Тема: Особливості відмінювання іменників.
Загальнопізнавальні цілі:
Компетентності, які випливають із конкретизованих навчальних цілей:
План уроку.
І. Створення проблемних ситуації з метою визначення теми уроку і його мотивації.
ІІ. Робота над вивченням нового матеріалу.
а) Колективне виконання вправи 115.
б) Опрацювання додаткового теоретичного матеріалу.
( підручник, с. 59 ).
ІІІ. Підсумок уроку. Гра «Ланцюжок».
ІV. Домашнє завдання.
Зміст і завдання уроку.
І. Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроку, його мотивації.
Пташка пізнають у польоті, а людина – в роботі.
Птиця пізнають по пір’ю, а людина по мові.
тобто якби кожне слово мало свої закінчення, не схожі на закінчення, не схожі на закінчення інших слів. (Тоді засвоювати мову було б надзвичайно важко). Та оскільки у відмінюванні іменників є багато спільного, то це набагато полегшує оволодіння мовою. Знаючи особливості відмінювання кількох іменників, ми за їх зразком ставимо у потрібній формі і інші іменники. Інколи ми сумніваємось, чи правильно вжили ту чи іншу форму слова. В таких
випадках потрібно звертатись до орфографічних словників.
ІІ. Робота над вивченням нового матеріалу.
а) Складіть прислів’я, запишіть їх.
Працьовита людина
Від малої ліні
Лежачий камінь
З лінощів
усе зло народжується.
рано встає.
велика біда трапляється.
мохом обростає.
б) Самоперевірка.
в) Завдання до записаних прислів’їв.
( Людина, мох, лінь ).
а) робота за таблицею.
До другої таблиці вміщено іменники жіночого роду, які в початковій формі не мають закінчень.
Характерною ознакою іменників третьої таблиці є належність до чоловічого або середнього роду.
(Для цього треба поставити сумнівний іменник у початкову форму і визначити його рід, закінчення, кінцевий приголосний основи, а потім знайти іменник з такими самими ознаками у початковій формі. Після цього визначають, яке закінчення має даний іменник у тому відмінку, який нас цікавить).
б) Колективне виконання вправи 115.
в) Опрацювання додаткового теоретичного матеріалу. (підручник, с. 59 ).
4. Робота в парах «Перевір себе».
Немає дарунку, чистого двора, готуємось до диктанта, дивитися з екрану, шукати затишка.
5. Науково – дослідницька робота учня ( за матеріалами вправи 116).
а) Повторення про будову слова.
б) Відмінювання ( письмово ) двох іменників із запропонованих у першому завданні, позначення в них закінчень.
6. Каліграфічна хвилинка творчого характеру.
Наприклад : День, … ( День, чай, кінь, кінець, стілець, палець і т. д. ).
7. Робота в парах.
Сопілка – відомий на ( Україна ) музичний інструмент.
Це дерев’яна трубка з ( отвором ) для (пальці ) і свистком на ( денце). Її можна зробити з ( верба ), ( клен ), ( калини ), ( груша ), ( бузина).
ІІІ. Підсумок уроку.
Гра «Мікрофон».
ІV. Домашнє завдання.
Вправа 118.
1