Тема - вивчення сталінських репресій. Конспект уроку інформує про те, як цей період стосувався особисто Анни Ахматової. Мета: прослідкувати, як тема пам'ятника відображена в творах літератури різних часів. Торкнутися музики та образотворчого мистецтва. Пояснити причину, чому поетеса звертається до біблійних образів.
План – конспект уроку для 11 кл.
Вчитель: Спуліна Л. В.
Тема. А. Ахматова. « Реквієм» - пам`ятник доби сталінського терору.
Мета: розкрити ідейно – художній зміст поеми; проаналізувати узагальнений портрет народного страждання, який створено у поемі, роль митця в часи народної трагедії;
удосконалювати навички самостійної роботи з поетичним текстом та вміння поєднувати його з мемуарною літературою, фактами біографії, що пов’язані з даним твором;
виховувати почуття власної гідності, любов до поезії, повагу до почуттів інших людей, здатність співпереживати, показати приклад громадянської мужності.
Обладнання: тексти поеми, портрет поетеси, комп’ютер, телевізор
Мистецтво світлом своїм рятує людей від темряви, яка в них є.
А.Ахматова
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, завдань уроку.
Реквієм – (спокій) – жалобний поліфонічний музичний твір;
Католицьке богослужіння за померлими.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
2. Розповідь учня про роки сталінських репресій). Презентація на тему: «Сталінські репресії»
Вінниця в роки сталінських репресій. ( Розповідь учня)
Україна теж постраждала внаслідок сталінських репресій. Не обминуло це лихо і Винницю. Є.Сверстюк у книзі «Злочин без кари» пише, що репресії у Вінниці були жахливі. До в’язниці потрапили тисячі вінничан, заарештовували військових, учителів, борців за незалежність України. З 1939 до 1941 років кожен десятий мешканець міста був знищений. Органи НКВС без суду і слідства розстріляли дуже багато людей. Гуляючи міським парком відпочинку ім. М.Горького, ми можемо побачити пам’ятний хрест жертвам сталінських репресій. Саме тут у 1943 році під час німецької окупації у 95 могилах міжнародними комісіями було знайдено 9 439 чоловік, що розстріляні органами НКВС і таємно поховані. Вінничани і не здогадувались про те, що вдень і ввечері розважальні заходи міста проводились фактично на могилах репресованих
1. Звертаючись до тексту, які можна привести докази того, що в змісті твору відображено конкретний період історії – роки сталінських репресій?
2. Якщо твір поліфонічний, то в чому буде полягати поліфонія твору?
- Частини твору написані в різні часи, в різному стилі і лірична героїня виступає в творі як автор поеми і як мати, що страждає.
3. Яких фрагментів в поемі більше-тих, які озвучені голосом матері чи тих, що озвучені голосом автора?
- Тих, що озвучені голосом матері більше.
4. Чому?
- Тому що вона перш за все мати, яка страждає за свого сина.
5. Як в « Посвяті» Ахматова виступає як автор і відображає події того часу?
6. Давайте звернемося до частини « Вступ». Приведіть приклади відображення картин того часу.
7. А тепер частини, в яких Ахматова говорить від імені матері. До кого вона звертається в I частині?
- Один із розділів, де вона звертається до чоловіка, це 1935р.
11. Чому 7частина називається « Вирок»?
- Вирок для сина – 5 років ув’язнення.
15.Чому 10 розділ називається « Розп`яття»? Чому поетеса обирає саме образ Христа і сцену його смерті?
Читаючи главу «Розп’яття», мимоволі згадуєш картини Рембрандта, Рубенса, Васнецова, і багатьох інших, що зверталися до цієї ж теми. (Презентація слайдів )
- На кожній з цих картин ми знаходимо скорботну фігуру матері- вона завжди поряд з сином, що страждає!
- На картині італійського живописця Пауло Веронезе «Несіння хреста» ми бачимо обличчя матері, що схилилась над своїм сином. У неї на очах сльози…
- Євангельський лик на картині російського художника Віктора Михайловича Васнецова «Плащаница» нагадує ікону скорботної матері.
- Більше всього вражає картина голландського живописця Рембрандта «Зняття з хреста» . Рембрандт зобразив фігуру матері, що втратила свідомість, і, наперекір канонам, пише її обличчя, на якому – страждання.
Думаю, що біблійні сюжети ще довго будуть хвилювати митців.
Розіп’яття в «Реквіємі» - вселенський вирок антигуманної системи, що прирікає матір на безутішні страждання.
- Її завдання як поетеси - донести до людей страшну правду тих часів.
- Пам'ять про минуле вона мріє зберегти в образі пам’ятника. Тема пам’ятника завжди хвилювала поетів. Це погляд автора на власний поетичний доробок, на своє місце в житті суспільства, роль особистої творчості, сприйняття нащадками.
Тему «пам’ятника» вперше в літературі розробляє Горацій – римський поет (65-8рр до н.е.)
В англійській поезії тему підхопив Шекспір, (сонет № 55)
В російській літературі «естафету» підхопили М. Ломоносов, Г.Державін, О.С.Пушкін; в українській літературі – М.Т. Рильський.
Анна Ахматова не змальовує сам пам’ятник, але визначає місце, де він має стояти (…здесь, где стояла я триста часов и где для меня не открыли засов» А де це «здесь»? (біля в’язничної стіни)
IV. Підсумок.
Чи є цей твір актуальним для сьогоднішнього дня? Як бачите, можна вбити людину, навіть знищити всіляку можливість згадувати про неї, заборонити друк, але змусити замовкнути живе слово – неможливо. Воно потрібне навіть не стільки в ім’я пам’яті тих, що безвинно страждали, як заради тих, хто живе сьогодні і йтиме у життя завтра. Скільки б не було страждань та горя в поезії Анни Ахматової, страждання любовного чи болю матері за сина, всіх синів та матерів, світ її поезії є світлим, бо світиться вірою.
Реквієм по сину не міг не сприйматися як реквієм по всьому поколінню, покоління, з якого вже у 40-х роках мало хто вижив. Створивши «Реквієм», Ахматова відслужила панахиду за безвинно засудженими. Панахиду за своїм поколінням. Панахиду за власним життям.
V. Оцінювання.
VІ. Д/з. Творчість О. Блока. Читати вірші «Незнайома», « Про подвиги, про доблесті, про славу».
Додаток 1
Словник літературних термінів
Акмеїзм – (від грец. «розквіт», вищий ступінь, вершина чого-
небудь) – літературна течія в російській поезії 10-х
років ХХ століття. Група поетів, лідером якої був
Микола Гумільов, у своїй творчості виявляла посилену
увагу до всього земного, предметного, протестуючи
проти містики символістів. Акмеїсти орієнтувались на
нові естетичні ідеали, створюючи «лірику природи» та
«лірику культури».
Реквієм - (спокій) – жалобний поліфонічний музичний твір;
католицьке богослужіння за померлими.
Додаток 2
КОМПОЗИЦІЯ ПОЕМИ А.АХМАТОВОЇ
«РЕКВІЄМ»
Додаток 3
Лірична героїня
Автор поеми Мати, що страждає
Додаток 4
Тести до заняття по творчості А.А.Ахматової.
1. До якої літературної течії належала А.Ахматова?
а) акмеїзм;
б) символізм;
в) імажинізм;
г) футуризм.
2. Анна Андріївна Ахматова – це псевдонім. Прізвище поетеси…
а) Анна Суворова;
б) Анна Горенко;
в) Анна Гумільова;
г) Анна Пуніна.
3. Лірична героїня А.Ахматової співпадає з особистістю героїні?
а) так;
б) ні.
4. Анна Ахматова бачить призначення поета у…
а) збереженні трагічної національної пам’яті;
б) бути «голосом» совісті свого народу, його віри, його правди;
в) співати про любов;
г) бути «героєм свого часу»;
5. Лірика А.Ахматової, особливо у її перших книжках, майже без винятку про кохання. Це збірки віршів (знайдіть зайве):
а) «Чотки»;
б) «Вечір»;
в) «Лебедина зграя»;
г) «Біла зграя».
6. В поемі «Реквієм» А.Ахматова писала: «Муж в могиле, сын в тюрьме, помолитесь обо мне…». Який мотив творчості поета найбільш яскраво виражено в поемі:
а) громадянські мотиви;
б) біблійні мотиви;
в) мотиви Батьківщини.
Додаток 5
Хронологія поеми « РЕКВІЄМ»
1935 рік - перший вірш «Забирали тебе на світанку»
1938 рік - ІІ, ІУ частини;
1939 рік - ІІІ, У, УІ, УІІ, УІІІ частини;
1940 рік - «Посвята», ІХ, Х частини, епілог;
1957 рік - прозаїчна «Замість передмови»;
1961 рік - ЕПІГРАФ;
1963 рік - перша публікація за кордоном;
1987 рік – публікація поеми на батьківщині.