Урок № 33
Основні групи скелетних м’язів.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
«Термінологічне лото»
(На дошці прикріплені різнокольорові аркуші, на зворотному боці яких написані терміни. Учні виходять до дошки, вибирають аркуш і дають визначення терміна.)
Наприклад: фасція, сфінктер, міофібрили, актин, міозин, сухожилля.
4.Засвоєння нового матеріалу
1. Види м’язів
Проектування зображення на екран:
Розповідь вчителя, складання опорних конспектів:
Форма і величина м'язів залежать від функцій, які вони виконують в організмі
а) за формою м'язи бувають:
• веретеноподібні;
• квадратні;
• трикутні;
• колові;
• хрестоподібні;
б)Залежно від напряму пучків м'яза відносно сухожилка розрізняють:
в) за кількістю головок виділяють:
• двоголовий (біцепс плеча);
• триголовий (трицепс плеча);
• чотириголовий (м'яз стегна);
г) за розмірами розрізняють:
• довгі (кравецький м'яз);
• короткі (міжхребцеві м'язи);
• широкі (м'яз спини);
д) за функцією м'язи поділяються:
• згиначі та розгиначі;
• відвідні та привідні;
• привертачі та відвертачі;
• стискачі (або сфінктери);
е) за видами здійснення рухів:
• агоністи, які виконують необхідний рух;
• антагоністи, які протидіють цьому рухові;
• синергісти, які сприяють ангоністам;
• фіксатори, які усувають з руху частину скелета, не потрібну для виконання руху; .
(Слідчітко уявляти, що кожен з м'язів тіла людини при різних рухах може бути спочатку агоністом, потім синергістом і навпаки)
е) за місцем розміщення:
• скелетні;
• суглобові;
• шкірні;
ж) за кольором:
• білі (в основі лежить менший вміст білкового пігменту міоглобіну, який зв'язує кисень, білі м'язи втомлюються швидше, проте відзначаються сильнішим та більш швидким скороченням);
• червоні (в основі лежить більший вміст міоглобіну; у червоних м'язах запаси кисню більші, і вони можуть працювати довше без утоми).
2.Основні групи скелетних м’язів
Розповідь вчителя:
М’язи людини поділяються за групами відповідно до частин тіла: м'язи голови, тулуба (спини, грудної клітки, живота), верхніх і нижніх кінцівок.
Вправа «Мозаїка»
Учням пропонується самостійно опрацювати матеріал (кожному різний) і законспектувати його в один із розділів таблиці за певний час. Після цього діти по черзі ознайомлюють свою групу з конспектом, а члени групи повинні за ним занотувати до таблиці ті самі нотатки. Наприкінці спілкування в усіх членів групи повинна бути заповнена таблиця.
Завдання учням:
1 учень – м’язи голови;
2 учень– м’язи тулуба;
3 учень – м’язи верхніх кінцівок;
4 учень – м’язи нижніх кінцівок
Заповнення таблиці:
Групи скелетних м'язів
Групи м’язів |
Функції |
М’язи спини |
допомагають утримувати вертикальне положення тіла, забезпечують рухи хребта назад і вбоки |
М’язи грудної клітки |
Беруть участь у диханні, забезпечують рухи верхніх кінцівок |
М’язи живота |
беруть участь у згинанні тулуба в перед, убік, утворюють черевний прес - сприяє утриманню внутрішніх органів, випорожненню, пологам. |
М’язи верхніх кінцівок |
забезпечують рухи;відведення кінцівки, рух вперед назад, колові рухи |
М’язи нижніх кінцівок |
забезпечують утримання тіла, переміщення в просторі |
М’язи голови |
жувальні сприяють пережовуванню їжі, а мімічні забезпечують відображення емоційного стану організму людини. |
Повідомлення учня:
Мімічні м'язи
Вираз обличчя - один із проявів багатого емоційного життя людини – залежить від однакового набору м'язів. Підраховано, що їх на обличчі та шиї близько 25 %. М'язи обличчя називають також мімічними м'язами. Одним своїм кінцем вони кріпляться до кістки, а іншим - вплітаються в шкіру. Під час скорочення мімічних м'язів змінюється натяг шкіри і стає іншим рельєф шкіри. Так і формується певний вираз обличчя. Недарма кажуть: «У нього на обличчі все написано». Лобовий м'яз називають м'язом уваги або злості; м'яз, що рухає брови, м'язом болю; верхню частину колового м'яза ока - м'язом роздуму,виличний м'яз - м'язом радості; нижню частину колового м'яза ока - м'язом привітності та покірливості; м'яз, що піднімає верхню губу,- м'язом плачу гірких сліз, а також м'язом скупості. Навколо рота знаходяться м'язи сміху, заздрості, горя, відрази
Це цікаво!!!
5.Узагальнення і закріплення знань
Вправа «Швидкі питання»
Учні відповідають швидко, не роздумуючи.
1.Які м’язи надають певного виразу обличчя?
2.Який м’яз згинає ногу у колінному суглобі?
3.Який м’яз розгинає ногу у колінному суглобі?
4. Яку назву мають колові м’язи?
5. Які є дихальні м’язи?