Ознайомлення з художніми традиціями рідного краю. Створення композиції «Український рушничок»

Про матеріал
Конспект уроку з теми: "Ознайомлення з художніми традиціями рідного краю. Створення композиції «Український рушничок»
Перегляд файлу

 

 

 

Мочулищенський НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ»

 

У  Р  О  К

 

у 4 класі

 

 

Ознайомлення з художніми традиціями рідного краю.

Створення композиції

 «Український рушничок»

 

http://player.myshared.ru/9/846563/slides/slide_2.jpg

 

 

                                                      Підготувала:

                                                                    вчитель образотворчого мистецтва

                                                               Сосновська Людмила Григорівна

 

2017р.

Дата. 16.03.2017р.

 

Клас.   4

 

Предмет. Образотворче мистецтво

 

 

Урок

 

Тема. Ознайомлення з художніми традиціями рідного краю. Створення композиції «Український рушничок» (гуаш, акварель)

 

Мета.

Навчальна: розкрити красу українських рушників, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, їх видів і форм; збагатити знання про цей давній вид декоративно - прикладного мистецтва; познайомитися зі звичаями та обрядами, пов’язаними з рушниками. Навчати заповнювати візерунком край смужки. Формувати навички прийомів малювання стрічкового узору, розпису пензлем.

Розвивальна : розвивати окомір, відчуття гармонії, ритму, рівноваги, декору на площині, колірні відношення, творче ставлення до роботи.

Виховна: виховувати спостережливість, любов до народної творчості.

 

Обладнання. Малюнки із зображенням рослинного, геометричного та змішаного орнаментів; демонстраційний матеріал про рушники; вишиті  рушники; ілюстрації із зображенням предметів побуту майстрів декоративно-прикладного мистецтва, презентація «Український рушничок», берети та хустки для учнів, картки з послідовністю виконання роботи (одну на парту), готовий зразок виробу на дошці, ноутбук, проектор.

 

Матеріали. М'які пензлі (широкий та тонкий (№4,6); аркуш білого паперу (шаблони); акварельні чи гуашеві фарби; простий олівець; гумка, ємкість для води, палітра, серветки для витирання рук та пензлів.

 

Тип уроку. Комбінований урок

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

1.  Привітання. Перевірка присутні на уроці.Формування позитивної настанови

 

                                 Любі діти, поверніться,

                                 Й один одному всміхніться.

                                 Сусіда свого обійміть

                                 Та в світ цікавого поспішіть!

 

 

 

 

2. Оголошення теми і мети уроку

  • Діти, а чим прикрашений наш клас? (рушниками).

Давайте розглянемо їх.

  • Яки орнамент зображений на них? (зображення рослинного, геометричного та змішаного орнаментів)
  • Які кольори використали майстрині? (відповіді учнів)
  • То що буде темою нашого уроку «Український рушничок»,

 

Психологічна розминка.

-         Отож на сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні:

  • Голова – ми будемо думати, фантазувати, очі – ми будемо дивитися, вуха – слухатимемо, уста – будемо говорити, посміхатися, відповідати, руки – будемо творити. А навіщо нам серце?(Відповіді дітей)
  •   Так, щоб відчути ним щось нове і неповторне – красу, допитливість і творчість.
  • Мудрий письменник Сент-Екзюпері говорив: «Шукати треба серцем, без нього найголовнішого не побачиш, і не відчуєш, і не зрозумієш…».
  •   Тож сьогодні на уроці мені б дуже хотілося побачити саме таку роботу, в яку ви вкладете не тільки свої вміння, а й душу, фантазію.

 

3. Цілепокладання.

  • Діти, нам прийшов лист від учнів 4 класу з Німеччини. В ньому вони просять нас  розповісти про символи України, відбиття культурної пам'яті народу. Найбільше їх цікавить вишитий рушник, який в Україні посідає особливе місце.
  • Для того, щоб написати їм листа, нам потрібно більше дізнатися про рушники. Як ви думаєте, що саме? (їх узори, образи, символіку кольорів, обряди і традиції, пов’язані з рушником).

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Підготовка до сприйняття нового матеріалу

  • Чи знаєте ви що означає слово рушник?

 

Рушник – довгастий шмат тканини для витирання обличчя, тіла, посуду, а також вишитий шмат тканини для оздоблення житла в українській оселі. Як ужиткова річ рушник завжди був під рукою, тож від слова «рука» й пішла ця назва.

http://player.myshared.ru/17/1135094/slides/slide_5.jpghttp://player.myshared.ru/17/1135094/slides/slide_5.jpg

 

2. Введення нового матеріалу

  • Перш ніж розпочати роботу давайте прослухаємо загадку.

 

Я мякенька полотнинка, випрана  дбайливо,

Не серветка, не хустинка, знаю своє діло.

Я до щічок, до голівки притулюсь ласкаво.

Я вберу усі краплинки з тіла після ванни.

Я не гість – хазяїн в домі, і лежати я не звик.

Вам моє імя відоме, пригадайте, я…          (рушник).

 

  • А зараз ваш клас  стане художньою фабрикою під назвою «Рушничок», а ви – маленькими майстрами. Ми будемо працювати у трьох майстернях
  1. Майстерня «Берегиня»
  2. Майстерня «Візерунок»
  3.  Майстерня «Барвиста»

і створимо власними руками традиційну окрасу селянського житла.

 

Перегляд презентації

 

Слайд 2. Майстерня «Берегиня»

1.Одним з головних призначень рушників є оберігання та захист. Вони широко використовувались в різноманітних обрядах, а також за своїм безпосереднім призначенням, а саме побутовим. По всій Україні поширений звичай накривати рушником хліб-сіль на столі.

http://player.myshared.ru/17/1047878/slides/slide_13.jpg

Слайд 3.Гарно оздобленими рушниками накривали кошики з паскою, коли несли святити до церкви. Вірячи в те, що в лісах живуть божества, наші предки обвішували дерева рушниками, задобрюючи їх.

 

Слайд 4.2.Використовували рушники і в побудові хати: піднімали сволок (деревяні балки під стелею) на рушниках, потім ці рушники віддавали майстрам.

Слайд 5. Кожна дівчина заздалегідь готувала весільний рушник.

Слайд 6. По всій Україні поширений звичай перев'язувати сватів у разі згоди на одруження. 

Слайд 7. 3. Під час шлюбу велике значення мав вишитий рушник, на якому мали стояти молоді під час вінчання. Під рушник родичі молодих клали срібні монети, пшеницю, щоб життя молодих було щасливим і заможним, і примовляли:

                Ой, стелися, рушничку, стелися,

                Щоб на тобі дві долі зійшлися.

                А ви, молодята, станьте на рушник,

                Щоб прожити разом довгий вік.

Слайд 8. На вишитий рушник повитуха ( жінка, яка приймає дитину в породіллі, допомагає при пологах) приймала немовля. 

Слайд 9.4.У кожній хаті обов'язково мав бути рушник-оберіг, який вішали над вікнами, дверима. Він оберігав від домовиків.На заручинах дівчина перев'язувала сватів плечовим рушником; на весіллі молодята ставали на весільний, обрядовий рушник;гордістю кожної родини були божники – рушники для образів, які прикрашали домівку.

Слайд 10. Для прикрашання картин, дзеркал, рамок з фотокартками служили покутні рушники.

Слайд 11. Рушники не вибілені, з цупких ниток – утирачі - призначені для витирання рук, обличчя, тіла.

Слайд 12.5. Не вибілювали і стирачі - рушники для витирання столу, лавок, посуду; з ними ходили доїти корову. Прикрашали ці рушники кольоровими смужками-мережками:

     • рушник, який виносили в поле, називали обрядовим;

     • подарунковим називали рушник, який мати дарувала в дорогу дитині, чоловікові.

Слайд 13.  Рушник, на якому опускають домовину, називається поховальним.

 

Слайд 14. Майстерня «Візерунок»

   1. На українських вишитих рушниках зображали калину - символ любові, щастя, невмирущості роду:

     • дуб - як символ надзвичайної сили і невмирущої краси;

     • виноград означав радість і створення сім’ї;

     • мак як чарівна сила, захист від усілякого зла;

Слайд 15.2. Вишивали не лише рослинний, а й геометричний орнамент, який використовувався в ритуальних рушниках. Наприклад ромб із крапкою посередині - засіяне поле.

Слайд 16.3. Птахи - символи людських душ; соловей і зозуля в парі - продовження роду; поважні пави - Боже благословення;  ластівка - добра звістка.

Слайд 17.4. На рушниках зображують казкові квіти у вигляді вазонів - дерева життя, серед них - вся рослинність України.

 

Слайд 18. Майстерня «Барвинка»

   1. З давніх-давен рушники вишивали червоними нитками, бо червоний колір то символ кохання, сонця, життя, колір калини, щастя, любові, щасливої долі. Чорний - колір землі нашої родючої, а інколи й смутку. Старі люди кажуть: горе з радістю переплітаються.

   "Два кольори мої, два кольори:

   Червоний то любов, а чорний то журба", - співається у відомій пісні Д.Павличка "Два кольори".

   2. Кожен район в Україні мав свої кольори:

     • на Буковині, Закарпатті рушники різнобарвні;

     • на Київщині, Полтавщині - переважав червоний, чорний, синій, колір;

     • на Рівненщині - червоний та чорний.

3. Коричневий колір смужки - то щаслива дорога:

     • зелений - зустріч з дорогими людьми;

     • синій - блакитне небо;

4.Жовтий колір - символ здоров'я та успіху. На оберегових рушниках з обох боків вишивали обереги і так, щоб нитки не переривались у вишивці.

 

4. Фізкультхвилинка.  Пальчикова гімнастика.

Вишиваю рушничок

Барвистими нитками.

Калина, маки і бузок

Квітнуть перед вами.

Рано, рано-раненько

Вмиюсь росою біленько,

Витрусь рушничком гарненько

Тим, що мати вишивала

Щастя і радості бажала.

 

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу. Практична робота учнів

 

1.Правила користування фарбами

1) Акварель треба розвести і, перш ніж малювати, перевірити колір на папері;

2) кольори не повинні перекриватися, інакше буде бруд;

3) якщо малювати аквареллю, де поряд є ще фарба, яка не просохла, фарба розтечеться;

4) треба знати правила змішування кольорів: червоний і синій кольори дають при злитті фіолетовий, червоний і жовтий — оранжевий, синій і жовтий — зелений.

 

2. Демонстрація готових зразків

(на дошці)

 

3. Послідовність виконання роботи

 

(одну на парту)

 

4. Самостійна практична робота учнів (індивідуальна допомога вчителя)

  1. «Берегиня»- тваринний візерунок
  2. «Візерунок» - квітковий
  3.  «Барвиста» - геометричний

 

5. Слухання музичного твору

   Справжні майстри виконують свою роботу з музи­кою. Згадайте українську народну «Пісню про рушник».

ІV. Підсумок уроку. «Рефлексія»

1.Вправа «Незакінчені речення»

   Продовжити одну з фраз:

   Я зрозумів(зрозуміла)

   Я навчився (навчилася)

   Я вирішив(вирішила)

   Менісподобалося …

 

2. Виставка, аналіз та вербальна оцінка створених художніх робіт.

  • Чи достатньо ми знаємо про український рушник, щоб написати нашим друзям з Німеччини?
  • Український рушник є скарбом нашого народу, є містком між минулим і майбутнім. Шануймо його!

 

 

Дивлюся мовчки на рушник,

Що мати вишивала,

І чую: гуси зняли крик,

Зозуля закувала.

Знов чорнобривці зацвіли,

Запахла рута-м’ята.

Десь тихо бджоли загули,

Всміхнулась люба мати.

І біль із серця раптом зник,

Так тепло-тепло стало.

Цілую мовчки той рушник,

Що мати вишивала…

                                    Ірина Михайловська

 

Моя бабуся гарно вишиває: Цвітуть на полотні троянди й виноград. Розмай калиновий там грає, І дивні птахи щебетять. Навіть з’єдналось чорне і червоне, Мойого краю гордість і краса. Душа народу – малинові дзвони, Його веселка і його краса.

Джерело: http://dovidka.biz.ua/virshi-pro-ukrayinskiy-rushnik/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

 

 

 

docx
До підручника
Образотворче мистецтво 4 клас (Резніченко М.І., Трач С.К)
Додано
31 березня 2019
Переглядів
2970
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку