Під час вивчення розділу « Синтаксис» на уроках української мови слід враховувати особливості сприймання дітей з вадами зору, саме фрагментарність уявлення , уповільненість сприймання , зниження тонкості зорових диференціювань , труднощі зображення у фокусі та ін..
Під час вивчення розділу особливо важкими є теми :
Під час вивчення теми « Пряма мова» я розробила низку методів та прийомів для підвищення ефективності сприймання матеріалу учнями з вадами зору .
По - перше , виготовила індивідуальні картки з опорними схемами та алгоритмами , які дають змогу розвантажити зоровий аналізатор Наприклад, різні види карток , в залежності від патології :
Пряма мова стоїть усередині слів автора А : « П », - а .
А : « П ! » - а .
А : « П ? » - а.
Я сказала : « Я згодна ,тату » , - і поцілувала йому руку.
Пряма мова стоїть усередині слів автора А : « П », - а .
А : « П ! » - а .
А : « П ? » - а.
Я сказала : « Я згодна ,тату » , - і поцілувала йому руку.
В залежності від індивідуальних особливостей фон картки змінюється.
Пряма мова стоїть усередині слів автора
А : « П », - а .
А : « П ! » - а .
А : « П ? » - а.
Я сказала : « Я згодна ,тату » , - і поцілувала йому руку
.
Пряма мова стоїть усередині слів автора
А : « П », - а .
А : « П ! » - а .
А : « П ? » - а.
Я сказала : « Я згодна ,тату » , - і поцілувала йому руку
Доречно на етапі засвоєння здобутих умінь і навичок дати завдання самостійно розставити розділові знаки одразу на картку( можлива підказка для групи дітей у вигляді квадратів відповідного кольору на тому місці , де повинен бути розділовий знак )
Пряма мова стоїть усередині слів автора
А П а .
Я сказала Я згодна ,тату і поцілувала йому руку
При певних зорових паталогіях використовую міжрядковий та міжбуквений інтервал :
П р я м а м о в а — ц е ч у ж е м о в л е н н я , п е –
р е д а н е т о ч н о ( н е з м і н н о ) з д о т р и м а -
н н я м і н т о н а ц і ї в і д і м е н і т о г о ,
х т о ц е с к аз а в а б о н а п и с а в .
Кожна картка супроводжується словесним поясненням .
Під час вивчення теми « Складне речення» виникають труднощі з побудовами схем речень , охопленням об’ємних речень , які представлені в програмі підготовки до ЗНО. Для цього важливо , щоб дитина з проблемами зору змогла безпомилково визначити сполучник , який є головним орієнтиром у виборі виду речення ( складнопідрядне чи складносурядне ). Для вирішення цієї проблеми було виготовлено роздаткові опорні схеми з цього питання , по – перше це класифікація сполучників :
Сполучники складносурядного речення
Єднальні : і , й , та , ні …ні , ані …ані , не тільки … , а й … , і…і
Протиставні : а , але , зате , проте , однак , та ( = але )
Розділові :або , чи , то …то , або …або , чи…чи , не то…не то
Малює літо вранішнє вікно , і відбивають пустку скляні двері .
Я звала радість на пораду , але прийшла чомусь журба .
То інеєм трави вкриваються , то сонце їх палить
невпинно.
Сполучники складносурядного речення
Є д н а л ь н і : і , й , та , ні …ні , ані …ані , не
П р о т и с т а в н і : а , але , зате , проте , однак .
Р о з д і л о в і :або , чи , то …то , або …або , чи…чи , не то…не то
Сполучники складносурядного речення
Єднальні : і , й , та , ні …ні , ані …ані , не тільки … , а й … , і…і
Протиставні : а , але , зате , проте , однак , та ( = але )
Розділові :або , чи , то …то , або …або , чи…чи , не то…не то
Малює літо вранішнє вікно , і відбивають пустку скляні двері .
Я звала радість на пораду , але прийшла чомусь журба .
То інеєм трави вкриваються , то сонце їх палить
невпинно.
По - друге , картки – конструктори , в які потрібно в пропущену клітинку вставити за поданим правилом відповідний сполучник Це зменшить час на переписування вправи і дасть можливість поглибити знання з потрібної теми
Сполучники складносурядного речення
Єднальні : і , й , та , ні …ні , ані …ані , не тільки … , а й … , і…і
Протиставні : а , але , зате , проте , однак , та ( = але )
Розділові :або , чи , то …то , або …або , чи…чи , не то…не то
Малює літо вранішнє вікно , відбивають пустку скляні двері .
Я звала радість на пораду , прийшла чомусь журба
По- третє , схеми , які розміщені в підручниках важкі для сприймання учнями з вадами зору , тому розроблені адаптовані матеріали підручника у вигляді схем .
Схематичне зображення складнопідрядного речення з підрядним порівняльними
як?
як
ніби
як?
як
ніби
Під час вивчення теми головні та другорядні члени речення виникають такі проблеми : діти не бачать як потрібно підкреслювати члени речення , для цього я виготовила картки з рельєфним підкресленням . Вони дають змогу відчути підкреслення , уявити його і вдало застосовувати на практиці .
Підмет
хто ? що ?
Проблемним є питання з теми « Види речень». Для дітей з вадами зору доречно використовувати алгоритми або схеми розбору речень , які пришвидшать темп роботи
Алгоритм визначення типу простого речення
У реченні два головні члени
Ні : односкладне Так : двоскладне
Головний член у формі підмета
Ні Так : односкладне
називне
означено - особове
неозначено - особове
узагальнено - особове
безособове
Представлені індивідуальні схеми для кожного учня в залежності від діагнозу ( відповідний шрифт , кольорова гама , дотримання міжрядкового інтервалу )
Синтаксичний розбір речення з однорідними членами
Синтаксичний розбір речення з однорідними членами
1Загальна характеристика простого речення .
2.Вказати , що речення укладнене однорідними
членами речення .
3. Визначити , якими членами речення є
однорідні члени
4.Побудувати схему групування однорідних
членів речення
Дієвим методом роботи є використання карток , які не потребують переписування(це розвантажує зоровий аналізатор ), а вписування лише правильної відповіді. Наприклад :
Знайдіть речення із звертаннями, позначте в таблиці .
1.На могилі кобзар сидить та на кобзі грає.(Т.Шевченко).
2.Якби ти глянув на Вкраїну милу, якій ти все своє життя відав, Кобзарю наш, з високої могили... (В.Сосюра).
3.Гетьмани, гетьмани, якби-то ви встали.(Т.Шевченко).
4.Чи пустите, добрі люди, переночувати?(П.Глазовий).
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Під час вивчення розділу « Синтаксис» потрібно приділяти увагу розвитку мовлення дітей з вадами зору . Для цього доречно використовувати
фрагменти картин або ілюстрації до програмових творів , попередньо адаптувавши . Наприклад , такий вигляд має ілюстрація до твору « Енеїда»:
А цей малюнок адаптований : вирізаний лише потрібний елемент , підвищена контрастність , виділено контур
Використовуючи систему спеціальних педагогічних заходів, форм і методів навчання та виховання, спрямованих на розвиток процесів компенсації, усунення недоліків пізнавальної діяльності, фізичних можливостей дітей з вадами зору ми дамо якісну підготовку до саморозвитку та самореалізації учням.