ознайомлення учнів з поняттям "Кругові діаграми" . Опрацювати навички читання та будування кругових діаграм

Про матеріал
Поширенним способом графічного зображення структури статистичних даних є діаграми, так як ідея цілого дуже наочно виражається кругом.
Перегляд файлу

«Кругові  діаграми»    (6 клас)

Мета   навчальна : ознайомити  учнів  з  поняттям  «кругова  діаграма»,  навчити читати  і будувати

                                  кругові  діаграми;

            розвиваюча:   розвивати  навички  самостійної  роботи, логічне  мислення,  вміння 

                                  робити   висновки  і  узагальнення;

              виховна :  виховувати творче  відношення до   вивчення  матеріалу.

 

Оборудование урока:

 1) підручник  «Математика»   6  клас.  Тарасенкова  Н. А., робочий  зошит «Математика  6  клас»  (маріупольський  міський НМЦ ) .

2) картки  з  текстами задач;

3) інструменти:  циркули, транспортиры,  кольорові  олівці.

Тип  уроку. Практична  робота.

 

Структура  уроку

І.  Початок  уроку  (5  хв.).

ІІ.  Основна  частина.  Практична  робота   (35  хв.).

ІІІ. Підсумок  уроку   (5 хв.).

 

Х О Д   У Р О К У

І.  Початок  уроку.

Перевірка  домашнього   завдання «незакінчені  речення» :

 

«Діаграма  -  …»;

«Стовбчасті  діаграма  - …»;

«Кругова  діаграма  -  …».

Подивиться  на  малюнок № 1  і  скажіть,  що  він  показує?   (кругова  діаграма,  але  без інформації).

 

 

hello_html_m7b81aef5.png

 

               мал. № 1

ІІ.  Основна  часина  уроку.

Кругова  діаграма.

     Досить  поширеним  способом  графічного  зображення  структури  статистичних  даних  є  діаграма,  так  як  ідея  цілого  дуже  наочно  виражається  кругом.

    Відносна  величина  кожного  значення  зображується  у  вигляді  частини  круга (сектора),  площа  якого  відповідає  цій  величині.  Цей  вид  графічного  зображення  зручно  використовувати,  коли  потрібно  показати  частку  кожної  величини  в  загальному  обсязі.   Частини  можуть  зображуватися  як  в  загальному  колі (див. мал..№ 2),  так  і  окремо,  розташованими  на невеликій  відстані  один  від  одного (див. мал. № 3)

 

               мал.  № 2hello_html_m2d25eab.png

hello_html_4368e1c0.jpg

                мал. №  3

 

     Сьогодні  на  уроці  нам  треба  відпрацювати  два  завдання:

  1.  Як  кодується  інформація  у  вигляді  кругових  діаграм?
  2. Як  будуються  кругові  діаграми?
  1. Як кодується  інформація.

Завдання.  Яку  інформацію  ми  можемо  отримати,  розглянувши  малюнки?

      мал. № 4hello_html_444c0dd3.png

 

                         hello_html_m3d62aefa.png мал. №  5

  • На  малюнку № 4   ми бачимо  величину, яка  складається  з  двох  частин.
  • На  малюнку  № 5  ми  бачимо  величину,  яка  складається  з чотирьох  частин.
  • Ми  бачимо,  що  всі  частини  різні.
  • Ми  бачимо,  що  частини  відрізняються  не  тільки  розміром, а  і  кольором.
  • Обидва  малюнки  є  круговими  діаграмами.

Завдання. Чи  можемо  ми  зрозуміти,  дивлячись  на  малюнки,  про  що  конкретно  діаграми  розповідають?  (Ні,  потрібна  додаткова  інформація.).

Робота  з  картками.  Чи  можемо  ми  співвіднести  тексти  з  малюнками?

Текст  № 1. Залізна  руда  містить   60 %  чистого  заліза,  а  інша  частина  руди  порожня  порода.  ( Для  мал. №  4  -   так,  тому  що  дві  частини,  де більша  частина-залізо,  а  менша  -  пуста  порода).

Текст  № 2.   Площа  Тихого  океану  становить  50%,  Атлантичного  океану  -  26%,   Індійського  океану  -  20 %,а  Північного  Льодовитого  океану  -  4%.  (Для  мал. № 5  -  так, тому що  чотири  частини …).  

Висновок. Щоб  прочитати  кругову  діаграму,  потрібна  інформація,  яка                                                            роз’яснює.  Наприклад.

 

hello_html_2747c4c1.png

Мал.  № 6

Діаграма    6  розповідає  про  площі  частин  світового  океану.

 

hello_html_75081f72.png

Мал.. № 7

Діаграма  № 7   розповідає  про  розподіл  добової  норми  харчування  людини

  1. Як  будуються  кругові  діаграми.

Робота  з  картками.  Виміряти кути  в  круговій  діаграмі.

Запитання.  1.  З чого  треба  почати  побудову  кругової  діаграми?    (круг)

                       2. Що  треба  зробити  з  кругом?   (розділити  на  сектори)

                       3. Що  треба  враховувати  при  розподілі  на частини?

                        Коло  -  100%,   коло  -  360°,   1%   складає  3,6  градусів.

                        Відсотки перевести у градуси  і побудувати  кути,  вершини яких 

                        знаходяться  у  центрі  кола.

Алгоритм побудови кругової  діаграми:

  1. Дізнатися  значення  цілої  величини.
  2. Виразити  у  відсотках  значення частин.
  3. Перевести  відсотки  у  градуси.
  4. Побудувати  коло довільного  радіусу.
  5. Побудувати  кути  за  їх  градусними  мірами.                                                                                                                 

Задача  № 1 .(  Робочий  зошит «Математика  6 клас»,стор. 38,    2)

                  На планеті  земля  ліси  займають  38 % площі  суши,  степи – 16%,  тундра і

                  пустелі – 35 %, річки – 11%.  Побудуйте  кругову діаграму.

                   Розв’язування.

                                                                1) 3,6° • 38%  ≈ 137°  -  ліси;

      2) 3,6° • 16%  ≈ 58°  -  степи;

3) 3,6° • 35%  = 126°  -  тундри  і  пустелі;

4) 3,6° • 11%  ≈ 39°  -  річки.

Побудуємо  кругову  діаграму.

Задача    2.  (Робочий  зошит  «Математика  6  клас»,  стор.  38,  № 4)

                   На кінці  червня  в  більшості областей  України  тривалість  дня  складає

                   16  годин,  а  на  нічний  час  припадає  близько  8  годин. Побудуйте 

                   кругову  діаграму.

                   Розв’язування.

 

1) 16 від  24,  16 : 24• 100%    67%  -  тривалість  дня;

2) 8 від  24,    8 :  24 • 100 %    33%  -  тривалість  ночі;

3) 3,6 • 67  ≈ 240°  -  тривалість  дня;

4) 3,6 • 33  ≈ 120°  - тривалість  ночі.

Побудуємо  діаграму.

 

ІІІ. Підведення  підсумків.

Сьогодні  ми  навчилися  1)  читати  діаграми;

                                                2)будувати діаграми.

Стануть  в  нагоді  вам  ці  вміння в  житті?  (діаграми  на  уроках  географії,  біології, історії, інформатики,  а також  в  журналах, телепередачах).

Домашнє  завдання.  §17  повторити, №  721, 723 виконати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІНСТРУКТИВНА  КАРТА     (для учнів)

Практична  робота за  темою   «Кругові  діаграми»   (6 клас)

ІНСТРУКЦІЯ  ВИКОНАННЯ  РОБОТИ

Що  зображено  на  малюнку  № 1 ?

hello_html_m7b81aef5.png

Малюнок  № 1

 hello_html_m2d25eab.png

Малюнок    2

hello_html_4368e1c0.jpg

Малюнок  № 3

  1. Як кодується  інформація.

Завдання. Яку  інформацію  ми  можемо  отримати,  розглянувши  малюнки?

 

     hello_html_444c0dd3.pngмалюнок  № 4

             hello_html_m3d62aefa.png малюнок    5

Робота  з  картками.  Чи  можемо  ми  співвіднести  тексти  з  малюнками?

Текст  № 1. Залізна  руда  містить   60 %  чистого  заліза,  а  інша  частина  руди  порожня  порода.  ( Для  мал. №  4  -   так,  тому  що  дві  частини,  де більша  частина-залізо,  а  менша  -  пуста  порода).

Текст  № 2.   Площа  Тихого  океану  становить  50%,  Атлантичного  океану  -  26%,   Індійського  океану  -  20 %,а  Північного  Льодовитого  океану  -  4%.  (Для  мал. № 5  -  так, тому що  чотири  частини …). 

hello_html_2747c4c1.png

Малюнок    6

hello_html_75081f72.png

Малюнок  № 7

 

ВИСНОВОК.

  1.  Як  будуються кругові  діаграми.

Алгоритм побудови кругової  діаграми:

  1. Дізнатися  значення  цілої  величини.
  2. Виразити  у  відсотках  значення частин.
  3. Перевести  відсотки  у  градуси.
  4. Побудувати  коло довільного  радіусу.
  5. Побудувати  кути  за  їх  градусними  мірами

Задача  № 1.   На планеті  земля  ліси  займають  38 % площі  суши,  степи – 16%,  тундра і пустелі – 35 %, річки – 11%.  Побудуйте  кругову діаграму.

Задача №  2.   На кінці  червня  в  більшості областей  України  тривалість  дня  складає 16  годин,  а  на  нічний  час  припадає  близько  8  годин. Побудуйте  кругову  діаграму.

Підсумки  уроку.  «Сьогодні  я  навчився…».

docx
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
1983
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку