1
Департамент освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації
КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти»Дніпропетровської обласної ради»
Відділ освіти, молоді та спорту Межівської селищної ради
Комунальна установа «Центр професійного розвитку педагогічних працівників»
Межівської селищної ради
Райпільський ліцей Межівської селищної ради
Робота учасника фестивалю
педагогiчних iнновацiй освiтян
Днiпропетровщини «EDU_FEST Dnipro-2022»
на тему:
Особливості практичного впровадження
інноваційних технологій на уроках географії в 11 класах (на прикладі кейс-технології)
Номінація: «Інноваційні технології навчання географії та природознавства»
Виконавець:
вчитель географії
Чепко Ольга Сергіїївна
Межова
2022
Зміст
Сутність та види інноваційних технологій на уроках географії
Особливості застосування розроблених кейсів під час дистанційного навчання
Додаток Б Приклади кейсів для уроків географії в 11 класі
Додаток В Унаочнення діяльності учнім з кейсами при дистанційному навчанні
Нині в Україні йде становлення нової системи освіти, яка орієнтована на входження у світовий освітній простір. Відбувається модернізація освітньої системи – пропонуються інший зміст, підходи, поведінка, педагогічний менталітет. Спостерігається удосконалення системи з новим змістом, підходами, поведінкою та педагогічним менталітетом.
Одним із завдань сучасної системи освіти є оновлення вимог до рівня підготовки учнів з усіх дисциплін шкільного курсу. Сучасний учитель шукає ефективні педагогічні технології, що допоможуть покращити якість освіти. В умовах інноваційних реформ, які відбуваються в системі середньої освіти, особливого значення набувають дві взаємопов'язані проблеми: вивчення, узагальнення і розповсюдження інноваційних технологій і питання, пов’язані з їх впровадженням в педагогічну практику вчителя. Географія володіє значним потенціалом для впровадження інноваційних технологій навчання, так як її зміст має практичне спрямування, особливо в старших класах.
Однією з нових технологій навчання є проблемно-ситуаційне навчання із використанням кейсів. Введення навчальних кейсів у практику української освіти нині є актуальним завданням. Кейс є описом конкретної реальної ситуації, підготовленої у певному форматі та призначеної для навчання дітей аналізу різних типів інформації, її узагальнення, навичок формулювання проблеми та розробки можливих рішень для неї відповідно до встановлених критеріїв.
Дослідження питань впровадження інноваційних технологій в освітній процес середньої школи присвячені праці українських педагогів. Зауважимо, що теоретичні засади застосування сучасних педагогічних технологій в навчальному процесі розкриті у працях І. Дичковської, Н. Андросової, О. Пометун, Б. Багай і багатьох інших учених. Проблеми розробки і впровадження інноваційних технологій підіймаються в працях О. Варакути, О. Грінченко, Г. Єфремової тощо. Особливості упровадження інноваційних технологій у навчально-виховний процес середньої школи розглядали О. Жемеров, І. Остапенко, О. Радченко тощо.
Метою даної роботи є аналіз інноваційних технологій та можливостей їх впровадження на уроках географії в 11 класах ЗЗСО на прикладі кейс-методу.
Для досягнення даної мети було поставлено ряд завдань:
Результати дослідження можуть бути застосовані в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти при викладанні географії в 11 класах із застосування інноваційних технологій.
Сутність та види інноваційних технологій на уроках географії
У сучасній практиці навчання географії інновації розглядаються як необхідна умова інтелектуального, творчого та морального розвитку учнів. Можна зазначити, що в умовах модернізації системи загальної середньої освіти виникає об'єктивна необхідність використання діяльнісних освітніх технологій.
Під інновацією розуміють певне нововведення. Головним показником інновації є прогресивний початок у розвитку того чи іншого освітнього феномену в порівнянні з традиціями, що склалися, і масовою практикою [6]. Застосування інноваційних технологій в освітньому процесі сприяє вирішенню задач з розвитку комунікативних умінь та навичок, через допомогу у встановленні емоційних контактів між дітьми, вирішення інформаційних завдань, розвитку загальних навчальних умінь та навичок (аналізу, синтезу тощо), забезпечення вирішення виховного завдання, так як формує навички роботи у команді, вміння чути думку іншої людини [6, 7].
На уроках географії застосовуються різноманітні методи та прийоми навчання. Вибір методів та його поєднання визначаються низкою чинників, передусім освітніми цілями уроку, змістом досліджуваного матеріалу, устаткуванням, і навіть особливостями учнів, їх віком і підготовленістю. Навчаючи учнів знанням, умінням і навичкам, вчитель має водночас прагнути розвивати в них самостійність і творчу активність [2].
На уроках найчастіше слід використовувати різні технології або їх елементи з огляду на вікові особливості учнів, серед яких вчителі-практики приділяють особливої уваги певній групі технологій (рис. 1.).
Рис. 1. Основні інноваційні технології уроку, які застосовуються в практичній роботі вчителів географії (складено автором за [2-5, 11])
У своїй практичній діяльності вчителю географії необхідно прагнути використовувати такі інноваційні прийоми роботи, які сприяють розвитку в учнів уміння обговорювати ті чи інші проблеми, шукати причини їх виникнення, висловлювати та відстоювати свої думки, самостійно знаходити відповіді на поставлені питання. Слід зазначити, що має велике значення постійне сприяння розвитку у тих, хто навчається інтересу до вивчення географії, формуванню у них позитивної мотивації до вчення, використовуючи різні форми та методи роботи. Досягненню результатів сприяє використання сучасних педагогічних інноваційних технологій.
Для того щоб розуміти можливості впровадження інноваційних технологій в освітній процес на уроках географії в 11-х класах, необхідно провести аналіз навчальної програми з предмету, щоб визначити такі тематичні блоки.
Програма рівня стандарту з географії для 11-х класів затверджена Міністерством освіти і науки України (наказ № 1407 від 23 жовтня 2017 року) [8]. Згідно даної програм курс географії в 11 класі «Географічний простір Землі» є завершальним у вивченні географії в школі та формуванні географічних знань та умінь учнів, він розкриває сутність географічної науки в цілому, інтегрує знання про природу, людину і господарську діяльність, формує в учнів чіткі уявлення про основні закономірності будови і розвитку географічної оболонки та загальні суспільно-географічні закономірності світу з метою забезпечення сталого розвитку [9].
Структурно програма рівня стандарту складається зі вступу та чотирьох розділів (загальний обсяг 35 годин). Курс безпосередньо пов'язаний не тільки з попередніми курсами географії, він також інтегрує знання, здобуті на заняттях з економіки, історії, інформатики тощо. Враховуючі вікові особливості учнів у даному курсі доречно виділяти завдання для самостійного опрацювання, також відзначається практична спрямованість пропонованої навчальної програми, застосування дослідницьких методів. Такі підходи до викладання географії в 11 класі сприяють впровадженню інноваційних технологій.
Умовно можна стверджувати, що використання інформаційно-комунікативних технологій можливе практично кожного уроку, застосовуючи мультимедійну презентацію (особливо в умовах дистанційного навчання), але спектр впровадження ІКТ значно ширший. Також на більшості уроків можна використовувати технологію проблемного навчання (під час перевірки домашнього завдання, на етапі підведення підсумків та навіть під час викладання нового матеріалу, проводячи бесіду з учнями та ставлячи проблемні питання за темою), але за окремими темами використання технології проблемного навчання може бути більш глибоким. Враховуючі складання зовнішнього незалежного оцінювання тестові технології з кожним роком стають все більш популярними, тому їх переважно використовують для поточної та підсумкової перевірки знань учнів за розділами та темами. Тому дані три види технологій будемо вважати можливо використовувати при викладанні всіх тем курсу географії в 11 класі, але в різному обсязі. Технологія дослідницького навчання безпосередньо передбачена програмою і її в деяких випадках можна об’єднати з використанням проектної технології та методу кейсів. Ігрові технології також актуальні для курсу географії в 11 класі, але в значно меншій мірі в порівняння з 6-7 класами.
Оцінюючи можливості застосування тієї чи іншої інноваційної технології необхідно враховувати як зміст програми, так і обсяг навчальних годин, який передбачений для вивчення тієї чи іншої теми, спираючись на календарно-тематичне планування. Так як, наприклад, такі технології як проектного та дослідницького навчання передбачають достатню кількість часу на підготовку та захист. Зупинимось більш детально на аналізі програм рівня стандарту та профільного рівня та можливостях застосування інноваційних технологій, які представлено в попередньому розділі.
У Вступі передбачається визначення географії в системі наук та її структури, об’єкта та предмета дослідження сучасної географії, поняття «геосистема» та конструктивного значення географії. Згідно навчальної програми на вивчення Вступу передбачаються лише 1 година, тому вважаємо, що використання тут інноваційних технологій обмежене та недостатнє.
У розділі І «Топографія та картографія» обсяг годин більший (5 годин) і зміст програми як раз передбачає застосування інноваційних технологій. Це в першу чергу, ІКТ, так як на сучасному етапі розвитку науки та освіти вивчення топографо-картографічної інформації без ресурсів інтернет і інформаційного забезпечення практично неможливий. Використання наочності при вивченні усіх тем даного розділу вкрай важливе. Особливо це стосується теми 2 «Картографія» під час вивчення електронних карт, картографічних інтернет-джерел, географічних інформаційних систем (ГІС), дистанційного зондування Землі. Також можливе застосування на певних етапах уроку ігрових технологій.
В розділі ІІ «Загальні закономірності географічної оболонки Землі» можливості застосування інноваційних технологій більші, так як передбачений і більший обсяг навчального матеріалу і кількість годин (12 годин). В даному розділі можливо застосування всіх аналізованих видів інноваційних технологій. Це переважно може бути технологія дослідницького та проблемного навчання, проектна технологія та ІКТ. Навчальний матеріал даного розділу є повторенням змісту географії 6 класу, але вже більш на науковому рівні, тому застосування перелічених технологій буде сприяти практичному застосуванню знань, набутих учнями раніше.
При вивченні навчального матеріалу розділу ІІІ «Загальні суспільно-географічні закономірності світу» найбільш актуальною буде застосування технології проблемного та дослідницького навчання та методу кейсів, так як обсяг навчального матеріалу становить 8 годин. Загалом цей розділ також є повторенням і поглибленням раніше вивченого матеріалу тому застосування даних методів буде спонукати учнів до самостійної пошукової роботи, що відповідає загальним завданням даного курсу.
При вивченні розділу ІV «Суспільна географія України» передбачається 8 годин і тут також актуальним буде застосування технології дослідницького та проблемного навчання та кейс-методу. Саме в цьому розділі підсумовуються та уточнюються знання учнів про Україну, а враховуючи військовий стан в країні застосування даних технологій буде сприяти практичному застосуванню здобутих раніше знань та висловлюванню власних думок.
Спираючись на проведений аналіз представимо можливість застосування інноваційних технологій на уроках географії в 11 класі за кожною темою та розділом у вигляді балів:
0 балів – обмежена можливість;
1 бал – епізодична можливість;
2 бали – бажане застосування;
3 бали – необхідне застосування.
Результати аналізу представлено в додатку А та розраховано сумарний бал для кожного виду технології (рис. 2).
Рис. 2. Оцінка навчальних програм з географії для 11 класу з позиції застосування інноваційних технологій (складено автором за даними додатку А)
На основі аналізу програми рівня стандарту найбільш активніше можна впроваджувати технологію проблемного (33 бали), дослідницького навчання та ІКТ (по 31 балу), дещо менше балів отримали тестові технології (29 балів) та кейс-метод (28 балів). Ігрові технології для старшої школи менш актуальні, тому сумарна кількість балів по їх застосування становить 21 і враховуючи обсяг навчального матеріалу, проектну технологію дуже складно реалізовувати.
Загалом програма вивчення курсу географії «Географічний простір Землі» в 11 класі є практично спрямованою та особистісно орієнтованою, особливо це стосується програми профільного рівня, де за рахунок більшого обсягу навчального навантаження є можливість розкрити більше тем. Враховуючи такий підхід до викладання географії в старшій школі та розвиток ключових та предметних компетенцій чітко виражена необхідність впровадження інноваційних технологій в освітній процес.
Узагальнення практичного досвіду вчителя географії з використання інноваційних технологій в 11 класі
Для того щоб повномасштабно впроваджувати інноваційні технології в освітній процес та застосовувати їх при проведені позакласних заходів з географії, окрім аналізу можливостей навчальної програми необхідно проаналізувати наявні практичні наробки вчителів-практиків та педагогів-методистів.
Найбільш корисними для вчителя географії є ресурси «На Урок» та «Всеосвіта», які мають дещо схожу структуру: на обох ресурсах є рубрика «Бібліотека», де представлені практичні та методичні наробки вчителів, а наявний зручний інструмент пошуку дозволяє виокремити матеріали за предметом та класом, а ключові слова для пошуку допомагають визначити матеріали саме за темою інноваційних технологій. Пошук матеріалів проводився як за окремими видами інноваційних освітніх технологій і матеріалів теоретико-методичного напрямку за заданою темою. Кількісний розподіл матеріалів на даних ресурсах представлено в табл. 1.
Таблиця 1
Навчальні матеріали з географії для 11 класу з використанням інноваційних технологій на освітніх ресурсах (складено автором за [10, 12])
Вид технології |
Кількість матеріалів, од. |
||
На Урок |
Всеосвіта |
||
Інноваційні технології загалом |
3 |
3 |
|
Проектна технологія |
2 |
8 |
|
Технологія проблемного навчання |
0 |
3 |
|
Технологія дослідницького навчання |
3 |
45 |
|
Ігрові технології |
6 |
102 |
|
ІКТ |
ІКТ загалом |
1 |
2 |
Мультимедійні презентації уроків |
128 |
296 |
|
Відеоуроки |
0 |
3 |
|
Тестові технології |
31 |
119 |
|
Кейс-технології |
0 |
0 |
Як видно з таблиці, найбільш популярними є ІКТ, а саме презентації уроків, які в умовах дистанційного навчання через пандемію в 2020-2021 рр. та військовий стан в 2022 р. стали більш популярними, завдяки ним вчителі реалізують принципи наочності. Також користуються популярністю серед вчителів і тестові технології. Саме тестовий контроль забезпечує рівні для всіх учнів об'єктивні умови перевірки та останні 10-20 років стає все більш популярним завдяки ЗНО. Також на ресурсі «Всеосвіта» наведена достатньо велика кількість ігрових розробок (ігри, вікторини тощо), а також представлено 45 варіантів дослідницьких робіт учнів. Також на даному проекті є і відеоуроки, які відсутні на ресурсі «На Урок» і є 8 матеріалів для реалізації проектної технології – це і методичні розробки завдань, і роботи учнів. На ресурсі «На Урок» таких розробок лише 3, але на ньому є окрема рубрика «Проєкти», де за певними темами покроково розписано роботу над проектом, що дозволяє вчителю реалізовувати проектну технологію. Серед наявних проектів представлено і один проект для 11 класу на тему «Світова економіка та глобалізаційні процеси» [10].
Найгірше забезпечені навчальними матеріалами такі технології, як проблемного навчання, так як зазвичай вчитель застосовую її практично кожного уроку на окремих етап, та кейс-технологія, по якій для 11 класу не представлено жодного матеріалу на обох ресурсах. Тому дана технологія потребує більш детального впровадження в освітній процес.
Окрім проаналізованих методичних матеріалів рубрики «Бібліотека» на сайті «Всеосвіта» є веб-квести, які вчитель також може використовувати в якості ІКТ на уроках географії, таких матеріалів з географії для 11 класу представлено 18 одиниць [12].
Крім того на сайтах освітнього проекту «На Урок» та спільноти активних освітян «Всеосвіта» є окремий розділ «Тести», де можна використати вже наявні наробки вчителів, або створити власний тест. На освітньому проекті «На урок» з географії для 11 класу представлено 1909 варіантів онлайн-тестів, а на сайті «Всеосвіти» – 1010 онлайн-тестів (рис. 3).
Рис. 3. Тестова технологія освітніх ресурсів (складено автором за [10, 12])
Тести представлені за різними темами навчальної програми, контрольні тести, тести для підготовки для ЗНО тощо. Їх можна використовувати, як під час самостійної роботи на уроці, так і в якості домашнього завдання. Цей блок дозволяє реалізовувати тестові технології та впроваджувати їх в освітній процес, а враховуючи те, що 11 клас є завершальним і для учнів, які обирають ЗНО з географії, то тестова технологія є дуже важливою.
Як показав проведений аналіз, у даний час на перше місце в роботі вчителя географії виходять технології з використанням комп'ютера та тестові технології. Інформаційно-комунікативні технології надають помітніший вплив на зміст, форми та методи навчання, що використовуються педагогом на сучасному етапі. Можливість активного використання комп'ютерних технологій з'являється дедалі більше з кожним роком, але необхідно не забувати, що ІКТ можуть стати інструментом для впровадження проектної технології, технологій проблемного та дослідницького навчання, які можна поєднувати за допомогою кейс-методу.
Розробка практичних рекомендацій по впровадженню кейс-технології в навчальний процес з географії в 11 класі
Проаналізувавши навчальну програму з географії рівня стандарту для 11 класів, а також практичний досвід вчителів, з позиції впровадження інноваційних технологій в освітній процес, дійшли висновку, що однією з найменше реалізованих технологій є кейс-метод, хоча його можливості значно ширші, тому саме на прикладі даної технології розробимо практичні рекомендації.
Педагогічний потенціал кейс-технології в курсі географії набагато більший, ніж у традиційних методів навчання. Тут, викладач і той, хто навчається постійно взаємодіють один з одним, вибираючи форми поведінки, мотивуючи свої дії та аргументуючи їх моральними нормами. Методологічно кейс-технологія в курсі географії принципово відрізняється від аналогічного змісту навчання, який не використовує кейс-технологію. Ця відмінність проявляється, насамперед, лише на рівні застосовуваних дидактичних принципів.
Дидактичні принципи кейс-технологій під час уроків географії структурують процес, визначаючи систему вимог, форм та методів викладання. При розробці кейсів та застосування кейс-технології в шкільних географічних курсах можна є можливість індивідуального підходу до кожного учня, враховуючи його потреби та характер навчання. Завдяки тому, що в кейсі зазвичай декілька завдань та різноманітні форми роботи, кожен з учнів зможе обрати собі завдання, яке йому ближче: один учень буде координувати всіх та розподіляти завдання, другий займеться пошуком інформації, третій буде аналізувати карти та діаграми, а четвертий зможе гідно презентувати результати роботи [1].
Також актуальне застосування кейс-методу на уроках узагальнення для перевірки результатів навчання з географії. Кейс-технологію можна застосовувати й при самостійному вивченні теми. Але в такому випадку, він повинен бути не тільки максимально об'ємним, але й спиратись на психолого-вікові особливості учнів. Це можливо при вивченні теми невеликого обсягу, певного елементу географічної оболонки або сектору економіки тощо. Питання мають бути як за змістом кейсу, так і змістом тексту підручника. У такому випадку матеріал параграфу вважається додатковим матеріалом, так само, які і інші джерела інформації (книги, ресурси мережі Інтернет, статистичні матеріали).
Для учнів 11 класів також може бути актуальним розробка власних кейсів з досліджуваних або додаткових питань та проблем у рамках регіонального компонента освіти, проектної діяльності. Підсумком роботи учнів стає авторський дослідницький продукт, відпрацювання комунікативної компетентності, формується здатність проектування своєї діяльності, прийняття самостійних рішень у позанавчальних ситуаціях на основі ключових та компетентностей.
Враховуючи оцінку навчальної програми з географії для 11 класів за темами на можливості застосування кейс-технології, календарно-тематичне планування та матеріал, представлений в підручниках географії визначено теми уроків та розроблено кейси на прикладі двох уроків: Глобальна економіка. Вторинний сектор та Вторинний сектор економіки України (додаток Б). Унікальність даних тем полягає в тому, що розроблені кейси можна буде використовувати не лише на уроках в 11 класі, а й в 9 класі. Розроблені кейси можна поєднувати між собою та використовувати на уроках узагальнення знань за темами та розділами.
Перед використанням кейсів на навчальних заняттях краще проводити ознайомлення школярів із сутністю кейс-технології, визначенням, структурою кейсу та алгоритмом роботи з ним. Після ознайомлення школярів із кейс-технологією, учням можна пропонувати роботу над ситуаційними завданнями. Ситуація може бути представлена на дошці або на слайді презентації і за схемою роботи, учні групами над її вирішенням. Отримані результати обговорювалися фронтально, приймалася оптимальна відповідь.
Особливості застосування розроблених кейсів під час дистанційного навчання
Узагальнюючи дані теоретичного аналізу інноваційних технологій, можливості навчальної програми, практичного досвіду вчителів-практиків та на основі розроблених кейсів (додаток Б), проведено урок-узагальнення знань для учнів 11 класу Райпільського ліцею Межівської селищної ради. Урок проведено 25 травня 2022 року.
Даний урок проводиться, як узагальнюючий з усього курсу географії, та планувався в якості підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання, але через його відміну проведено лише для узагальнення знань з певних тем навчальної програми (додаток В).
Підготовка даного уроку відбувається за декілька днів перед проведенням уроку, учні отримують завдання (кейси) і протягом цього часу працюють над опрацюванням вибраної ними теми та підготовки до захисту. За цей час учні працюють з інформаційними джерелами, підбирають матеріали для свого виступу і розраховують свій виступ не більш ніж на 5-7 хвилин. Також, варто відзначити, що розроблені кейси мали пряме відношення до сучасної військової ситуації в Україні, що сприяло реалізації і проблемного підходу в навчанні. Всього було запропоновано 5 кейсів з тем: «Машинобудування», «Електроенергетика», «Кольорова металургія», «Легка промисловість», «Харчова промисловість»
Під час підготовки даного уроку було виділено особистісно-орієнтований і компетентностно-орієнтирований підхід у навчанні. Цей нестандартний урок окрім застосування кейс-технології, узагальнення знань учнів та розвитку предметних компетентностей сприяв і застосуванню іншої інноваційної технології – ІКТ, завдяки розробці мультимедійних презентацій, які створювались учнями для доповіді.
Урок містить великий обсяг інформації. Використання компетентностно-орієнтованих завдань сприяє розвитку розумової діяльності, яка необхідна для подальшого навчання та підвищення ефективності освітнього процесу.
Хороша психологічна атмосфера на уроці підтримувалась завдяки зацікавленості учнів ходом уроку, створенню ситуацій успішності, заохочень у вигляді похвали, співпраці з учнями. Досить висока працездатність учнів протягом уроку забезпечувалася хорошим психологічним кліматом під час уроку, різноманітністю видів діяльності при підготовці та під час уроку, динамічністю уроку та відповідністю змісту уроку віку учнів.
За результатами спостереження за діяльністю учнів на уроці, можна припустити, що результатом уроку буде міцне закріплення, раніше засвоєних знань. Урок має яскраво виражений творчий характер. Ефективність уроку досягнуто за рахунок високої зацікавленості та активної діяльності учнів, сприятливої психологічної атмосфери та створення ситуації успіху. Активність класу можна оцінити як високу.
Використання на уроках географії інноваційних способів навчання дає учням не просто отримувати готові знання, а самостійно їх добувати в процесі пізнавальної та творчої діяльності, робити максимальну опору на активну розумову діяльність учнів. Створюється комфортніший психологічний клімат для учня, зокрема знімає напругу під час спілкування з педагогом. Для учнів відкрито творчий простір, завдяки якому збільшується кількість якісних та цікавих робіт. Серед інновацій, які найчастіше застосовуються на уроках географії варто відзначити технологію проблемного та дослідницького навчання, проєктну технологію, ІКТ, тестові та ігрові технології, кейс-метод.
Проаналізувавши навчальні програми з географії для 11 класів та практичний досвід вчителів, який висвітлений на освітніх ресурсах «Всеосвіта» та «На урок» з позиції впровадження інноваційних технологій в освітній процес і дійшли висновку, що однією з найменше реалізованих технологій є кейс-метод, хоча його можливості значно ширші, тому саме на прикладі даної технології розроблено практичні рекомендації, а саме кейси на прикладі двох уроків: Глобальна економіка. Вторинний сектор та Вторинний сектор економіки України. Унікальність даних тем полягає в тому, що розроблені кейси можна буде використовувати не лише на уроках в 11 класі, а й в 9 класі. Розроблені кейси можна поєднувати між собою та використовувати на уроках узагальнення знань за темами та розділами.
Дидактичні принципи кейс-технологій під час уроків географії структурують процес, визначаючи систему вимог, форм та методів викладання. При розробці кейсів та застосування кейс-технології в шкільних географічних курсах можна є можливість індивідуального підходу до кожного учня, враховуючи його потреби та характер навчання. Також актуальне застосування кейс-методу на уроках узагальнення для перевірки результатів навчання з географії. Кейс-технологію можна застосовувати й при самостійному вивченні теми. Для учнів 11 класів також може бути актуальним розробка власних кейсів з досліджуваних або додаткових питань та проблем у рамках регіонального компонента освіти, проектної діяльності.
Оцінка навчальної програми рівня стандарту з географії для 11 класу з позиції застосування інноваційних технологій
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
Вступ |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
|
Розділ І. Топографія та картографія |
||||||||
Тема 1. Топографія |
0 |
1 |
0 |
1 |
2 |
1 |
0 |
|
Тема 2. Картографія |
0 |
1 |
0 |
1 |
3 |
2 |
0 |
|
Розділ ІІ. Загальні закономірності географічної оболонки Землі |
||||||||
Тема 1. Географічні наслідки параметрів і рухів Землі як планети |
0 |
2 |
3 |
2 |
3 |
1 |
1 |
|
Тема 2. Географічна оболонка Землі |
0 |
2 |
0 |
1 |
2 |
0 |
0 |
|
Тема 3. Геологічне середовище людства |
2 |
2 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Тема 4. Атмосфера та системи Землі |
2 |
2 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Тема 5. Гідросфера та системи Землі |
0 |
2 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Тема 6. Біосфера та системи Землі |
0 |
3 |
3 |
1 |
2 |
3 |
2 |
|
Розділ ІІІ. Загальні суспільно-географічні закономірності світу |
||||||||
Тема 1. Географічний простір |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
|
Тема 2. Демографічні процеси у світосистемі |
2 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
3 |
|
Тема 3. Глобальна економіка |
2 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
3 |
|
Тема 4. Політична географія та геополітика |
2 |
3 |
2 |
1 |
2 |
3 |
2 |
|
Розділ ІV. Суспільна географія України |
||||||||
Тема 1. Українська держава |
0 |
3 |
3 |
1 |
2 |
2 |
3 |
|
Тема 2. Населення України |
0 |
3 |
3 |
1 |
2 |
2 |
3 |
|
Тема 3. Економіка України в міжнародному поділі праці |
2 |
3 |
3 |
2 |
2 |
3 |
3 |
|
Всього балів |
12 |
35 |
32 |
21 |
32 |
28 |
26 |
|
Приклади кейсів для уроків географії в 11 класі
Електроенергетика України
Вам, як високопосадовцю міністерства енергетики, в умовах воєнного стану та неможливості роботи деяких електростанцій, необхідно запропонувати шляхи вирішення проблем, які пов’язані із забезпеченням населення та виробничих процесів електроенергією.
Завдання.
Щоб вирішити дане питання дайте відповіді на наступні завдання:
Кольорова металургія України
Готуючи доповідь про кольорову металургію України, Сашко вирішив приділити більше уваги алюмінієвій промисловості, так як саме для неї характерні найбільші обсяги виробництва кольорових металів в країні. Він визначив основні підприємства даної галузі та особливості їх розміщення, але спочатку проаналізував галузь загалом.
Завдання.
Визначте основні тези даної доповіді, надавши відповіді на наступні питання:
Машинобудування України
Для відновлення країни після війни, а особливо в регіонах ведення інтенсивних дій, необхідно буде будувати нові підприємства та створювати нові робочі місця. Машинобудування є однією з найбільш потужних секторів української економіки, в тому числі автомобілебудування. Запропонуйте крупним автомобільним концернам світу розмістити свої виробництва в Україні, спираючись на вже наявну базу, а також враховуючи вже наявні потужності виробництв в Європі.
Завдання.
Щоб підготуватись, надайте відповіді на наступні завдання:
Концерн |
Торгівельні марки |
Країни виробництва |
|
|
|
Легка промисловість
Для потреб ЗСУ та тероборони швейні цехи України отримали високі обсяги замовлення, але не отримали необхідних тканин з-за кордону. Допоможіть керівникам підприємств налагодити постачання тканин, пригадавши основних країн-виробників та українські центри виробництва.
Завдання.
Виробництво |
Країни-лідери |
Бавовняні |
|
Синтетичні |
|
Вовняні |
|
Шовкові |
|
Харчова промисловість світу
Виїхавши з України через військовий стан, подружки Катя та Маша вирішили допомогти та зібрати гуманітарну допомогу, а саме продукти харчування, відвідавши місцевий супермаркет, вони побачили, що більшість продуктів харчування вироблено транснаціональними корпораціями. Катя стверджувала, що глобалізація харчової промисловості має позитивні наслідки, а Маша навпаки. Допоможи дівчатам розібратись.
Завдання.
1. Вино, сир, паштет, морепродукти 2. Вино, сир, спагеті 3. Пиво, ковбаса, бекон 4. Сир, шоколад, кава 5. Масло, сир, шинка 6. Рибні консерви 7. Овочеві консерви |
А Італія Б Ісландія В Німеччина Г Франція Д Данія Е Болгарія Ж Швейцарія |
ТНК |
Продукція |
Торгівельні марки |
Міста України |
|
|
|
|
Унаочнення діяльності учнім з кейсами при дистанційному навчанні