Тема: Зміна приголосних перед закінченням ( -і ) в іменниках жіночого та чоловічого роду.
Загальнопізнавальні цілі:
-
ознайомити учнів з чергуванням приголосних в іменниках; формувати вміння й навички застосування правил для пояснення правопису іменників у давальному і місцевому відмінках однини;
-
закріплювати навички відмінювання іменників;
-
розвивати пізнавальну самостійність;
-
виховувати бережне ставлення до природи.
Конкретизовані навчальні цілі:
-
вміє визначати відмінок іменників;
-
змінює в процесі словозміни іменників приголосні [ з’ ], [ ц’ ], [ с’ ];
-
відображає явища чергування на письмі;
-
застосовує правило чергування приголосних для пояснення правопису іменників у давальному і місцевому відмінках;
-
визначає іменник, у якому відбулося чергування приголосного звука в процесі словозміни.
-
вміє співпрацювати в групі, в парі.
План уроку.
І. Актуалізація опорних знань. Робота в парах.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
-
Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроку.
-
Оголошення завдань уроку.
-
Робота над усвідомленням правила.
-
Робота в групах. Самостійне дослідження школярами явища чергування в іменниках жіночого роду у давальному і місцевому відмінках однини. ( Вправа 134 )
-
Засвоєння правила чергування приголосних в іменниках чоловічого і середнього роду в місцевому відмінку.
-
Тренувальні вправи:
а) Творче списування вправи 135.
б) Словникова робота.
в) Каліграфічна хвилинка.
г) Виконання завдань.
д) Робота в парах. Робота з прислів’ями.
е) Диференційована робота на картках.
є) Робота в групах. Виконання текстових завдань.
ІІІ. Підсумок уроку.
-
Відповіді на запитання.
-
Гра «Встав пропущене слово.
ІV. Домашнє завдання.
Завдання і зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
-
Спишіть. В іменниках визначте рід, число, відмінок.
І варіант.
Краще фунт розуму, ніж пуд краси.
Поганець жнець довго серпа вибирає.
ІІ варіант.
Без вітру і трава не колишеться.
Героя народжує боротьба.
-
Як ми розрізняємо родовий і знахідний відмінки іменників чоловічого роду?
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
-
Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроку. робота над текстом. ( Вправа 133 ).
-
Про що ви дізналися із прочитаного тексту?
-
Які недоліки є в ньому? Як їх усунути?
-
Випишіть виділені іменники в три колонки за зразком. Позначте закінчення.
Н . Д. М.
Крига _ на кризі
-
Підкресліть кінцеві приголосні основи, які чергуються в цих словах.
-
Спробуйте сформулювати правило про зміну кінцевих приголосних звуків основи в іменниках жіночого та чоловічого роду перед закінченням -і .
-
Оголошення завдань уроку.
-
На сьогоднішньому уроці ми змінюватимемо приголосні звуки в процесі змінювання слів, будемо визначати іменники, в яких відбулося чергування.
-
Робота над усвідомленням правила чергування в іменниках жіночого роду у давальному і місцевому відмінках.
-
Прочитайте правило. Чи такий висновок зробили ви?
-
У яких відмінках іменників перед закінченням вживаються приголосні [ г ], [ к ], [ х ], а в яких -[ з’ ], [ ц’ ], [ с’ ]?
-
Чому тверді приголосні змінюються на м’які?
( Тому що в давальному і місцевому відмінках кінцевий приголосний основи стоїть перед - і).
-
Самостійне дослідження. Робота в групах.
( Вправа 134 ).
-
Поставте подані іменники у давальному і місцевому відмінках.
-
Зробіть висновок, чи в іменниках чоловічого і середнього роду чергування кінцевих приголосних основи відбувається так само, як в іменниках жіночого роду.
-
Засвоєння правила чергування приголосних в іменниках чоловічого і середнього роду в місцевому відмінку. ( с. 68, друге правило).
(Звертаю увагу, що змінювання приголосних основи відбувається у місцевому відмінку однини у деяких іменниках чоловічого і середнього роду).
-
Тренувальні вправи.
а) Творче списування (Вправа 135).
-
Спишіть текст вправи, ставлячи слова, що в дужках, у потрібному відмінку.
-
Що нового ви дізналися із тексту?
-
Про яких звірів розповідав Василько?
б) Словникова робота.
Тайга – природна географічна зона Росії, поросла хвойними лісами.
Сопка – невелика гора з круглою вершиною.
Росомаха – хижий звір з густою довгою і грубою шерстю, подібний до куниці.
в) Каліграфічна хвилинка.
-
Запишіть ці слова каліграфічно.
г) Виконання завдань вправи.
-
Знайдіть в реченнях однорідні члени і визначіть, якими членами речення вони є.
д) Робота в парах. Робота з прислів’ями.
-
Поясніть зміст кожного прислів’я.
-
Спишіть, вставивши на місці крапок потрібну букву.
-
Поряд запишіть початкову форму іменників. Позначіть звуки, що чергуються.
1 ряд.
Гостя запрошуй на поро…і .
Хто в кожу…і , тому зима не страшна.
2 ряд.
Що на умі, те й на язи…і .
Лихе по людях ходить, а не по лу…і .
е) Диференційована робота на картках.
«Старанні» «Наполегливі»
-
Поставити іменники, - Виписати іменники, у яких
подані у дужках, у потрібній відбулося чергування приголосних.
формі. Визначити відмінок.
Підкреслити приголосні, що
чергуються.
Прочитати в ( книгах ); Ой, у лузі червона калина похилилася.
в теплій ( шапка ) ; При березі у затишку прив’язані написати ( подруга ); човни. Зайчик сонячний іскриться
дати ( білочка ). на лататті у ріці, на піску і на
травичці, і у тебе на лиці.
Робота в групах. Виконання тестових завдань.
-
Визначте іменник, у якому відбулося чергування приголосного звука у процесі словозміни:
І група А книзі ІІ група росі
Б мазі кожусі
В князі красі
ІІІ група ІV група
А ( на ) морозі косі
Б друзі комасі
В князі таксі.
ІІІ. Підсумок уроку.
-
Відповіді на запитання.
-
Над чим працювали сьогодні на уроці?
-
Що треба знати про зміну приголосних перед закінченням - і в іменниках жіночого та чоловічого роду?
-
Гра «Встав пропущене слово».
Як виконуєш завдання,
не забудь про чергування.
Як поріг – то на… ( порозі ),
Ну а ріг – пиши на … ( розі ).
Коли вухо – то у … ( вусі ),
А кожух – то на … ( кожусі ).
Як урок – то на … ( уроці ).
Око – порошинка в … ( оці ).
ІV. Домашнє завдання.
( с. 68, правила; вправа 137).