Тема. Паралельні прямі. Кути, що утворені при перетині двох прямих січною. Ознаки паралельності прямих
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту понять: паралельні прямі, січна, відповідні кути та ознаки паралельності прямих (за відповідними кутами); виробити вміння формулювати означення паралельних прямих та ознаку паралельних прямих, зображувати на рисунку паралельні прямі, січну, а також відповідні кути при двох паралельних прямих та січній, розв'язувати однокрокові задачі на доведення паралельності прямих.
Тип уроку: засвоєння знань і вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 7 «Паралельні прямі».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Самостійна робота № 4
Варіант 1
Довести, що а || b, якщо:
a) 1 = 2 (рис. 1); б) 1 + 2 = 180° (рис. 2).
Варіант 2
Довести, що а || b, якщо:
a) 1 + 2 = 180° (рис. 3); б) 1 = 2 (рис. 4).
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Методичний коментар
Для мотивації навчальної діяльності учнів доречно буде звернутися до демонстраційних таблиць, що стисло відображають зміст вивченого матеріалу, та запропонувати учням установити логіку вивченого матеріалу.
Складений спільними зусиллями учнів та вчителя логічний ланцюжок може бути таким (див. схему № 4).
Схема № 4
Тепер буде логічним перейти до питання про інший випадок (окрім випадку перетину двох прямих) взаємного розміщення двох прямих на площині. Після проведеного обговорення вчитель формулює погоджену з учнями мету уроку.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Поняття паралельних прямих не є новим для семикласників, оскільки воно відоме їм з шостого класу, так само учням на інтуїтивному рівні відома аксіома паралельних. Тому на даному уроці необхідно систематизувати знання учнів про взаємне розміщення двох прямих на площині та їх властивості, виокремивши випадок паралельних прямих; сформулювати означення та ознаки паралельних прямих, сформувавши попередньо уявлення про внутрішні різносторонні кути, як одні з таких, що утворюються при перетині двох прямих січною. (Звернімо увагу на той факт, що в даному підручнику не змінено підхід до викладення цього питання: основною вважається ознака за внутрішніми різносторонніми кутами, а ознака паралельності за внутрішніми односторонніми кутами та за відповідними кутами вважається висновком з основної ознаки.)
У будь-якому разі при вивченні цього матеріалу доречно буде звернутись до наочності (див. таблицю № 7 «Паралельні прямі»).
Таблиця № 7
Паралельні прямі
1. Означення |
|||
|
Дві прямі (площини) називаються паралельними, якщо вони не перетинаються. |
||
2. Ознаки та властивості паралельних прямих |
|||
|
1) Ознаки: якщо 1 = 2, або 2 = 4 , або 2 + 3 = 180°, то а || b; |
Властивості: якщо а || b, с — січна, то 1 = 2, 2 = 4, 2 + 3 = 180°; |
|
|
2) якщо а с, bc , то а || b; |
якщо а || b, c a , то cb. |
|
|
3) якщо а || с, b || с , то а || b . |
|
|
VI. Первинне усвідомлення нових знань
Усні вправи
а) перетинати тільки одну з даних прямих;
б) перетинати тільки дві з даних прямих;
в) не перетинати жодної з даних прямих?
Графічні вправи
За допомогою двосторонньої лінійки проведіть паралельні прямі а і b.
Письмові вправи: № 171, 173 (б), 183.
VII. Підсумки уроку
Запитання до учнів
VIII. Домашнє завдання