Тема: Особливості вживання в мовленні односкладних і двоскладних,
поширених і непоширених, повних і неповних, ускладнених і
неускладнених простих речень
Мета: систематизують знання, навички та вміння учнів щодо використання
і практичного застосування вивченого з теми, формують національно свідому, духовно багату мовну особистість;
знаннєва складова: визначають різні види ускладнень у простих реченнях, аргументують розділові знаки, пояснюють їхню структуру за наявністю головних та другорядних членів речення;
діяльнісна складова: називають види ускладнень, пояснюють;
ціннісна складова: усвідомлюють важливість кожного речення для вираження думки.
Тип
уроку: узагальнення й систематизація вивченого
Обладнання: опорні схеми, таблиці, роздавальний матеріал, картки, епіграф
Перебіг уроку
Епіграф Усвідомлення специфіки простого речення – важливий
шлях до розвитку культури мовлення
К.Шульжук.
І Оголошення теми, мети проектної діяльності. Мотивація вивченого.
Учитель. Вивчаючи дану тему, ви оволоділи знаннями, набули потрібних навичок і вмінь. Сьогодні ми проведемо урок – проект, на якому систематизуємо вивчений матеріал. Ви зможете підсумувати етап навчання, визначити його рівень для себе, ще раз звернутися до теми, удосконалити досягнуте. Готуючись до уроку, ви працювали в трьох групах над окремими завданнями протягом певного часу, тож настала можливість представити результати діяльності.
ІІ Робота над темою уроку. Захист проектів.
Теоретичний матеріал.
Здобувачі освіти інформують матеріал із використанням опорних схем і підтверджують його самостійно дібраними прикладами.
1 група. "Прості речення як одиниця синтаксису. Типи односкладних простих речень".
2 група. "Синтаксичні одиниці, що ускладнюють прості речення: звертання, вставні слова, однорідні члени речення".
3 група."Прості речення, ускладнені відокремленими означеннями та відокремленими обставинами".
Практичні завдання.
Групи обмінюються завданнями, які самостійно добирали заздалегідь, і виконують їх.
1 група. Дати загальну характеристику простим реченням. Визначити тип односкладних речень (Групи отримують картки, у яких справа розташовані види односкладних речень, а зліва - приклади односкладних речень. Кожна назва виду односкладного речення і кожне речення має порядковий номер)
1) Гортаю білу гречку полотна, засіяну барвінком та любистком. (Н. Баклай) 1) Н – О
2)Нас зустрічають з хлібом – сіллю. ( Леся Українка) 2) У – О
3) Вік живи – вік учись. ( Н. тв.) 3) О – О
4) Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі. (Тарас Шевченко) 4) Називне
5) Сніг і вітер, зимова ніч…(В.Сосюра) 5) Б – О
2 група. Дати усну характеристику синтаксичним одиницям, які ускладнюють просте речення: звертання, вставні слова, однорідні члени речення.
1.Розставити розділові знаки, пояснити їх у реченнях
а) Знову потекли теплі лагідні задумливі осінні дні. (В.Сосюра)
б) Голубі і сині фіолетові і рожеві пасма снувались між горами. (О.Довженко)
в) Золоте листя вкрило землю всюди на долинах лісосмугах в садах.(Є.Гуцало)
г)Сивий Дніпре вітрами подми на рідну землю мир принеси! (А.Малишко)
д) А Ярема – страшно глянуть – по три по чотири так і кладе.(Т.Шевченко)
е) Від хати мені здалося пахло духом матіоли (Є.Гуцало)
3 група. Дати характеристику простим реченням, ускладнених відокремленими означеннями й обставинами.
1)Розставити розділові знаки, пояснити їх уживання.
а) Весело фиркаючи машина вирвалась на пагорок помчала у видолинок. (Ю.Збанацький)
б) На воді скрізь були розкидані острівці оброслі високим очеретом.(О.Донченко)
в)Батько сидів з веслом на кормі веселий і дужий.(О.Довженко)
г) Тяшанню по ярах шуміли спадаючи весняні води.(Г.Тютюнник)
Взаємоперевірка. Учні перевіряють роботу груп за картками, які заздалегідь підготували одні для одних і виконували їх удома
Захист творчих завдань. Учні кожної із груп удома складали міні – есе, уживаючи різні види ускладнень і типи односкладних простих речень.
а) 1 група. Написати творчу роботу на тему:"Осінні подихи чарують красою", використовуючи односкладні речення.
б) 2 група. Скласти висловлення, використовуючи відокремлені обставини, із теми "Найважливіше для людини – щастя чи свобода?".
в) 3 група. Використовуючи відокремлені означення та обставини, написати творчу роботу: "Совість порівнюють із порохом. Якщо підмочиш його, то вже ти обеззброєний".
Захист полягатиме у виразному читанні виконаних робіт й аналізі введених конструкцій.
Творчий аукціон для робочих груп. Прочитати виразно поезію Н. Баклай "Рушники", знайти означено – особові речення, знайти головний член речення. Чим він виражений? (1 група).
Тримаю вишиті старенькі рушники.
Давно забуті, горнуться до мене.
Заполонили світ нейлони та шовки…
Кому потрібні вишиті ромени?
Гортаю білу грядку полотна,
Засіяну барвінком та любистком.
Сміється вишита прабабою весна,
Ховається за квітами і листом.
Голублю диво – дивне із пісень,
Що хрестиками стелиться і в'ється.
Сіріє за вікном звичайний день,
А в рушниках волошками сміється.
2) група. Прочитати уривок із твору В.Малика "Фірман султана", знайти неозначено – особові речення, визначити головний член речення. Чим він виражений?
Стеха боролась, звивалась, але нічого не могла вдіяти. Чулося важке хекання стомлених людей. Нарешті її поклали на землю, а перегодя кинули на коня і прив'язали вірьовками."Матінко, голубонько, порятуй мене! Дідусю, лебедику, підіймай посульчан – доганяй злодіїв і посічі їх шаблею! Визволь мене від каторги, "- благала вона в думці.
3) група. Прочитайте виразно уривок із поезії Т.Шевченка, знайдіть безособові речення, визначте головний член речення. Чим він виражений?
Страшно впасти у кайдани,
Умирать в неволі,
А ще гірше спати, спати
І спати на волі –
І заснути навік – віки,
І сліду не кинуть
Ніякого, однаково,
Чи жив, чи загинув!
Доле, де ти? Доле, де ти?
Нема ніякої!
Коли доброї жаль, Боже,
То дай злої, злої!
Підбиття підсумків уроку.
Рефлексія.
Які форми роботи виконувалися на уроці? З якою метою?
Який етап роботи видався вам до вподоби?
Самооцінювання.
Учитель. Сподіваюся, що ви відповідно дасте оцінку своїм знанням. Якщо у вас виникли запитання, чітко сформулюйте їх, і ми разом спробуємо знайти на них відповіді. Така робота буде корисна в підготовці до тестування.
Заповнення карток самоконтролю.
Прізвище, ім'я ….
Оцініть себе за кожним із визначених напрямів ( від0 до 3 балів)…
Ви брали активну участь у роботі групи…
Ви вносили пропозиції, які враховувалися під час відповіді…
Ви заробили потрібні групі бали…
Ви вдало узагальнювали думки інших…
Ви вдало аргументували думки інших…
Усього балів…
Домашнє завдання. Написати судження про роль простих односкладних речень із різними видами ускладнень.