Профорієнтаційний тренінг «Моє професійне "Я"»

Про матеріал
Вибір професії — один з головних життєвих виборів, який здійснює людина. Вибір професії – це вибір життєвого шляху, який має значення, як для самої людини, так і для суспільства. Від вибору професії залежить задоволення людини своєю професійною діяльністю.
Перегляд файлу

ПРОФОРІЄНТАЦІЙНИЙ ТРЕНІНГ

«МОЄ ПРОФЕСІЙНЕ «Я»»

                                                      Колтунова Надія Валеріївна

                                          практичний психолог

                                                         Державний навчальний заклад

                                                                    «Мелітопольський багатопрофільний

                                                                центр професійно-технічної освіти»

Мета: підвищити рівень поінформованості учнів із питань профорієнтації, розширити їхні знання про світ професій, ознайомити  з вимогами до людей відповідних спеціальностей та з умовами роботи, показати важливість та позитивні сторони «улюбленої роботи», допомогти учням визначити власні професійні інтереси, нахили; тренування вмінь у самопрезентації.

Тривалість тренінгу: 90 хвилин.

Матеріали: дошка / фліп-чарт, маркери, папір і ручка для кожного учасника, ігрові платформи 6 шт., картки зі словами та зображеннями представників професій, плакат з намальованим хлопчиком з великим серцем та корзиною збоку, липкі стікери двох кольорів.

Хід тренінгу:

Вступна частина.

Тривалість: 5 хвилин.

У житті кожної людини настає такий час, коли необхідно замислитися над питаннями: «Хто я? Чим відрізняюся від інших людей? Ким бути у професійному плані?» [2; с.3].

Вибір майбутньої професії – тема актуальної розмови для кожного підлітка, бо це одне з найважливіших питань у житті, від якого багато в чому залежить подальша доля.

Ця проблема – задача з багатьма невідомими, тому що потрібно зрозуміти, що я добре вмію? Чого хочу, а що потрібно суспільству? На нашому тренінгу ми спробуємо обговорити ці питання.

А розпочинаємо наш тренінг такою притчею….

     «Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони програють  битву, солдати  вже не вірили своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обернулися до Господа і попросили: «О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!»

Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки.»

Обговорення притчі.

- В чому ж суть притчі?  

Висновок: Зробити правильний вибір професії дуже важливо, як для людини, так і для суспільства.

 

Основна частина.

Тривалість: 70 хвилин.

Вправа 1. «Ти і твоє ім’я»

Мета: розвинути самостійність, творчий підхід до завдання, тренувати вміння в самооцінці та самопрезентації.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 20 хв.

Інструкція: Покладіть перед собою аркуш паперу і напишіть на ньому по вертикалі ваше ім’я. Зосередьтеся! У вас є 5 хвилин, щоб написати проти кожної букви якість свого характеру, яку ви в собі знаєте і цінуєте.

Приклад: О – оптимістичність

                 Л – любов до життя

                 Е – енергійність

                 Н – наполегливість

                 А – активність

Після завершення індивідуальної роботи учасники представляють отримані результати групі, записавши їх на дошці.

Завершення: обговорення вправи.

Вправа. Визначення правил роботи групи.

Мета: прийняти правила  для продуктивної роботи під час тренінгу.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 5 хв.

Учасники групи спільно виробляють правила роботи, які записуються на ватмані.

   Орієнтовні правила:

  1. Підтримувати один одного.
  2. Бути доброзичливим.
  3. Бути активним.
  4. Не критикувати.
  5. Бути цілеспрямованим.
  6. Дотримуватися регламенту.
  7. Поважати думку кожного.

Вправа «Один день з життя …»

Мета: підвищити рівень усвідомлення учасниками типового та специфічного в професійній діяльності того чи іншого фахівця.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 20 хвилин.

Тренер визначає, яку професію цікаво було б розглянути.

Інструкція: «Зараз ми спільними зусиллями постараємося скласти розповідь про типовий робочий день нашого працівника. Це розповідь тільки з іменників. Перш, ніж назвати новий іменник, наступний гравець повторює все, що було названо до нього. Тоді наша розповідь буде сприйматися цілісно.»

Обговорення:

  •        Наскільки правдиво був представлений робочий день розглянутого професіонала?

Вправа. Ігрова платформа «Портрет у весь зріст»

Мета: розширити знання учасників про світ професій; познайомити  з вимогами до людей відповідних спеціальностей та з умовами роботи; підвищити рівень усвідомлення специфічного в професійній діяльності того чи іншого фахівця.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 20 хвилин.

Учасники об’єднались у 6 команд, кожна з якої отримала назву професії та ігрову платформу (Додаток 1).

Інструкція: кожній команді треба створити портрет фахівця з певної професії, назву якої ви отримали. Наприклад: «Яким повинен бути фахівець з професії «Оператор комп’ютерного набору, офісний службовець»?».

Портрет фахівця складається з 3-х частин:

Головаособистісні якості.

Тіловміння.

Сумка-рюкзакщо несе ця професія для суспільства.

Учасникам у групах треба домовитись, з яких карток та слів буде складатися портрет. Треба заповнити словами усі кольорові та білі вузькі прямокутники.

Великі прямокутники кольорові та білі треба заповнити картками, або можна частково словами, за вибором учасників.

Слів у вузьких прямокутниках не більше ніж по три, тому слів у всьому портреті може бути максимально = 30 слів.

Картки викладати у великі прямокутники по 1, кількість карток у портреті = 10 карток. Картки та слова обирати відкрито.

На виконання роботи відводиться 10 хвилин. Потім кожна група розповідає про портрет свого фахівця з певної професії.

Приклад карток додається (Додаток 2).

Притча «Тачка».

Тривалість: 5 хвилин.

Ведучий. Існує давня повчальна притча про тачку. Тачка – просте знаряддя для транспортування вантажу. Складається з вантажного кузова, одного або декількох коліс і рукоятки. Троє чоловіків, напружуючись щосили, везуть важкі тачки з камінням. Перехожий ставить кожному з них одне й те саме питання: «Що ти робиш?» Перший відповів: «Везу цю прокляту тачку».  Другий відповів: «Заробляю собі на хліб». Третій же мовив: «Будую місто» [1; с.96].

Обговорення. Чому у кожного, хто віз тачку, були різні відповіді, адже вони виконували одну і ту ж роботу? Які мотиви у кожного з них?

Отже,  для одного важливо – заробляти гроші, для іншого робота стає каторгою, а для когось – реалізувати себе.

 

 

Заключна частина.

Тривалість: 15 хвилин.

Вправа «Хлопчик».

Мета: підвести підсумки роботи групи, синтезувати знання учасників.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 10 хвилин.

Учасникам пропонується написати на стікерах жовтого кольору - що сподобалось на тренінгу? Червоного кольору -  що засвоїли, яка інформація була цікава? Стікери жовтого та червоного кольорів прикріпити на серці зображеного хлопчика. На стікерах блакитного кольору написати зауваження, що не сподобалось і прикріпити біля корзини.

Вправа « Дотягнутись до зірок».

Мета: мотивація учасників на цілеспрямованість та досягнення успіху.

Кількість учасників: 15 – 20 учнів.

Тривалість: 5 хвилин.

Учасники тренінгу стали в коло, заплющіли очі, тричі глибоко вдихнули і видихнули.

Інструкція: «Уявіть над собою зоряне небо, підійміть голову і роздивіться на ньому яскраву зірку, яка символізує заповітну мрію. Розплющіть очі, простягніть руки якнайвище, "зніміть" зірку з неба і "сховайте" її у своєму серці.

Висновок: «Hе відмовляйтеся від своїх  мрій, йдіть до них крок за кроком».

Обговорення вправи.

 

Використані джерела.

  1. Планування й розвиток професійної кар’єри учнівської молоді у системі професійно-технічної освіти: навчальний посібник / [С. В. Алексєєва, Л. М. Єршова, Д. О. Закатнов, В. Т. Лозовецька, В. Ф. Орлов]; за ред. Д. О. Закатнова. – Житомир: «Полісся», 2018. – 186 с.
  2. Світлична Н. Майбутня професія. Профорієнтаційне заняття для 9-х класів // Психолог-вкладка. – 2008. - № 41-42.
  3. Туріщева Л. В. Психологічні тренінги для школярів. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 124 с.: іл., табл. – (Серія «Тренінги в педагогічній практиці»).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Ігрова платформа «Портрет у весь зріст».

Автор: Ушакова Т. О. практичний психолог,

                                                     доцент кафедри педагогіки та психології

                      МДПУ ім. Шолохова.

 

D:\КОЛТУНОВА\Психолог 2019 2020\Диксит\готовое\50bb859d1dd6ac831b6c5d86c369c999.jpg

 

 

 

Додаток 2.

Картки до ігрової платформи «Портрет у весь зріст»

Приклад:

Картки з зображеннями представників різних професій.

D:\КОЛТУНОВА\Психолог 2019 2020\Диксит\готовое\профессии\pic2.jpgD:\КОЛТУНОВА\Психолог 2019 2020\Диксит\готовое\профессии\Kakaya-zarplata-u-provodnikov-poezdov-v-Rossii-i-mire.png

Професія «Електрогазозварник»   Професія «Провідник пасажирського вагона»                                     

 

Приклад:

Картки з вміннями до професії «Провідник пасажирського вагона»

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад:

    Картки з назвами особистісних якостей людини,

яка працює за професією «Провідник пасажирського вагона»

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку