Конспект уроку з зарубіжної літератури - "А. Ахматова." Реквієм" - пам'ятник доби сталінського терору"

Про матеріал

Тема - вивчення сталінських репресій. Конспект уроку інформує про те, як цей період стосувався особисто Анни Ахматової. Мета: прослідкувати, як тема пам'ятника відображена в творах літератури різних часів. Торкнутися музики та образотворчого мистецтва. Пояснити причину, чому поетеса звертається до біблійних образів.

Перегляд файлу

План – конспект уроку для 11 кл.

Вчитель: Спуліна Л. В.

 

 

Тема. А. Ахматова. « Реквієм» - пам`ятник доби сталінського терору.

 

Мета: розкрити ідейно – художній зміст поеми; проаналізувати узагальнений портрет народного страждання, який створено у поемі, роль митця в часи народної трагедії;

удосконалювати навички самостійної роботи з поетичним текстом та вміння поєднувати його з мемуарною літературою, фактами біографії, що пов’язані з даним твором;

виховувати почуття власної гідності, любов до поезії, повагу до почуттів інших людей, здатність співпереживати, показати приклад громадянської мужності.

 

Обладнання: тексти поеми, портрет поетеси, комп’ютер, телевізор

 

Мистецтво світлом своїм рятує людей від темряви, яка в них є.

А.Ахматова 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань:

  • Який період російської поезії ми вивчаємо?
  • Що таке акмеїзм?
  • Хто започаткував цей напрям?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, завдань уроку.

 

  1. Назва поеми.

Реквієм – (спокій) – жалобний поліфонічний музичний  твір;

                      Католицьке богослужіння за померлими.

  1. Причина назви твору – твір Моцарта « Реквієм».
  2. Історія створення « Реквієм» Моцартом (попереднє завдання для учня).
  3. Прослуховування музичного твору Моцарта.
  4. Композиція поеми: епіграф, замість передмови, посвята, вступ, 10глав – віршів ( різні за тематикою, структурою, звучанням).
  5. Лірична героїня: Автор поеми і Мати, що страждає.
  6. Хронологія поеми ( додаток).

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

 

  • Історія написання поеми: події особистого життя Ахматової та всіх тих, хто став жертвами репресій. (1. Розповідь учня про сина та чоловіка

2. Розповідь учня про роки сталінських репресій). Презентація на тему: «Сталінські репресії»

Вінниця в роки сталінських репресій. ( Розповідь учня)

 

 Україна теж постраждала внаслідок сталінських репресій.  Не обминуло це лихо і Винницю.  Є.Сверстюк у книзі «Злочин без кари» пише, що репресії у Вінниці були жахливі. До в’язниці потрапили тисячі вінничан, заарештовували військових, учителів, борців за незалежність України. З 1939 до 1941 років  кожен десятий мешканець міста був знищений. Органи НКВС без суду і слідства розстріляли дуже багато людей. Гуляючи міським парком відпочинку ім. М.Горького, ми можемо побачити памятний хрест жертвам сталінських репресій. Саме тут у 1943 році під час німецької окупації у 95 могилах міжнародними комісіями було  знайдено 9 439 чоловік, що розстріляні органами НКВС і таємно поховані. Вінничани і не здогадувались про те, що вдень і ввечері розважальні заходи міста проводились фактично на могилах репресованих

  • Бесіда з учнями:

1. Звертаючись до тексту, які можна привести докази того, що в змісті твору відображено конкретний період історії – роки сталінських репресій?

  • Епіграф;
  • Опис тогочасного Ленінграда;
  • Спогади про Кремль;
  • Згадує, що багато людей стояли поруч з нею;

2. Якщо твір поліфонічний, то в чому буде полягати поліфонія твору?

 - Частини твору написані в різні часи, в різному стилі і лірична героїня виступає в творі як автор поеми і як мати, що страждає.

3. Яких фрагментів в поемі більше-тих, які озвучені голосом матері чи тих, що озвучені голосом автора?

- Тих, що озвучені голосом матері більше.

4. Чому?

- Тому що вона перш за все мати, яка страждає за свого сина.

 

5. Як в « Посвяті» Ахматова виступає як автор і відображає події того часу?

6. Давайте звернемося до частини « Вступ». Приведіть приклади відображення картин того часу.

7. А тепер частини, в яких Ахматова говорить від імені матері. До кого вона звертається в I частині?

- Один із розділів, де вона звертається до чоловіка, це 1935р.

 

  1. А як Ахматова описує свої відчуття частині№3?
  • Вона не вірить, що зможе пережити ув’язнення сина.

 

  1. Яку картину поетеса відтворює в частині №4?
  • Вона згадує безтурботні юнацькі роки.

 

  1.  Як описано події частини №5?
  • 17 місяців очікування вироку, які перетворились на пекло.

11. Чому 7частина називається « Вирок»?

- Вирок для сина – 5 років ув’язнення.

 

  1. Яким  Ахматова  баче своє майбутнє?
  2. До кого вона звертається?
  3. Про що йдеться розділі 9 ?
  • Їй здається, що вона на грані безуму.

 

15.Чому 10 розділ називається « Розп`яття»? Чому поетеса обирає саме образ Христа і сцену його смерті?

  Читаючи главу «Розп’яття», мимоволі згадуєш картини Рембрандта, Рубенса, Васнецова, і багатьох інших, що зверталися до цієї ж теми.  (Презентація слайдів )

- На кожній з цих картин ми знаходимо скорботну фігуру матері- вона завжди поряд з сином, що страждає!

- На картині італійського живописця Пауло Веронезе «Несіння хреста» ми бачимо обличчя матері, що схилилась над своїм сином. У неї на очах сльози…

-  Євангельський лик на картині  російського художника Віктора Михайловича Васнецова «Плащаница» нагадує ікону скорботної матері.

-  Більше всього вражає картина голландського  живописця Рембрандта  «Зняття з хреста» . Рембрандт зобразив фігуру матері, що втратила свідомість, і, наперекір канонам, пише її обличчя, на якому – страждання.

 Думаю, що біблійні сюжети ще довго будуть хвилювати митців.

 Розіпяття в «Реквіємі» - вселенський вирок антигуманної системи, що прирікає матір на безутішні страждання.

 

 

  1. Як в епілозі Ахматова порушує тему пам’яті?

- Її завдання як поетеси - донести до людей страшну правду тих часів.

-  Пам'ять про минуле вона мріє зберегти в образі пам’ятника. Тема памятника завжди хвилювала поетів. Це погляд автора на власний поетичний доробок, на своє  місце в житті суспільства, роль особистої творчості, сприйняття нащадками.

 Тему «памятника» вперше в літературі розробляє Горацій – римський поет (65-8рр до н.е.)

В англійській поезії тему підхопив Шекспір, (сонет № 55)

В російській літературі «естафету» підхопили  М. Ломоносов, Г.Державін, О.С.Пушкін; в українській літературі –                   М.Т. Рильський.

  Анна Ахматова не змальовує сам памятник, але визначає місце, де він має стояти (здесь, где стояла я триста часов и где для меня не открыли засов»  А де це «здесь»? (біля вязничної стіни)

  • Зверніть увагу на «Посвяту» , Ахматова постійно вживає займенник МИ, чому не Я. Навіщо вона робить на цьому акцент? (Я означало б тільки особисте горе, а займенником  МИ поет підкреслює загальний біль і біду).
  • Памятник Анні Ахматовій встановлено саме на тому місці, де наказувала поетеса.  (демонстрація слайдів з відповідними пам’ятниками)

 

 

  1.  Який образ зявляється в кінці твору?
  • Образ голуба- символ духовного очищення, віри та надії.

 

  1. Чи є в творі розв`язка?
  • Немає, тому що її не було в той історичний момент.

 

IV. Підсумок.

  • Чи вдалося А. Ахматовій особисту материнську трагедію відобразити як страждання цілого народу?

Чи є цей твір актуальним для сьогоднішнього дня? Як бачите, можна вбити людину, навіть знищити всіляку можливість згадувати про неї, заборонити друк, але змусити замовкнути живе слово – неможливо. Воно потрібне навіть не стільки в імя памяті тих, що безвинно страждали, як заради тих, хто живе сьогодні і йтиме у життя завтра. Скільки б не було страждань та горя в поезії Анни Ахматової, страждання любовного чи болю матері за сина, всіх синів та матерів, світ її поезії є світлим, бо світиться вірою.

  Реквієм по сину не міг не сприйматися як реквієм по всьому поколінню, покоління, з якого вже у 40-х роках мало хто вижив. Створивши «Реквієм», Ахматова відслужила панахиду за безвинно засудженими. Панахиду за своїм поколінням. Панахиду за власним життям.

 

 

 

V. Оцінювання.

 

VІ.  Д/з.  Творчість О. Блока. Читати вірші  «Незнайома», « Про подвиги, про доблесті, про славу».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додаток 1

 

 

 

                  Словник  літературних  термінів

 

Акмеїзм – (від грец. «розквіт», вищий ступінь, вершина чого-  

                    небудь) – літературна течія в російській поезії 10-х 

                    років ХХ століття. Група поетів, лідером якої був                              

                    Микола Гумільов, у своїй творчості виявляла посилену                     

                    увагу до всього земного, предметного, протестуючи

                    проти містики символістів. Акмеїсти орієнтувались на

                    нові естетичні ідеали, створюючи «лірику природи» та

                    «лірику культури».

Реквієм  -   (спокій) – жалобний поліфонічний музичний твір; 

                     католицьке богослужіння за померлими.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                Додаток 2

 

 

 

 

КОМПОЗИЦІЯ  ПОЕМИ  А.АХМАТОВОЇ  

              «РЕКВІЄМ»

 

 

 


 

                                                                              Додаток  3

 

 

 

                           Лірична героїня

 

 

           Автор поеми                  Мати, що страждає

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

          Тести до заняття по творчості  А.А.Ахматової.

 

1. До якої літературної течії належала А.Ахматова?

      а) акмеїзм;

      б) символізм;

      в) імажинізм;

      г) футуризм.

 

2. Анна Андріївна Ахматова – це псевдонім. Прізвище поетеси…

     а) Анна Суворова;

     б) Анна Горенко;

     в) Анна Гумільова;

     г) Анна Пуніна.

 

3. Лірична героїня А.Ахматової співпадає з особистістю героїні?

    а) так;

    б) ні.

4. Анна Ахматова бачить призначення поета у…

   а) збереженні трагічної національної памяті;

   б) бути «голосом» совісті свого народу, його віри, його правди;

   в) співати про любов;

   г) бути «героєм свого часу»;

 

5. Лірика А.Ахматової, особливо у її перших книжках, майже без винятку про кохання. Це збірки віршів (знайдіть зайве):

   а) «Чотки»;

   б) «Вечір»;

   в) «Лебедина зграя»;

   г) «Біла зграя».

 

6. В поемі «Реквієм» А.Ахматова писала: «Муж в могиле, сын в тюрьме, помолитесь обо мне…». Який мотив творчості поета найбільш яскраво виражено в поемі:  

   а) громадянські  мотиви;

   б) біблійні мотиви;

   в) мотиви Батьківщини.

 

 


 

 

 

                                                                                      Додаток 5

      Хронологія  поеми   « РЕКВІЄМ»

 

 

 

1935 рік     - перший вірш «Забирали тебе на світанку»

 

1938 рік     - ІІ, ІУ частини;

 

 

1939 рік     - ІІІ, У, УІ, УІІ, УІІІ частини;

 

 

1940 рік     - «Посвята», ІХ, Х частини, епілог;

 

 

1957 рік     - прозаїчна «Замість передмови»;

 

 

1961 рік    -  ЕПІГРАФ;

 

 

1963 рік    - перша публікація за кордоном;

 

 

1987 рік – публікація поеми на батьківщині.

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
3.0
Загальна:
3.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Федючок Ірма Заурівна
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
  2. Коряхова Валентина Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
6272
Оцінка розробки
3.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку