Тема. Г. К. Андерсен «Снігова королева». Чарівний світ казки
Мета – формувати компетентності: предметні (поглиблювати навички аналізу тексту, розвивати навички виразного читання, переказу окремих епізодів, вміння працювати з текстом; вмінні аналізувати текст); ключові (інформаційну: уміння систематизувати здобуті знання та критичної їх осмислювати; загальнокультурну: творчі здібності, прагнення досягати високого результату, виховувати доброту, прагнення допомогти ближньому; комунікативну: вміння знаходити спільну мову, працюючи колективно).
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
– Сьогоднішній світ та людське життя переповнене болем. Трагедіями та сльозами. Людям так не вистачає добра, чуйності, справедливості. Було б чудово, якби ми мали чарівну паличку, яка допоможе знищити світове зло.
- Послухайте вірш Надії Красоткіної. До чого закликає поетеса?
Будьте всі на доброту готові
По добрості приємне щось зробити,
Ну, просто так, щоб усмішка цвіла.
Щоб серденько чиєсь умить зігріти,
Внести у душу трішечки тепла.
І світ тоді враз кольоровим стане,
І серед снігу квітка зацвіте.
А сніг і лід у серденьку розтане,
З-за хмари вийде сонце золоте
І буде на душі усім привітно,
Заграє небо барвами всіма.
І зацвіте веселка семицвітно,
Бо щастя більшого в житті нема,
Як доброта людська, любов у слові,
І усмішка, що серце зігріва.
Тож будьте всі на доброту готові
І на привітні, й радісні слова.
- Ми продовжуємо говорити про героїв «Снігової королеви». Сьогодні розглянемо чарівний світ, у якому жили Кай та Герда.
- Хто написав казку «Снігова королева»?
1 група: інтерактивна вправа «Асоціативна характеристика» з ключовим словом «Андерсен».
2 група: складають сенкан.
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Обмін думками
- Ми сьогодні останній урок працюємо з даним твором. Які думки у вас виникали, коли читали казку?
2. Визначення чарівних елементів
- У вас на парті листочки. Напишіть або намалюйте предмет, який символізує чарівний світ казки. Знайдіть у тексті епізод, в якому згадується ваш елемент чарівного світу. Зачитайте уривок.
Сатанинське дзеркало;
Троль та учні;
Перетворення серця на крижину;
Снігова королева;
Чарівниця;
Звірі і птахи, які розмовляють;
Сни, що блукали по палацу;
Сніжинки-кури.
- А тепер визначимо реальне у казці.
Життя містечка;
Бідність сім’ї, де жили діти;
Побут сім’ї;
Зміна пір року;
Дитячі зимові розваги;
Принц і принцеса.
3. Бесіда
- З якою метою в казках вводяться елементи фантастики?
- Як ви гадаєте, чи є якісь схожі елементи фантастики в казках різних народів?
- На вашу думку, подолати Герді випробування допомогли фантастичні елементи чи її реальні риси характеру?
VІ. Закріплення знань, умінь та навичок
- Андерсен одного разу сказав: «У мене безліч матеріалу, іноді мені здається, що кожен паркан, кожна маленька квіточка говорить: «Подивися на мене, і тобі відкриється історія усього мого життя». І варто мені так сказати, як у мене же готова розповідь про будь-кого з них. Найдивовижнішою казкою є саме життя». Кожен з нас має навчитися бачити «казку» у звичайних речах. А це властиве людям. Які мають живу уяву та творче натхнення. Бажаю вам бачити казку кожного дня у своєму житті. А якщо захочеться ще більше казок. Тоді читайте казки Андерсена.
- Творче завдання
Придумати ще одне оповідання для казки «Снігова королева». Включити елемент фантастики.
VI. Домашнє завдання
Намалювати малюнки-кадри за змістом казки, щоб створити вернісаж.
VII. Підсумок уроку
«Мікрофон»
- Якби ви могли запропонувати цьому світові щось казкове чи фантастичне, щоб це було?