Ефективне спілкування

Про матеріал
Заняття "Ефективне спілкування" допоможе педагогам пригадати та визначити якості та вміння які потрібно мати для ефективного спілкування, навчитись різноманітним прийомам вербального та невербального спілкування. Саме головне - це правильне й легке спілкування з оточуючими людьми й усім світом, тому що "слово - найтонший і найгостріший інструмент".
Перегляд файлу

Ефективне спілкування

(Заняття з активними формами для педагогів)

Мета. Розвиток комунікативних навичок: навичок слухання, ефективного спілкування; навчити різноманітним прийомам вербального та невербального спілкування; ознайомити з різними видами спілкування.

  1. Вступне слово психолога.

Дозвольте розпочати наше спілкування рядками вірша:

Є слова, що білі-білі

Як конвалії квітки

Лагідні, як усміх ранку,

ніжносяйні, як зірки.

Є слова, як жар пекучі

І отруйні, наче   чад….  (О.Олесь)

Геніальний педагог Василь Олександрович Сухомлинський у своїй книзі «Серце віддаю дітям» писав: «Мудре й добре слово радує, дурне й зле, необдумане й безтактне приносить лихо. Словом можна вбити й пожвавити, ранити й вилікувати, посіяти сумління й безнадійність і одухотворити, розсіяти сумніви і повалити в зневіру, створити посмішки й викликати сльози, породити віру в людину й зародити невір'я, надихнути на працю й привести в заціпеніння сили душі»

  • До скількох людей і у яких справах нам доводиться звертатися впродовж дня?
  • Що ж відбувається?
  •                   Отже,  сьогодні ми спробуємо визначити, які якості та вміння потрібно мати для ефективного спілкування.
  1. Вправа «Знайомство»

Символом нашого знайомства буде  чудове, м’якеньке, тепле  сонечко, яке кожен учасник, тримаючи в руках розповість про себе:

  • Мене звати….
  • Я дуже люблю…
  •                   Бачите, скільки нового і можливо цікавого ви дізналися про своїх колег. Цю інформацію ми отримали завдяки  спілкуванню.

  Спілкуючись один з одним, ми навіть не замислюємося над тим, скільки факторів та нюансів  впливають на процес спілкування. Ми зустрічаємо людину, сприймаємо її, спілкуємося з нею за допомогою слів, жестів, інтонації. Наприклад, від того, яке перше враження справить на нас людина, як ми побудуємо обмін інформацією, залежатиме успіх спілкування.  Найяскравіше особистість розкривається у спілкуванні.

Спілкування – це обмін інформацією та емоціями між людьми. 

Педагогічне спілкування – це форма комунікативної взаємодії педагога з учнями, їх батьками, колегами, спрямована на встановлення сприятливого психологічного клімату, психологічну оптимізацію діяльності стосунків.

Спілкування педагога з учнями є специфічним, тому що за статусом вони виступають з різних позицій: учитель організовує взаємодію, а учень сприймає її і включається в неї.

 Запорукою ефективності навчально-виховного процесу є психологічна компетентність педагога, що розширює можливості освітян самостійно розв'язувати проблеми й конфлікти, що виникають у професійній діяльності та особистому житті.

 Знання своїх психологічних та фізіологічних особливостей допомагає педагогові долати бар'єри у спілкуванні, зберігати своє здоров'я, підтримувати свій робочий настрій, а отже, позитивний робочий стан дитячого колективу, з яким він працює. З тим, що ніякі новаторські технології не замінять живого слова педагога, що саме особистість педагога - головний інструмент виховання, погодяться всі. Щоб особистість педагога стала «інструментом» професійної діяльності, необхідно осмислити свій особистісний ресурс і навчитися його застосовувати.

 

 Є дуже багато вправ та ігор, які допомагають краще зрозуміти, що відбувається під час спілкування.  Мета цих вправ – розвивати вміння бачити, чути, зосереджуватися, розуміти те, що  відбувається між людьми при комунікації.

  1. Руханка  «Шеренга»

(завдання для учасників – не розмовляти, але виконати завдання):

  • вишикуватись:  за зростом; за місяцем народження; за датою народження; за кольором волосся чи кольором очей (від темного до світлого); за кольором одягу (від темного до світлого).
  • Яким чином ми спілкувалися і завдяки чому ми розуміли один одного?
  1. Вправа «Гриби»
  •                   Пропоную порухатись. Всі грибочки ростуть по різному – по команді ведучого  ви об’єднуєтесь в ту кількість грибів, яку я назву: 3, 5, 4, 3, 4, 2.
  1. Вправа «Плетемо косу»
  • Учасникам - парам  пропонується  заплести косу, діючи разом – (пара діє як одне ціле за допомогою  різнокольорових шнурків)
  1. Вправа «Мух краще ловити на мед»
  •                   Психолог пропонує учасникам об’єднаним у пари, стати обличчям один до одного, одному члену пари потрібно затиснути руку в кулак  і тримає перед напарником, а інший намагається якомога швидше розтулити  кулак партнера.  (Через 10 сек. психолог зупиняє)
  •                   Більшість учасників намагались змусити партнерів розтулити долоню силою, проте чим більше сили вони прикладали, тим більший був опір
  •                   Хтось із партнерів застосовував інший спосіб спонукати партнера розтулити долоню (наприклад – чемно попросити):  повага до інших; ефективне спілкування.
  1.                   Вправа «Містечко»
  •                   Кожен учасник заняття знаходить на ватмані місце і малює будиночок (важливо, щоб всім учасникам вистачило місця). Вже на цьому етапі можна  відзначити тих, хто займає місце в центрі аркуша – це претенденти на лідерські позиції.
  •                   Коли всі малюнки готові, учасники розповідають про те, хто міг би жити в такому будинку (характер, звички, улюблені заняття).
  •                   Кожен учасник вибирає 3-4 найбільш привабливих будиночка і малює  до них доріжки (психолог теж бере участь у вправі – проводить доріжки одним із останніх до тих учасників, які отримали найменше виборів – бо таким чином він підтримує учасників, не прийнятих в групі)
  •                   Ми з вами створили містечко. Я пропоную дати йому назву, яка пов’язана з темою «спілкування».
  •                   Які будинки вам особливо сподобалося у вашому містечку? Чому?
  •                   У нашому місті проживає багато жителів з різними характерами, світоглядами, переконаннями, уподобаннями, звичками. Як ви гадаєте, для мирног8о та комфортного спілкування чи потрібне вміння спілкуватися?  І спілкування повинно бути ефективним.
  1. Притча про блакитного коня

 З давніх часів один цар відправив гінця до царя сусідніх земель. Гонець запізнився і, поспішно вбігши до тронної зали царя, задихаючись від швидкої їзди, почав викладати доручення свого владики:

  • Мій володар… звелів сказати вам, щоб ви дали йому… блакитного коня із чорним хвостом…,  а якщо не дасте такого коня, то…
  • Не бажаю більше слухати! – перебив цар захеканого гінця. – Передай своєму господареві, що в мене немає такого коня, а якби він  був, то…

 Тут він запнувся, а гонець, почувши ці слова від царя, який був другом його владики, злякався. Він вибіг із палацу, стрибнув на коня й помчав назад доповідати своєму володарю про зухвалу відповідь. Коли цар вислухав таке повідомлення, він страшенно розгнівався й оголосив сусідові війну.

 Вона тривала довго – багато крові було пролито, багато земель спустошено – воєнні дії дорого обійшлися обом сторонам.

 Нарешті обидва царі, виснаживши скарбницю й війська, погодилися на перемир’я, щоб обговорити свої претензії один до одного.

Коли вони почали переговори, другий цар запитав першого:

- Що ти хотів сказати своєю фразою: «Дай мені блакитного коня із чорним хвостом, а якщо не даси, то…»?

- Я хотів сказати: «…надішли мені коня іншої масті». От і все. А що ти хотів сказати своєю відповіддю: «Немає в мене такого коня, а якби він був, то..»?

- А я хотів відповісти: «… якби він був, то неодмінно послав би його в дарунок моєму доброму сусідові». От і все.

  Важливою умовою ефективного спілкування є  уміння слухати співрозмовника.

 

  1. Все наше життя проходить у спілкуванні.

Щире побажання:

  Нас оточує багато цікавого, причому увесь світ навколо нас рухається й квапиться. Рухається все життя: відпочинок, робота, рідні, друзі, тобто все наше оточення не стоїть на місці. Але не забувайте, що все рухається навколо нас, ви цілком можете керувати всіма подіями. Саме головне – це правильне й легке спілкування з оточуючими людьми й усім світом, мистецтво спілкування дуже важливе, тому що  «слово – найтонший і найгостріший інструмент». Причому навчитися правильному, невимушеному й легкому спілкуванню, щоб усі вас зрозуміли й запам’ятали надовго, неважливо, хто це буде, друзі або вороги, потрібно знати підхід до всіх, з усіма легко спілкуватися. Я бажаю вам успіхів та приємного спілкування в житті. Дякую всім за спілкування!

Будьте завжди щасливими!

 

docx
Додав(-ла)
Клименко Ірина
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку