Особливості запровадження наскрізних ліній на уроках зарубіжної літератури
Іванченко Оксана Вадимівна.
Тема: Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”.
Мета: формувати ключові компетентності відповідно до наскрізних ліній: розвивати культуру мовлення; навички аналізу епічного твору; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки та їх наслідки; формувати ціннісне ставлення особистості до інших людей, світогляд та переконання учнів.
Наскрізні лінії:
1) “Екологічна безпека і сталий розвиток” (НЛ - 1)
Вчитель: - Том-сирота, який змушений дорослішати раніше за однолітків, які живуть з батьками. Ним опікується тітка. В творі спостерігаємо проблему сирітства, опікунства. Взаємини в сім’ї розкриваються через спілкування дітей та дорослих.
Завдання:
1. Проблемне питання.
- Як тітка Поллі ставиться до Тома? Використовуючи текст твору обґрунтуйте свою думку.
2. Рольова гра “Якби я…” (орієнтовна відповідь)
- Якби я був на місці Тома, то не бешкетував би, а ходив до школи й навчався добре, бо я сирота й мені потрібно самотужки побудувати своє майбутнє. Покластися ж можу лише на себе.
2) “Громадянська відповідальність” (НЛ - 2) Вчитель:
- Том разом з Геком стали свідками злочину на цвинтарі. Незважаючи на те, що діти страшенно боялися, Том Сойєр все ж таки зважився на гідний вчинок - свідчити в суді на користь Мафа Поттера проти індіанця Джо, щоб врятувати від несправедливого покарання Мафа.
Завдання:
1. Робота в парах. Проблемне питання.
- Як думаєте, Том Сойєр - благородний, надійний друг чи легковажний бешкетник? (діти висловлюють свої думки)
2. Скласти порівняльну (цитатну) хар-ку образів Тома та Гека
3) “Здоров’я й безпека” (НЛ - 3)
Вчитель: - Тому подобається його однокласниця Беккі. Одного разу на пікніку Том пропонує Беккі прогулянку до печері, яка заворожує дітей своєю величчю та таємничістю. Ми з вами знаємо наскільки це небезпечно для життя та здоров’я.
Завдання:
1. Пошуково-дослідницьке.
Знайти в тексті епізод, де описується пригода в печері. Уважно та виразно прочитати. Скласти “порадник для Тома та Беккі” - правила поведінки в екстремальних умовах.
2. Намалювати карту печери й допомогти нашим героям знайти вихід.
4) “Підприємливість і фінансова грамотність” (НЛ - 4) Вчитель: Том виконує завдання тітоньки Поллі - фарбує паркан. Цю, здавалося б нудну й звичайну роботу, Том перетворив на захопливу й прибуткову справу.
Завдання:
1. Евристична бесіда:
- Які риси характеру Тома розкриваються в епізоді фарбування паркану? (винахідливий розум, психологічні здібності, організаторські здібності).
- Власником яких багатств став Том? (надгризане яблуко, ходулі, мертвий пацюк…)
- Яка була реакція тітоньки Поллі на таке швидке виконання Томом її доручення - пофарбувати паркан (вона здивувалася й дала яблуко в нагороду).
Рефлексія: “Мікрофон”
- Я навчився в Тома…
- Я дякую Томові за те, що...