Тема уроку: «Шедевр мистецтва – шедевр життя в новелі О.Генрі «Останній листок».
Мета: закріпити знання учнів про життям та творчість американського письменника О.Генрі; розширити знання учнів про новелу, художню деталь; розкрити своєрідність сюжету новели «Останній листок»; розвивати вміння аналізувати та переказувати художній текст; аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі; формувати в учнів любов до життя, уміння виживати в світі попри всі негаразди; виховувати прагнення робити добро людям.
Обладнання: портрет О.Генрі, малюнки учнів до твору, малюнок дерева без листя, роздатковий матеріал: папір та
фарби.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності. Слово вчителя. Ви, мабуть, не раз замислювалися над питанням: що в людському житті найголовніше, без чого людина не може бути людиною? Яке слово вам перш за все спадає на думку, коли ми говоримо про людські взаємини? (повага – взаєморозуміння – відповідальність – чуйність). Чому? Ми спробуємо відповісти, ознайомившись з творчістю О. Генрі і проаналізувавши його новелу «Останній листок».
ІІ. Робота над темою уроку. Запис в зошити теми уроку: «Шедевр мистецтва – шедевр життя».
Проблемне питання:Що є спорідненого в цьому вислові?
1. Закріплення біографії О.Генрі.
Робота в групах
1група – Озвучити повне ім’я письменника і розкрити секрет псевдоніма О.Генрі.
2 група – Які професії освоїв О.Генрі?
3 група – Відмітити найважливіші моменти життя письменника.
2. Робота з текстом. Вчитель: О.Генрі ввійшов у літературу як письменник-новеліст. Пригадайте, коли ми з вами зустрічалися вже з новелою? Дайте визначення новели. Бесіда - В яку пору року відбуваються основні події твору?
- Які асоціації виникають у вас при згадуванні осені, описаної О.Генрі в новелі «Останній листок»?
- Що є особливою прикметою осені в цьому творі? Знайдіть і зачитайте уривок, в якому описується ця прикмета.
- Які художні засоби використовує автор, змальовуючи хворобу? (уособлення, епітети) - На основі опрацьованого абзацу за допомогою різних завдань ми зараз побачимо, як ви сприйняли цю хворобу.
3. Робота в групах
1 група складає сенкан до слова Пневмонія
2 група складає асоціативний ряд до слова Пневмонія
3 група складає сенкан до слова шедевр.
4. Графічний план подій, характеристика героїв.
Сью, Джонсі. Знаходимо спільне і відмінне у дівчат - Хто з дівчат захворів ? Чому? - Як лікар оцінює шанс Джонсі вижити? Чому у Джонсі було мало шансів на одужання? (втратила інтерес до життя) - Чи були у Джонсі наміри на майбутнє? (вона прагнула намалювати Неаполітанську затоку) - Що для цього їй потрібно було зробити? (поїхати до Італії в Неаполь) -Чому письменник, розповідаючи про американських художників, неодноразово згадує Італію? (Італія вважається батьківщиною мистецтва. Саме там жили і черпали своє натхнення багато художників, музикантів, письменників) - Як поставилася до хвороби Сью? Які риси її характеру ви б вважали основними? (Вона дбала про подругу, прагнула хоч трішки заробити, щоб прохарчуватись їм вдвох. Сью чинить добро іншому, а це допомагає їй подолати і власні життєві негаразди)
5. Інсценізація епізоду з твору - Давайте послухаємо розмову дівчат (сценка)
6. Продовження бесіди
- Що ви зрозуміли із сказаного?
- Чому Джонсі порівнює своє життя з листям плюща?
- У кого Сью шукала підтримки і допомоги?
Знайдіть в тексті і зачитайте портрет художника Бермана.
- Чого більше, на перший погляд, у цій людині: позитивного чи негативного? –
- Про що мріяв Берман?( шедевр).
- Чи доводилося вам бачити шедеври? Які саме?
- Як бачимо, шедевр – це щось блискавичне, зразкове, найвище досягнення мистецтва.
- Чи відповідає робота Бермана – словниковому трактуванню і вашим уявленням про шедеври? (Ні, вона цінніша, важливіша, бо вона врятувала життя людині!).
- Чим розплатився Берман за свій шедевр? (Своїм життям).
- Чи варто було тратити час, сили, здоров’я на нього? Чому? (Малюнок Бермана – врятоване молоде життя, яке, можливо, в майбутньому, створить не один такий шедевр.
Дівчинка мріяла намалювати Неаполітанську затоку).
7. Робота в групах (під музику діти малюють)
1 група – допомогає дівчинці виздоровіти (холодний дощ, останній листок)
2 група - Неаполітанська затока, (шедевр).
3 група – передає в малюнку своє закінчення сюжету новели.
ІІІ. Підсумки уроку (виставка робіт).
1. Бесіда
- Чи можна вважати роботи, зображені на малюнках шедеврами? Чому?
- До якого висновку спонукає читачів автор? (Світ належить оптимістам, а не песимістам. Гріх втрачати надію, за життя треба боротись)
- Ті людські цінності, про які писав О.Генрі сто років тому, живуть і зараз. Новела не залишає байдужими читачів. Один з ваших ровесників написав вірш «Шедевр». Послухайте.
Свіча життя повільно догорала,
І порятунку більше не чекать.
Мрійливу душу сила покидала,
Її художник буде рятувать.
Останній лист на цеглі намалює
І дасть надію, віру в майбуття.
Хоч сам загине, та дівча врятує,
Віддасть своє життя він за життя.
2. Заключне слово вчителя
Життя – це найбільше диво і найбільша світова таємниця. Це найвеличніший прояв Бога, це зернина, яка лягаючи в землю, відроджує інше життя.
Сьогоднішній урок – це один із проявів людського життя.
ІV. Домашнє завдання
Написати твір про події в новелі або виготовити подарунок для Джонсі (на власний вибір).