Зміна приголосних перед закінченням ( -і ) в іменниках жіночого та чоловічого роду

Про матеріал
Ознайомлюючи дітей з чергуванням приголосних в іменниках, працюю над виробленням орфографічних навичок школярів.Формую пізнавальну самостійність учнів.
Перегляд файлу

Тема: Зміна приголосних перед закінченням ( -і )  в  іменниках жіночого  та чоловічого  роду.

Загальнопізнавальні цілі:  

  • ознайомити  учнів  з  чергуванням  приголосних  в  іменниках;  формувати  вміння  й  навички  застосування правил  для  пояснення  правопису  іменників  у  давальному і  місцевому  відмінках  однини; 
  • закріплювати  навички відмінювання іменників;   
  • розвивати  пізнавальну самостійність; 
  • виховувати  бережне  ставлення  до природи.

 

Конкретизовані  навчальні  цілі:

  • вміє  визначати відмінок іменників;
  • змінює  в  процесі  словозміни  іменників  приголосні  [ з’ ],  [ ц’ ], [ с’ ];
  • відображає  явища  чергування  на  письмі;
  • застосовує  правило  чергування  приголосних  для  пояснення  правопису  іменників  у  давальному  і  місцевому  відмінках;
  • визначає  іменник,  у  якому  відбулося  чергування  приголосного  звука  в  процесі  словозміни.
  • вміє  співпрацювати  в  групі, в парі.

 

План  уроку.

І.  Актуалізація  опорних  знань.  Робота  в  парах.

ІІ.  Вивчення  нового матеріалу.

  1. Створення  проблемної  ситуації  з  метою  визначення  теми  уроку.
  2. Оголошення  завдань  уроку.
  3. Робота  над  усвідомленням  правила.
  4. Робота  в  групах.  Самостійне  дослідження    школярами  явища  чергування  в  іменниках  жіночого  роду  у  давальному  і  місцевому  відмінках  однини.  ( Вправа  134 )
  5. Засвоєння  правила    чергування  приголосних  в  іменниках  чоловічого  і  середнього  роду  в  місцевому  відмінку.
  6. Тренувальні  вправи:

а)  Творче  списування  вправи  135.

б)  Словникова  робота.

в)  Каліграфічна  хвилинка.

г)  Виконання  завдань.

д)  Робота  в  парах.  Робота  з  прислів’ями.

е)  Диференційована  робота  на  картках.

є)  Робота  в  групах.  Виконання  текстових  завдань.

 

ІІІ.     Підсумок уроку.

  • Відповіді  на  запитання.
  • Гра  «Встав  пропущене  слово.

ІV.  Домашнє  завдання.

 

 


Завдання  і  зміст  уроку.

І.  Актуалізація  опорних  знань.

  • Спишіть.  В  іменниках  визначте  рід,  число,  відмінок.

І   варіант.

Краще  фунт  розуму,  ніж  пуд  краси.

Поганець  жнець довго серпа вибирає.

ІІ  варіант.

Без  вітру  і  трава  не  колишеться.

Героя  народжує  боротьба.

  •  Як  ми  розрізняємо  родовий  і  знахідний  відмінки  іменників  чоловічого  роду?

 

ІІ. Вивчення  нового  матеріалу.

  1. Створення  проблемної  ситуації  з  метою  визначення  теми  уроку.  робота  над  текстом.  ( Вправа  133 ).
  • Про  що  ви  дізналися  із  прочитаного  тексту?
  • Які  недоліки  є в ньому?   Як  їх  усунути?
  • Випишіть  виділені  іменники  в  три  колонки  за  зразком.  Позначте  закінчення.

     Н .                                       Д.                           М.

Крига                                      _                   на кризі

  • Підкресліть  кінцеві  приголосні  основи,  які  чергуються  в  цих  словах.
  • Спробуйте  сформулювати  правило  про  зміну  кінцевих  приголосних  звуків  основи  в  іменниках  жіночого  та  чоловічого  роду  перед  закінченням    -і .
  1.  Оголошення  завдань  уроку.
  • На  сьогоднішньому  уроці  ми  змінюватимемо  приголосні  звуки  в  процесі  змінювання  слів,  будемо  визначати  іменники, в яких відбулося  чергування.
  1.  Робота  над  усвідомленням  правила  чергування  в  іменниках  жіночого  роду  у  давальному  і  місцевому  відмінках.
  • Прочитайте  правило.    Чи  такий  висновок  зробили ви?
  • У  яких відмінках  іменників  перед  закінченням  вживаються  приголосні   [ г ],  [ к ], [ х ],  а  в яких  -[ з’ ],  [ ц’ ], [ с’ ]?
  • Чому  тверді приголосні змінюються на м’які?

( Тому  що  в  давальному і місцевому відмінках кінцевий приголосний  основи стоїть  перед  - і).

  1. Самостійне  дослідження.  Робота  в  групах.

( Вправа  134 ).

  • Поставте  подані  іменники  у  давальному  і  місцевому  відмінках.
  • Зробіть  висновок,  чи в іменниках  чоловічого і середнього роду  чергування  кінцевих приголосних  основи відбувається так само, як в іменниках жіночого роду.
  1.  Засвоєння  правила чергування приголосних в іменниках чоловічого і середнього роду в місцевому відмінку.  ( с. 68,  друге  правило).

(Звертаю  увагу, що змінювання приголосних основи відбувається у місцевому відмінку однини у деяких іменниках чоловічого і середнього роду).

  1. Тренувальні  вправи.

а) Творче списування  (Вправа  135).

  • Спишіть  текст  вправи, ставлячи  слова,  що  в дужках,  у  потрібному  відмінку.
  • Що  нового ви дізналися із тексту?
  • Про яких звірів розповідав Василько?

б)  Словникова  робота.

Тайга – природна  географічна  зона  Росії,  поросла  хвойними лісами.

Сопка – невелика  гора  з круглою  вершиною.

Росомаха – хижий  звір  з густою  довгою і грубою шерстю, подібний до куниці.

в) Каліграфічна  хвилинка.

  • Запишіть  ці  слова  каліграфічно.

г)  Виконання  завдань  вправи.

  • Знайдіть в реченнях однорідні члени і визначіть, якими членами речення вони є.

д) Робота  в парах.  Робота  з  прислів’ями.

  • Поясніть  зміст  кожного  прислів’я.
  • Спишіть,  вставивши  на  місці  крапок  потрібну  букву.
  • Поряд  запишіть  початкову  форму  іменників.  Позначіть  звуки,  що  чергуються.

1  ряд.

Гостя  запрошуй  на  поро…і .

Хто  в  кожу…і , тому  зима  не  страшна.

2 ряд.

Що  на умі, те й на язи…і .

Лихе  по людях  ходить, а не по лу…і .

 

 

е) Диференційована  робота  на  картках.

         «Старанні»                                           «Наполегливі»

  • Поставити  іменники,                        -  Виписати  іменники,  у  яких

подані у дужках, у потрібній              відбулося  чергування  приголосних.

формі.  Визначити  відмінок.

Підкреслити приголосні, що   

чергуються. 

Прочитати  в  ( книгах );                   Ой, у лузі червона калина похилилася.

в  теплій ( шапка ) ;                            При березі у затишку прив’язані написати  ( подруга );                        човни.   Зайчик  сонячний іскриться

дати  ( білочка ).                                  на  лататті  у  ріці,  на  піску  і на

                                                              травичці,  і у  тебе  на  лиці.

 

Робота  в  групах.  Виконання  тестових  завдань.

  • Визначте  іменник,  у  якому  відбулося  чергування  приголосного звука у процесі  словозміни:

І  група                А  книзі                          ІІ  група       росі

                             Б  мазі                                                  кожусі

                             В  князі                                                 красі

ІІІ   група                                                     ІV  група  

А  ( на )  морозі                                                            косі

Б   друзі                                                                          комасі

В  князі                                                                          таксі.

 

ІІІ.  Підсумок  уроку.

  1. Відповіді  на  запитання.
  • Над  чим  працювали  сьогодні  на  уроці?
  • Що  треба  знати  про  зміну  приголосних  перед  закінченням  - і  в  іменниках  жіночого  та  чоловічого  роду?
  1. Гра  «Встав  пропущене  слово».

Як  виконуєш  завдання,

не   забудь  про  чергування.

Як  поріг – то на… ( порозі ),

Ну а ріг – пиши на  … ( розі ).

Коли вухо – то у  … ( вусі ),

А  кожух – то на … ( кожусі ).

Як  урок – то на  … ( уроці ).

Око – порошинка в  … ( оці ).

ІV.    Домашнє  завдання.

      ( с. 68,  правила;  вправа 137).

1

docx
Додано
27 лютого
Переглядів
417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку