«Кругові діаграми» (6 клас)
Мета навчальна : ознайомити учнів з поняттям «кругова діаграма», навчити читати і будувати
кругові діаграми;
розвиваюча: розвивати навички самостійної роботи, логічне мислення, вміння
робити висновки і узагальнення;
виховна : виховувати творче відношення до вивчення матеріалу.
Оборудование урока:
1) підручник «Математика» 6 клас. Тарасенкова Н. А., робочий зошит «Математика 6 клас» (маріупольський міський НМЦ ) .
2) картки з текстами задач;
3) інструменти: циркули, транспортиры, кольорові олівці.
Тип уроку. Практична робота.
Структура уроку
І. Початок уроку (5 хв.).
ІІ. Основна частина. Практична робота (35 хв.).
ІІІ. Підсумок уроку (5 хв.).
Х О Д У Р О К У
І. Початок уроку.
Перевірка домашнього завдання «незакінчені речення» :
«Діаграма - …»; «Стовбчасті діаграма - …»; «Кругова діаграма - …». Подивиться на малюнок № 1 і скажіть, що він показує? (кругова діаграма, але без інформації).
|
мал. № 1 |
ІІ. Основна часина уроку.
Кругова діаграма.
Досить поширеним способом графічного зображення структури статистичних даних є діаграма, так як ідея цілого дуже наочно виражається кругом.
Відносна величина кожного значення зображується у вигляді частини круга (сектора), площа якого відповідає цій величині. Цей вид графічного зображення зручно використовувати, коли потрібно показати частку кожної величини в загальному обсязі. Частини можуть зображуватися як в загальному колі (див. мал..№ 2), так і окремо, розташованими на невеликій відстані один від одного (див. мал. № 3)
|
мал. № 3
|
Сьогодні на уроці нам треба відпрацювати два завдання:
Завдання. Яку інформацію ми можемо отримати, розглянувши малюнки?
мал. № 4
|
|
Завдання. Чи можемо ми зрозуміти, дивлячись на малюнки, про що конкретно діаграми розповідають? (Ні, потрібна додаткова інформація.).
Робота з картками. Чи можемо ми співвіднести тексти з малюнками?
Текст № 1. Залізна руда містить 60 % чистого заліза, а інша частина руди порожня порода. ( Для мал. № 4 - так, тому що дві частини, де більша частина-залізо, а менша - пуста порода).
Текст № 2. Площа Тихого океану становить 50%, Атлантичного океану - 26%, Індійського океану - 20 %,а Північного Льодовитого океану - 4%. (Для мал. № 5 - так, тому що чотири частини …).
Висновок. Щоб прочитати кругову діаграму, потрібна інформація, яка роз’яснює. Наприклад.
Мал. № 6 |
Діаграма № 6 розповідає про площі частин світового океану.
|
Мал.. № 7 |
Діаграма № 7 розповідає про розподіл добової норми харчування людини |
Робота з картками. Виміряти кути в круговій діаграмі.
Запитання. 1. З чого треба почати побудову кругової діаграми? (круг)
2. Що треба зробити з кругом? (розділити на сектори)
3. Що треба враховувати при розподілі на частини?
Коло - 100%, коло - 360°, 1% складає 3,6 градусів.
Відсотки перевести у градуси і побудувати кути, вершини яких
знаходяться у центрі кола.
Алгоритм побудови кругової діаграми:
Задача № 1 .( Робочий зошит «Математика 6 клас»,стор. 38, № 2)
На планеті земля ліси займають 38 % площі суши, степи – 16%, тундра і
пустелі – 35 %, річки – 11%. Побудуйте кругову діаграму.
Розв’язування.
1) 3,6° • 38% ≈ 137° - ліси;
2) 3,6° • 16% ≈ 58° - степи;
3) 3,6° • 35% = 126° - тундри і пустелі;
4) 3,6° • 11% ≈ 39° - річки.
Побудуємо кругову діаграму.
Задача № 2. (Робочий зошит «Математика 6 клас», стор. 38, № 4)
На кінці червня в більшості областей України тривалість дня складає
16 годин, а на нічний час припадає близько 8 годин. Побудуйте
кругову діаграму.
Розв’язування.
|
1) 16 від 24, 16 : 24• 100% ≈ 67% - тривалість дня; 2) 8 від 24, 8 : 24 • 100 % ≈ 33% - тривалість ночі; 3) 3,6 • 67 ≈ 240° - тривалість дня; 4) 3,6 • 33 ≈ 120° - тривалість ночі. Побудуємо діаграму. |
ІІІ. Підведення підсумків.
Сьогодні ми навчилися 1) читати діаграми;
2)будувати діаграми.
Стануть в нагоді вам ці вміння в житті? (діаграми на уроках географії, біології, історії, інформатики, а також в журналах, телепередачах).
Домашнє завдання. §17 повторити, № 721, 723 виконати.
ІНСТРУКТИВНА КАРТА (для учнів)
Практична робота за темою «Кругові діаграми» (6 клас)
ІНСТРУКЦІЯ ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Що зображено на малюнку № 1 ?
Малюнок № 1 |
Малюнок № 2 |
Малюнок № 3 |
Завдання. Яку інформацію ми можемо отримати, розглянувши малюнки?
|
|
Робота з картками. Чи можемо ми співвіднести тексти з малюнками?
Текст № 1. Залізна руда містить 60 % чистого заліза, а інша частина руди порожня порода. ( Для мал. № 4 - так, тому що дві частини, де більша частина-залізо, а менша - пуста порода).
Текст № 2. Площа Тихого океану становить 50%, Атлантичного океану - 26%, Індійського океану - 20 %,а Північного Льодовитого океану - 4%. (Для мал. № 5 - так, тому що чотири частини …).
Малюнок № 6 |
Малюнок № 7
|
ВИСНОВОК.
Алгоритм побудови кругової діаграми:
|
Задача № 1. На планеті земля ліси займають 38 % площі суши, степи – 16%, тундра і пустелі – 35 %, річки – 11%. Побудуйте кругову діаграму. Задача № 2. На кінці червня в більшості областей України тривалість дня складає 16 годин, а на нічний час припадає близько 8 годин. Побудуйте кругову діаграму. |
Підсумки уроку. «Сьогодні я навчився…».