Тема: Чергування звуків [i] з [о], [е] в іменниках жіночого та чоловічого роду з основою на приголосний.
Загально пізнавальні цілі:
Конкретизовані навчальні цілі:
План уроку
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Творча робота. (Завдання на картках).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроку.
а) Робота із загадками.
б) Повідомлення теми і завдання уроку.
2. Спостереження за мовним матеріалом (вправа 135).
а) Бесіда за змістом тексту.
б) Складання правила учнями.
3. Засвоєння правила.
4. Хвилинка-цікавинка. Гра «Хто уважніший».
5. Робота з деформованим текстом.
6. Диктант.
7. Робота в парах. Списати текст, вставити пропущені букви. Дібрати заголовок.
8. Робота в групах. Тексти.
IV. Підсумок уроку.
а) Відповідь на питання.
б) Робота над метаграмою.
в) робота в групах. «Пограймося разом!».
V. Домашнє завдання.
Зміст і завдання уроку.
І. Організація класу до уроку.
Я всміхнулася сонечку:
– Здрастуй, золоте!
Я всміхнулася квітоньці –
Хай вона цвіте!
Я всміхнулася дощику:
– Лийся, мов з відра!
Друзям усміхнуся –
Зичу їм добра!
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Творча робота. (Додаток 1. – картки).
Зима. Тумани сизі.
А річка спить у (крига).
Замерзле на морозі
берізка при (дорога).
І холодно у лісі
Кленку, калині, (вільха).
З зимою на одинці
не страшно лиш (ялинка).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроку.
а) Робота із загадками.
б) Повідомлення теми і завдань уроку.
2. Спостереження за мовним матеріалом (Вправа 138).
а) Бесіда за змістом тексту.
Іменники: звуки, що чергуються.
Осінь і – е
б) Складання правила учнями.
3. Засвоєння правила. (с.70).
4. Хвилинка-цікавинка. Гра «Хто уважніший».
Коли «І» кінчає слово,
«Е» чи «О» завжди готові
«І» в основі замінити
І за нього послужити.
Порівняй: в печі, до печі,
слово, сказане до речі,
солі, осені і кості,
від хоробрості, від злості.
5. Робота з деформованим текстом. (За матеріалами вправи 141).
З поданих слів складіть речення. Підкресліть звуки, які чергуються.
6. Диктант.
Тонко ковані золоті листочки дзвонять, шелестять: осінь …
Хмари гасають вороними кіньми, дикими табунами з порваними уздами.
Бліднуть мрії, в’януть квіти. І виднішими стають зорі …
7. Робота в парах.
Листопад – старший син Ос…ні. Чомусь він завжди приходить до на похмурий і сумний. Може, від того, що робити йому в цю пору р…ку нічого? Блукає старий Листопад без рад…сті, веселості та бадьор…сті полями, луками, аж поки не дійде до лісу.
8. Робота в групах. Тести.
Визначте іменник, в якому відбулося чергування голосного звука в процесі словозміни:
І група
а) школи
б) гусені
в) книги
ІІ група
а) землі
б) ручки
в) юності
ІІІ група
а) повені
б) краси
в) калини
IV група
а) печери
б) речі
в) книги
IV. Підсумок уроку
З «н» - частина я доби,
З «п» - я грію щозими,
з «р» - предметом стану я. (ніч, піч, річ).
Поставте ці слова-відгадки в родовому відмінку. Які звуки чергуються в цих словах?
«Пограймося разом». Робота в групах.
Написати якнайбільше слів, в яких відбувається чергування [і] з [о], [е].
V. Домашнє завдання.
Вправа 142. (1 і 2 завдання для «Наполегливих», 2 завдання для «Старанних».