Тема: Розрізнення відмінків іменників жіночого роду на - а ( - я ) та іменників жіночого, чоловічого і середнього роду без закінчень.
Загальнопізнавальні цілі:
Конкретизовані навчальні цілі:
План уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
1. Диктант.
2. Повторення вивченого матеріалу.
( Робота над таблицею « Відмінювання іменників в однині» ).
ІІ. Робота над вивченням нового матеріалу.
а) Розвиток зв’язного мовлення.
б) Визначення відмінків виділених іменників.
( Завд. 3, вправа 121 ).
Розрізнення форм називного і знахідного відмінків, що означають назви неістот.
ІІІ. Підсумок уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Зміст і завдання уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
1. Диктант.
Ідучи в парах, в ліс чи в поле на екскурсію, на прогулянку чи на відпочинок, треба пам’ятати, що все це твоє, і все це треба залишити чистим і неушкодженим.
Природа щедра до нас, все що ми маємо, від неї. Ти відплати їй своєю добротою, увагою, чесним поводженням.
( Іменники різного роду в одному й тому самому відмінку мають різні закінчення ).
2. Робота над таблицею відмінювання іменників в однині.
а) у початковій формі?
б) у родовому відмінку?
в) в давальному відмінку?
ІІ. Робота над вивченням нового матеріалу.
1. Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроку, її мотивації.
а) Складіть речення з деформованого тексту.
До, криниці, стежка, доброї, утоптана. В, криниці, дідусевій, вода, холодна, завжди, смачна, і. Народ, український, криниці, пісень, присвятив, багато, легенд, переказів.
б) Визначити відмінок виділеного слова.
в) Як ви розрізняєте, відмінки іменників, закінчення яких збігаються?
г) Оголошення теми уроку.
2. Робота з підручниками. (Вправа 121 )
3. Опрацювання додаткового теоретичного матеріалу.
4. Каліграфічна хвилинка.
Де ер рж ав ва держава.
5. Словникова робота.
Держава - апарат політичної влади в суспільстві.
6. Щоб міста і села в нашій державі стали схожими на заповідники, потрібно оберігати землю, повітря воду від забруднення.
Слово часом пече і слово ясне.
Про розум людини судять дужче за вогонь.
Ясний розум - за слово.
Діло цінніше по її життю.
( Іменник у називному відмінку є в реченні підметом, а в знахідному - другорядним членом речення. Запишемо цей спосіб розрізнення відмінків іменників
схематично.
Якщо __________, то це Н. в. , а якщо … , то це 3 . в .
8. Створення проблемної ситуації щодо розрізнення родового і знахідного відмінків іменників , що означають назви істот.
( Голод виганяє вовка з лісу. Старого вовка не було біля пораненої жертви ).
(( Родовий і знахідний відмінки іменників, що означають назви істот, ми розрізняємо лише способом підстановки іменників жіночого роду на - а ( - я ).
9. Робота в групах. Визначення відмінків у виділених словах.
І. Група.
Осінні луки зачаровували дітей своєю різнобарвністю.
Маленьке оленятко вперше вийшло на луки.
ІІ. Група.
В осінньому мідному вбранні стоїть кремезний дуб. На гіллястий дуб впали перші зірочки пухнастого снігу.
ІІІ. Група.
Ще по ярах біліє сніг і спить озимина.
Снігурі на сніг упали, і розквітли, як квітки.
ІV. Група.
У мого брата росте квітучий сад. Я попросив брата посадити біля мого вікна калину.
V. Група.
Через діяльність людини на Землі не залишилося чистого повітря.
Зелене вбрання Землі щорічно скорочується на 1%.
ІІІ. Підсумок уроку.
Складемо план вивченого.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
О шлях
О стежиночку
О окрасою
О красою
ІV. Домашнє завдання.
«Старанні» «Наполегливі»
Вправа 126. Вправа 125, 126.
1