Правопис закінчень іменників жіночого роду на -а, -я та чоловічого роду в орудному відмінку однини.

Про матеріал
Виконуючи завдання в малих групах і в парах,учні засвоюють правопис закінчень іменників жіночого роду та чоловічого роду на-а,-я в орудному відмінку однини.
Перегляд файлу

Тема: Чергування звуків [i] з [о], [е] в іменниках жіночого та чоловічого роду з основою на приголосний.

 

Загально пізнавальні цілі:

  • ознайомити учнів з чергуванням голосних звуків в окремих відмінках іменників чоловічого та жіночого роду на приголосний;
  • виробляти уміння визначати звуки, що чергуються;
  • розвивати спостережливість;
  • виховувати любов до природи.

 

Конкретизовані навчальні цілі:

  • змінює голосний [і] на [о], [е];
  • відображає ці звукові явища (тобто чергування голосного [і] на [о], [е] на письмі (сіль – солі, піч – печі).
  • визначає іменник, в якому відбулося чергування голосного звука в процесі словозміни;
  • визначає відмінок іменників;
  • визначає початкову форму іменника;
  • вводить іменники в речення (у процесі виконання навчальних вправ);
  • виконує звуко-буквенний аналіз слів;
  • добирає заголовок до тексту;
  • усно складає казку.

 

План уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Творча робота. (Завдання на картках).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроку.

а) Робота із загадками.

б) Повідомлення теми і завдання уроку.

2. Спостереження за мовним матеріалом (вправа 135).

а) Бесіда за змістом тексту.

б) Складання правила учнями.

3. Засвоєння правила.

4. Хвилинка-цікавинка. Гра «Хто уважніший».

5. Робота з деформованим текстом.

6. Диктант.

7. Робота в парах. Списати текст, вставити пропущені букви. Дібрати заголовок.

8. Робота в групах. Тексти.

IV. Підсумок уроку.

а) Відповідь на питання.

б) Робота над метаграмою.

в) робота в групах. «Пограймося разом!».

V. Домашнє завдання.


Зміст і завдання уроку.

І. Організація класу до уроку.

Я всміхнулася сонечку:

– Здрастуй, золоте!

Я всміхнулася квітоньці –

Хай вона цвіте!

Я всміхнулася дощику:

– Лийся, мов з відра!

Друзям усміхнуся –

Зичу їм добра!

 

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

Творча робота. (Додаток 1. – картки).

  • Прочитайте, розкриваючи дужки.

Зима. Тумани сизі.

А річка спить у (крига).

Замерзле на морозі

берізка при (дорога).

І холодно у лісі

Кленку, калині, (вільха).

З зимою на одинці

не страшно лиш (ялинка).

  • Запишіть пари слів, в яких пройшло чергування.
  • У яких іменниках зі зміною форми слова відбувається зміна кінцевого приголосного основи?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроку.

а) Робота із загадками.

  • Відгадайте загадки.
  • Запишіть слова-відгадки у початковій формі та в родовому відмінку однини.
  •                    Махнула птиця крилом, закрила півсвіту чорним рядном. (Ніч).
  •                    Має роги й ноги, а держиться підлоги. (Стіл).
  •                    Хто всім нам хліб ділить. (Ніж).
  •                    Не кінь і не пес, їсть дрова, а не овес. (Піч).
    • Що відбулося в коренях слів.
    • Які саме звуки чергуються?

б) Повідомлення теми і завдань уроку.

  • Над якою темою, на вашу думку, ми працюватимемо сьогодні?

2. Спостереження за мовним матеріалом (Вправа 138).

а) Бесіда за змістом тексту.

  • Який це текст-розповідь, опис чи міркування? Доведіть свою думку.
  • Коли осінь приносить людям радість, а коли смуток?
  • Складіть у зошиті таблицю за зразком. (Колективно).

Іменники:       звуки, що чергуються.

Осінь       і – е

б) Складання правила учнями.

  • Складіть правило про чергування голосних звуків у деяких іменниках чоловічого та жіночого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення.

3. Засвоєння правила. (с.70).

  • Звірте свої висновки з правилом.

4. Хвилинка-цікавинка. Гра «Хто уважніший».

  • Плещемо в долоні, якщо почуєте іменник, в якому відбулося чергування.

Коли «І» кінчає слово,

«Е» чи «О» завжди готові

«І» в основі замінити

І за нього послужити.

Порівняй: в печі, до печі,

слово, сказане до речі,

солі, осені і кості,

від хоробрості, від злості.

5. Робота з деформованим текстом. (За матеріалами вправи 141).

З поданих слів складіть речення. Підкресліть звуки, які чергуються.

  • Звуко-буквений аналіз слова ячмінь.

6. Диктант.

Тонко ковані золоті листочки дзвонять, шелестять: осінь …

Хмари гасають вороними кіньми, дикими табунами з порваними уздами.

Бліднуть мрії, в’януть квіти. І виднішими стають зорі …

  • Знайдіть іменники, в яких при зміні слова пройде чергування голосних звуків. Підкресліть їх.

7. Робота в парах.

  • Спишіть текст, вставивши пропущені букви. Доберіть до нього заголовок.

Листопад – старший син Ос…ні. Чомусь він завжди приходить до на похмурий і сумний. Може, від того, що робити йому в цю пору р…ку нічого? Блукає старий Листопад без рад…сті, веселості та бадьор…сті полями, луками, аж поки не дійде до лісу.

  • «Наполегливим» виписати слова, в яких вставляли пропущені букви, через риску записати їх в початковій формі.
  • Завершіть усно цю розповідь. Що сталося з Листопадом у лісі?

8. Робота в групах. Тести.

Визначте іменник, в якому відбулося чергування голосного звука в процесі словозміни:


І група

а) школи

б) гусені

в) книги

ІІ група

а) землі

б) ручки

в) юності

ІІІ група

а) повені

б) краси

в) калини

IV група

а) печери

б) речі

в) книги


 

IV. Підсумок уроку

  •                  Коли відбувається чергування голосних звуків в іменниках жіночого і чоловічого роду?
  •                  Робота над метаграмою.

З «н» - частина я доби,

З «п» - я грію щозими,

з «р» - предметом стану я. (ніч, піч, річ).

Поставте ці слова-відгадки в родовому відмінку. Які звуки чергуються в цих словах?

«Пограймося разом». Робота в групах.

Написати якнайбільше слів, в яких відбувається чергування [і] з [о], [е].

 

V. Домашнє завдання.

Вправа 142. (1 і 2 завдання для «Наполегливих», 2 завдання для «Старанних».

 

docx
Додано
27 лютого
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку