Презентація "Лексичне значення слова. Лексична помилка."

Про матеріал
Презентація "Лексичне значення слова. Лексична помилка" призначена для здобувачів освіти 10 класу. Мета: • навчальна: ознайомити здобувачів освіти із поняттям «лексичне значення слова», «лексична помилка», розглянути найпоширеніші випадки порушення лексичної норми; • розвивати вміння відрізняти помилкове вживання слова від правильного, редагувати речення з лексичними помилками, збагачувати лексичний запас здобувачів освіти; розвивати вміння критичного мислення та аналізувати матеріал, культуру усного й писемного мовлення; • виховувати готовність у всіх мовленнєвих ситуаціях завжди говорити правильно, бажання вивчати українську мову, потребу вдосконалювати власне мовлення.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема. Лексичне значення слова. Лексична помилка. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми.

Номер слайду 2

І. Організаційний момент. Питання для бесіди Який розділ мовознавства вивчає словники? На які 2 типи поділяються словники? Розкажіть про типи лінгвістичних словників відповідно до їх призначення.

Номер слайду 3

Мовна норма Головною ознакою культури мовлення є його нормативність. Мовна норма — сукупність усталених мовних засобів, що відповідають системі мови й сприймаються її носіями як зразок спілкування в суспільстві. Кожна з мовних і мовленнєвих норм завжди співвідносна з певними мовними одиницями — орфоепічними, лексичними, граматичними, стилістичними та ін.

Номер слайду 4

Визначають різні мовні норми: орфоепічні (не [грайеішс´:а], а [грайеіс´:а]); лексичні (не живописна, а мальовнича галявина);фразеологічні (не приймати, а брати участь);граматичні (навчатися не музиці, а музики);орфографічні (не піцца, а піца);пунктуаційні (не Він мабуть запізниться, а Він, мабуть, запізниться);стилістичні (у науковому стилі — не глибоченне, а глибоке море).

Номер слайду 5

Мовні норми єдині й обов’язкові для всіх користувачів літературної мови. Цим вони відрізняються від «діалектних норм», що територіально обмежені й менш усталені. Норми літературної мови мають усенародно-освітній статус і підлягають таким оцінкам, як правильно чи неправильно, логічно, точно, образно, етично та ін. Мовні норми культурна людина вивчає протягом усього життя, читаючи художню літературу, відвідуючи театри, опрацьовуючи посібники з культури мовлення й дотримуючись порад М. Рильського: Не бійтесь заглядати у словник: Це пишний яр, а не сумне провалля;Збирайте, як розумний садівник,Достиглий овоч у Грінченка й Даля...

Номер слайду 6

II. Оголошення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності здобувачівосвіти. Лексикологія — це розділ мовознавства, який вивчає словниковий склад мови, лексичне значення слова.

Номер слайду 7

Лексичне значення слова - це його реальний зміст, тобто те, що це слово називає. Наприклад, лексичне значення слова портрет - це "зображення або опис людини чи групи людей".

Номер слайду 8

Лексичне значення слова — це те, що слово означає. Калина 1. Кущова рослина родини жимолостевих, що має білі квіти й червоні гіркі ягоди.2. Ягоди цієї рослини.

Номер слайду 9

Граматичне значення слова - це відомості про належність цього слова до тієї чи іншої частини мови, а також про граматичні ознаки цієї частини мови, які змінюють форму слова (рід, число, відмінок, вид, час тощо). Граматичне значення слів розглядається в морфології. СЛОВА З КОНКРЕТНИМИ ТА АБСТРАКТНИМИ ЗНАЧЕННЯМИСлова з конкретним значенням означають назви, що співвідносяться з конкретними предметами, властивостями чи діями  (будинок, посібник; старий, нудний, товстий; шукати, беремо). Слова з абстрактним значенням, такі, що не співвідносяться з конкретними властивостями, діями чи предметами (туга, захоплення, втіха, любов, мрія).

Номер слайду 10

Наприклад, лексичне значення слова собака — домашня тварина родини собачих, яку використовують для охорони, на полюванні та ін. Граматичне значення цього слова — відмінюваний іменник, однина, називний відмінок. Лексичне значення відображає лише узагальнене поняття про предмет, явище чи ознаку, адже те саме слово може викликати в людей різні асоціації. Хтось, почувши слово собака, уявить пуделя, хтось — тер’єра, комусь спаде на думку просто цуценя, для когось собака (у певній ситуації) — лайливе слово, а для когось — це вірний друг. Отже, кожне слово має узагальнене значення, яке є для нього основним.

Номер слайду 11

СПОСОБИ ПОЯСНЕННЯ ЛЕКСИЧНОГО ЗНАЧЕННЯПрочитати у тлумачному словнику. Підібрати спільнокореневі слова. Підібрати синонім

Номер слайду 12

Номер слайду 13

ОДНОЗНАЧНІ СЛОВАЗначна частина слів - однозначні, або моносемічні. У період свого виникнення слово завжди має одне значення, тобто за походженням кожне слово - однозначне, а здатність виражати різні значення ним набувається з часом. До однозначних слів належить більшість спеціальних наукових темінів (економічних - інвестиції, ціни; мовознавчих - підмет, присудок; літературознавських - метафора, ямб; медичних - грип, астма та ін.), назви тканин (вельвет, шовк), деталі та механізми (шайба, плейєр), власні назви (Київ, Європа).

Номер слайду 14

БАГАТОЗНАЧНІ СЛОВАБагатозначністю, або полісемією (від гр. poly - багато і sema - знак) називається властивість слова вживатися у різних значеннях В українській мові більшість слів належить до багатозначних, тобто є полісемічними. Але й серед термінологічної лексики є багатозначні слова, напр.: швидкий потяг (поїзд) і потяг до Марфи; жовте коло і коло парку.

Номер слайду 15

Однозначні слова. Багатозначні слова. ДНІПРОДЗВОНИКБЛИСКАВКАГОЛОВААЛФАВІТ

Номер слайду 16

ДЗВОНИК Трав'яниста або напівкущова рослина з блакитними, синіми, ліловими, фіолетовими і т. ін. квітками, що формою нагадують маленькі дзвони. Ударний сигнальний підвісний інструмент, звичайно із сталі або бронзи, у вигляді порожнистої, зрізаної знизу груші, в середині якої підвішений ударник (серце).

Номер слайду 17

ЛЕТІТИ, лечу, летиш, недок.1. Пересуватися в повітрі за допомогою крил (про птахів, комах тощо). У небі летіли гуси з далекого краю (О. Довженко).2. Те саме, що падати. Раптом він посунувся вниз і зрозумів, що летить в улоговину (Г. Тютюнник).3. Переносне значення Дуже швидко переміщатися (по землі, воді тощо); мчати, нестися. Рипить сніжок, співає, санки летять під білії намети ялин лапатих (Леся Українка).4. перен. Швидко, непомітно проходити (про час). І в’янеш ти, а дні летять, несуть все добре за собою (Т. Шевченко).5. перен. Линути думками, почуттями, помислами, душею до кого-, чого-небудь. Він солодко вкладається на ліжко, усіма думками летючи до Уляни (М. Стельмах).

Номер слайду 18

Отже, значення багатозначного слова залежить від контексту: в одному реченні летіти — це пересуватися в повітрі за допомогою крил (Пташка летить увись), а в іншому летіти — швидко відбуватися в часі (Не помічаю, як летить час на відпочинку). Якщо слово однозначне, то в будь-якому контексті його значення незмінне. Лексичні норми регулюють вибір слова відповідно до змісту й мети висловлювання. Наприклад, якщо йдеться про посаду, то вживаємо слово рятувальник, але аж ніяк не рятівник. Порівняйте: Викликали рятувальника з охоронної служби і Рятівником кота став випадковий перехожий. Якщо сказати: «Рятувальником кота став випадковий перехожий», то це означатиме, що випадкового перехожого призначили на посаду рятувальника. Виходить нісенітниця. Плутанина близькозвучних слів призводить до лексичної помилки.

Номер слайду 19

ПРЯМЕ ТА ПЕРЕНОСНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВАПряме значення. Переносне значення Властиве слову звичайне значення. Образна назва ознакипредмета, явища, дії

Номер слайду 20

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Пряме значення Переносне значенняце звичайна назва предмета, властивості чи дії. Пряме значення найчастіше буває первинним, тобто таким, з якого почалась назва. Напр., пряме значення слова серце означає "центральний орган кровеносної системи, що забезпечує кровообіг у людини і тварини".слова завжди пов'язано з прямим значенням. Напр., у реченні Не так серце любить, щоб з ким поділиться, Не так воно хоче, як Бог нам дає (Шевченко) слово сонце вжите у значенні "символ любовних почуттів".

Номер слайду 21

На основі переносного значення виникають Метафора (від гр. metaphora - перенесення) - перенесення значень одних предметів на інші: Червона хмара вкрила всю землю. Метонімія (від гр. metonymia - перейменування): Сашко сів за фортепіано і заграв Моцарта. Синекдоха (від гр. synekdoche - співпереймання) - вживання назви частини предмета у значенні його цілого: Червоний картуз так більше і не з'явився.

Номер слайду 22

значення первинне, пряме Йти (іти) – ступаючи ногами, пересуватися, рухатися, змінюючи місце в просторі (про людину, тварину).

Номер слайду 23

переносне значення. А годинник, час, поїзд, дощ теж ідуть, але не переступаючи ногами, на них лише із прямого значення перенесено дію – рухатися, пересуватися

Номер слайду 24

БЛИСКАВКА

Номер слайду 25

Переносні значення слів є завжди вторинними. У нашому випадку - на основі подібності за швидкістю проходження явища, його динамічністю розвинулися ще такі значення: Особлива механічна застібка. Телеграма, що передається негайно.

Номер слайду 26

Пряме і первинне значенняіменник блискавка - зизгазоподібна електрична іскра, наслідок розряду атмосферної електрики в повітрі, що буває під час грози.

Номер слайду 27

Слово, вжите в прямому значенні, означає звичайну назву предмета, дій чи ознаки. Слово, вжите в переносному значенні, образно характеризує предмет, дію чи ознаку за схожістю.

Номер слайду 28

ПРЯМЕ І ПЕРЕНОСНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВАПряме значення. Дитина біжить. Солодкий цукор. Відкрий воду. Переносне значення. Куди біжить дорога?   (Є . Гуцало). Солодкий вітер віє із Дніпра.    (Д. Павличко). Відкрий для себе Україну,  ти ж бо не знаєш  всю її. (Г. Бідняк).

Номер слайду 29

Пошукова робота Виписати із тексту слова багатозначні. Осінній сад ще яблучка глядить,листочок-два гойдає на гілляках.І цілу ніч щось тихо шарудить,і чорні вікна стигнуть в переляках. Між стовбурами пробігає тінь...а у світанків очі променисті. То білий кінь,то білий-білий кіньшукає літо у сухому листі. Л. Костенко

Номер слайду 30

Творчий диктант«Створи пейзаж»Доповнити речення порівняннями. Підкреслити слова, вжиті в переносному значенні. Сонце голубило землю, як .... Озеро поблискує на сонці, ніби... . У краплині роси, наче... , красується небо. Озивається грім, ніби ... . У душі все помолоділо, мов ... .

Номер слайду 31

Лексичні норми — це норми слововживання, прийняті в сучасній українській літературній мові. Вони регулюють вибір слова відповідно до змісту і мети висловлення. Лексична помилка – це порушення лексичної мовної норми.

Номер слайду 32

Джерелами засмічення мовлення можуть бути:  - діалектизми; - слова іншомовного походження, використані невміло чи без потреби;  - жаргонізми; - сленг;  - просторічні слова;  - вульгаризми;  - слова-паразити.

Номер слайду 33

Більшу частину помилок у функціонуванні засобів мови становлять лексичні. До лексичних помилок відносимо:

Номер слайду 34

1. тавтологія - Повтор одного і того ж слова  чи спільнокореневих слів в одному або сусідніх реченнях. Я пам’ятаю той час, коли я ходила в дитячий садок. 2. Плеоназм - це слова із тотожним значенням, але з різними коренями. Найчастіше плеоназм виникає через те, що в одному і тому ж реченні вживають питомо українське слово і його іншомовний відповідник. Колишній екс-президент зустрівся із журналістами. Екс – це частка або ж префіксоїд зі значенням «колишній».3. Багатослів’я – це невиправдане вживання окремих слів, які не несуть нової інформації у реченні, лише дублюють попередню. Це моя власна думка. Слово «власна» у реченні зайве. Воно не несе нової інформації

Номер слайду 35

Номер слайду 36

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Неправильно Правильно Маруся Богуславка звільнила невільників із турецької неволі. Маруся Богуславка  звільнила  бранців  із турецької неволі. Діти поклали квіти до меморіального пам'ятника полеглим воїнам. Діти поклали квіти до пам'ятника полеглим воїнам. У першій половині вересня місяця здебільшого ще тепло. У першій половині вересня здебільшого ще тепло. Ці ліки виявилися неефектними.                                         Ці ліки виявилися неефективними                                            

Номер слайду 37

Номер слайду 38

4. Порушення лексичної сполучуваності слів або вживання їх у невластивому значенні.

Номер слайду 39

Номер слайду 40

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Неправильно Правильно Здавати іспит  із математики було неважко. Складати  іспит  із математики було неважко. Мати відіграла велике значення у вихованні Лесі Українки.                                                      Мати  відіграла велику роль у вихованні Лесі Українки.                                                           

Номер слайду 41

5. Уживання слів, не властивих українській мові.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Неправильно Правильно Мені больно почутитаку звістку.                                                         Мені прикро почути таку звістку.                                                           

Номер слайду 42

6. Уживання слів, які не властиві  епосі.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Неправильно Правильно Наша квартира має три палати. Наша квартира має три кімнати.

Номер слайду 43

7. Некоректне вживання фразеологізмів, їх перекручення, змішування  елементів   двох  фразеологізмів.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Неправильно Правильно Дівчинка сиділа на лавці й гірко умивалася крокодилячими сльозами. Дівчинка сиділа на лавці й гірко плакала.“Краще тримати гав у руці, ніж ловити журавля в небі”, - думав Семен.“Краще синиця в руці, ніж журавель у небі”, - думав Семен.

Номер слайду 44

8. Неправильне  вживання   міжмовних  омонімів.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Неправильно Правильно Завітаю до вас на наступній неділі.                                                              Завітаю до вас наступного тижня. Завітаю до вас наступної неділі (день тижня).                                                           

Номер слайду 45

8. Невдалий  добір  синонімів  або  невміння  їх  підбирати, у  тому  числі  і  контекстуальних.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Неправильно Неправильно Швендяв Іван додому так швидко, як тільки  міг.                                                          Іван мчав додому так швидко, як тільки міг.                                                        

Номер слайду 46

ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Неправильно. Наш клас приймав участь у різних міроприємствах. Класним керівником нашого класу є Інна Петрівна. Сьогодні я получу гарну оцінку. Солдати князя Ігоря були відважними.

Номер слайду 47

Правильно1. Наш клас брав участь у різних заходах. 2. Нашим класним керівником є Інна Петрівна. 3. Сьогодні я отримаю гарну оцінку. 4. Воїни князя Ігоря були відважними.  

Номер слайду 48

Номер слайду 49

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}нетактична поведінкапроявляти недостаткипредставляти інтересприймати участьмішати комусьдругими словамипо-любомуведіть себенегативне відношеннянетактична поведінка

Номер слайду 50

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}нетактична поведінканетактовна поведінкапроявляти недостаткивиявляти недолікипредставляти інтересстановити інтересприймати участьбрати (узяти) участьмішати комусьзаважати, перешкоджати комусьдругими словамиінакше кажучи, отжепо-любомуу будь-якому разі (випадку)ведіть себеповодьтесянегативне відношеннянегативне ставлення (до когось)нетактична поведінканетактовна поведінка

Номер слайду 51

Вправа Вибравши з дужок потрібні слова, утворіть і запишіть фразеологізми. Високі (матерії, містерії); останній день (Содома і Гоморри, Помпеї), доливати (олії, води) у вогонь; тягти (лямку, сумку); попасти пальцем у (десятку, небо); видно пана по (розмовах, халявах); метати (іскри, бісер) перед свинями; писати як (кішка, курка) лапою; обіцяти (золоті, високі) гори; езопівська (мода, мова); мов (кіт, кат) наплакав; на всі (руки, муки) майстер.

Номер слайду 52

Вправа Вибравши з дужок потрібні слова, утворіть і запишіть фразеологізми. Високі (матерії, містерії); останній день (Содома і Гоморри, Помпеї), доливати (олії, води) у вогонь; тягти (лямку, сумку); попасти пальцем у (десятку, небо); видно пана по (розмовах, халявах); метати (іскри, бісер) перед свинями; писати як (кішка, курка) лапою; обіцяти (золоті, високі) гори; езопівська (мода, мова); мов (кіт, кат) наплакав; на всі (руки, муки) майстер.

Номер слайду 53

«Лексичне дослідження» Виберіть правильний варіант лексичної сполучуваності й запишіть його в зошит. Тренування з греблі / веслування. Працюємо біля / близько години. Визволення / звільнення від загарбників. Красномовний вираз / вислів. Оливкове(а) масло / олія. Не дивлячись / незважаючи на негоду. Через кілька / пару хвилин. Поширювати / розповсюджувати плітки. Розв'язувати / вирішувати задачу. Складати / становити п'ять відсотків. Робочий / робітничий клас. Урок триває / продовжується 45 хвилин

Номер слайду 54

Вранці він ледве…….очіРозплющив, відкрив. Він забув…….дверіЗакрити, зачинити. Ти забула……світло. Вимкнути, виключити. Я завітаю на……..день. Слідуючий, наступний. Сьогодні він ледь…..очі Відкрив, розплющив. Моя мама…..краща. Сама , най Підберіть правильний варіант відповіді:

Номер слайду 55

Підберіть правильний варіант відповіді: Вранці він ледве…….очіРозплющив, відкрив. Він забув…….дверіЗакрити, зачинити. Ти забула……світло. Вимкнути, виключити. Я завітаю на……..день. Слідуючий, наступний. Сьогодні він ледь…..очі Відкрив, розплющив. Моя мама…..краща. Сама , най

Номер слайду 56

Знайдіть речення, у якому неправильно вжито слово «приймати», відредагуйте його. Юнаки приймають присягу на вірність Україні. (З газети)На випадок загибелі сержанта, приймаю командування я. (О. Довженко)Наталка приймає участь у змаганнях з тенісу. (З розмови)Їв би очима, та душа не приймає. (Народна творчість)Прошу прийняти рішення якнайшвидше. (Із заяви)Я завжди, коли граю у футбол, приймаю пас.(З твору)

Номер слайду 57

1. Не всі слова можуть між собою сполучатися, тож, поєднуючи їх, ми маємо передусім зважати на їхнє лексичне значення. Не можна поєднати прикметник молода з іменником дівчина, бо старих дівчат не буває. Так само не поєднуваними є прийменник біля й сполука слів на позначення кількості або часу: не біля, а близько одинадцятої години; не біля ста тисяч слів, а близько ста тисяч слів. 2. Порушенням лексичної сполучуваності є поєднання дієслова розповсюджувати з іменниками, що мають абстрактне значення: розповсюджувати інформацію, новини, чутки. Ні, розповсюджують конкретні предмети, наприклад листівки, літературу, а інформацію, новини й чутки поширюють.

Номер слайду 58

Отримувати чи здобувати освіту Отримувати, одержувати. Здобувати освіту. Якщо ви хочете отримувати велику зарплату, здобувайте хорошу освіту.

Номер слайду 59

Відкривати чи розплющувати очі Очі- розплющуютьвідкривати. Замок-відмикають. Книгу - розгортають. Пляшку-відкорковують. Вуха-розтуляють. Двері, вікна- відчиняють

Номер слайду 60

ВІдео Авраменка «розплющувати чи розкривати»

Номер слайду 61

Авраменко “закривати чи відкривати”

Номер слайду 62

Поставити розпис чи підпис Підпис – реквізит, поставлений власноруч під документом. Розпис – механічна дія. Розпис художніх виробів. Значення, пов’язане з живописом на стінах, стелях, крашанках тощо. Розписатися -поставити свій підпис на підтвердження чого-небудь.

Номер слайду 63

На протязі року чи протягом року Протяг - різкий струмінь повітря, що продуває приміщення."На протязі року" «На протязі кількох днів" Протягом року. Протягом кількох днів Протягом - проміжок часу. Не стій на протязі, щоб не довелося лікуватися протягом довгого часу.

Номер слайду 64

Номер слайду 65

Приймати чи брати участь. Приймати Брати участь. Також , брати до уваги, до відома, до серця , а не приймаємо. Здобувачі освіти нашого ліцею брали участь у спортивних змаганнях. Здобувачі освіти взяли участь у опитуванні.

Номер слайду 66

Авраменко “прийняти чи брати”

Номер слайду 67

Іv. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ1 . Які мовні норми вам відомі?2. Чому мовні норми є обов’язковими для всіх користувачів літературної мови?3. Дайте визначення поняттю “лексичне значення слова”.5. Дайте визначеннянаступним поняттям: синоніми, антоніми, омоніми, пароніми. Наведіть приклади.4. Унаслідок чого виникають лексичні помилки?

Номер слайду 68

v. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯВивчити конспект. Параграф 3-4 підручник Українська мова 10 клас Заболотний О. В. Вправа 33, стор. 20 ( відредагуйте словосполучення)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Загрійчук Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Марун Світлана Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лементар Ольга Володимирівна
    Щиро вдячна Вам за таку змістовну і цікаву роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
pptx
Додано
17 жовтня 2021
Переглядів
31434
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку