Профорієнтаційний тренінг «Пізнай себе і роби свою справу»

Про матеріал
Мета: допомогти підліткам визначити коло своїх інтересів, як основу професійного самовизначення; сприяти усвідомленню взаємозв’язку між особистими цілями та професійним вибором; збагатити знання підлітків про світ професій.
Перегляд файлу

ПРОФОРІЄНТАЦІЙНИЙ ТРЕНІНГ

«ПІЗНАЙ СЕБЕ І РОБИ СВОЮ СПРАВУ»

                                                    Колтунова Надія Валеріївна

                                         практичний психолог

                                                        Державний навчальний заклад

                                                                   «Мелітопольський багатопрофільний

                                                               центр професійно-технічної освіти»

Мета: допомогти підліткам визначити коло своїх інтересів як основу професійного самовизначення; сприяти усвідомленню взаємозв’язку між особистими цілями та професійним вибором; збагатити знання підлітків про світ професій.

Тривалість тренінгу: 90 хвилин.

Матеріали: три кольори стікерів (жовтий, гірчичний, помаранчевий), фломастери, малюнок бджілки, малюнок сонечка, аркуші фліп-чарта, клубок ниток, кнопки для дошки.

Хід тренінгу:

Вступна частина.

Тривалість: 5 хвилин.

Відколи живе людство – існує і проблема вибору занять, трудової діяльності, професійної кар’єри. Вчені ще не з’ясували точно, коли вперше з’явилося слово «професія», але пошуки різновиду праці, життєвого вибору, що утвердив людину на Землі як найвище, найдосконаліше створіння, підтверджують найдавніші пам’ятки, знайдені археологами, лінгвістами та істориками.

Свідоцтво про значення ролі усвідомленого вибору професійної сфери діяльності ми знаходимо навіть у Новому заповіті (послання Св. апостола Павла до римлян 12.6,7,8): «І ми маємо різні дари, згідно з благодаттю, даною нам? Коли пророцтво – то виконуй його в міру віри, а коли служіння – будь на служінні, коли вчитель – на навчанні, коли втішитель – на потішанні, хто подає у простоті, хто головує – то з пильністю, хто милосердствує – то з привітністю!»

З різних історичних пам’яток відомо, що процес формування суспільних відносин супроводжувався розвитком ремесел, занять, появою різних професій. Відповідно, виникали і проблеми з вибором їх, перші прояви невідповідності професії, справі, уподобанням.

Давно, дуже давно люди збагнули: справжню насолоду приносить лише та праця, яка обирається за власним бажанням, відповідно до інтересів, покликання, здібностей особистості. Ще відомий давньогрецький філософ Платон (427-347 рр. до н.е.) говорив: «Пізнай себе і роби свою справу» [2; с. 94].

Вибір професії – одне із найбільш відповідальних рішень, які приймає людина в житті. Звичайно, можна перервати навчання, якщо на третьому курсі інституту ти розумієш, що ця справа не твоя, а можна через декілька років залишити роботу, яка не подобається. Однак, час буде втрачено, та й розчарування неминуче... Вибір професії, як і будь-який вибір, – це прийняття рішення при великій кількості альтернативних варіантів та необхідності враховувати різноманітні фактори. Є такий вираз: «Щастя – це коли вранці хочеться йти на роботу, а після роботи – додому» [2; с. 106].

Саме про це ми сьогодні і поведемо мову.

Основна частина.

Тривалість: 75 хвилин.

Вправа «Ім’я - рух».

Мета: зняття емоційної напруги у групі та знайомство учасників.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 10 хвилин.

Інструкція: Учасники групи по черзі промовляють своє ім’я та супроводжують його певним рухом рук, який може бути характерним жестом про себе. Потім усі разом називають ім’я учасника та повторюють його жест.

Вправа. Визначення правил роботи групи «Сонечко».

Мета: показати необхідність виконання правил, за якими відбуватиметься взаємодія у групі; прийняти правила  для продуктивної роботи під час тренінгу.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 7 хв.

Тренер просить кожного учасника написати одну або декілька (кожну на окремому стікері) своїх вимог до групи, необхідних йому для комфортної та ефективної праці.

Учасники по черзі підходять до дошки та прикріплюють свої стікери-промінчики до великого жовтого кола, яке потім перетвориться на сонечко з промінчиками - правилами групи. Кожне правило обговорюють, після цього записують їх на фліп-чарті.

 Орієнтовні правила роботи групи.

  •      Приходити вчасно.
  •      Конфіденційність.
  •      Активність.
  •      Говорити від власного імені.
  •      Не користуватись мобільними телефонами.
  •      Спілкування за принципом «тут і тепер».
  •      Поважати один одного.
  •      Толерантність.
  •      Чесність та щирість.

Вправа «Броунівський рух»

Мета: зняття емоційної напруги та розподіл учасників у мікрогрупи.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 3 хвилин.

Інструкція: «Уявіть собі, що всі ми ― атоми, які рухаються в хаотичному порядку, іноді поєднуємося в молекули, а потім розлітаємось в різні сторони, збираємось в цілу клітину, організм... Зараз заграє музика, і ми всі почнемо рухатися в просторі, як атоми в хаосі. А потім я назву будь-яке число, і таке число атомів об'єднаються в одну молекулу, а потім кілька молекул – у клітину, клітини – в організм».

Звучить музика, всі учасники рухаються в хаотичному порядку. Тренер говорить: "2 атоми", потім "4 молекули", "5 клітин", "4 організми".

Учасників треба розділити на чотири групи.

Вправа «Малюємо світ професій»

Мета: ознайомити учасників з різними видами професій.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 25 хвилин.

Інструкція: Учасники об’єднуються у чотири мікрогрупи. Кожній з груп пропонується намалювати одну професію:

v муляр;

v маляр,штукатур;

v зварник;

v залізничник.

Для малювання кожній групі надається аркуш формату А1, кольорові олівці, фломастерами. На малюнку має бути відображена діяльність людини на задану професію.

Групи розміщуються у чотирьох рівновіддалених місцях. На виконання завдання надається 4 хвилини. Після того, як групи завершили малювати, тренер пропонує їм перейти по часовій стрілці до інших малюнків, і так продовжувати доти, доки кожна група не побуває біля усіх чотирьох робіт, і не домалює щось своє. Таким чином,в учасників буде можливість побачити різноманітність професій.

По одному представнику від групи надається можливість розповісти про малюнок своєї команди та професію, яку вони відображали.

Вправа «Клубок професійних намірів»

Мета: допомогти учасникам зрозуміти особливості усвідомленого вибору професії.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 15 хвилин.

Матеріали: клубок ниток.

Інструкція: Учасники стають в коло. Кожен перекидає клубок ниток іншому учаснику, не випускаючи з рук свій кінець нитки. При цьому називає намір вибору професії , тобто ту причину, за якої люди обирають собі професійну сферу діяльності.  Продовжується вправа до того часу, доки усі учасники не будуть включені в «павутинку намірів».

Вправа «Якби…, я став би…»

Мета: спонукання інтересу учасників до усвідомленого професійного самовизначення.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 15 хвилин.

Інструкція: « Вправа проводиться так само як попередня, але в зворотньому напрямкупочинає водити той, хто спіймав клубок останнім. Коли він передає клубок іншому учаснику, то продовжує фразу назвавши умову, а потім закінчує пропозицією «Якби…, я став би…».

Заключна частина.

Тривалість: 10 хвилин.

Мета: отримати зворотній зв’язок  від групи, підвести підсумки заняття.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Інструкція: На столі лежать стікери двох кольорів – гірчичного та помаранчевого. Також ви бачите на столі аркуші у вигляді сот. Вони знадобляться вам для підведення підсумків заняття.

На аркушах помаранчевого кольору ви напишете свої позитивні враження від тренінгу, а на аркушах гірчичного кольору - побажання щодо подальшої спільної роботи.

 Не обов’язково брати помаранчеві і гірчичні аркуші. Ви можете скористатися тільки одним кольором. Після того, як ви напишете власні бажання, підійдіть, будь ласка, до бджілки і прикріпіть свої соти біля неї.

 

Використані джерела.

  1. Босенко М. І. Мій професійний вибір/М. І. Босенко// Культура життєвого самовизначення. Ч. ІІІ. Старша школа: метод. посібник/ наук. керівництво та редакція І. Д. Звєрєвої. – К., 2004. – С.83-99.
  2. Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція: метод. посіб. для виховної роботи з учнями з питань протидії торгівлі людьми: 9 клас; наук. кер. та ред. І. Д. Звєрєвої та Ж. В. Петрочко. – К.: ФО-П Буря О. Д.,2014. – 164 с.
  3. Світлична Н. Майбутня професія. Профорієнтаційне заняття для 9-х класів // Психолог-вкладка. – 2008. - № 41-42.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку