Основні положення клітинної теорії

Про матеріал

Інтегрований гендерно чутливий урок біології для 6 класу з використанням інформаційних технологій.

На сайт додаю презентацію до цього уроку.

Перегляд файлу

Цільова аудиторія: учні та учениці 6 класу

Урок біології 6 клас (Тема 1. Клітина)

Учитель біології

Тема: Основні положення клітинної теорії.

Мета:

Формувати

  •                  соціальні компетентності: уміння приймати рішення
  •                  загальнокультурні компетентності: уміння спілкуватися усно й письмово рідною мовою, оволодівати досягненнями культури
  •                  інформаційні компетентності: уміння одержувати,  осмислювати, обробляти й використовувати інформацію з різних джерел
  •                  саморозвитку й самоосвіти: потреба й готовність постійно вчитися протягом усього життя; опановувати вміннями й навичка ми самоаналізу, самоконтролю й самооцінки
  •                  компетентності продуктивної творчої діяльності: розвиток критичного мислення, створення проектів

Змістові наскрізні лінії:

Підприємливість і фінансова грамотність (розвиток здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі)

Тип уроку: засвоєння нових знань

Інформаційно – комунікаційні технології: завдання з QR- кодом, робота в мережі Інтернет, презентація.

Обладнання і матеріали: метафоричні карти, підручник, лупа, мікроскоп, мікропрепарат «Клітина цибулі»,ноутбук, мультимедійна дошка, мобільні телефони з доступом до Wi-Fi, навушники,презентація до уроку, грейпфрут, апельсин, розкатка «Колесо емоцій», клейкі стікери, роздатковий матеріал для роботи в групах.

Методи та прийоми: вправи"Вітальне коло через метафоричні карти", «Анаграми»,фронтальне опитування, завдання з QR- кодом, вправа «Колесо емоцій», розповідь вчителя, робота із зошитом, демонстрація фруктів у розрізі, приладів, презентації, робота з підручником, інструктаж, робота з мікроскопом, робота з роздатковим матеріалом в групах, вправа «Сприйняття інформації», випереджувальне завдання, вправа «Закінчи речення», вправа «Заключне коло», вправа «Зворотній зв'язок  через янгола».

Основні поняття: цитологія, клітина, клітинна теорія,  ядро, цитоплазма, клітинна мембрана, одноклітинні організми, багатоклітинні організми.

Міжпредметні зв’язки: історія, музичне мистецтво, інформатика, основи здоров’я.

Використані джерела:

  1.                Біологія 6 клас. Автор: Остапченко, Балан Матяш, Мусієнко, Славний, Серебряков, Поліщук, Нова програма 6 клас. Рік: 2014
  2.                Відео урок Ольги Халепи https://www.youtube.com/watch?v=AboVgVC8kYU
  3.                Роздатка «Колесо емоцій» автор RobertPlutchik
  4.                Вправа «Зворотній зв'язок  через янгола» авторки - тренерки Тетяна Калениченко та Світлана Крот завдяки підтримці IREX.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент (4 хв.)

Вправа  "Вітальне коло через метафоричні карти" (слайд 1)

Доброго дня, шановні шестикласники та шестикласниці!

Пропоную об’єднатися в коло і зарядити одне одного на активну роботу впродовж усього дня. Оберіть одну картку, яка Вам найбільше приглянулася. Подумайте, як ця картка пов’язана із сьогоднішнім уроком?  Який таємний сенс вона може нести в собі? Поділіться по колу своїми думками. Почнемо з мене. (виконуємо)

*Час розраховано на мій клас. Чим більше здобувачів освіти, тим більше часу треба на вітальне коло. (Це ментальні картки.)

Дуже креативні думки у Вас! Пропоную з  таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти (3 хв.)

  1.                Фронтальне опитування

Для того, щоб розпочати нову тему, давайте згадаємо що ми вже знаємо. Почали!

  •                  Із чого складаються живі організми? (Усі живі організми складаються з клітин.)
  •                  Чи мають ознаки подібності рослинні й тваринні клітини? (Клітини рослин і тварин подібні за головними рисами.)
  •                  Із чим пов’язаний ріст і розвиток організмів? (Ріст і розвиток організмів пов’язані з утворенням клітин.)

Відповівши на ці питання, ми сформулювали основні положення клітинної теорії.

Що це за така теорія? Хто її відкрив? На ці питання Ви зможете дати відповідь в кінці уроку.

  1.                Вправа «Анаграма».  (слайд 2)

Розшифруймо анаграму, щоб дізнатися тему уроку!

Повідомлення теми уроку: ніоовснняжеонполлікноїтинортеії. (запис у зошити після розгадування анаграми) (слайд 3)

Визначення мети уроку:

  1.                Бесіда з визначенням мети уроку
  •                    для чого нам потрібно знати будову клітини?
  •                    Яким професіям це потрібно?
  •                    А коронавірус має клітини?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (6 хв.)

  1.                Розповідь учительки/учителя (слайд 4)

Зараз  ми спробуємо повернутись у той час, коли була сформована клітинна теорія і побачимо як відбувався процес її формування.

Візьміть ваші телефони та скопіюйте QR-коди. Одягніть навушники (для кращої концентрації уваги та насолодження музикою, а також перенесення в минулий історичний період і уявлення себе поруч з цими вченими) та перегляньте коротенький реп-урок «Основні положення клітинної теорії». (слайд 5)

2. Вправа «Колесо емоцій» (слайд 6)

На аркуші «Колесо емоцій»  відмітьте ручкою емоції, які у вас виникли під час перегляду відео.

Бачите, як по-різному на нас впливає інформація і які різноманітні емоції вона може викликати. Так само і в сучасному світі, де без гаджетів ми не можемо обійтися і дня, до нас надходить купа інформаційного сміття, які ми з вами тільки вчимося правильно сприймати та аналізувати. Треба обережно ставитися до всього, що надходить до нас з інформаційного світу і ретельно перевіряти інформацію перед тим як її використовувати.

Так, біологія може бути такою класною. Тепер можете здивувати вчительку музичного мистецтва і зачитати їй реп про клітинну теорію.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу (22 хв.)

  1.                Робота в зошитах

Давайте запишемо основні положення клітинної теорії та імена вчених, які її сформулювали у зошит.

Основні положення клітинної теорії Т. Шванна і М. Шлейдена (слайд 7)

  •                  Найменша одиниця живого – клітина;
  •                  Клітини виникають в результаті поділу інших клітин;
  •                  Клітини рослин і тварин ідентичні;
  •                  Клітини рослин і тварин мають подібний хімічний склад та процеси;
  •                  Клітини рослин і тварин об’єднуються у тканини та органи.
  1.                Розповідь  учительки/учителя

Через об’єктивні чинники історично жінки мали куди більш скромний доступ до наук та інших публічних сфер суспільства, аніж чоловіки. Натомість в останні десятиліття ситуація різко змінилася. Зараз чоловіки та жінки мають рівний доступ до різних сфер життя і однаково займаються вивченням клітин. А наука, яка вивчає клітини називається цитологія. (слайд 8)

  1.                Фронтальне опитування
    •                 Чи погоджуєтеся ви, що ця клітинна теорія правильна?А давайте перевіримо?
    •                 Чи є живі організми які не мають клітин? (Віруси – неклітинні форми життя).
    •                 А чи можемо ми віднести віруси до живого? За якими властивостями? (віруси проявляють властивості живого, знаходячись у живому організмі, а якщо вони поза живою клітиною, то проявляють властивості неживого).
    •                 Які організми мають клітинну будову? (гриби, рослини, тварини та бактерії)
    •                 На які дві групи поділяють клітинні організми? (одноклітинні та багатоклітинні)
    •                 Наведіть приклад одноклітинного організму? (амеба, інфузорія туфелька)
    •                 А багатоклітинного? ( собака, людина, квітка).

Якщо ви згодні з першим положенням клітинної теорії, то плесніть в долоні двічі (плескають)

Отже, клітина є найменшою одиницею живого.

  1.                Демонстрація наочності

Неозброєним оком можна побачити клітини м'якоті апельсина або грейпфрута (Демонстрація фруктів у розрізі). Якими збільшувальними приладами ми користувалися на уроках біології? ( лупа і мікроскоп). Саме мікроскоп дозволив вивчати кліти­ни і відповісти на запитання: «Що таке клітина?»

За допомогою сучасних електронних мікроскопів, які дають збільшення у сотні тисяч разів, вдалося вивчити склад і будову клітин.

Хто винайшов перший збільшувальний прилад? (Роберт Гук (1665)), а хто удосконалив мікроскоп?  (Антоні ванЛевенгук (1675)). (Демонстрація приладів). (слайд 9)

  1.                Робота з підручником, мікроскопом

Давайте подивимося на різні клітини рослинних організмів у мікроскоп, але спершу повторимо правила роботи з мікроскопом на с. 26 підручника (інструктаж перед початком роботи з мікроскопом).(мікропрепарати клітин цибулі, елодеї, зрізи рослин тощо)(слайд 10)

  1.                Робота з додатковим матеріалом в групах (швидко розрахувати дітей за кольорами: червоне, біле, зелене – це і будуть групи)

Об’єднайтеся в групи і отримайте картки із завданнями

Група «Червоні» шукає в додатковому матеріалі відповіді на питання:

  1.                Звідки з’являються клітини? (Клітини виникають в результаті поділу інших клітин) (слайд 11)

Якщо всі згодні з другим положенням клітинної теорії, то тупніть ногами двічі (тупають)

2) Що спільного у будові тваринної і рослинної клітини?

Група «Білі» в додатковому матеріалі шукає відповіді на питання:

  1.                Що відмінного у будові тваринної і рослинної клітини? (клітина оболонка є тільки в рослин, вакуоля з клітинним соком і пластиди також)

Якщо ви згодні з третім положенням клітинної теорії – встаньте і покрутіться двічі навколо своєї осі

Наступні два положення ми детально будемо вивчати у наступних класах.

Дивлячись на те, що ми підтвердили положення Шванна і Шлейдена – клітинна теорія правдива.

Група «Зелені»  шукає в додатковому матеріалі відповіді на питання:

1) Навіщо Теодор і Матіас вирішили написати клітинну теорію? (для історії)

2) Що вивчав Шванн? (будову тваринних клітин)

3)А вивченню чого посвятив своє життя Шлейден? (клітини рослин)

  1.                Вправа «Сприйняття інформації»

Подивіться уважно на цього чоловіка (презентація з фото Рудольфа Вірхова). (слайд 12)

  •                 Що ви можете сказати про нього, дивлячись на це фото?
  •                 Які риси характеру він має? Чим займається?

(відповіді учнів) учителька/учитель записує відповіді на дошці

  1.                Розповідь учня/учениці (випереджувальне завдання).

Рудольф Вірхов був німецьким лікарем; доповнив клітинну теорію, довівши, що клітини утворюються не з безструктурної міжклітинної речовини, а розмножуються поділом.

  •                 Як ми робимо припущення про людину? Базуючись на її зовнішніх даних?
  •                 Що перше нам спадає на думку?
  •                 Чому важливо розуміти, що зовнішність буває оманлива? Чи може це сформувати упереджене ставлення до тієї чи іншої категорії людей?

Сьогодні ми вивчали основні положення клітинної теорії, якими будемо користуватися на протязі всіх років навчання в школі.

 

V. Узагальнення та систематизація знань (3 хв.)

1. Фронтальне опитування. Наш продуктивний урок підходить до завершення.

- Хто сформулював клітинну теорію? (Шванн і Шлейден)

- Скільки положень вона має? (5)

2. Вправа «Закінчи речення»

1. Клітина - це найменша одиниця… (живого).

2. Клітини всіх організмів подібні за… (будовою, хімічним складом, основними процесами).

3. Кожна нова клітина утворюється в результаті (поділу іншої клітини). 

Чи варто робити висновки про людину базуючись лише на зовнішні дані?

Чи треба перевіряти інформацію з Інтернет джерел? Навіщо?

 

VІ. Підбиття підсумків уроку (4 хв.)

Два варіанти підбиття підсумків. Перший використовуємо,  якщо мало часу залишається, а другий  - якщо багато.

  1.                Вправа «Заключне коло»

Попросіть учнів подумати про всю інформацію і досвід, який вони отримали за цей урок. Попросіть описати цей урок одним словом та коротко пояснити, що саме воно означає.

Наприклад: «Цей урок для мене  - активність, тому що він був наповнений інформацією. Я дізналася багато нового і була дуже активна».

  1.                «Зворотній зв’язок через янгола» (слайд 13)

На дошці або фліпчарті намалюйте янгола. Роздайте учням по три клейкі стікери, бажано різного кольору.

Поясніть учням, що у янгола є три ключові частини тіла:

  •                    Голова – це те, про що думає янгол.
  •                    Серце – це те, що він відчуває.
  •                    Руки – це те, що тепер янгол вміє та забирає з собою.

Попросіть кожного учасника уроку записати відповідь на ці три питання на стікерах. Одне питання – один стікер. Після того як всі напишуть відповідь, попросіть учнів по черзі  поділитися записаним і прикріпити стікери у відповідні місця. Вчителька/ вчитель буде заключним.

Подякуйте учням за активність на уроці та виставте оцінки.

 

VІІ. Домашнє завдання ( 2 хв.) (слайд 14)

І рівень – достатній: за допомогою Інтернет ресурсів підготуйте повідомлення на одну із тем на вибір «Теодор Шванн і його внесок в розвиток біології» або «Матіас Шлейден і його внесок в розвиток біології» (Попросити більш детально розповісти інформацію про цих вчених)

ІІ рівень – високий: підготувати презентації на дані теми.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 січня 2022
Переглядів
566
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку