Конспект складений у відповідності з тим,щоб розвивати вміння характеризувати образ, аргументовано висловлювати власну думку щодо життєвого вибору героя твору, формулювати власне розуміння понять честь, справедливість, людська гідність, пояснювати способи їх утвердження; спонукати учнів до усвідомлення значення життєвого вибору для становлення і самореалізації людини;
Конспект уроку літератури в 10 класі
Тема. Панас Мирний. Роман "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" Еволюція Нечипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва.
Мета: подати соціальне та психологічне вмотивування поведінки Чіпки; розвивати вміння характеризувати образи, аргументовано висловлювати власну думку щодо життєвого вибору героїв твору, формулювати власне розуміння понять честь, справедливість, людська гідність, пояснювати способи їх утвердження; спонукати учнів до усвідомлення значення життєвого вибору для становлення і самореалізації людини; розвивати пам'ять, зв'язне мовлення, мислення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Бліц-опитування
Учитель
Нашу розмову хочу почати словами великого Тараса Григоровича Шевченка:
Один у другого питає,
На що нас мати привела?
Чи для добра? Чи то для зла? Нащо живем? Чого бажаєм?
І, не дознавшись, умираєм.
В усі часи філософи, поети прагнули розпізнати зло, дізнатись, чому воно існує. Про це йдеться у Біблії, в усній народній творчості. На жаль,
тільки в казках добро завжди перемагає зло, у житті ж ми часто стаємо свідками утвердження зла.
Сьогодні воно не лише не зникло, а стало сильнішим, ніж будь-коли. Хто у цьому винен? У чому причина? Літературознавець Василь Пахаренко у книжці про Т. Шевченка "Незбагнений апостол" пише: "Зло існує для того, щоб людина ставала Людиною, переборюючи його, щоб вона могла усвідомити добро і робити добро".
Науку добра і зловісну суть зла нам, крім Біблії, усної народної творчості, допомагає осягнути художня література, зокрема роман Панаса Мирного ...
III. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності учнів.
VI. Постановка проблемного завдання.
Яке значення має правильний життєвий вибір для становлення і самореалізації людини?
На це запитання ви дасте відповідь наприкінці уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Учитель..
Перший варіант назви твору Панаса Мирного ("Пропаща сила") відображав справжню сутність образу головного героя. Чіпка Варениченко - пропаща сила, бо, повний щирих і благородних намірів, він непомітно для себе запутавсь у житті, загруз у драговині нерозважливих суперечностей і всю свою енергію, розум та хист віддав справі нерозумного протесту. Співавтор роману Іван Білик писав: "Всякое общественное явление, а в том числе и разбойничество, имеет две стороны: внутреннюю - процесс нравственного падения человека - и наружную - общественную. Так, по-моєму, эти две стороны и следует развивать".
Інтерактивне навчання: технологія роботи в малих групах.
Клас поділяється на чотири групи, кожна з яких досліджує основні події життя Чіпки (дитинство, юність, молодість, зрілість), зазначаючи, що саме мало вирішальний вплив на формування Чіпки як бунтаря, правдошукача та Чіпки-злочинця.
Кожна група надає результати своєї роботи.
1-група- дитинство
2-група- юність
3-група-молодість
4-група-зрілість.
Узагальнена таблиця лінії життя Чіпки.
Інтерактивне навчання: навчальна технологія «Мікрофон».
Учні відповідають по черзі на поставлене запитання, передаючи одне одному уявний «мікрофон».
VI. Закріплення вивченого матеріалу. Колективний підсумок. "Так який же він, Чіпка?"
Інтерактивне навчання: технологія «Мозковий штурм».
Визначити і записати на дошці позитивні та негативні риси Чіпки.
Позитивні риси |
Негативні риси |
||
1 |
|
1 |
|
2 |
|
2 |
|
Відповіді учнів на поставлене на початку уроку проблемне питання.
Підбиття підсумків уроку.
Як бачимо, Чіпка - психологічно складна, вразлива натура. У ньому поєднуються добро і зло, з правдошукача він перетворюється на кримінального злочинця. Невміння знайти шляхи боротьби проти кривдників, "крива стежка" бунтарства зробили Чіпку "пропащою силою". Навіть найблагородніші пориви перекреслюються злочином.