Основні принципи роботи з дітьми з різними типами темпераменту.
Заняття з елементами тренінгу для педагогів.
Мета: поновити знання педагогів про темперамент; сформувати вміння організовувати навчально-виховний процес з урахуванням індивідуальних особливостей учнів.
Завдання: ознайомити із специфічними рисами основних типів темпераментів; навчити діагностувати типи темпераменту; формувати навички конструктивної взаємодії з дітьми та практичні навички спілкування.
Обладнання: папір, фломастери, ручки, аркуші, картинки із зображенням типів темпераменту.
Хід заняття.
Уявіть, що ви загубили ключі у квартирі. Залежно від ваших індивідуальних особливостей ви шукатимете загублену річ по-різному: одні бігатимуть по квартирі, перевертаючи усе на своєму шляху, відкриваючи шафи, витрушуючи вмістиме сумок і кишень, а інші міркуватимуть, куди вони могли покласти цю річ, згадуючи обставини і час, коли це відбулося. І тільки потім перевіряти, чи там знаходиться загублене. Ми бачимо дві різних стратегії поведінки.
На сьогоднішньому занятті ми поговоримо про те, що усі ми різні, і спробуємо відповісти на запитання, у чому секрет відмінностей? Чому одні люди роблять у певній ситуації так, а інші – інакше.
Спостерігаючи за поведінкою дітей, за тим, як вони працюють, навчаються, реагують на зовнішні впливи, як переживають радощі та прикрощі, ми звертаємо увагу на їхні індивідуальні відмінності. Одні жваві, поривчасті, галасливі, дуже рухливі, схильні до бурхливих емоційних реакцій, у праці, навчанні та грі нетерплячі, пристрасні, енергійні. Інші, навпаки, мляві, спокійні, незворушні, малорухливі, почуття їх слабкі і зовні виражаються непомітно. Всі ці відмінності стосуються не змісту особистості, а її деяких зовнішніх проявів: рухливості, емоційності, збудливості, що й характеризує поняття «темперамент».
Проблема темпераменту має велику історію, хвилює людство протягом 25 століть. Цікавість до неї пов’язана зі спробами зрозуміти, яким чином люди відрізняються один від одного працездатністю, вразливістю, стомлюваністю, темпом психічної діяльності, способами зовнішнього прояву своїх стосунків, спрямованістю, переважно, всередину, на себе, чи зовні, на оточуючий світ.
Згідно з ученням І.П.Павлова, індивідуальні особливості поведінки, динаміка перебігу психічної діяльності залежить від індивідуальних відмінностей у діяльності нервової системи. Основою ж індивідуальних відмінностей у нервовій діяльності є прояв і співвідношення збудження і гальмування.
Було встановлено 3 властивості процесів збудження і гальмування: сила, врівноваженість, рухливість (змінюваність).
Сила нервових процесів виражається в здатності нервових клітин переносити тривале чи короткочасне збудження і гальмування.
Залежно від поєднання цих властивостей процесів збудження і гальмування, розрізняють 4 основні типи вищої нервової діяльності: слабкий; сильний неврівноважений; сильний врівноважений рухливий; сильний врівноважений інертний.
- Коли говорять про відмінності між людьми, часто використовують термін «темперамент». У перекладі з латини темперамент – це «належне співвідношення частин », загальна активність індивіда. Суміш різних індивідуальних особливостей, даних людині від народження.
«Темперамент» – це тип нервової системи, що визначає ступінь урівноваженості, емоційності і загальної рухливості; це вроджені особливості людини».
Спробуємо визначити свій тип темпераменту. З поданого переліку характеристик вибрати лише притаманні вам риси. За підсумками кожного з темпераментів (де найбільша кількість) той тип темпераменту вам і притаманний.
Сангвінік – життєрадісний, активний, рухливий, емоційно врівноважений, кмітливий, допитливий, працездатний, комунікабельний. У людей сангвінічного темпераменту почуття звичайно яскраво виражені зовнішньо: жвава міміка, різка жестикуляція, швидкі рухи, швидка мова, непосидючість, рухливість, жвавість.
Холерик – життєрадісний, надзвичайно рухливий, активний, допитливий, непосидючий, імпульсивний, бурхливо реагує на зауваження, емоційно нестабільний, прагне постійно змінювати вид діяльності (не може довго виконувати одноманітні завдання, швидко набридають ігри0, прагне до спілкування. Міміка дуже виразна, мова кваплива, притаманні різні жести, нестримані рухи. Почуття дуже сильні, яскраво проявляються, швидко виникають, настрій різко змінюється. В процесі роботи швидко виснажується, і тоді настає різкий спад діяльності.
Флегматик – спокійний, емоційно врівноважений, працьовитий, мовчазний, довго засвоює щось нове, але й довго утримує це в пам’яті, неактивний, усе прагне осмислити, а лише потім діяти. Почуття флегматика зовні виражаються слабо.
Меланхолік – надзвичайно емоційний, чутливий, швидко втомлюється, тонко реагує на зауваження, любить бути наодинці з собою. Меланхоліки легко вразливі, тяжко переносять образи, прикрості, хоча зовні всі ці переживання виражаються слабо. Люди меланхолійного темпераменту схильні до замкнутості і самотності, уникають спілкування з малознайомими , новими людьми, часто ніяковіють в новій обстановці. Але в звичному і спокійному середовищі люди з таким темпераментом почувають себе спокійно й працюють дуже продуктивно.
Часто буває, що людині притаманні одночасно як вияви сангвініка, так і холерика (сангвіно-холерик) або як сангвініка, так і флегматика (сангвіно-флегматик). У чистому вигляді темперамент трапляється рідко. Тому ми говоримо: «переважно флегматик».
Немає «добрих» і «поганих» типів темпераментів (відповідно типів вищої нервової діяльності). Там, де потрібна велика витривалість, велика працездатність, краще проявить себе сильний тип нервової системи; якщо в процесі діяльності треба проявити високу чутливість, тонку реактивність, з такою діяльністю краще справиться слабий тип.
Позитивні риси особистості можуть проявлятися як при сильній, так і при слабкій нервовій системі, при наявності будь якого темпераменту, але ці риси триматимуть певну своєрідність.
5. Вправа «Особливості темпераментів»
Учасники об’єднуються в 4 групи (за порами року: зима, весна, літо, осінь).
Кожна група повинна визначити позитивні і негативні риси характеру 1 з темпераментів: холерик, сангвінік, флегматик і меланхолік. А також визначити особливості роботи з дітьми даного типу темпераменту.
6. Вправа «Темперамент в малюнках» .
Розбір ситуацій та реакція кожного типу темпераменту на події.
7. Історія «Змагання в лісі»
У лісі проводилися змагання з різних видів спорту (кросу, стрибків у довжину й висоту та плавання). Заєць був першим у кросі, бо всім відомо, як він швидко бігає, але він не вміє плавати. Качка чудово плавала, але дуже погано стрибала у висоту. Мавпа чудово стрибала, але теж не вміла плавати, а ведмідь, як не намагався, так і не зміг стрибнути і подолати планку.
8. Зняття емоційної напруги «Господар, будинок, ураган»
Учасники об’єднуються у трійки за кольорами (фломастерів чи олівців).
Два учасники із трійки стають одне до одного обличчям, підіймають руки вгору, утворюючи дах будинку. Третій учасник стає між ними і виконує роль господаря будинку.
Отже:
9. Вправа «Відгадуємо загадки»
Я зачитаю вам характеристики героїв мультфільму, а ви відповідно повинні відгадати про кого йде мова та визначити тип темпераменту персонажа.
Таких людей називають холериками.
Таких людей називають сангвініками.
Таких людей називають флегматиками.
Таких людей називають меланхоліками.
(На дошці подано картинки героїв і назви типів темпераменту)
10. Вправа «Детективи»
Кожна група (трійка) підбирає по 2 персонажі з казки чи мультфільму відповідно до кожного типу темпераменту, зазначивши їх характеристики.
11. Підсумок.
Люди від народження наділені різними рисами, оскільки в кожного свій темперамент. Потрібно пам’ятати, що всі ми різні. Якби чарівник помахом своєї палички зробив усіх однаковими, світ став би сірим, одноманітним і нецікавим.
Запитання для обговорення: