Мета: - розкрити особливості художньої мови письменника в повісті-казці «Аліса в Країні Див»; - вчити учнів бачити красу і багатство мови, - розвивати вміння літературного аналізу, дослідницьких навичок, почуття прекрасного, - формувати вміння працювати творчо, виховувати інтерес до літератури.
Літературна гра «За законами Країни Див»1. Той, хто придумав цю країну, має дивний псевдонім, який утворений.. 2. У цю країну можна потрапити тільки через (що?)... 3. У кролика були очі (якого?)...кольору, а в нагрудній кишеньці (що?)....4. Коли Аліса падала, то подумала, що впаде (куди?)... 5. Цей предмет відкриває дверцята в Країну Див... 6. У пляшечці, з допомогою якої Аліса зменшилась, була рідина, що за смаком нагадувала (що?)... 7. У Країні Див дівчатка стягуються й розтягуються як (що?)...).8. У того, хто перебуває в цій країні, у голові народжуються всілякі нісенітниці (наприклад)
Словникова робота. Абракадабра - будь-яке незрозуміле слово або набір слів, позбавлений значення.2. Абсурд - те, що суперечить здоровому глузду; незвичайний, дивний випадок або явище, яке не має сенсу. 3. Каламбур - літературний прийом, використання в одному тексті різних значень одного слова або різних слів (словосполучень), схожих за звучанням. 4. Нісенітниця - щось безглузде, нерозумне, без усякого змісту; дурниця.
Творче завдання У казковому світі, створеному письменником, немає нічого сталого, правильного. Навіть таблиця множення вже не підкоряється ніяким законам і дає дивнірезультати: чотири на п'ять - дванадцять, чотири на шість - тринадцять і т.д. «Втім,таблиця множення - ще не аґрумент...». Порушуються не тільки правила мови йматематики, але й географічні межі, і тепер столицею Парижа стає Лондон, а. Париж - столицею Риму і т.д. У сьомому розділі письменник використовує давню англійську традиціюстворення загадок, що не передбачали відгадок. Наприклад, Капелюшник запитуєАлісу: «Чим крук схожий на капшук?» («Why is а raven like a writing-desk?»). У такий спосіб автор стверджує те, що не все у світі має логічне пояснення, і те, що не має пояснення, не означає, що цього не існує взагалі. Знайдіть у прочитаних розділах інші приклади порушення усталених норм і правил (мовних, математичних, часових, просторових та ін.). З якою метою автор використовує цей літературний прийом?
Робота з розвитку мовлення У творі багато фразеологізмів, які роблять його ще більш виразним. Завдання: з’єднати фразеологічний вислів з його значенням. Клювати носом байдуже. Виходити з себе затихнути, причаїтися. Зірвалася на ноги потрапити в скрутне становище. Вскочити в халепу придумалося, подумалося. Мені начхати гніватися, бути роздратованим. Спало на думку дрімати. Голову на відсіч даю швидко зіскочила, піднялася. Затамувати подих переконаний у правильності