Паралельні прямі. Кути, що утворені при перетині двох прямих січною. Ознаки паралельності прямих

Про матеріал
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту понять: паралельні прямі, січна, відповідні кути та ознаки паралельності прямих (за відповідними кутами); виробити вміння формулювати означення паралельних прямих та ознаку паралельних прямих, зображувати на рисунку паралельні прямі, січну, а також відповідні кути при двох паралельних прямих та січній, розв'язувати однокрокові задачі на доведення паралельності прямих.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Паралельні прямі. Кути, що утворені при перетині двох прямих січною. Ознаки паралельності прямих

Мета: домогтися засвоєння учнями змісту понять: паралельні прямі, січна, відповідні кути та ознаки паралельності прямих (за відповідними кутами); виробити вміння формулювати означення паралельних прямих та ознаку паралельних прямих, зображувати на рисунку пара­лельні прямі, січну, а також відповідні кути при двох паралельних прямих та січній, розв'язувати однокрокові задачі на доведення паралельності прямих.

Тип уроку: засвоєння знань і вмінь.

Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таб­лиця № 7 «Паралельні прямі».

Хід уроку

І. Організаційний етап

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання    

Самостійна робота № 4

Варіант 1

Довести, що а || b, якщо:
a) 1 = 2 (рис.  1);   б) 1 + 2 = 180° (рис.  2).

     

Варіант 2

Довести, що а || b, якщо:
a) 1 + 2 = 180° (рис. 3);  б) 1 = 2 (рис. 4).

     

 

III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності  учнів    

Методичний   коментар

Для мотивації навчальної діяльності учнів доречно буде звернутися до демонстраційних таблиць, що стисло відобра­жають зміст вивченого матеріалу, та запропонувати учням ус­тановити логіку вивченого матеріалу.

Складений спільними зусиллями учнів та вчителя логічний ланцюжок може бути таким (див. схему № 4).

Схема № 4

Тепер буде логічним перейти до питання про інший випадок (окрім випадку перетину двох прямих) взаємного розміщення двох прямих на площині. Після проведеного обговорення вчи­тель формулює погоджену з учнями мету уроку.

 

IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів   

Усні   вправи

  1. З-поміж фігур, зображених на рис. 37, виберіть ті, що вважаються основними в планіметрії.

  1. За  рис.   38  сформулюйте  основні  властивості  вивчених геометричних фігур.

V. Засвоєння нових знань    

План вивчення нового матеріалу

  1. Уявлення про випадки взаємного розміщення двох пря­мих на площині.
  2. Означення паралельних прямих.
  3. Поняття січної; кути, утворені при перетині двох прямих січною; відповідні кути.
  4. Ознака паралельних прямих за відповідними кутами.

 

Методичний   коментар

Поняття паралельних прямих не є новим для семикласників, оскільки воно відоме їм з шостого класу, так само учням на інтуїтивному рівні відома аксіома паралельних. Тому на дано­му уроці необхідно систематизувати знання учнів про взаємне розміщення двох прямих на площині та їх властивості, виокре­мивши випадок паралельних прямих; сформулювати означен­ня та ознаки паралельних прямих, сформувавши попередньо уявлення про внутрішні різносторонні кути, як одні з таких, що утворюються при перетині двох прямих січною. (Звернімо увагу на той факт, що в даному підручнику не змінено підхід до викладення цього питання: основною вважається ознака за внутрішніми різносторонніми кутами, а ознака паралельності за внутрішніми односторонніми кутами та за відповідними кутами вважається висновком з основної ознаки.)

У будь-якому разі при вивченні цього матеріалу доречно буде звернутись до наочності (див. таблицю № 7 «Паралельні прямі»).

Таблиця № 7

Паралельні прямі

 

1. Означення

Дві прямі (площини) називаються паралельними, якщо вони не перетинаються.

2. Ознаки та властивості паралельних прямих

1) Ознаки: якщо 1 = 2, або  2 = 4 , або

2 + 3 = 180°, то а || b;

Властивості:

якщо а || b, с — січна,

то 1 = 2, 2 = 4,

2 + 3 = 180°;

2) якщо  а с, bc ,

то  а || b;

якщо  а || b,  c a , то  cb.

3) якщо  а || с, b || с ,

то а || b .

 

 

VI. Первинне усвідомлення нових знань

Усні   вправи

  1. Відомо, що  а || b. Чи означає це, що  b || a?
  2. Два відрізки не мають спільних точок. Чи означає це, що відрізки обов'язково паралельні?
  3. Прямі KM і EF паралельні. Чи можуть промені МК і FE перетинатися?
  4. На площині проведено три паралельні прямі. Чи може деяка четверта пряма:

а) перетинати тільки одну з даних прямих;

б) перетинати тільки дві з даних прямих;

в) не перетинати жодної з даних прямих?

  1. Чи можна провести два промені з початком у точці поза даною прямою, які були би паралельні даній прямій? Якими мають бути ці промені?
  2. На рис. 39 назвіть прямі, що перетнуті січними; січні; пари відповідних кутів при прямих m i n i січній k; при прямих m i n i січній р.

Графічні   вправи

За допомогою двосторонньої лінійки проведіть паралельні прямі а і b.

  1. Позначте на прямій а точку А. Чи можна провести через точку А іншу пряму, паралельну прямій b? чому?
  2. Побудуйте відрізок AD, паралельний прямій b. Чи ле­жить точка D на прямій а?
  3. Проведіть через точку А пряму с, що не пристає до прямої а. Чи перетинаються прямі b і с? чому?
  4. Проведіть пряму l, що є січною прямих а і b; позначте на рисунку і запишіть пари відповідних кутів.

 

Письмові вправи: № 171, 173 (б), 183.

 

VII. Підсумки уроку    

Запитання   до   учнів

  1. Прямі т і n не мають жодної спільної точки. Що можна сказати про прямі т і п?
  2. Точка С не лежить на прямій п. Скільки прямих, па­ралельних прямій п, можна провести через точку С? Скільки прямих, паралельних прямій п, можна провес­ти?

 

VIII. Домашнє завдання    

  1. § 5, 6, с. 40, 47—49 — вивчити означення та ознаки.
  2. Письмово: № 172,  174 (а),  175,  182 (а, б).
  3. Додаткова задача. На площині проведено чотири прямі, причому три з них мають одну спільну точку. Скільки пар паралельних прямих можуть при цьому утворитися? Розгляньте всі можливі випадки.

 

doc
Додано
13 березня 2020
Переглядів
2979
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку