Основні випадки чергування у-в, і-й, з-зі-із

Про матеріал

Мета уроку: дати п'ятикласникам поняття про чергування у-в, і-й, з-зі-із, навчити їх правильно вживати ці чергування в усному та писемному мовленні, обґрунтовувати свій вибір; формувати орфоепічні навички, розвивати фонематичний слух, увагу; виховувати почуття прекрасного.

Перегляд файлу

Тема: Чергування у-в, і-й, з-зі-із, 5 клас

 

Мета: дати п’ятикласникам поняття про чергування у-в, і-й, з-зі-із, навчити їх правильно вживати ці чергування в усному та писемному мовленні, обґрунтовувати свій вибір; формувати орфоепічні навички, розвивати фонематичний слух, увагу; виховувати почуття прекрасного.

Очікувані результати: учні усвідомлюють особливості чергування у — в, і — й; знаходять і виправляють орфоепічні помилки.

Внутрішньопредметні зв’язки:  фонетика, орфоепія, синтаксис.

Міжпредметні зв’язки:  література.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиці

Тип уроку:  урок формування практичних знань,  умінь і навичок.

 

Хід уроку:

  1. Організаційний момент
  2. Повідомлення теми, мети, завдання уроку
  3. Перевірка д/з.
  4. Актуалізація опорних знань

! Слово вчителя

   На конкурсі краси мов у Парижі в 1934 році українська мова посіла 3 місце після французької та персицької за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія та структура речень. А за мелодійністю українська мова зайняла 2 місце, а перше - отримала італійська.

«Мозковий штурм». Чому, на вашу думку нашу  мову вважають  мелодійною?  (Відповіді)

 

5. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Милозвучність української мови.

Милозвучність — властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови сполук слів. Для української мови характерним є гармонійне співвідношення голосних і приголосних звуків. Нагромадження приголосних можна уникнути, доречно використовуючи чергування звуків [у] — [в], [і] — [й].

2)   Робота з таблицею (на партах у дітей є таблички)

Основні випадки чергування у — в. ( Учитель, а потім учні по черзі вголос читають основні правила, усі інші слухають, коментують)

 

 Основні випадки чергування  у — в

У   вживається

В   уживається

У — В  не чергуються

Між приголосними: навчаюсь у гімназії

Між голосними:

 була в Одесі

У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у:

воротар,  усмішка, вдача, угода, установа, враження

На початку речення перед приголосним: У зошиті немає помилок.

На початку речення перед голосними:     В оранжереї красиві квіти.

У власних іменах і в словах іншомовного походження:

Ворскла,  Врубель, університет, Угорщина

Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-:

Я  у Львові.

Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв-  і под.)

 

Моя вдача. 

 

3.  Робота з таблицею.

Основні випадки чергування сполучників і — й

 

Завжди і

 

 

Завжди й

 

і-й не чергуються

Після будь-якого розділового знака:

Вітер війнув, і  облетіло листя.

 

Між приголосними  звуками:

Ось  і  прийшла  весна.

 

Між голосними звуками:

срібло  й  олово.

 

 

 

При зіставленні чи протиставленні слів

 

Чорний і білий, війна і мир.

Початок речення.

І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).

 

Після голосного звука перед приголосним:

розуміє  й  пояснює.

 

Після інтонаційної паузи.

Щось такеє бачить око, і серце жде чогось.

Зіставлення понять: зима і літо.

 

 

Перед словом , яке починається на Й

І його…

Перед  звуком [й] та буквами я, ю, є, ї:

Воля і яснії сни.

 

 

Перед  словом, яке починається на є,ю,я, ї

Хто і як…

 

Основні випадки чергування сполучників з -із-зі

 

пишемо з

 

 

пишемо зі

 

пишемо із

Між голосними:

Приїхали з Алушти

 

Перед словом, яке починається на сполучення приголосних із першим з, с, ш, щ тощо:

Зі школи, зі світу

 

 

Між приголосними:

Родом із Дніпра

Перед голосним:

Приїхав з Оксаною

Перед –льв

Зі Львову

Перед с,ш:

Мама  із сином

Із шовку

Після голосного перед приголосним (крім с, ш):

Танцювала з Миколою

 

 

Між групами приголосних, або перед чи після них:

Зустріч із творцем, із Бразилії

 

1.Робота біля дошки.

Записати речення, знайти й підкреслити у-в, і-й. Пояснити орфограму.

У криницю воду лить — тільки людей смішить.

Потопаючий і за соломинку хапається.

В очі лисицею, за очі вовчицею.

Добрі люди вмирають, а діла їх живуть.

 

2. Робота з картками.  Лінгвістична гра   «Редактор».

Доберіть  з дужок  прийменник  або сполучник. Поясніть свій вибір.

    За науку – цілуй батька (і,й) матір (у,в) руку.

    Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі. 

    Не підливай масла (у,в) вогонь.                                          

    (В, у) пісні наша доля.     

    Яка пшениця, така (і,й) паляниця.  

    (В, у) вікнах яскраві вогні.                                                                       

    Вік  учням (в, у)читись, а  (в, у)чителям — навчать.                                                                                                                                                                                                                                                                             Пісня (й, і) праця — великі дві сили.                                                          

Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави.                                                                                                                         А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.

 

3. Попереджувальний диктант.

Пояснити випадки чергування у-в та і-й

Над широким Дніпром

у промінні блакить

і висока, і тиха могила.

В тій могилі співець

незабутній лежить,

що народу віддав свої сили,

що народу віддав

своє серце й пісні,

свої мрії про зорі досвітні.

А навколо лани

вдалині, вдалині

розлетілись, як птиці блакитні.

(В. Сосюра.)

 

 

4.Записати речення. Правильно вжити чергування з-зі-із. Пояснити.

1. Постать, що (з, із) обличчя нагадує Мавку, з’яв­ля­єть­ся з-за берези. 2. (З, із) її приїздом якось повеселіла хата. 3. І місив новий заміс (із, з) тіста старого.4. Бере книжку (з, зі) стола.

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

 

1.  Розподільний диктант.     Робота в зошитах.                                                                         Двоє учнів працюють  біля дошки ,  а решта  – на місцях.                                                                                                                            Запишіть в одну колонку слова, в яких може відбуватися чергування у–в, а в другу — ті, в яких не буває такого чергування.

Іван, університет, установа, влітку, врожай, уява, указ, взимку, враження, учитель, вступ, утопія, улесливий, ввічливий.

 

VIІ.  Підсумок уроку

1.   Інтерактивна  вправа  «Мікрофон».            На  уроці  я навчився  (навчилася)

 Ключові слова:  милозвучність,  чергування

 

VIIІ.    Оцінювання

 

IX. Д/з

Виписати 5 прислів’їв з чергуванням у-в, і-в, зі, із, з.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевцова Лідія Дмитрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
12458
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку