УДК 881 Філологічні науки
ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Трачук М.М.
викладач
педагогічний фаховий коледж ЧНУ ім. Ю.Федьковича
м. Чернівці, Україна
У статті охарактеризовано технології та стратегії організації дистанційного навчання іноземним мовам, розглянуто та проаналізовано основні його елементи, засоби та інструменти. У роботі наведені платформи для реалізації навчально-виховного процесу у період дистанційного навчання.
Ключові слова: дистанційне навчання, інформаційно-комунікаційні технології, платформи навчання, он-лайн.
Відповідно до листа МОН № 1/9-173 від 23 березня 2020 року, дистанційне навчання стало невід’ємною частиною освітнього процесу в Україні в умовах карантинних обмежень. Перехід на дистанційну форму навчання висуває ряд викликів традиційним формам викладання іноземних мов. Успішність даного навчання залежить від його ефективної організації, майстерності вчителів та активності учнів.
Останнім часом дистанційній системі навчання приділяється велика увага. Саме тому багато провідних науковців вивчають проблему впровадження форми дистанційного навчання, особливості формування лінгвістичної компетентності учнів, займаються методичними та методологічними проблемами дистанційного навчання (В. Кухаренко, Е. Полат, О. Тищенко, С. Вітвицька, Л. Ткачук, Л. Шинковська, В. Ясулайтіс) [2].
Дистанційне навчання (Distance Learning) – це така форма організації навчального процесу, основою якої є самостійна робота людини, яка навчається. Специфіка дистанційного навчання, яке базується на використанні онлайн-комунікації, телекомунікаційних технологій, Інтернет-ресурсів, впливає на способи відбору і структуризації змісту, способи реалізації методів і форм навчання, що суттєво впливає на функціонування всієї системи. Роль вчителя полягає в тому, щоб допомогти учням, стимулювати їх до самостійних роздумів, нових поглядів на предмет чи явище, що досліджується. Однак, учитель і учень залишаються учасниками цього процесу в активному діалозі.
Технології дистанційного навчання – комплекс освітніх технологій, який включає в себе психолого-педагогічні та інформаційно-комунікаційні, що надають можливість реалізувати освітній процес у навчальних закладах. Психолого-педагогічні технології дистанційного навчання – засоби, прийоми, застосування яких забезпечує виконання завдань навчання, виховання і розвитку особистості. Інформаційно-комунікаційні технології – технології створення, накопичення, зберігання та доступ до електронних ресурсів навчальних дисциплін, а також забезпечення організації і супроводу навчального процесу за допомогою спеціального програмного забезпечення та засобів інформаційно-комунікаційного зв’язку, а також мережі Інтернет.
Веб-середовище дистанційного навчання – сукупність веб-ресурсів навчальних програм (зібрання інформації та засобів навчально-методичного характеру, необхідних для засвоєння навчальних дисциплін і є доступними через мережу Інтернет), засобів взаємодії суб’єктів дистанційного навчання (здобувачів освіти та педагогічних працівників, які забезпечують навчальний процес) та управління дистанційним навчанням.
За способом одержання навчальної інформації розрізняють: синхронний режим – взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якого всі учасники одночасно перебувають у веб-середовищі дистанційного навчання (чат, відеоконференції, соціальні мережі); асинхронний режим – взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якого учасники взаємодіють між собою, застосовуючи електронну пошту, форум, соціальні мережі.
Для забезпечення дистанційного навчання учнів учитель може створювати власні веб-ресурси або використовувати веб-ресурси на свій вибір. При цьому обов’язково надати учням рекомендації щодо використання ресурсів, послідовності виконання завдань, а також особливостей контролю.
Найголовнішим критерієм вибору інструментів для організації дистанційного навчання є відповідність поставленим методичним цілям, тобто наскільки певний ресурс дозволяє досягти очікуваних результатів навчання в дистанційному форматі. Також слід врахувати універсальність цих інструментів, щоб зменшити кількість платформ, які використовуються для навчання. Оскільки навчання відбувається за допомогою персональних пристроїв учнів і вчителів, слід обирати ресурси, які підходять для різних платформ (ПК, планшети, мобільні пристрої Apple чи Android).
Серед основних форм онлайн-комунікації слід зазначити відеоконференцію, форум, чат, блог, електронну пошту, соціальні мережі, служби обміну миттєвими повідомленнями та мобільні застосунки такі як: Viber, Telegram.
Відеоконференція відбувається в режимі реального часу онлайн, проводиться у визначений день і час. Відеоконференція дозволяє проводити заняття, коли учні і вчитель перебувають на відстані.
Форум – найпоширеніша форма спілкування вчителя і учнів у дистанційному навчанні. Кожний форум присвячений певній темі. Модератор форуму реалізує обговорення, стимулюючи питаннями, повідомленнями, новою цікавою інформацією. Наприклад, під час роботи малої групи учнів над проєктом створюються форуми для кожної окремої групи з метою спілкуватися під час дослідження, потім – обговорити загальну проблему проєкту спільно, використовуючи веб-конференцію.
Чат – спілкування користувачів мережі Інтернет в режимі реального часу. Існує кілька різновидів чатів: текстовий, голосовий, аудіо-, відеочат. Голосовий чат дозволяє спілкуватися за допомогою голосу, що є важливим моментом під час вивчення іноземної мови у дистанційній формі.
Блог – це форма спілкування, де право на публікацію належить одній особі чи групі осіб. Автор розміщує на сайті свого онлайн щоденника (блогу) допис і надає можливість іншим учням прочитати і прокоментувати розміщений матеріал іноземною мовою, що сприяє розвиткові мовленнєвих навичок.
Електронна пошта – це сервіс інтернету, який забезпечує передавання повідомлень як у формі звичайних текстів, так і у графічній, звуковій, відео у відкритому чи зашифрованому вигляді. У системі освіти електронна пошта використовується для організації спілкування вчителя й учнів, а також учнів між собою.
Соціальні мережі та Viber, Telegram дозволяють створювати закриті групи, чати для обговорення тем, завдань, інформації.
Дистанційне навчання можна здійснювати на наступних поширених освітніх платформах:
Специфіка дистанційного навчання впливає на способи відбору і структуризації змісту, способи реалізації тих чи інших методів і організаційних форм навчання, що суттєво впливає на функціонування всієї системи освіти.
Література: