Ефективне спілкування
(Заняття з активними формами для педагогів)
Мета. Розвиток комунікативних навичок: навичок слухання, ефективного спілкування; навчити різноманітним прийомам вербального та невербального спілкування; ознайомити з різними видами спілкування.
Дозвольте розпочати наше спілкування рядками вірша:
Є слова, що білі-білі
Як конвалії квітки
Лагідні, як усміх ранку,
ніжносяйні, як зірки.
Є слова, як жар пекучі
І отруйні, наче чад…. (О.Олесь)
Геніальний педагог Василь Олександрович Сухомлинський у своїй книзі «Серце віддаю дітям» писав: «Мудре й добре слово радує, дурне й зле, необдумане й безтактне приносить лихо. Словом можна вбити й пожвавити, ранити й вилікувати, посіяти сумління й безнадійність і одухотворити, розсіяти сумніви і повалити в зневіру, створити посмішки й викликати сльози, породити віру в людину й зародити невір'я, надихнути на працю й привести в заціпеніння сили душі»
Символом нашого знайомства буде чудове, м’якеньке, тепле сонечко, яке кожен учасник, тримаючи в руках розповість про себе:
Спілкуючись один з одним, ми навіть не замислюємося над тим, скільки факторів та нюансів впливають на процес спілкування. Ми зустрічаємо людину, сприймаємо її, спілкуємося з нею за допомогою слів, жестів, інтонації. Наприклад, від того, яке перше враження справить на нас людина, як ми побудуємо обмін інформацією, залежатиме успіх спілкування. Найяскравіше особистість розкривається у спілкуванні.
Спілкування – це обмін інформацією та емоціями між людьми.
Педагогічне спілкування – це форма комунікативної взаємодії педагога з учнями, їх батьками, колегами, спрямована на встановлення сприятливого психологічного клімату, психологічну оптимізацію діяльності стосунків.
Спілкування педагога з учнями є специфічним, тому що за статусом вони виступають з різних позицій: учитель організовує взаємодію, а учень сприймає її і включається в неї.
Запорукою ефективності навчально-виховного процесу є психологічна компетентність педагога, що розширює можливості освітян самостійно розв'язувати проблеми й конфлікти, що виникають у професійній діяльності та особистому житті.
Знання своїх психологічних та фізіологічних особливостей допомагає педагогові долати бар'єри у спілкуванні, зберігати своє здоров'я, підтримувати свій робочий настрій, а отже, позитивний робочий стан дитячого колективу, з яким він працює. З тим, що ніякі новаторські технології не замінять живого слова педагога, що саме особистість педагога - головний інструмент виховання, погодяться всі. Щоб особистість педагога стала «інструментом» професійної діяльності, необхідно осмислити свій особистісний ресурс і навчитися його застосовувати.
Є дуже багато вправ та ігор, які допомагають краще зрозуміти, що відбувається під час спілкування. Мета цих вправ – розвивати вміння бачити, чути, зосереджуватися, розуміти те, що відбувається між людьми при комунікації.
(завдання для учасників – не розмовляти, але виконати завдання):
З давніх часів один цар відправив гінця до царя сусідніх земель. Гонець запізнився і, поспішно вбігши до тронної зали царя, задихаючись від швидкої їзди, почав викладати доручення свого владики:
Тут він запнувся, а гонець, почувши ці слова від царя, який був другом його владики, злякався. Він вибіг із палацу, стрибнув на коня й помчав назад доповідати своєму володарю про зухвалу відповідь. Коли цар вислухав таке повідомлення, він страшенно розгнівався й оголосив сусідові війну.
Вона тривала довго – багато крові було пролито, багато земель спустошено – воєнні дії дорого обійшлися обом сторонам.
Нарешті обидва царі, виснаживши скарбницю й війська, погодилися на перемир’я, щоб обговорити свої претензії один до одного.
Коли вони почали переговори, другий цар запитав першого:
- Що ти хотів сказати своєю фразою: «Дай мені блакитного коня із чорним хвостом, а якщо не даси, то…»?
- Я хотів сказати: «…надішли мені коня іншої масті». От і все. А що ти хотів сказати своєю відповіддю: «Немає в мене такого коня, а якби він був, то..»?
- А я хотів відповісти: «… якби він був, то неодмінно послав би його в дарунок моєму доброму сусідові». От і все.
Важливою умовою ефективного спілкування є уміння слухати співрозмовника.
Щире побажання:
Нас оточує багато цікавого, причому увесь світ навколо нас рухається й квапиться. Рухається все життя: відпочинок, робота, рідні, друзі, тобто все наше оточення не стоїть на місці. Але не забувайте, що все рухається навколо нас, ви цілком можете керувати всіма подіями. Саме головне – це правильне й легке спілкування з оточуючими людьми й усім світом, мистецтво спілкування дуже важливе, тому що «слово – найтонший і найгостріший інструмент». Причому навчитися правильному, невимушеному й легкому спілкуванню, щоб усі вас зрозуміли й запам’ятали надовго, неважливо, хто це буде, друзі або вороги, потрібно знати підхід до всіх, з усіма легко спілкуватися. Я бажаю вам успіхів та приємного спілкування в житті. Дякую всім за спілкування!
Будьте завжди щасливими!