Асертивність як оптимальна стратегія поведінки

Про матеріал
. Показати старшокласникам доцільність асертивної поведінки у взаємовідносинах з оточуючими, ознайомити учасників з основними техніками асертивної поведінки, набути досвіду впевненої поведінки у модельованих ситуаціях
Перегляд файлу

АСЕРТИВНІСТЬ ЯК ОПТИМАЛЬНА СТРАТЕГІЯ ПОВЕДІНКИ

 

Мета. Показати доцільність асертивної поведінки у взаємовідносинах з оточуючими, ознайомити учасників з основними техніками асертивної поведінки, набути досвіду впевненої поведінки у модельованих ситуаціях

 

 

 

І, Вступна частина.

 

  1. Привітання. Знайомство. Вправа  «Якби я був (була) режисер, я зняв би ( зняла би)  фільм про …»      5 хв.                                                                                             2. Повторення правил роботи групи. Ведучий пропонує учасникам об’єднатися у  пари ( з сусідом ліворуч) .Після того, як учасники об’єдналися у пари, ведучий повідомляє завдання «Кожна пара отримує карточку. На якій буде записано одне із правил роботи групи. Необхідно намалювати символ, який би передавав зміст даного правила»  5 хв.                                                                                             

 

 

     3. Повідомлення теми, мети, завдань тренінгу.            5 хв.                                       

 
Перш нiж ми перейдемо до роботи, потрiбно визначити
мету нашого уроку, тобто очiкуваний результат, якого ми сподiваємося досягти наприкiнцi заняття. Для цього я розповiм вам одну iсторiю. «Йдуть учитель з учнем по дорозi. Раптом учень пiднiмає щось із землi i переносить на траву. Учитель запитує  учня: «Що ти зробив?»,  «О, вчителю, я побачив, що равлик повзе по дорозi, i злякався, що його хтось може роздавити. Я перенiс його на траву. «Що ти наробив? вигукнув учитель, равлик повз до своєї мети зi своєю швидкiстю. Ти все змiнив у його житгi. Учень кинувся бiгти. «Куди ти зупинив його вчитель. «Я хотiв перенести його назад», вiдповiв учень. «Равлик вже одумався, вiн вже поставив нову мету. Ти знову хочеш змiнити все в його житті?» І далі вчитель запитав: «А сам ти пам’ятаєш, куди йдеш?»

Учасникам пропонується  вправа:

Поставте ноги на ширину плечей, руки витягніть вперед паралельно підлозі.Потім поверніться тулубом назад і зафіксуйте на стіні те місце. До якого вдалося дотягтися. Поверніться у вихідне положення. Заплющить очі. Уявіть собі. Що наступного разу можна повернути свій тулуб значно далі. А потім розплющивши очі, спробуйте знову повернутися. Порівнюючи те місце у просторі, в якому учасники тепер опинилися, з уявною відміткою на якомусь предметі., що зафіксував їхній попередній поворот, можна наочно переконатися в реальній силі впливу поставленої перед собою мети.

Ця проста метафора демонструє ефект постановки мети. Отже,  мета нашої зустрічі
 

(Повідомлення мети, завдань)

 

  1. Очікування.                                                5 хв.                                                                  

 

ІІ. Основна частина.

 

  1. Визначення рівня про інформованості та актуальності проблеми.                                10хв.

 

Тест «Чи асертивні ви?» Обведіть  вибрані вами позитивні відповіді

 

1.Мене дратують помилки інших людей

2. Я можу нагадати другові про борг

З. Час від часу я говорю неправду

4. Я в стані подбати про себе сам

5. Мені траплялося їздити «зайцем»

6. Суперництво краще співробітництва

7. Я часто мучу себе через дрібниці

8. Я людина самостійна і досить рішуча

9.. Я люблю всіх, кого знаю. 

10. Я вірю в себе. У мене вистачить сил, щоб впоратися з

 поточними проблемами.

11. Нічого не поробиш, людина завжди повинна бути напоготові,

щоб зуміти захистити свої інтереси.

12. Я ніколи не сміюся над непристойними жартами

13. Я поважаю авторитети і захоплююся ними.

14. Я нікому не дозволю вити із себе мотузки. Я заявлю протест.

15. Я підтримую будь-яке добре починання.

16. Я ніколи не обманюю.

17. Я практична людина.

18. Мене пригнічує один лише факт того, що я можу потерпіти невдачу.

19. Я згоден з висловом: «Руку допомоги перш за все шукай у власного плеча».

20. Друзі мають на мене великий вплив.

21. Я завжди правий, навіть якщо інші думають інакше.

22. Я згоден з тим, що важлива не перемога, а участь.

23. Перш ніж що-небудь зробити, я гарненько

подумаю, як це сприймуть інші.

24. Я ніколи нікому не заздрю.

 Тепер підрахуйте кількість позитивних відповідей в наступних позиціях:

1,6,7, 11, 13, 18,20,23 -рахунок А

2,4, 8, 10, 14, 17, 19, 22-рахунок Б

3, 5, 9, 12, 15, 16, 21, 24-рахунок У

Найвищий показник в рахунку  А:

Ви маєте уявлення про асертивність, але не дуже  користуєтеся нею в житті. Ви часто відчуваєте невдоволення собою і оточуючими.

Найвищий показник досягнутий в рахунку Б:

 Ви на правильному шляху і можете дуже добре опанувати асертивність.  ви вже і зараз здатні діяти в потрібному напрямку. Часом ваші спроби чинити асертивно виливаються в агресивність. Але це не важливо. Який учень не набивав собі гулі!

Найвищий локазник  досягнутий в рахунку В:

Незважаючи на результати попередніх двох рахунків, у вас дуже гарні шанси опанувати асертивність. Одним словом, у вас склалася думка про себе і свою поведінку, ви оцінюєте себе реалістично, а це хороша база для придбання якої-небудь навички, необхідної  при контактах з оточуючими,

Найменший показник досягнутий в рахунку А:

Асертивності можна навчитися. Як сказав С. Лек: «Тренування - це все, навіть кольорова капуста - всього-на-всього добре вимуштрована білокачанна»..

Найменший показник досягнутий в рахунку Б:

Те, що вам не вдається використати багато шансів, які дає життя, - не трагедія. Важливо навчитися жити в злагоді з собою і знати, що потрібно робити. Або ви опануєте асертивність, або задовільнитесь тим, які ви є, Другий варіант найбільш вірогідний, оскільки, він не вимагає витрат сил на такі речі, як навчання асертивності.

Найменший показник досягнутий в рахунку В:

Ось це вже проблема. Ви себе переоцінюєте і ведете не цілком щиро. Мова йде навіть не стільки про самообман, скільки про те, що ви бачите себе в кращому світлі ... Непогано було б подумати над собою.

2. Інформаційне повідомлення. «Асертивність. Асертивна поведінка»

Більшість людей мріє про те, щоб їх взаємостосунки з оточуючими складалися на основі миру і взаємопорозуміння, без зіткнень і конфліктів. Нерідко нас хочуть залучити до справ чи виконання рішень, які нам не по душі  і брати участь в них ми не згодні.  Асертивність як особистісна якість  і соціальна поведінка виявляється в умінні відстоювати свої права, домагатись бажаного ставлення до себе, не поступаючись власними принципами і не порушуючи прав інших.

Асертивна людина – це людина, як може чітко і спокійно висловити свої думки, не змінюючи свої позиції, якщо хтось з нею не погоджується; це «доросла» людина, яка може адекватно поводитися  з іншими, не впадаючи в агресію і не дозволяючи іншим людям маніпулювати собою. Бути асертивним  не означає досягати свого будь – яким способом.За наявності близьких відносин важливо. Щоб були задоволені обидві сторони.  А цього можна досягти лише в тому випадку, коли особистість  навчиться  рахуватися з потребами інших, обираючи компроміс спільною перемогою.

Якщо ввести шкалу, на одному полюсі буде покірність, пасивність, ана іншому – агресивність, то асертивна поведінка перебуватиме посередині такої шкали.Людина , яка поводиться пасивно, не вміє чітко заявити про свої бажання та потреби, є беззахисною перед вимогами інших.В її діях відсутня впевненість, у неї знижена самооцінка.. Агресивна людина, досягаючи посталеної мети, завдає збитків оточуючим, не рахується з їхніми правами. Такі люди завдають удару першими. Відверто маніпулюючи іншими. Асертивна людина здатна чітко сформулювати свою думку. Вона впевнена у собі, вміє слухати та іде на компроміс. Її поведінці притаманний спокій. Відсутність вербальної напруги.. Така людина вміє розпізнавати маніпуляції і захистити себе від них, поважаючи моральні принципи.

3.Вправа «Мандрівка станціями «Пасивність – Асертивність – Агресивність»  -    15хв.

Завдання :

- сприяти усвідомленню учасниками доцільності переходу від пасивної  та агресивної поведінки до асертивності:

- допомогти учасникам розробити схему переходу до асертивності за допомогою спеціального навчання

Звернемося знову до уявної шкали, на протилежних полюсах якої розміщені агресивність і пасивність, а посередині асертивність. Кожна людина, яка перебуває у будь – якій точці цієї шкали. Отримавши знання та доклавши певних зусиль, може пройти до станції « Асертивність». Потрібно уявити собі людей на двох крайніх станціях – «Пасивності» та «Агресивності». Які зміни повинні відбутися у них самих. Щоб вони в силі здійснити дуже важливу мандрівку у своєму житті до станції «Асертивність»? Щоб дати відповідь на це запитання, найперше треба об’єднатися  у 4 команди.(Ведучий дає завдання командам описати мандрівку пасивної та агресивної людини до станції «Асертивність», суть завдання: « Що потрібно змінити в собі. Щоб уявна подорож була успішною?»)

Групам рекомендуються схеми мандрівок до станції асертивність

Станція  “Пасивнiсть”

Вiдмова вiд своїх прав               відстоювання своїх прав.

Пiддатливiсгь манiпулятивним дiям iнших — протистояння манiпуляцiї.

Нездатнiсть заявити про свої потреби - 

Невмiння застосовувати свої здiбностi —

Занижена самооцiнка —

Невмiння реагувати на критику —

Переоцiнювання мiри компетентностi iнших—

(Далі продовжить самостійно)

Сприйняття iнших як супротивникiв —

Невпевненiсть у своїх дiях —

Невмiння попросити допомоги —

Вербальна напруга (труднощi під час висловлювання) —

Невиразнiстъ мови —

Закритий погляд —

Нездатнiсть iти на компромiс, зтоду —

(Даліi продовжити самостiйно.)

Станцiя “Агресивнiсть”

Надання переваги своїм правам — адекватне прийняття своїх прав.

Неприйняття прав iнших — прийняття прав iнших.

Маніпулювання iншими — вiдмова вiд манiпуляцій.

Жорстке вiдстоювання своїх потреб

Завдання збиткiв iнцiим —

Переоцiнювання своїх здiбностей —

Завищена самооцiнка -

Невмiння реагувати на критику –

(Далі продовжить самостійно)

Переоцiнювання мiри своеї компетентностi —

Сприйняття iншихх як супротивникiв –

Надмiрна впевнснiсть у своїх дiях —

Невмiння попросити допомоги —

Вербальна напрута (пiдвищений голос, крик) —

Рiзкiсть мови —

Закритий погляд —

Нездатнiсть iти на компромiс -

(Далi продовжить  самостійно)

Команди презентують свої напрацювання.

- Чи легко було працювати за даним завданням?

( Коментар.  Вправа допомагає здійснити мандрiвку за шкалою “пасивнiсть»— асертивнiсаь— агресивнiсть”. Вона сприяє усвiдомленню того, що праця над собою приведе до розвитку асертивностi як необхiдної умови успiшної  взасмодiї з людьми. Напрацювання команд—де приблизний план, який кожен учасник має примiряти та вiдкоригувати щодо себе).

4. Інформування  «Складові асертивної поведінки»          10хв.                                             

Завдання:

- ознайомити учасників із компонентами асертивної поведінки;

- показати зв’язок асертивності з етичними проблемами

Ведучий запитує, які складові асертивної поведінки могли б виокремити учасники. Підбиваючи підсумки висловлювань , каже , що в асертивній поведінці можуть бути виокремлені щонайменше 9  компонентів (Додаток).

Складові асертивної поведінки, виписані на аркуші роздаються учасникам .Кожен компонент потребує детального тлумачення.

5. Вправа. «Навички асертивності»   15 хв.                                                                                                                        

Завдання:

- ознайомити учасників з основними техніками асертивності;

- сприяти вмотивуванню учасників щодо перенесення навичок асертивної поведінки у повсякденне життя

Ведучий каже. Що асертивності треба вчитися. Кожен, хто хоче розвивати у собі навички асертивності, повинен познайомитись з існуючими техніками асертивності. Людина не може миттєво змінити стратегію своєї поведінки та набути асертивності.Над цим треба працювати.

(Коментар. Інформуваня теоретично знайомить учасників із техніками асертивної поведінки, доводячи. Що тільки перехід теорії в практику є результатом успішного навчання)  (  Техніки асертивності .Додаток )

6 . Вправа «Вироблення навичок асертивної поведінки»                                              10 хв.

Завдання:

- Закріпити конкретні техніки асертивної поведінки в ситуаціях тиску, ущемлення прав.

- Набути досвіду впевненої поведінки у модельованих ситуаціях

Учасники об’єднуються в групи  і відпрацьовують техніки на придуманих чи згаданих ситуаціях. Кількість груп за кількістю  запропонованих  технік асертивної поведінки.

Обговорення:

Які труднощі виникли при виконанні завдання?

- Що сподобалося?

- Над чим ще треба було б попрацювати?

6. Вправа «Розвиваю у собі асертивність»         10 хв.                                                   Завдання : Розвивати уміння асертивного спілкування в конфліктних ситуаціях

Учасники  отримують по одній картинці з ситуаціями (картинки з малюнкового тесту Розенцвейга . Додаток). Юнаки і дівчата уявляють себе учасниками діалогу ,ознайомлюються зі словами свого співрозмовника, після чого придумують та записують пасивну , агресивну та асертивну відповідь на  них..

Обговорення.

Чи легко було підібрати необхідні варіанти відповідей.

На який тип поведінки було легше? На який складніше?

ІІІ. Заключна частина.

Підведення підсумків.       5 хв.                                                                                              

1. Як  справдилися ваші очікування щодо сьогоднішнього заняття?

2. Які знання ви сьогодні отримали?

3. Як ці знання ви використаєте в особистому житті?

 

 

 

 

Додаток 1

СКЛАДОВІ АСЕРТИВНОЇ  ПОВЕДІНКИ

 

  1. Зоровий контакт. Асертивна людина здатна пiдтримувати зi спiврозмовником контакт за допомогою очей.

 

  1. Поза. Мiра асертивностi виявлясться у нашій позi: в тому, як ми стоїмо, яке положения i яку позицiю займаємо щодо iншої людини.

 

З. Вiдстань. Iснує  зв’язок мiж вiдстанню пiд нас iншої людини i мiрою комфорту та вiдчуття рiвностi зi сцiврозмовником.

 

4. Жести. Адекватнiсть вакористання жестів може надати повiдомленню виразностi, вiдвертості та сердечностi, а також підкреслити асертивний пiдхiд, Вiдсутнiсть жестiв говорить про те, що людина невпевнена у собi.

 

  1. Мiмiка та iнтонацiя. Важливо, щоб асертивна людина вiдповiдним чином використовувала свою мiмiку.  Має  бути вiдповiднiсть мiж тим, що людина говорить, i тим, з яким варазом обличчя та якою iнтонацiєю це говорить.

 

Б. Плавнiсть мови. Якщо людана вмiє говорити спокiйно, врiвноважено i плавно, то це збiльшує її  шанси виглядати  в очах оточуючих асертивною. І  навпаки, людину, яка використовує  у своїй мовi такi слова-паразити, ак “тм”, “е-е-е”, не  вважатимуть асертивною.

 

7. Вмiння підтримувати розмову. Асертивна людина вмiє підтримати розмову. Вона не буде ні перебивати спiврозмовника без потреби, нi витримувати довгi паузи між висловлюваннями.

 

8. Вмiння слухати. Асертивна людина повинна бути добрим, уважним слухачем. Людина, яка вмiє слухати, впевнена у своїй здатностi пiдтримати розмову. Окрім того, вона здатна проявити зацiкавленість співрозмовником.

 

9. Змiст ревлiк. Важливо, щоб слова, висловленi пiд час розмови, були адекватні тiй ситуацiї, в рамках якої проходить бесiда.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

ТЕХНІКИ  АСЕРТИВНОЇ  ПОВЕДIНКИ

 

Технiка асертивностi “Заїжджена платiвка”

 

Цю технiку можна застосовувати для вiдстоювання своїх прав, якщо вони порушені і якщо наші претензії носять характер конкретних,  і порівняно легко можуть бути задоволені ці вимоги . (Наприклад, ви хочете повернути товар у магазин, який виявився не якісним).Основні правила техніки:

  • Необхідно точно явити собі, що ви хочете.
  • Свої вимоги сформулюйте точно. ( Я хочу повернути товар, який є неякісним і отримати гроші за товар )
  • Памятайте про мовний етикет.
  • Що б не було, стійте на своєму.( Не створюйте ілюзій, що продавець буде у захваті від вашого звернення і чемно прийме товар. Спокійно продовжуйте повторювати заготовлену фразу).
  • Будьте терплячі. Не вдавайтеся   до злості, страху і інших подібних станів.
  • Якщо після 5- 10 повторювань фрази ваші вимоги не будуть виконані, завершіть свої вимоги і сповістіть продавцеві проте , які подальші кроки ви має зробити (звернутись до власника магазину, в організацію з прав споживача тощо)
  • Якщо ваш опонент  не задовольнить ваші вимоги. Асертивно буде здійснити ваші висунуті «погрози»

Технікаа асертивностi “Гра в туман”

 

Цей спосiб передбачає демонстрацiю нiби загальної згоди з правдою, яку словесно висловлює напалаюча на вас людина. У такий спосiб ви нiбито засвiдчуєте, щоїї думка може бути справедливою у певнiй ситуацiї чи для певної групи людей. Дана технiка підходить у тiй ситуації, коли ви на даний час не готовi серйозно обговорювати питання чи розмова вiдбувається з близькою людиною. Якщо ви готовi в майбутньому обтовориги проблему, краще про це спочатку сказати: “Зараз я не готовий про це поговориги. Давай обговоримо це ввечерi”.

Технiка асертивностi “Визнання негативного”

Ви справді зробили помилку, вас критикуютъ. Визнайте свою помилку чи провину, використовуючи при цьому ключове висловлювання :»Так, я справдi погано вчинив”. Наприклад:

- Ти розмовляв дуже грубо.

- Так, я справдi не стримався.

- Це було нерозумно з твого боку.

- Менi й самому це не подобається.

 

Технiка асертивностi “Зясування негативного”

Часом буває , що критика на вашу адресу є не виправданою. Негативнi розпитування

— хороший спосiб відповіді  на невиправдану критику. Ключове висловлювання “Що поганого в тому, що я ....“. Для вiдпрацювання цiєї техніки критик спочатку критикує  ваш зовнішнiй вигляд (“Що це ти такий неохайний?”), через 2 хвилини переходить до поведінки (“Хiба можна завжди запiзнюватися), далi критикує характер (“Та ти взагалi зануда та бубонило!”) i, насамкiнець, — жцттсвi цiвлостi (“Це  неморально з твого боку!”).

 

Тсхнiка “Асертивна вiдмова”

Деяким людям буває дуже важко  будь-кому відмовити .Часом ми  просто не в змозі зрозуміти , пропонують нам чи навязують те,  що нам не потрібно.

Алгоритм відмовн:

Проведення особистої межi:  «ні» чи «дякую, але ні»!

Техніка відмови – дзеркальне відображення здатності настояти на своєму. Ми знову  ясно і чітко констатуємо «Ні, (дякую), не хочу».Не пояснюємо причин, не приносимо вибачень, не поводимо себе так, ніби не впевнені в своїх силах і піддаємося паніці. Не нападаємо на опонента за те, що звернувся з пропозицією.

При бажанні говорити «ні» асертивно у вас є можливість між простою асертивністю, коли ви наполягаєте  на своєму  без будь- яких пояснень, і асертивністю емпатійною, при якій можна вказати причини відмови.

 Допоможи тому, кому вiдмовляєш, адже йому важче, нiж тобi. Наприклад: “Не ображайся, я не можу дати тобі книжку, але ти можеш прийти ло мене, i ми попрацюємо разом”.

 

 

Техника “Асертивне прохання”

Прохання — це чесне вираження своєї позицiї та своїх бажань, зроблене в такiй формі, що iнша людина може або погодитися, або вiдмовити, оскiльки ви просите її теж

висловити свою позицiю i своє бажання.

Що потрібно знати для асертивного прохання:

1. Ми розраховуємо на добру волю іншої людини.

2. Деякi люди не можуть зважитися попросити про послугу, бо не хочуть почувати себе приниженими вiдмовою, бояться, що їм вiдмовлять тоiцо.

З. Коли ви просите про послугу, поводьтеся впевнено, але не зарозумiло.

 

(Наприклад, потенційний пасажир забув вдома окуляри:

  • Вибачте, чи не зможете ви мені допомогти?
  • Що саме?
  • Будьте ласкаві, подивіться в розкладі найбільш зручний ранковий потяг до Києва.Мені б хотілося приїхати туди до 9 години.
  • Знаєте. Яне дуже розбираюся в розкладах руху потягів. Мене дратують там всілякі скорочення.
  • Будьте ласкаві, зробіть це для мене. Без окулярів я безпорадна.
  • Прямо не знаю що сказати.
  • Будьте ласкаві. Ви так мені допоможете.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
2746
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку