Тема. Основні класи неорганічних сполук
Мета уроку: сформувати уявлення про загальну класифікацію неорганічних речовин на підставі отриманих раніше знань про прості та складні речовини.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: бесіда, робота з опорною схемою, робота в групах.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, опорна схема, класифікація речовин, навчальна таблицяТема. Основні класи неорганічних сполук
Мета уроку: сформувати уявлення про загальну класифікацію неорганічних речовин на підставі отриманих раніше знань про прості та складні речовини.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: бесіда, робота з опорною схемою, робота в групах.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, опорна схема, класифікація речовин, навчальна таблиця.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань, постановка завдання
«Лабіринт запитань»
1. На які два класи поділяються всі хімічні речовини? Наведіть приклади.(Прості і складні)
2. Прості речовини, у свою чергу, поділяються ще на дві групи. Які саме? (Метали й неметали).
3. А на які групи можна розподілити складні речовини? (Органічні й неорганічні)
4. Складних чи простих речовин більше в природі?
5. А за якою ознакою можна класифікувати складні речовини? (За складом, будовою, застосуванням, властивостями)
Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему, що познайомить вас не лише зі способами класифікації складних речовин, але й дозволить дізнатися, як склад і будова речовин впливають на їхні властивості, способи одержання й застосування. Із класифікацією органічних речовин ми познайомимося в 9 класі, а зараз поговоримо про неорганічні речовини.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
(Робота з опорною схемою)
За складом неорганічні сполуки поділяються на чотири класи: оксиди, основи, кислоти, солі. Які асоціації виникли у вас в зв’язку з назвами класів неорганічних сполук? (Наприклад: оксид – закисло, зіпсувалось; основа – головна частина; кислота – лимон; сіль – сольона, сиплеться)
Згадайте, де ми зустрічалися з оксидами в процесі вивчення хімії.
У 7 класі під час вивчення простої речовини кисню. Унаслідок згоряння різних речовин у кисні утворюється продукт їх взаємодії — оксид. Тому невід’ємна частина будь-якого оксиду — Оксиген.
Оксиди — це складні речовини, що складаються з атомів двох хімічних елементів, один із яких — Оксиген. Намалюйте піктограму складу оксиду.
Наводимо приклади оксидів з навчальної таблиці.
Основи — це складні речовини, що складаються з атомів металів та однієї чи кількох гідроксильних груп - ОН.
Наприклад: Са(ОН)2, Mg(OH)2, NaOH, Fe(OH)3.
Відгадайте загадку:
Ти в їхній формулі побач
Загальну групу цю -ОН,
Метал до неї ще додай.
Що буде, друже, відгадай?
Я бачу відповідь готова:
Так виглядає в нас ….. (Основа)
Намалюйте піктограму складу основи.
Кислоти — це складні речовини, що складаються з атомів Гідрогену й кислотних залишків. (Гідроген у кислотах записується перед кислотним залишком.)
Наприклад: HNO3, H2SO4, Н3РO4, H2SO3. Намалюйте піктограму складу кислоти.
Солі — складні речовини, що складаються з атомів металів і кислотних залишків.
Наприклад: K2SO4, CuSO4, MgSO4. Намалюйте піктограму складу
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Змагання двох команд. Учні об’єднуються у команди і обирають капітана.
1 «Хто швидше» Завдання виконують всі члени команди в своїх зошитах, спілкуватись і допомагати не забороняється.
Перемагає команда всі члени якої записали правильні відповіді.
1. Виберіть із п’ятого ряду таблиці формули оксидів.
2. Виберіть зі стовпця В усі формули основ.
3. Виберіть із восьмого ряду формули кислот.
4. Зі стовпця Г виберіть формули солей і відокремте кислотний залишок.
2 «Третій зайвий» (Естафета).
У таблиці на дошці по черзі закреслити клітинку з формулою речовини, яка не належить до того класу, до якого належить решта.
BaS |
CO2 |
CaO |
HNO3 |
H2O |
HCl |
Na2SO4 |
HCl |
BaCl2 |
Ca(OH2 |
Al(NO3)3 |
NaOH |
P2O5 |
MgCl2 |
SO2 |
Na2SO4 |
HNO3 |
CO2 |
SO3 |
NaCl |
CO |
Al(OH)3 |
KOH |
H2O |
MgO |
H2SO4 |
BaO |
H2SO4 |
AgCl |
AgNO3 |
3 «Де більше Оксигену» ( Робота в команді)
Оксиген – один з найпоширеніших елементів. Визначити, в якій з наведених сполук масова частка Оксигену більша. До якого класу неорганічних сполук належить ця сполука?
1. NaOH; NaO2; Na2СO3 2. К2O; К2SO4 ; H2SO4.
V. Рефлексія «Обєднання»
Обєднаємо зусилля і отримані знання запишимо у вигляді таблиці:
|
Оксиди |
Основи |
Кислоти |
Солі |
Визначення |
|
|
|
|
Загальна формула |
|
|
|
|
Приклад |
|
|
|
|
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання.
Оцінювання запропонувати учням.
Додатки
Опорна схема
Таблиця 1
для кожного учня
№ з/п |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
E |
1 |
S |
P |
K2SO3 |
CO |
FeCl2 |
CO2 |
2 |
HNO3 |
Li |
Ag2O |
CuSO3 |
H2SO4 |
CaO |
3 |
NaCl |
Ca(OH)2 |
Sr(OH)2 |
Na2SіO3 |
Hg |
HgO |
4 |
C4H10 |
H2SO3 |
Mg |
FeCl3 |
C6H12O6 |
Al2O3 |
5 |
К2O |
Na2O |
ZnO |
BaCl2 |
FeS |
SnO2 |
6 |
FeS2 |
Fe |
BaSO4 |
C3H8 |
N2 |
LiOH |
7 |
К3РO4 |
MgSO4 |
P2O5 |
Cu(OH)2 |
Rb |
SnF4 |
8 |
Вr2 |
Cl2O7 |
NaCl |
HI |
KMnO4 |
H3РO4 |
9 |
Fe(OH)3 |
Cr2O3 |
Ca |
PbS |
Mg(OH)2 |
CаСO3 |
10 |
LiCl |
K2ZnO2 |
Fe2O3 |
AgCl |
N2O5 |
Cl2 |
11 |
HF |
H2S |
NaOH |
O2 |
FeO |
SrSO4 |
12 |
ZnS |
Ca3P2 |
Al4C3 |
CH4 |
Mn |
FeO |
Приклад піктограм класів неорганічних сполук
Завдання для 1 команди Завдання для 2 команди
BaS |
CO2 |
CaO |
HNO3 |
H2O |
HCl |
Na2SO4 |
HCl |
BaCl2 |
Ca(OH)2 |
Al(NO3 )3 |
NaOH |
P2O5 |
MgCl2 |
SO2 |
Na2SO4 |
HNO3 |
CO2 |
SO3 |
NaCl |
CO |
Al(OH)3 |
KOH |
H2O |
MgO |
H2SO4 |
BaO |
H2SO4 |
AgCl |
AgNO3 |
Таблиця 2
|
Оксиди |
Основи |
Кислоти |
Солі |
Визначення
|
|
|
|
|
Загальна формула |
|
|
|
|
Приклад |
|
|
|
|