Тема : Розвиток зв’язного мовлення.
Добирання заголовків до текстів різних типів, обґрунтовуючи свій вибір згідно теми тексту та основною думкою.
Загальнопізнавальні цілі:
-
систематизувати знання учнів про тексти різних типів;
-
вчити добирати заголовок до тексту, який би відповідав його темі;
-
вчити складати текст – розповідь у логічній послідовності на задану тему.
Конкретизовані навчальні цілі:
-
знає основні ознаки кожного типу текстів;
-
добирає заголовки до текстів різних типів згідно з темою тексту та основною думкою;
-
відновлює деформований текст;
-
ділить текст на абзаци;
-
самостійно формулює основну думку тексту; виявляє в ньому слова, що несуть важливі відомості;
-
придумує свої заголовки до тексту, які б відповідали темі, основній думці; пояснює свій вибір;
-
складає текст - розповідь на визначену тему;
-
оцінює логічну послідовність письмового матеріалу.
План уроку.
-
Актуалізація опорних знань.
Каліграфічні вправи.
-
Обґрунтування учнями вибору заголовку до тексту «Життя дається на добрі справи».
-
Добір учнями заголовків, які відповідають темі тексту, а також основній думці.
-
Визначення учнями типу тексту, його теми, основної думки, добір заголовка, що відповідає темі.
-
Робота з деформованим текстом. Добір заголовка, який відповідав би основній думці тексту.
-
Поділ тексту на абзаци, придумування до нього свого заголовку, який відповідав би темі та основній думці.
-
Складання учнями письмового висловлювання до заданого заголовка.
-
Зачитування школярами написаних творів ( за бажанням ).
-
Висловлювання оцінних суджень про почуті твори, написані однокласниками.
-
Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання: оформити власний твір у вигляді проілюстрованої книжки.
Зміст уроку.
-
Актуалізація опорних знань. Каліграфічні вправи.
-
Прочитайте прислів’я, вставивши прпущені букви. Запишіть його каліграфічно.
Про д… …бр….. пишуть на п. ск…… , а про зл… - на к …. м…н…
-
Як ви розумієте його? Поясніть.
-
Яку розповідь ви б склали до цього прислів’я ?
-
Що таке текст?
-
Які ще ознаки тексту ви знаєте?
(Кожен текст має тему, мету, до нього можна дібрати заголовок).
-
На сьогоднішньому уроці ми будемо підбирати заголовоки до поданих текстів і, навпаки, складатимемо розповіді до поданого заголовка.
-
Обгрунтування учнями вибору заголовку до тексту «Життя дається на добрі справи».
-
Добір учнями заголовків, які відповідають темі тексту, а також основній думці.
Робота в парах. Підкресліть червоним олівцем заголовки, які відповідають темі тексту, синім – основній думці. Поясніть.
Іван Сірко. Дружба. Весна настає. Прогулянка. Допомагайте птахам! Сон-це , здоров’я. Живий термометр. Охороняйте ліси. Харківська область.
-
Визначення учнями типу тексту, його теми, основної думки, добір заголовка, що відповідає темі.
Прочитайте текст.
На шкільному подвір’ї росте білокора берізка. Її віти тонкі, розкішні. Весною на них з’являються ніжні клейкі листочки, а потім – сережки. Влітку вона надягає густі зелені шати. В її затінку приємно відпочивати.
-
Визначте тип тексту.
-
Тема тексту - … .
-
Основна думка тексту - … .
-
Доберіть заголовок, який відповідатиме темі тексту. Обгрунтуйте свій вибір.
-
Робота з деформованим текстом.
Добір заголовка, який відповідав би основній думці тексту.
-
Встановіть послідовність частин тексту.
О Посеред копанки безпомічно борсався їжак. Хлопці наввипередки швиргали в нього грудками, не давали пристати до берега. Вони кричали і реготали.
О Він зовсім не відчув, що на їжакові повнісінько гострих колючок.
О У Слави з очей бризнули сльози. Хлопчик стиснув кулаками і кинувся на тих, хто розважався.
О Слава глянув на темнувату воду і йому забракувало повітря.
О Опам’ятався по шию у воді. Схопив нещасного їжака, притис до грудей.
-
Чого навчає цей текст?
-
Визначте тип тексту.
-
Доберіть заголовок, який відповідав би основній думці тексту. Обгрунтуйте свій вибір.
-
Поділ тексту на абзаци, придумування до нього свого заголовку, який відповідав би темі та основній думці.
-
Поділіть текст на абзаци. ( Z )
Захисник
Маленький хлопчик Петрик ішов стежкою. Бачить, біжить назустріч пес. Петрик злякався, хотів тікати. Так раптом до його ніг притулилося маленьке кошеня. Воно жалібно навчало і просимо Петрика захистити від собаки. Хлопчикові стало соромно. Він узяв кошеня на руки й пішов назустріч собаці. Пес злякано подивився на Петрика й сховався в кущах.
-
Визначте тим тексту.
-
Придумайте свої заголовки до тексту, які б відповідали:
а) темі;
б) основній думці.
7. Складання учнями письмового висловлювання до заданого заголовка.
- Поміркуйте, про що може йтися у тексті з заголовком «Лісові санітари»?
- Складіть текст – розповідь.
- Запишіть.
8. Зачитування школярами написаних творів ( за бажанням ).
9. Висловлювання оцінних суджень про почуті твори, написані однокласниками.
- Чи сподобалися твори, які ви прослухали?
- Чим саме?
- Визначте типові помилки у вашій роботі?
- Що потрібно робити, щоб їх ліквідувати?
10. Підсумок уроку.
- Прочитайте вірш.
Товаришу! Люби життя,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Мов камінь в тиху воду.
( Б. Лепкий).
-
До чого закликає - автор?
-
Запишіть вірш з пам’яті.
-
Визначте рід, число і відмінок іменників.
-
Домашнє завдання.
-
Оформити власний твір у вигляді проілюстрованої книжки.