Розробка методичних рекомендацій направлених на особливості індивідуального виховання фізичних здібностей, умінь та навичок учнів, створення умов для реалізації індивідуальних можливостей кожної дитини. Вміщено розробки конспектів уроків з фізичної культури, які забезпечують виховання індивідуальних фізичних здібностей, а також розробку та проведення спортивного свята.
Для вчителів фізичної культури.
Департамент з гуманітарних питань
КЗ «Середня загальноосвітня школа № 21»
Кам’янської міської ради
«Особливості інноваційного підходу
індивідуального виховання
фізичних навичок та здібностей учнів»
Щелочилін С.О.
вчитель фізичної культури
м. Кам’янське
2019 рік
Щелочилін Сергій Олександрович, спеціаліст, вчитель фізичного виховання комунального закладу «Середня загальноосвітня школа №21» Кам’янської міської ради.
Подано розробку методичних рекомендацій направлених на особливості індивідуального виховання фізичних здібностей, умінь та навичок учнів, створення умов для реалізації індивідуальних можливостей кожної дитини. Вміщено розробки конспектів уроків з фізичної культури, які забезпечують виховання індивідуальних фізичних здібностей, а також розробку та проведення спортивного свята.
Для вчителів фізичної культури.
Зміст
Вступ……………………………………………………………………………………………………………….. 4
Опис досвіду роботи вчителя Щелочиліна Сергія Олександровича…….……… 5
1. Особливості індивідуального виховання фізичних здібностей………………… 5
2. Прийоми індивідуального виховання……………………………………………………….. 6
2.1.Виховання сили та швидкісно-силових здібностей………………………………….6
2.2.Виховання швидкості……………………………………………………………………………….. 6
2.3.Виховання витривалості…………………………………………………………………………… 7
2.4. Виховання гнучкості………………………………………………………………………………… 8
2.5. Виховання спритності……………………………………………………………………………… 9
3. Педагогічний контроль ……………………………………………………………………………… 10
4. Комплекси для індивідуального виховання фізичних здібностей…………… 16
4.1. Комплекси для виховання сили та швидкісно-силових здібностей……… 16
4.2. Комплекси для виховання швидкісних здібностей……………………………….. 18
4.3. Комплекси для виховання витривалості………………………………………………… 20
4.4. Комплекси для виховання гнучкості………………………………………………………. 22
4.5. Комплекси для виховання спритності……………………………………………………. 24
Аналіз впровадження методики «Особливості індивідуального виховання фізичних здібностей учнів» на практиці……………………………………………………….. 27
Список використаної літератури…………………………………………………………………… 28
Додатки………………………………………………………………………………………………………….. 29
ВСТУП
Використання особливостей індивідуального виховання фізичних здібностей дозволяє підвищити мотивацію учнів, професійно-практичну направленість занять.
Знання особливостей індивідуального фізичного розвитку учнів допомагають успішно організовувати навчальну діяльність, розвивають силу, волю, креативність мислення, підвищують рівень активності та самостійності дітей.
Суттю особливостей індивідуального виховання учнів є направленість діяльності на кожного окремого учня, постановка конкретних завдань не всім учням, а кожному особисто.
Система особливостей індивідуального виховання фізичних здібностей учнів для сучасного вчителя є найважливішим показником майстерності, тому доцільно використовувати індивідуальний підхід особливостей фізичних здібностей до аналізу та проектування педагогічних процесів.
Опис досвіду роботи вчителя Щелочиліна Сергія Олександровича
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю.
Те, що я чую, бачу і обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.
Конфуцій
Тема: «Особливості інноваційного підходу індивідуального виховання фізичних здібностей учнів»
1.Особливості індивідуального виховання фізичних здібностей
Залежно від рівня фізичної підготовки, особливостей біологічного та психічного розвитку люди одного віку по-різному реагують на фізичне навантаження. Цей та інші фактори обумовлюють індивідуальний підхід як у навчанні вправ, так і у вихованні фізичних здібностей.
Складаючи план індивідуального виховання фізичних здібностей, треба насамперед чітко визначати:
Розроблену таким чином індивідуальну систему можна успішно використати для тренування юних спортсменів, на уроках фізичної культури, переважно в старших класах, а також під час самостійних занять школярів різного віку.
2.Прийоми індивідуального виховання
2.1.Виховання сили та швидкісно-силових здібностей.
Силові та швидкісно-силові здібності в дітей і підлітків ефективно виховуються за допомогою швидкісно-силових справ динамічного характеру.
Під час виконання цих вправ можна використовувати такі методичні прийоми:
Отже, можна розрізнити три основних прийоми - повторних, максимальних і динамічних зусиль.
У зв'язку з віковими особливостями дітей і підлітків у практиці доцільно використовувати два методи — повторних і динамічних зусиль. Для цього застосовують вправи з підвішеним опором різних предметів (гантелі, штанга, мішечки з піском і т. д.) з опором зовнішнього середовища і вправи з обтяженням, яке дорівнює власній вазі.
Дітям молодшого шкільного віку доцільно піднімати вагу, яка дорівнює не більше половини їх власної ваги.
Для підлітків з нижчим від середнього рівнем фізичного розвитку також раціональні обтяження, що дорівнюють половині власної ваги, із середнім рівнем - 2/З і з вищим від середнього - 3/4 власної ваги.
Силові вправи з малими і середніми обтяженнями виконуються повторними серіями. Не рекомендується виконувати вправи, які потребують великих силових напружень, особливо із затриманням дихання. Вправи добирають так, щоб вони координувалися з ритмом дихання.
Складаючи індивідуальні комплекси, додержують такої послідовності, щоб при вихованні сили були охоплені основні групи м'язів нижніх і верхніх кінцівок, плечового поясу і т. д. Це створює можливість гармонічного розвитку всіх груп м'язів тіла.
2.2.Виховання швидкості.
Швидкість рухів може виявлятись у трьох формах:
Ці форми, за даними досліджень, незалежні один від одного, але при виконанні вправ проявляються в комплексі.
Для практики найбільш значущим є цілісний руховий акт — біг, стрибок, кидання м'яча і т. д., а не тільки елементарні форми проявлення швидкості.
Виконання рухів з максимальною швидкістю значною мірою залежить не тільки від розвитку самої швидкості, а й від інших фізичних здібностей: сили, гнучкості тощо.
Одним з ефективних способів виховання швидкісних здібностей є вправи, які виконуються з максимальною швидкістю (швидкісні вправи), при цьому, як правило, використовується повторний метод.
При вихованні швидкості вправи слід проводити за такими методичними правилами:
До комплексів, розрахованих на виховання швидкості, крім швидкісних вправ бігового характеру, треба включати і вправи з інших видів спорту — швидкі передачі м'яча, швидкі стрибки тощо.
2.3.Виховання витривалості.
При вихованні витривалості учень повинен виконувати одноманітну роботу великого обсягу, в процесі якої обов'язково доводиться продовжувати вправи, хоч і наступає втома. Але треба пам'ятати, що велике значення при цьому має форма організації занять. Коли діти грають, то великий обсяг навантаження переноситься легше за рахунок емоційного фактору.
Розроблені засоби та методи виховання (Г.П.Богданов, В.М.Заціорський та інші) дають можливість виховувати витривалість при роботі різної інтенсивності.
Як відомо, розрізняють вправи з малою інтенсивністю, тривалість яких для хлопчиків становить понад 25 хвилин, для дівчат — понад 20 хвилин; з помірною чи середньою інтенсивністю час виконання рухів від 6—8 хвилин до 20—25 хвилин; з великою — до 6—8 хвилин; з майже граничною інтенсивністю, яка розподіляється на два діапазони: перший — від 15 до З0—40 секунд, другий — від 40 секунд до 1,5—2 хвилин і з граничною (максимальною) інтенсивністю — вправи виконуються не більше 15 секунд.
Для виховання витривалості можна застосовувати рівномірний, повторний та інтервальний методи.
Рівномірний метод дає можливість регулювати фізичне навантаження з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини. При цьому методі вправи виконуються в одному темпі, без прискорень, що й дає можливість виховувати рівномірний біг, рівномірне ходіння на лижах та інші рухи, які не потребують прискорення й зміни швидкості.
Регулювати навантаження кількістю повторень рухів при достатніх інтервалах відпочинку дає можливість повторний метод. При інтервальному методі змінювати режим інтенсивності можна зміною тривалості інтервалів відпочинку.
Таким чином, усі три методи можна застосувати для виховання як загальної, так і спеціальної витривалості.
2.4. Виховання гнучкості.
Для виховання гнучкості використовуються вправи з великою амплітудою рухів (на розтягування). Ці вправи поділяються на активні й пасивні. До першої групи можна віднести такі вправи:
До другої групи слід віднести вправи із самозахватами, а також із зовнішньою допомогою.
За дією на системи організму ці вправи приблизно відповідають наведеній вище послідовності (у такому ж порядку їх слід включати до комплексів при вихованні гнучкості).
Дозування навантаження для кожної вікової групи можна планувати за рекомендаціями Р. А. Бєлова (табл. 7), а загальний обсяг за темпами вікового розвитку.
Таблиця
Дозування вправ на гнучкість для різних вікових груп (Р.А. Бєлов)
№ п/п |
Вік |
Суглоби |
||
плечовий |
кульшовий |
хребцевий |
||
1 |
11—12 |
25—30 |
25—30 |
30—45 |
2 |
13—14 |
30—40 |
30—40 |
35—50 |
3 |
15—16 |
30—40 |
30—45 |
30—55 |
У комплекси вправ для виховання гнучкості включаються вправи з предметами, без предметів, за допомогою партнера, без партнера та ін.
2.5. Виховання спритності.
Розвитку спритності сприяють насамперед такі вправи, які містять елементи новизни, оскільки спритність — це здібність до оволодіння новими рухами.
При вихованні спритності як здібності швидко й цілеспрямовано перебудовувати рухову діяльність запроваджуються вправи, пов'язані з миттєвою реакцією на мінливі обставини.
Виховання спритності йде шляхом підвищення координаційних труднощів вправ:
При цьому використовуються різноманітні методичні прийоми (Л.П.Матвєєв):
При цьому інтервали відпочинку повинні бути достатніми для повного відновлення сил. Для кожного віку існують свої обсяги навантаження.
Вправи на спритність слід включати в кожне заняття. Особливо бажано використовувати програмний матеріал, пов'язаний з навчанням рухів.
Отже, методика індивідуального виховання фізичних здібностей полягає в тому, щоб обсяг навантаження і відпочинок, засоби і методичні прийоми повністю відповідали особливостям індивідуального розвитку школяра. При вивчені цих особливостей можуть використовуватися тексти педагогічного контролю за вихованням фізичних здібностей.
3. Педагогічний контроль
Педагогічний контроль відкриває великі можливості спрямовування розвитку фізичних здібностей. Насамперед можемо за допомогою тесту або інших методів вимірювати рівень розвитку сили, швидкості, витривалості тощо. Ці дані лягають в основу планування обсягу навантаження, чергування навантаження та відпочинку, дають можливість визначити правильність використаних методів і способів виховання.
Головне в педагогічному контролі — оцінка стану систем організму, від яких залежить виконання рухів. При цьому треба розрізняти кілька станів, в яких може перебувати людина (11).
1. Стан, який зберігається порівняно довго — тижні, місяці — перманентний стан.
2. Стан, який змінюється під впливом одного чи кількох занять, тобто поточний стан, і великою мірою визначає обсяг навантаження на найближчі заняття.
3. Стан, який змінюється під впливом одноразової дії фізичного навантаження, — оперативний стан. Він повинен підлягати обліку в зв'язку з плануванням матеріалу між вправами.
Таким чином, педагогічний контроль буває поетапний, поточний та оперативний. Усі ці види контролю можна застосувати у фізичному вихованні школярів. Одним з ефективних засобів контролю є тест.
Складаючи тест, слід додержувати певних правил. По-перше, тест має відповідати здібностям і стану спортсмена. По-друге, тест повинен відповідати критерію відтворення (надійність, достовірність), тобто при повторному тестуванні одного й того самого учня у стандартних умовах дістають однакові (або близькі) результати. Як і валідність, відтворення можна перевірити за допомогою методу кореляції чи за критерієм «Ст’юдента». По-третє, тест має відповідати критерію об'єктивності, що означає здобуття однакових результатів при вимірюванні різними вчителями, тренерами чи учнями. У цьому разі також потрібна математична перевірка, яка проводиться за допомогою як критерію «Ст’юдента», так і кореляційного методу.
Для контролю за допомогою тесту треба підготувати місце контролю, визначити форму організації, призначити помічників і заготовити протокол або індивідуальну картку досягнень. З обладнання потрібно мати секундомір, рулетку, набивний м'яч, гоніометр (для вимірювання гнучкості) та прилад Абалакова(для вимірювання швидкісно-силових здібностей - вистрибування).
Теорією та практикою фізичного виховання розроблено тести (4, 11, 22, 17, 18 та ін.), за допомогою яких можна виміряти рівень розвитку фізичних здібностей.
Вимірювання сили та швидкісно-силових здібностей. При вимірюванні цих здібностей використовуються такі тести. 1. Кидок м'яча обома руками з-за голови. 2. Стрибок з місця в довжину чи з місця вгору. 3. Сила кисті.
Виконуючи ці тести, слід додержувати таких правил:
1. Кидок набивного м'яча обома руками з-за голови виконується з вихідного положення сидячи на підлозі, ноги нарізно. Виконуються шість кидків підряд. Вимірюється відстань від стартової лінії (з-за спини) до місця падіння м'яча. Для правильної траєкторії польоту м'яча (від чого значною мірою залежить результат) натягується шнур або встановлюється інша перешкода на постійній висоті.
2. Стрибок з місця в довжину виконується на розміченій доріжці. Учень стає на вихідну лінію (ноги на ширині ступні), після махів руками назад відштовхується обома ногами і стрибає. Вимірюються три стрибки підряд.
3. Стрибок угору з місця виконується за допомогою приладу Абалакова. Для цього записують такі показники довжини стрічки, закріпленої на поясі: при положенні основної стійки, на носках та в напівприсіді. Учень стає перед лінією, накресленою на відстані 30 сантиметрів від приладу. До поясу прикріплюється сантиметрова стрічка, пропущена крізь стрічкозаколюючий прилад, закріплений на підлозі. За командою учень набирає вихідного положення «основної стійки», потім — на «носках». Після того як записані необхідні дані, набирається положення «напівприсіду», з якого й виконується стрибок угору за допомогою помаху рук.
Показник визнається правильним, якщо учень після стрибка не перейшов лінії. Даються три спроби, причому стрічка з приладу не витягується. При оцінці здібностей треба зробити такі розрахунки: від показника, зафіксованого в стрибку, віднімається показник вихідного положення «на носках». Наприклад, стрибок у висоту з місця 140 сантиметрів, вихідне положення на «носках» 110 сантиметрів, робимо розрахунок 140—110 = 30 (см). Отже, швидкісно-силова здібність оцінюється 30 сантиметрів.
Сила кисті визначається максимальним стисненням динамометра, опущеною вниз рукою. Даються три спроби підряд для кожної руки. Сили різних груп м'язів вимірюють динамометрами різної конструкції, описаними в сучасній літературі.
Вимірювання швидкості. Для контролю виховання швидкості доцільно використати кілька тестів, які дали б інформацію про швидкість рухової реакції, частоту рухів та виявлення цілісного швидкісного руху.
Для вимірювання максимальної швидкості реєструється довжина дистанції, яку може пробігти учень за 6 секунд.
Швидкість рухової реакції можна виміряти за здібністю реагувати на «падаючий предмет». Тут можна використати будь-який предмет, але найкраще взяти гімнастичну палицю й розмітити її через один сантиметр.
Перед виконанням тесту треба набрати вихідного положення ноги нарізно, руки зігнуті в ліктях, притиснуті до тулуба, пальці стиснуті в кулак. Партнер бере палицю за верхній кінець так, щоб нульова відмітка була на рівні нижнього краю долоні, і без команди відпускає палицю. Треба швидко впіймати палицю долонями. Чим швидше захоплюється палиця, тим більшою буде відстань від нульової відмітки до нижнього краю долоні, отже, тим краще розвинена рухова реакція.
З лабораторних приладів для визначення латентного часу рухової реакції можна назвати реакціоміри, в яких основною частиною є електричні чи електронні секундоміри, що вимірюють швидкість реакції з точністю до десятої і тисячної частки секунди.
При вимірюванні максимальної частоти рухів ведеться підрахунок рухів за певний час. Рухи можуть бути різні: на «Раз» — руки вгору, на «Два» — вниз, біг на місці з високим підніманням стегна і так далі.
Швидкість цілісного руху вимірюється за показниками бігу на 10, 20, ЗО, 60 і 100 метрів як з високого, так і з низького старту.
Вимірювання витривалості. Статичну витривалість різних м'язових груп можна виміряти за допомогою таких тестів:
1.Вихідне положення — основна стійка, руки в сторони, у кожній кисті вантаж вагою 1 кілограм. Вимірюється статична витривалість м'язів плечового поясу.
2. Вихідне положення — кут на гімнастичній стінці. Вимірюється статична витривалість черевного преса. У тих випадках, коли школяр не може втримати кут на гімнастичній стінці, дається інший тест — кут в упорі.
3. Стоячи на носках у положенні напівприсіду, тулуб треба тримати вертикально. Кут між стегном і гомілкою повинен становити 90°. Вимірюється статична витривалість м'язів стегна і гомілки.
4. Грудьми треба лягти на стіл так, щоб край стола був у місці поясу. Плечі тримає вчитель або інший учень, ноги — паралельно підлозі. Того, кого вимірюють, тримають за плечі. Вимірюється статична витривалість м'язів спини.
5. Вихідне положення — основна стійка. Випрямлену ногу підняти вгору до індивідуальних можливостей. Вимірюється статична витривалість м'язів тазового поясу.
Головний показник статичної витривалості — час втримання пози, а допустиме відхилення не повинно перевищувати 10°. При відхиленні більше 10° реєстрація часу припиняється. Тут слід зауважити, що в 1,3 та 5 тестах при вимірюваннях біля учня встановлюється планка, на яку нанесено градуси чи сантиметри.
Рекомендують загальну витривалість вимірювати за допомогою бігу з постійною, визначеною вчителем швидкістю. Це робиться так: у голові групи ставлять витривалого учня-лідера, якому дається завдання пробігти за певний час дистанцію, розмічену прапорцями. Швидкість проходження відрізків дистанції лідер корегує за показниками секундоміра. Всі учні біжать за лідером з інтервалом, що становить 2 метри.
Темп бігу можна встановлювати за допомогою звукового сигналу, який тренер чи його помічник подає свистком через час, потрібний для проходження наступного прапорця учнем. Час проходження відрізків дистанції контролюється за допомогою секундоміра, циферблат якого через однакові проміжки .розмічений кольоровими трикутниками.
Тренер пропонує учням пробігти якомога більшу відстань з швидкістю 4 метри за секунду. Для контролю за заданим темпом доріжку стадіону розмічають кольоровими прапорцями через кожні 40 метрів. На циферблат секундоміра наклеюють трикутнички через 10 секунд. Учень або група учнів підтримують заданий темп, намагаючись узгоджувати момент пробігання біля наступного прапорця із звуковим сигналом. Підвищувати вимоги для більш підготовлених учнів, тренер або вчитель фізичної культури може запропонувати збільшити швидкість бігу, наприклад 50 метрів за 10 секунд і т. д. Ця методика досить об'єктивна.
За іншою методикою для вимірювання витривалості потрібні стояки для стрибків угору, натягнутий гумовий джгут або мотузка, метроном, секундомір і гімнастична лонжа.
Вимірювання проводиться так: спочатку вимірюється максимальна частота рухів бігу на місці за 5 секунд. З цією метою учня «фіксують» гімнастичною лонжею від рухання у передньо задньому напрямку. Гумовий джгут або мотузка натягується на рівні, який робить межу у згинанні ноги до 80° у кульшовому суглобі. Джгут повинен торкатися середини стегна.
За командою «Рушай!» учень починає біг з максимальною частотою при заданій амплітуді рухів стегна (80°), яку обмежує натягнутий на стояках джгут. Одночасно включають секундомір. Через 5 секунд подається команда «Стій!» і підраховується загальна кількість торкань стегном джгута.
За допомогою таблиці можна визначити, з якою частотою рухів повинен бігти учень на місці з інтенсивністю 90% і 70% від максимальної.
Максимальна частота рухів при бігу на місці (за 5 сек.)
14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Частота рухів ніг при бігу на місті з інтенсивністю 90% від максимальної
12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Частота рухів ніг при бігу на місті з інтенсивністю 70% від максимальної
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Наприклад, максимальна частота рухів ніг 14-річного хлопчика дорівнює 20 крокам за 5 секунд. Кількість кроків при інтенсивності бігу 90% від максимальної дорівнюватиме: 20x90/100 = 18 (кроків).
Такий темп повинен задати метроном.
При вимірюванні витривалості учень фіксується лонжею і виконує вправу так, як при замірюванні максимальної частоти рухів.
З настанням втоми стегно учня перестає торкатись обмеження, секундомір відключають. Цей час і показує витривалість при бігу на місці з різною інтенсивністю.
Виміряти витривалість також можна, визначивши час, за який учні пробігають дистанції 300, 500 і 800 метрів.
Вимірювання гнучкості. Для цього використовують гоніометр, за допомогою якого заміряють у градусах активну і пасивну гнучкість, вимірюють амплітуди рухів.
Вимірювання амплітуди рухів правої нижньої кінцівки при русі вбік.
Вихідне положення лежачи на животі. Гоніометр закріплюється на внутрішній частині правої гомілки біля гомілковостопного суглоба. Учень робить мах ногою «назад» до індивідуальних можливостей.
Вимірювання рухливості в плечовому суглобі при русі рук вгору — назад.
Вихідне положення лежачи на лівому боці, руки за голову. Гоніометр закріплений на тильній стороні правої гомілки, біля гомілковостопного суглоба. Учень робить мах ногою вгору.
Вимірювання рухливості у плечовому суглобі при русі вгору — назад.
Вихідне положення лежачи на животі, підборіддям торкається мата чи лави, на якій лежить учень, руки вгору, в руках гімнастична палиця. Гоніометр закріплений на зовнішньому боці правої руки, біля променевозап'ясного суглоба. Виконується рух вгору — назад.
Вихідне положення лежачи на животі, підборіддя торкається мата, руки внизу, за спиною гімнастична палиця, стиск на ширині плечей. Гоніометр закріплений на зовнішньому боці лівої руки біля променевозап'ясного суглоба.
Виконується рух руками з гімнастичною палицею вгору — назад.
При вимірюванні рухливості в суглобах оцінюються активна і пасивна гнучкість.
Для вимірювання гнучкості в лабораторних умовах пропонується гоніометр, застосований за методикою Б. В. Сермієва.
Вимірювання спритності. Як відомо, спритність можна оцінити за двома критеріями:
Спритність можна оцінити за допомогою тесту, який складається з виконання кількох рухів.
Для проведення цього тесту потрібний такий інвентар: стояки, набивні м'ячі, секундомір.
У глибині залу чи майданчика, на відстані 15 метрів від лінії старту — фінішу встановлюються стояки чи набивні м'ячі. Відстань між ними 3 метри. Учень стає на старт і за командою «Руш!» пробігає між стояками зліва направо, справа наліво. Пробігши 15 метрів, робить поворот і все виконує в тій самій послідовності. Від часу, за який учень пробіг 15 метрів X 2 між стояками, треба відняти час, за який учень пробігає 30 метрів. (Слід зауважити, що при проведенні тестів на спритність, можна використовувати різні перешкоди, а складаючи самий тест, треба визначити його валідність та інші інформаційні параметри).
Проведення індивідуальних занять з метою виховання фізичних здібностей потребує цілеспрямованого й постійного педагогічного контролю.
4. Комплекси для індивідуального виховання
фізичних здібностей
Складаючи індивідуальні комплекси, треба насамперед вивчити індивідуальні особливості учнів. Деякі дані можна дістати після проведення першого педагогічного контролю за допомогою тестів. Але це не все, бо для виконання вправ ще треба знати, як спланувати індивідуальний обсяг навантаження, співвідношення засобів, кількістю повторень вправ на одному занятті та ін. Відповіді на деякі з цих питань можна дістати вже з попередніх розділів.
Індивідуальному вихованню фізичних здібностей сприяють і орієнтовні комплекси, наведені нижче, які можуть використовуватись підлітками та учнями старших класів.
4.1. Комплекси для виховання сили та швидкісно-силових здібностей
1. Пересування вперед стрибками на двох ногах, руки на пояс. (При виконанні в колоні — руки на плечі партнеру, що стоїть попереду).
2. З вихідного положення — набивний м'яч у руках над головою — кидок об стінку чи іншу перешкоду. (Відстань 3—4 метри).
3. Сидячи, нахиляти тулуб уперед за допомогою партнера.
Комплекс 2.
1. Пересування вперед стрибками в присіді, руки на пояс (при виконанні в колоні — руки на плечі партнеру, що стоїть попереду).
2. Кидки набивного м'яча угору з наступною ловлею.
3. Нахил уперед, кидок набивного м'яча назад партнеру.
Комплекс 3.
1. Стрибки вперед на одній нозі (по черзі — на правій — лівій). (При виконанні у колоні — одна рука на плечі, інша захоплює партнера, що стоїть попереду, за гомілку).
2. З вихідного положення (ноги на ширині плечей, тулуб нахилено вперед) швидко випрямитися, кинути м'яч угору, піймати.
3. Згинання та розгинання рук у ліктях (з вагою, без ваги).
Комплекс 4.
1. Просування вперед з «викиданням» прямих ніг уперед.
2. Сидячи на підлозі, перекидання м'яча з руки в руку і передача партнеру (можна використати і надувні, і набивні м'ячі).
3. У глибокому випаді кинути м'яч з-за голови у перешкоду (відстань до перешкоди 3—4 метри).
1. З вихідного положення навприсядки за сигналом стрибнути вгору. (При виконанні групою — руки на плечі партнеру, що стоїть попереду).
2. Стоячи спиною до партнера на відстані 4—5 метрів за сигналом кидок м'яча з поворотом 180°.
3. Сидячи на підлозі, підкинути м'яч двома руками вгору, набрати вихідного положення лежачи на спині піднятися, зловити м'яч.
Комплекс 6.
1.Стрибки вздовж лави вліво і вправо з пересуванням вперед, відштовхуючись обома ногами (можливе виконання групою).
2.Кидок м'яча партнеру поштовхом від грудей. Варіанти: в стрибку, зі зміною траєкторії, з ловінням у стрибку.
3.Сидячи на лаві, нахили вперед — назад, ноги закріплені.
Комплекс 7.
1. Вихідне положення — ноги на ширині плечей, лава між ногами. Стрибки вздовж лави, відштовхнувшись двома ногами (вскочити та зіскочити з лави).
2. Стоячи до партнера спиною на відстані 5—б метрів, за сигналом кидок м'яча партнеру вгору — назад.
3. Сидячи на підлозі, ноги покласти на лаву — кидок м'яча від грудей партнеру.
Комплекс 8.
1. Стрибки на одній нозі через лаву, просуваючись уперед уздовж лави.
2. Кидки набивного м'яча, сидячи, з-за голови, на дальність.
3. Віджимання в упорі лежачи (ноги на лаву) з вагою на спині.
Комплекс 9.
1. Наскочити на лаву двома ногами, відштовхнувшися, — стрибок угору з м'яким приземленням.
2. Перетягування в парах сидячи.
3. Кидки набивного м'яча на дальність з нахилом уперед.
Комплекс. 10.
1. Стрибки вздовж лави з просуванням уперед, поштовхом двома ногами з поворотом щоразу на 180°.
2. Лежачи на підлозі, захватити набивний м'яч двома ногами: піднімання і опускання прямих ніг з набивним м'ячем.
3. Лежачи на підлозі, кинути м'яч (надувний, набивний залежно від індивідуальної підготовки) угору — сплеск у долоні — піймати м'яч.
Комплекс 11.
1. Стрибки через гімнастичну лаву вперед, поворот, повторення вправи.
2. Лежачи на спині, по черзі згинання та розгинання ніг у колінному суглобі з упором у ноги партнера.
3. Метання набивного м'яча в ціль обома руками з правої (лівої) сторони.
Комплекс 12.
1. Присідання з вагою на спині біля гімнастичної стінки з почерговим перехватом руками вгору — вниз стінних перекладин.
2. Піднімання чи підтягування ваги тіла на руках на гімнастичній стінці чи перекладині.
3. З вихідного положення лежачи на спині, у руках м'яч (набивний, надувний) сід, руки з м'ячем угору.
4.2. Комплекси для виховання швидкісних здібностей
Комплекс 1.
1. Прискорення з високого старту на 10, 15, 20 метрів.
2. Дріботливий біг.
3. Ловля м'яча (волейбольного, футбольного, тенісного) при відскоку від стіни.
Комплекс 2.
1. Біг із захльостом гомілки назад.
2.Стрибки через скакалку.
3. З вихідного положення спиною до партнера — ловля м'яча з поворотом за командою.
1. Біг з високим підніманням стегна. (З вихідних положень: руки за спиною, на колінах, опущені вниз).
2. Ловля падаючого предмета за командою партнера (предмет: м'яч, гімнастична палиця тощо).
3. Швидка передача м'яча в парах.
1. Біг з різних сгартових положень (сидячи, сидячи із схрещеними ногами, спиною в напрямку бігу тощо).
2. Гра воротаря — ловля м'яча, який кидає партнер.
3. Біг під скакалкою, що обертається.
Комплекс 5.
1. Біг на прямій з перешкодами, встановленими на відстані 10, 15, 20 метрів.
2. Швидке ведення м'яча на місці.
3. Стрибки вгору за командою з діставанням предмета.
Комплекс 6.
1. Біг через набивні м'ячі на відстань 5, 10, 15, 20 метрів.
2. Стрибки через гімнастичну лаву (вперед — назад).
3. Сидячи, кинути м'яч у волейбольну сітку (чи стіну) і піймати стоячи.
Комплекс 7.
1. Біг з прискоренням за сигналом.
2. Ловля м'яча при відскоку від підлоги чи стінки.
3. Лежачи на лопатках махові рухи ногами («педалювання») з прискоренням.
Комплекс 8.
1. Передача м'яча в парах сидячи-лежачи.
2. Стрибки на двох ногах з подвійним обертанням скакалки.
3. Серія стрибків на місці: два стрибки на малій висоті, третій — на повну силу.
Комплекс 9.
1. Біг перехресним кроком.
2. Стрибки через скакалку із згинанням ніг у колінах назад до прямого кута.
3. Біг з низького старту.
Комплекс 10.
1. Біг на місці біля опори.
2. Стрибки через скакалку з двома підскоками на одне коло оберту скакалки.
3. Біг із зупинкою за сигналом.
Комплекс 11.
1. Прискорення за командою з вихідного положення «лежачи».
2. Стрибки через скакалку (гімнастичну палицю), яку партнер проносить з різною швидкістю вперед, назад, під ногами.
3. Кидок м'яча в ціль за командою з вихідного положення спиною до цілі (м'яч біля ніг).
Комплекс 12.
1. Зупинка за сигналом під час прискорення на 10, 20, ЗО метрів.
2. Стрибки через скакалку — одна нога вперед, друга — позаду. Під час стрибків — зміна положення ніг.
3. Ведення м'яча на місці, за командою — кидок у ціль на відстань 4—б метрів.
4.3. Комплекси для виховання витривалості
Комплекс 1.
1. Багаторазові кидки м'яча в стінку від грудей на відстань 1, 2, 3 метрів.
2. Рівномірний біг.
Комплекс 2.
1. Згинання та розгинання рук в упорі до втоми.
2. Біг з прискореннями на відстань до 60—80 метрів.
Комплекс 3.
1. Багаторазова серія кидків набивного м'яча з-за голови.
2. Біг через перешкоди на відстань до 40—60 метрів.
Комплекс 4.
1. Згинання та розгинання рук з вагою (набивний м'яч, гантелі, мішечки з піском тощо).
2. Біг з подоланням перешкод (3—4 перешкоди на відстані до 60 метрів.
Комплекс 5.
1. Вис на зігнутих руках.
2. З вихідного положення сидячи на підлозі чи на стільці підняти прямі ноги і тримати «кут».
Комплекс 6.
1. Стрибки на місці через скакалку на двох, одній нозі, із зміною по черзі ніг.
2. Біг із зміною лідера. -
Комплекс 7.
1. Біг з вагою (м'ячі набивні, мішечки з піском тощо).
2. Перетягування, підтягування у парах (у руках гімнастична палиця). Партнери за вагою повинні бути однаковими.
Комплекс 8.
1. Утримання ваги на розведених в сторони руках (300, 400, 500 грамів).
2. Просування стрибками вперед із скакалкою.
Комплекс 9.
1. Багаторазове підкидання та ловля набивного м'яча.
2. Біг у парах, руки на плечі партнеру.
Комплекс 10.
1. З вихідного положення гімнастична палиця за спиною біг з прискоренням на відстань до 60—80 метрів.
2. Ходіння на руках за допомогою партнера.
1. Утримання ваги на прямих, витягнутих уперед руках (використовуються набивні м'ячі, гантелі тощо).
2. Біг, ходьба, біг.
1. Ходьба, біг, ходьба з перенесенням партнера.
2. З вихідного положення вис на гімнастичній стінці — підняття та опускання ніг під прямим «кутом».
4.4. Комплекси виховання гнучкості
Комплекс 1.
1. З вихідного положення основна стійка ноги на ширині плечей: нахили тулуба вперед, назад.
2. Присідання: ноги разом; ноги нарізно, ступні паралельно.
3. З вихідного положення — руки вгору, в руках гімнастична палиця. Відведення прямих рук назад до відказу (виконується з допомогою і без допомоги партнера).
Комплекс 2.
1. Пружинисті нахили, «притягування» тулуба руками до гомілки.
2. Повільне відведення зігнутих та прямих рук у різні площини.
3. Гімнастична палиця внизу. Піднімання рук угору — назад до межі (виконується з допомогою і без допомоги партнера).
Комплекс 3.
1. Присівши в упорі, на одній нозі, другу відвести вбік — пружинисті присідання на правій, лівій ногах.
2. З вихідного положення основна стійка, ноги на ширині плечей — колові рухи тулубом управо— вліво.
3. Вихідне положення — основна стійка. Нахили вперед з допомогою партнера чи з вагою на плечах.
Комплекс 4.
1. Випад правою ногою вперед, ліва позаду, пряма, носок відтягнути. Пружинисті погойдування (між стегном і гомілкою, кут 90°) із зміною положення ніг.
2. Нахили назад. Трохи згинаючи ноги в колінних суглобах, торкнутися руками п'яток.
3. Колові рухи руками в різних напрямках.
Комплекс 5.
1. Махи ногами (правою — лівою) в різних площинах.
2. Хвилеподібні рухи тулубом у передньо-задній фронтальній площині.
3. З вихідного положення — основна стійка, руки вперед. Повороти рук усередину та назовні за допомогою партнера.
Комплекс 6.
1. З вихідного положення обличчям до опори (гімнастична стінка, лава тощо) ногу покласти на опору. Нахили вперед до ноги із захопленням гомілки руками.
2. Стоячи спиною до гімнастичної стінки, захопити перекладину прямими руками. Глибокі прогини вперед, випрямляючи ноги.
3. З вихідного положення — руки в сторони. За допомогою партнера відведення прямих рук назад до межі — держати 3—4 секунди.
Комплекс 7.
1. Пружинисті погойдування в положенні гімнастичного «напівшпагату», «шпагату».
2. Стоячи спиною на відстані одного кроку від гімнастичної стінки, нахили назад, торкаючись руками стінки на рівні поперекового відділу.
3. Згинання, розгинання та відведення вбік правої- лівої ніг.
Комплекс 8.
1. Пасивні згинання та розгинання ніг з допомогою партнера з наступним утриманням статичного положення.
2. Нахили назад з допомогою партнера до положення гімнастичного «моста».
3. Повороти рук усередину та назовні до відказу.
Комплекс 9.
1. Пружинисті погойдування в положенні ноги нарізно (якнайширше).
2. Лежачи на стільці, лаві, нахили назад під натиском рук партнера.
3. Піднімання гімнастичної палиці та її опускання назад, за спину, потроху зменшуючи відстань між захопленням руками.
Комплекс 10.
1. Лежачи на спині, піднімання ніг до торкання підлоги за головою.
2. Вихідне положення — основна стійка. Тримаючись руками за опору, махи ногами вбік, уперед, назад із зміною вихідного положення.
3. Основна стійка руки вгору. За допомогою партнера відведення рук назад до відказу.
Комплекс 11.
1. Стати обличчям до опори й поставити на неї пряму ногу на рівні пояса. Нахили вперед з допомогою партнера.
2. Лежачи на спині, зведення та розведення ніг до відказу.
3. Відведення рук у кроці назад, у руках гімнастична палиця, набивний м'яч тощо.
Комплекс 12.
1. У кроці відведення рук назад (з вихідного положення: руки вбоки, вгору, вниз (за допомогою партнера, тримати 3—4 секунди).
2. Стоячи спиною один до одного, захопивши зігнутими у ліктях руками партнера; нахили вперед з підніманням партнера, який прогинається у грудинній та поперековій частинах тіла.
3. З вихідного положення лежачи згинання прямих ніг у кульшовому суглобі за допомогою партнера.
4.5. Комплекси для виховання спритності
Комплекс 1.
1. Кидок м'яча (волейбольного, баскетбольного, футбольного) на точність у квадрат чи коло, що накреслено на стіні (з відстані 3, 4, 5 метрів).
2. Стрибок у довжину з місця при вихідному положенні спиною до напрямку стрибка.
Комплекс 2.
1. Метання чи кидання п'яти м'ячів з максимальною швидкістю (м'ячі біля ніг) у ціль лівою рукою знизу на відстань 3, 4, 5 метрів.
2. Біг з вихідного положення спиною до напрямку бігу за сигналом. Поворот на 360° і продовження бігу.
Комплекс 3.
1. Подолання перешкод (гімнастичні лави, м'ячі тощо) стрибками на лівій-правій ногах.
2. Метання м'яча в ціль після колового обертання тулуба вправо-вліво. На рахунок: 1—2—3 — обертання, 4 — кидок м'яча з відстані 3, 4, 5 метрів.
Комплекс 4.
1. Метання м'яча в ціль (волейбольного, баскетбольного, футбольного) з вихідного положення сидячи на підлозі, стільці, гімнастичній лаві (відстань до цілі 2, З, 4 метри).
2. Біг з оббіганням предметів на відстані 10—15 метрів (4—5 стояків чи набивних м'ячів).
Комплекс 5.
1. Швидкісне ходіння по гімнастичній лаві — зіскок, перекид, кидання м'ячів (3, 4, 5 шт.) у ціль з відстані 6, 7, 8 метрів.
2. Стрибки по «грудках» на одній, двох ногах.
Комплекс 6.
1. Кидки в ціль м'ячів (3, 4, 5 шт.) після «човникового» бігу (10 мХ2).
2. З вихідного положення основна стійка кидок м'яча вгору, набрати положення лежачи, встати, зловити м'яч.
Комплекс 7.
1. З вихідного положення основна стійка, м'яч біля ніг, на підлозі. За сигналом кидання м'яча партнеру з відстані 2, 3, 4 метри.
2. Кидання м'ячів з-за голови з нестійкого предмета (гімнастичної лави, «коня», «козла» тощо).
Комплекс 8.
1. З вихідного положення основна стійка кидок м'яча вгору, лягти на спину, встати, піймати м'яч.
2. Стрибки на одній нозі парами з вихідного положення руки на плечі партнера, права — ліва нога вперед.
Комплекс 9.
1. Стрибки на двох, одній нозі через набивні м'ячі на відстань 10—12 метрів, тримаючи в руках м'яч.
2. Подолання смуги перешкод кроком, бігом (наприклад: пройти по гімнастичній лаві, зробити перекид, перестрибуючи через планку, пройти по гімнастичній стінці і т. д.).
Комплекс 10.
1. Ходіння по гімнастичній колоді, лаві (спиною вперед) з виконанням нескладних гімнастичних вправ (наприклад, вправ ранкової гімнастики).
2. Метання в ціль з різних вихідних положень — стоячи спиною, сидячи, лежачи, стоячи лівим — правим боком до цілі і т. д. на відстань 3, 4, 5 метрів.
Комплекс 11.
1. З вихідного положення основна стійка зробити вправу: на рахунок
1— права рука вгору — права нога назад;
2— права рука назад — права нога назад;
З—4 — кидок м'яча у ціль з відстані 2, 3, 4 метрів.
2. Обертання скакалки під ногами з різною швидкістю (можна виконувати групою).
Комплекс 12.
1. З вихідного положення основна стійка, спиною до
цілі: на рахунок
1— права рука вперед, нога права на носок;
2— ліва рука вперед — нога ліва на носок;
3—4 — поворот, кидання м'яча в ціль з відстані 6—8—10 метрів
2. Жонглювання тенісними м'ячами (підкинути — піймати тощо) у ходьбі та повільному бігу.
Застосовуючи на практиці комплекси вправ, слід насамперед ураховувати індивідуальні особливості учнів. Підбір засобів педагогічного впливу і визначення їх співвідношення залежить від рівня фізичної підготовленості, фізичного розвитку, здібностей до навчання рухів та інших особистісних якостей учнів.
На закінчення слід сказати, що процес виховання фізичних здібностей буде ефективним тільки в тому разі, коли педагогічний вплив точно відповідатиме віковому розвитку учня. Взаємозв'язок засобів педагогічного впливу з рівнем біологічного розвитку дитини — основний принцип планування навчально-тренувальних занять.
Такий підхід дає змогу диференційовано розв'язувати навчальні, виховні, оздоровчі завдання, а також сприяти підвищенню рівня розвитку фізичних здібностей школярів, підготовки їх до праці і оборони нашої Батьківщини.
Аналіз впровадження методики «Особливості інноваційного підходу індивідуального виховання фізичних здібностей учнів» на практиці
Внаслідок застосування методики «Особливості інноваційного підходу індивідуального виховання фізичних здібностей учнів» учні середньої загальноосвітньої школи №21 м.Кам’янське здобули такі досягнення:
1. Лобода Андрій, учень 6-Б класу посів у 2017, 2018, 2019 році 1 місце на міському етапі Всеукраїнської вікторини «Знавець олімпійського руху». Призер та Лауреат обласних етапів 2017, 2018, 2019 р.р.
2. Збірна команда середньої загальноосвітньої школи № 21 м.Кам’янського займала 1 місця в міських змаганнях з футболу серед збірних команд загальноосвітніх закладів м. Кам’янського під егідою UNICEF в 2016, 2017, 2018 роках. Бронзовий призер міських змагань з футболу 2016, 2017, 2018, 2019 р.р.
Список використаної літератури
1.Вільчковський Є.С. Застосування методу колового тренування на уроках фізичної культури.
2. Волков Л.В. Методика виховання фізичних здібностей учнів.
3. Застосування методу колового тренування на уроках фізичної культури в IV класах загальноосвітніх закладів.
4. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ ст.
ДОДАТКИ
Додаток 1. Подяки та грамоти
1