Відкритий урок з теми
«Особливості адміністративної та кримінальної відповідальності »
Вчитель Постнікова Г. О.
Клас 9-А
2020 рік.
Відкритий урок на тему:
« Особливості адміністративної та кримінальної відповідальності . »
Мета:
- поглибити знання основних положень кримінальної та
адміністративної відповідальності;
- закріпити навички практичного застосування отриманих знань;
- висловлювати судження про особливості адміністративної та
кримінальної відповідальності;
- розв’язувати юридичні ситуації;
- виховувати в учнів правову свідомість, негативне ставлення до злочинності як соціального явища та розуміння невідворотності кримінальної відповідальності;
- формувати власну думку учнів щодо проблеми злочинності в Україні;
- вести профілактичну роботу з підлітками щодо попередження правопорушень.
Очікувані результати :
Після цього уроку учні зможуть:
- називати ознаки юридичної та адміністративної відповідальності;
- характеризувати підстави і види юридичної та адміністративної відповідальності;
- пояснювати та застосовувати поняття «юридична відповідальність» та «адміністративна відповідальність»;
- вирішувати правові ситуації з використанням знань і положень адміністратив-
ного та кримінального законодавства України ;
- здійснювати свої дії відповідно до норм права в правовідносинах
адміністративного та кримінального права;
- оцінювати власну поведінку й поведінку інших осіб щодо її правомірності;
- застосовувати засвоєні поняття та вміння при регулюванні власної поведінки відповідно до норм права.
Тип уроку: комбінований.
Формую компетентності: логічну, аксиологічну, інформаційну.
Хід уроку.
І. Підготовчий етап уроку.
1.Перевірка готовності класу до уроку
Учитель : Добридень! Я прошу сісти тих, хто вважає, що
- порушення правил дорожнього руху є адміністративним
правопорушенням;
- викрадення людини - це кримінальний злочин.
2.Активізація пізнавальної діяльності учнів Учні діляться на два варіанта, перший- піднімають руку, якщо сказане є правопорушенням, другий- якщо сказане не є правопорушенням (Андрій перейшов дорогу в невстановленому місці, Сергій не поступився бабусі місцем в автобусі, Юля не прийшла на урок з поважних причин, Іван і Дмитро запускали феєрверк на дитячому майданчику, Борис на роликах причепився до автобусу щоб покататися, Ганна Олександрівна за кермом авто розмовляла по телефону). Чи всі факти -правопорушення? Які з них могли бути розцінені, як злочин? Учні характеризують ситуації.
ІI. Основний етап
1.Оголошення теми, визначення навчальних цілей. Мотивація:
Відомий історичний факт, відомий нам Наполеон Бонапарт заявив, що розроблений за його участю Цивільний кодекс «Вище всіх його сорока перемог!». І в цьому він має рацію. У будь-якому суспільстві повинні бути закони. Вивчити закони і навчитися застосовувати ці знання на практиці - основна мета наших уроків. Адже незнання закону не звільняє від відповідальності.
Девіз нашого уроку "Вчити право, щоб знати, знати, щоб застосовувати і жити гідно!"
Тема уроку «Особливості адміністративної та кримінальної відповідальності »
Наше завдання - поглибити знання з кримінальної та адміністративної відповідальності та закріпити навички практичного застосування отриманих знань.
2.Опрацювання нового матеріалу
1.Відповідальність особи.
Учитель:
Відповідальність- це особливе соціальне і морально-правове ставлення особи до суспільства, що характеризується виконанням морального обов’язку й дотриманням правових норм.
Юридична відповідальність- це передбачена нормами права міра державного примусу, що застосовують до особи, яка вчинила правопорушення.
Учні отримують фотоматеріали і висловлюють власні думки, щодо того, чи є дії правопорушенням-в одному випадку і в іншому. Характеризуючи друге фото, з’ясовуємо значення терміну «неосудність»
Підтверджуємо статтями ККУ ст.157 (ст№19п.2)
2.Стягнення та покарання.
Учитель:
Обов’язковим наслідком правопорушення має бути покарання. Воно може проявлятися у вигляді стягнення. Останнє настає в результаті адмін. Правопорушення і призначається уповноваженими органами або судом (ілюстрації ст.160- Які органи визначають стягнення?). Покарання- це результат злочину і призначається тільки судом (схема на дошці). Учитель зазначає, що для неповнолітніх адмін. Стягнення є мірою застосування з метою вихованння особи, яка вчинила правопорушення. Застосовуються такі заходи впливу: публічне вибачення, застереження, передача неповнолітнього під нагляд батьків, педагогічного або трудового колективу.
Розгляд схеми «Обставини, які враховують при призначенні адмін. Стягнення чи кримінального покарання». Аналіз кожного пункту.
Робота з джерелом ст.161 КУпАП. Учні в групах отримують фотоматеріали і визначають види стягнень.
Розгляд схеми «Види кримінальних покарань». Порівняння пунктів двох схем.
Учитель:-Іноді дії зовні нагадують злочин, але не містять у собі складу злочину і не спричиняють кримінальної відповідальності, що це за дії? (необхідна оборона, гостра необхідність, затримання злочинця).
IIІ. Заключний етап Проаналізуйте правові ситуації за планом( опираючись на Кримінальний кодекс України та Кодекс України про адміністративні правопорушення):
1) вид правопорушення; 2) склад правопорушення; 3) юридична відповідальність.
Висновки:
- незнання закону не звільняє від відповідальності;
- адміністративна відповідальність неповнолітніх настає з 16 років, кримінальна - з 16 (14)
- система покарань для неповнолітніх орієнтує суд призначити таке покарання, яке буде досить ефективним і для виправлення злочинця, і для мети загальної превенції. (Попередження скоєння правопорушень іншими особами);
- навчилися застосовувати теоретичні знання на практиці;
Домашнє завдання.
Опрацювати § 22-23, вивчити основні терміни та поняття.