Інтегрований гендерно чутливий урок біології для 6 класу з використанням інформаційних технологій.
На сайт додаю презентацію до цього уроку.
Урок біології 6 клас (Тема 1. Клітина)
Учитель біології
Тема: Основні положення клітинної теорії.
Мета:
Формувати
Змістові наскрізні лінії:
Підприємливість і фінансова грамотність (розвиток здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі)
Тип уроку: засвоєння нових знань
Інформаційно – комунікаційні технології: завдання з QR- кодом, робота в мережі Інтернет, презентація.
Обладнання і матеріали: метафоричні карти, підручник, лупа, мікроскоп, мікропрепарат «Клітина цибулі»,ноутбук, мультимедійна дошка, мобільні телефони з доступом до Wi-Fi, навушники,презентація до уроку, грейпфрут, апельсин, розкатка «Колесо емоцій», клейкі стікери, роздатковий матеріал для роботи в групах.
Методи та прийоми: вправи"Вітальне коло через метафоричні карти", «Анаграми»,фронтальне опитування, завдання з QR- кодом, вправа «Колесо емоцій», розповідь вчителя, робота із зошитом, демонстрація фруктів у розрізі, приладів, презентації, робота з підручником, інструктаж, робота з мікроскопом, робота з роздатковим матеріалом в групах, вправа «Сприйняття інформації», випереджувальне завдання, вправа «Закінчи речення», вправа «Заключне коло», вправа «Зворотній зв'язок через янгола».
Основні поняття: цитологія, клітина, клітинна теорія, ядро, цитоплазма, клітинна мембрана, одноклітинні організми, багатоклітинні організми.
Міжпредметні зв’язки: історія, музичне мистецтво, інформатика, основи здоров’я.
Використані джерела:
Хід уроку
І. Організаційний момент (4 хв.)
Вправа "Вітальне коло через метафоричні карти" (слайд 1)
Доброго дня, шановні шестикласники та шестикласниці!
Пропоную об’єднатися в коло і зарядити одне одного на активну роботу впродовж усього дня. Оберіть одну картку, яка Вам найбільше приглянулася. Подумайте, як ця картка пов’язана із сьогоднішнім уроком? Який таємний сенс вона може нести в собі? Поділіться по колу своїми думками. Почнемо з мене. (виконуємо)
*Час розраховано на мій клас. Чим більше здобувачів освіти, тим більше часу треба на вітальне коло. (Це ментальні картки.)
Дуже креативні думки у Вас! Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів.
ІІ. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти (3 хв.)
Для того, щоб розпочати нову тему, давайте згадаємо що ми вже знаємо. Почали!
Відповівши на ці питання, ми сформулювали основні положення клітинної теорії.
Що це за така теорія? Хто її відкрив? На ці питання Ви зможете дати відповідь в кінці уроку.
Розшифруймо анаграму, щоб дізнатися тему уроку!
Повідомлення теми уроку: ніоовснняжеонполлікноїтинортеії. (запис у зошити після розгадування анаграми) (слайд 3)
Визначення мети уроку:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (6 хв.)
Зараз ми спробуємо повернутись у той час, коли була сформована клітинна теорія і побачимо як відбувався процес її формування.
Візьміть ваші телефони та скопіюйте QR-коди. Одягніть навушники (для кращої концентрації уваги та насолодження музикою, а також перенесення в минулий історичний період і уявлення себе поруч з цими вченими) та перегляньте коротенький реп-урок «Основні положення клітинної теорії». (слайд 5)
2. Вправа «Колесо емоцій» (слайд 6)
На аркуші «Колесо емоцій» відмітьте ручкою емоції, які у вас виникли під час перегляду відео.
Бачите, як по-різному на нас впливає інформація і які різноманітні емоції вона може викликати. Так само і в сучасному світі, де без гаджетів ми не можемо обійтися і дня, до нас надходить купа інформаційного сміття, які ми з вами тільки вчимося правильно сприймати та аналізувати. Треба обережно ставитися до всього, що надходить до нас з інформаційного світу і ретельно перевіряти інформацію перед тим як її використовувати.
Так, біологія може бути такою класною. Тепер можете здивувати вчительку музичного мистецтва і зачитати їй реп про клітинну теорію.
ІV. Вивчення нового матеріалу (22 хв.)
Давайте запишемо основні положення клітинної теорії та імена вчених, які її сформулювали у зошит.
Основні положення клітинної теорії Т. Шванна і М. Шлейдена (слайд 7)
Через об’єктивні чинники історично жінки мали куди більш скромний доступ до наук та інших публічних сфер суспільства, аніж чоловіки. Натомість в останні десятиліття ситуація різко змінилася. Зараз чоловіки та жінки мають рівний доступ до різних сфер життя і однаково займаються вивченням клітин. А наука, яка вивчає клітини називається цитологія. (слайд 8)
Якщо ви згодні з першим положенням клітинної теорії, то плесніть в долоні двічі (плескають)
Отже, клітина є найменшою одиницею живого.
Неозброєним оком можна побачити клітини м'якоті апельсина або грейпфрута (Демонстрація фруктів у розрізі). Якими збільшувальними приладами ми користувалися на уроках біології? ( лупа і мікроскоп). Саме мікроскоп дозволив вивчати клітини і відповісти на запитання: «Що таке клітина?»
За допомогою сучасних електронних мікроскопів, які дають збільшення у сотні тисяч разів, вдалося вивчити склад і будову клітин.
Хто винайшов перший збільшувальний прилад? (Роберт Гук (1665)), а хто удосконалив мікроскоп? (Антоні ванЛевенгук (1675)). (Демонстрація приладів). (слайд 9)
Давайте подивимося на різні клітини рослинних організмів у мікроскоп, але спершу повторимо правила роботи з мікроскопом на с. 26 підручника (інструктаж перед початком роботи з мікроскопом).(мікропрепарати клітин цибулі, елодеї, зрізи рослин тощо)(слайд 10)
Об’єднайтеся в групи і отримайте картки із завданнями
Група «Червоні» шукає в додатковому матеріалі відповіді на питання:
Якщо всі згодні з другим положенням клітинної теорії, то тупніть ногами двічі (тупають)
2) Що спільного у будові тваринної і рослинної клітини?
Група «Білі» в додатковому матеріалі шукає відповіді на питання:
Якщо ви згодні з третім положенням клітинної теорії – встаньте і покрутіться двічі навколо своєї осі
Наступні два положення ми детально будемо вивчати у наступних класах.
Дивлячись на те, що ми підтвердили положення Шванна і Шлейдена – клітинна теорія правдива.
Група «Зелені» шукає в додатковому матеріалі відповіді на питання:
1) Навіщо Теодор і Матіас вирішили написати клітинну теорію? (для історії)
2) Що вивчав Шванн? (будову тваринних клітин)
3)А вивченню чого посвятив своє життя Шлейден? (клітини рослин)
Подивіться уважно на цього чоловіка (презентація з фото Рудольфа Вірхова). (слайд 12)
(відповіді учнів) учителька/учитель записує відповіді на дошці
Рудольф Вірхов був німецьким лікарем; доповнив клітинну теорію, довівши, що клітини утворюються не з безструктурної міжклітинної речовини, а розмножуються поділом.
Сьогодні ми вивчали основні положення клітинної теорії, якими будемо користуватися на протязі всіх років навчання в школі.
V. Узагальнення та систематизація знань (3 хв.)
1. Фронтальне опитування. Наш продуктивний урок підходить до завершення.
- Хто сформулював клітинну теорію? (Шванн і Шлейден)
- Скільки положень вона має? (5)
2. Вправа «Закінчи речення»
1. Клітина - це найменша одиниця… (живого).
2. Клітини всіх організмів подібні за… (будовою, хімічним складом, основними процесами).
3. Кожна нова клітина утворюється в результаті (поділу іншої клітини).
Чи варто робити висновки про людину базуючись лише на зовнішні дані?
Чи треба перевіряти інформацію з Інтернет джерел? Навіщо?
VІ. Підбиття підсумків уроку (4 хв.)
Два варіанти підбиття підсумків. Перший використовуємо, якщо мало часу залишається, а другий - якщо багато.
Попросіть учнів подумати про всю інформацію і досвід, який вони отримали за цей урок. Попросіть описати цей урок одним словом та коротко пояснити, що саме воно означає.
Наприклад: «Цей урок для мене - активність, тому що він був наповнений інформацією. Я дізналася багато нового і була дуже активна».
На дошці або фліпчарті намалюйте янгола. Роздайте учням по три клейкі стікери, бажано різного кольору.
Поясніть учням, що у янгола є три ключові частини тіла:
Попросіть кожного учасника уроку записати відповідь на ці три питання на стікерах. Одне питання – один стікер. Після того як всі напишуть відповідь, попросіть учнів по черзі поділитися записаним і прикріпити стікери у відповідні місця. Вчителька/ вчитель буде заключним.
Подякуйте учням за активність на уроці та виставте оцінки.
VІІ. Домашнє завдання ( 2 хв.) (слайд 14)
І рівень – достатній: за допомогою Інтернет ресурсів підготуйте повідомлення на одну із тем на вибір «Теодор Шванн і його внесок в розвиток біології» або «Матіас Шлейден і його внесок в розвиток біології» (Попросити більш детально розповісти інформацію про цих вчених)
ІІ рівень – високий: підготувати презентації на дані теми.