула Гамзатова. Послухайте поезію і скажіть, які рядки з цього вірша ви б зробили епіграфом до казки «Хлопчик-Зірка»? Чому?
Трудно жить, навеки Мать утратив.
Нет счастливей нас, чья мать жива.
Именем моих погибших братьев
Вдумайтесь, молю, в мои слова.
Как бы ни манил вас бег событий,
Как ни влёк бы в свой водоворот,
Пуще глаза маму берегите,
От обид, от тягот и забот.
Боль за сыновей, подобно мелу,
Выбелит ей косы добела.
Если даже сердце очерствело,
Дайте маме капельку тепла.
Если сердцем стали вы суровы,
Будьте, дети, ласковее с ней.
Берегите мать от злого слова.
Знайте: дети ранят всех больней!
Если ваши матери устали,
Добрый отдых вы им дать должны.
Берегите их от чёрных шалей,
Берегите женщин от войны!
Мать умрёт, и не изгладить шрамы,
Мать умрёт, и боли не унять.
Заклинаю: берегите маму,
Дети мира, берегите мать!
(Епіграфом до казки «Хлопчик-Зірка» можна взяти такі рядки: «Трудно жить, навеки Мать утратив. Нет счастливей нас, чья мать жива…», бо навіть у Біблії сказано: «Шануй батька й матір своїх», а українці споконвіку дотримувалися Божих заповідей.)
VIІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Слайд 19
Чим, на вашу думку, відрізняється кінцівка казки Оскара Уайльда від кінцівок народних казок?
А як би ви закінчили цю казку?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Після аналізу казки я запам’ятав …
Казка Оскара Уайльда навчила мене …
Завдяки казці я зрозумів, що …
Мене найбільше вразило …
Мене засмутило …
Слайд 20
VIІІ. Домашнє завдання.
Давньогрецький міф про Нарциса.
У далекі, далекі часи, у балтійського бога Кеффіса і німфи Ліріоесси народився син Нарцис. Нарцис славився своєю красою, якою не володів будь-який інший юнак. Але володіючи красою, за передбаченням оракула Тіресея, Нарцису було заборонено бачити своє відображення, інакше юнакові судилося померти. Здавалося б, виконати передбачення оракула не складно, адже в той час не було дзеркал. Проте, життя нарциса істотно змінилося, коли він зустрів чудову німфу Ехо. Ехо вважалася улюбленою повірницею цариці неба Юнони, яка довіряла Ехо всі свої таємниці. Але німфа Ехо зрадила її, приховавши пригоди чоловіка Юнони – Юпітера. Дізнавшись про обман, Юнона покарала Ехо вигнанням і вдобавок позбавила німфу мови, але при цьому Юнона залишила Ехо можливість повторювати останній склад слів, вимовлених ким-небудь. Змучена самотністю в лісі, німфа Ехо шукала того, хто зміг би її полюбити. І одного разу німфу привернув своєю красою гуляючий по лісі Нарцис. Ехо без пам’яті закохалася в юнака і вирішила закохати в себе Нарциса, але всі її спроби були безуспішні. Нарцис не звертав на Ехо ніякої уваги. Тоді ображена німфа стала молити богів про покарання юнака за нерозділене кохання. Незабаром, знехтувана німфа від безнадійної пристрасті зсохлася і перетворилася на ехо. Однак, перед смертю, Ехо прокляла Нарциса: “Хай не відповість Нарцису взаємністю той, кого він полюбить”. Боги, яким молилася Ехо, почули її прохання і покарали Нарциса. Так, повертаючись з полювання Нарцис, втомлений і змучений спрагою, вирішив зупинитися і випити води з чистого і спокійного ставка. Нахилившись до джерела, Нарцис вперше в житті побачив своє відображення і, не втримавшись від такої краси, тут же закохався сам у себе. І незабаром, не в силах відірвати погляд від свого відображення, Нарцис зачах від любові. На місці, де помер прекрасний юнак, виросла не менш прекрасна квітка з однойменною назвою, з приємним ароматом, так само як і юнак, хилиться віночком вниз, як би бажаючи побачити своє відображення. З тих пір красивий нарцис вважався у стародавніх греків квіткою померлих.
РОБОТА В ГРУПАХ
І група.
Попрацювати з текстом, подумати, якими зв’язками людина пов’язана із зовнішнім світом. Знайти і записати повчання у вигляді правил. (2-3 правила)
ІІ група.
Проаналізувати запропоновані вислови, афоризми, знайти той, який, на вашу думку, найбільш відповідає ідеї твору. Пояснити, чому.
Скажи, хто твій друг, і я скажу,хто ти. (Еврипід)
З ким поведешся – від того й наберешся. (Народна мудрість)
Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько. (Народна мудрість)
Добрі діти – батькам вінець, а злі діти – батькам кінець. (Народна мудрість) Людина перестає засуджувати інших, як тільки переможе саму себе.
(Л. Толстой)
ІІІ група.
Робота над інтерпретацією текста.
Дослідити енциклопедію, символіку твору, образу Хлопчика-зірки. Чому в реальному житті серед звичайних людей з’явився такий несподіваний герой?