20 травня о 18:00Вебінар: Формування комунікативних навичок у дітей шкільного віку

Розрізнення відмінків іменників жіночого роду на - а ( - я ) та іменників жіночого, чоловічого і середнього роду без закінчень.

Про матеріал
Виконуючи завдання,учні вчаться розрізнювати називний і знахідний,давальний і місцевий відмінки.На уроці працюю над збагаченням словникового запасу школярів.
Перегляд файлу

 

Тема: Розрізнення відмінків іменників жіночого роду на - а ( - я ) та іменників жіночого, чоловічого і середнього роду без закінчень.

 

Загальнопізнавальні цілі:

  • формувати вміння і навички розрізняти відмінки іменників жіночого роду на – а – ( -я ) та відмінки іменників жіночого, чоловічого і середнього роду без закінчень за їх синтаксичною роллю в реченнях, а також за допомогою підставки іменників жіночого роду на - а ( - я );
  • формувати вміння порівнювати мовні факти і розрізняти їх за істотними ознаками;
  • Виховувати любов до природи.

 

Конкретизовані навчальні цілі:

  • визначає відмінок іменників;
  • з’ясовує відмінність у закінченнях іменників, що стоять в одному і тому самому відмінку;
  • розрізняє називний і знахідний, давальний і місцевий відмінки іменників жіночого роду на – а ( - я );
  • розрізняє відмінки іменників чоловічого роду за синтаксичною роллю в реченні, а також за допомогою підстановки іменників жіночого роду на - а ( - я );
  • знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
  • складає речення з утвореними словосполученнями;
  • підсумовує одержані знання про розрізнення відмінків іменників.

 

План уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

1. Диктант.

2. Повторення вивченого матеріалу.

( Робота над таблицею « Відмінювання іменників в однині» ).

ІІ. Робота над вивченням нового матеріалу.

  1.  Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроку, її мотивація.
  2. Робота з підручником. ( Вправа 121 ).

а) Розвиток зв’язного мовлення.

б) Визначення відмінків виділених іменників.

( Завд. 3, вправа 121 ).

  1. Опрацювання додаткового теоретичного матеріалу.
  2. Каліграфічна хвилинка.
  3. Словникова робота.
  4. Диктант.
  5. Робота в парах. Складання прислів’їв.

Розрізнення форм називного і знахідного відмінків, що означають назви неістот.

  1.  Створення проблемної ситуації щодо розрізнення родового і знахідного відмінків іменників чоловічого роду, що означають назви істот, її розв’язання.
  2. Робота в групах. Визначення відмінків виділених іменників.

ІІІ. Підсумок уроку.

  1.  Складання плану вивченого.
  2. Тест.

ІV. Домашнє завдання.

 


Зміст і завдання уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

1. Диктант.

      Ідучи в парах, в ліс чи в поле на екскурсію, на прогулянку чи на відпочинок, треба пам’ятати, що все це твоє, і все це треба залишити чистим і неушкодженим.

       Природа щедра до нас, все що ми маємо, від неї. Ти відплати їй своєю добротою, увагою, чесним поводженням.

  • Підкресліть іменники, визначте їх відмінок.
  • Знайдіть іменники, що стоять в тому самому відмінку. Виділіть їх закінчення.
  • Чим пояснюється відмінність закінчень?

( Іменники різного роду в одному й тому самому відмінку мають різні закінчення ).

2. Робота над таблицею відмінювання іменників в однині.

  • Перегляньте таблиці відмінювання іменників в однині.
  • Які закінчення мають іменники різного роду?

а) у початковій формі?

б) у родовому відмінку?

в) в давальному відмінку?

ІІ. Робота над вивченням нового матеріалу.

1. Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроку, її мотивації.

а) Складіть речення з деформованого тексту.

До, криниці, стежка, доброї, утоптана. В, криниці, дідусевій, вода, холодна, завжди, смачна, і. Народ, український, криниці, пісень, присвятив, багато, легенд, переказів.

б) Визначити відмінок виділеного слова.

в) Як ви розрізняєте, відмінки іменників, закінчення яких збігаються?

г) Оголошення теми уроку.

2. Робота з підручниками. (Вправа 121 )

  • Прочитайте текст вправи. До чого закликає нас, автор тексту?
  • Чи відповідає тема тексту малюнку?
  • Визначте, у якому відмінку вжито виділені іменники.
  • Як розрізнити відмінки іменників, закінчення яких збігаються, прочитаємо у правилі на сторінці 62.

3. Опрацювання додаткового теоретичного матеріалу.

4. Каліграфічна хвилинка.

Де  ер  рж  ав  ва держава.

 

5.  Словникова  робота.

Держава - апарат політичної влади в суспільстві.

  • Яка орфограма в слові держава?
  • До якої частини мови належить це слово?
  • Написання речення під диктовку.

6. Щоб міста і села в нашій державі стали схожими на заповідники, потрібно оберігати землю, повітря воду від забруднення.

  • Визначити відмінки виділених іменників.
  • Складіть речення так, щоб дані іменники стояли у називному відмінку.
  • Робота над прислів’ями. ( Робота в парах ).
  • Складіть прислів’я, поясніть їх значення.
  • Визначте відмінок виділених іменників.

Слово часом пече                                    і слово ясне.

Про розум людини судять                  дужче за вогонь.

Ясний розум  -                                          за слово.

Діло цінніше                                              по її життю.

  • Що допомогло визначити відмінок іменників?

( Іменник у називному відмінку є в реченні підметом, а в знахідному - другорядним членом речення. Запишемо цей спосіб розрізнення відмінків іменників

схематично.

    Якщо   __________,   то це Н. в. , а якщо  … ,  то  це  3 . в .

8. Створення проблемної ситуації щодо розрізнення родового і знахідного відмінків іменників , що означають назви істот.

  • Прочитайте речення, записані на дошці.

( Голод виганяє вовка з лісу. Старого вовка не було біля пораненої жертви ).

  • Визначте відмінок виділених іменників.

(( Родовий і знахідний відмінки іменників, що  означають назви істот, ми розрізняємо лише способом підстановки іменників жіночого роду на - а ( - я ).

9. Робота в групах. Визначення відмінків у виділених словах.

  • Визначити відмінок у виділених словах.

І. Група.

    Осінні луки зачаровували дітей своєю різнобарвністю.

Маленьке оленятко вперше вийшло на луки.

 

ІІ. Група.

    В осінньому мідному вбранні стоїть кремезний дуб. На гіллястий дуб впали перші зірочки пухнастого снігу.

 

ІІІ. Група.

    Ще по ярах біліє сніг і спить озимина.

Снігурі на сніг упали, і розквітли, як квітки.

 

ІV. Група.

   У мого брата росте квітучий сад. Я попросив брата посадити біля мого вікна калину.

 

V. Група.

   Через діяльність людини на Землі не залишилося чистого повітря.

Зелене вбрання Землі щорічно скорочується на 1%.

 

ІІІ. Підсумок уроку.

Складемо план вивченого.

  1.  Збіг форм іменників жіночого роду на - а ( - я ) у давальному і місцевому відмінках.
  2.  Розрізнення називного і знахідного відмінків іменників жіночого роду на -  ( -я ).
  3. Способи розрізнення відмінків іменників чоловічого і середнього роду – назв істот і неістот.
  1.  Тест. Позначте іменники, вжиті в реченні в знахідному відмінку.

        Оберігайте ж повсюди

         Шлях і стежиночку в гаї.

         Все те окрасою буде

         Нашого рідного краю.

О     шлях

О     стежиночку

О      окрасою

О      красою

 

 

ІV. Домашнє завдання.

«Старанні»                            «Наполегливі»

Вправа 126.                       Вправа 125, 126.

1

docx
Додано
27 лютого
Переглядів
78
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку