Тема. Ознаки паралельності прямих
Мета: засвоєння учнями змісту наслідків з ознаки паралельності прямих за внутрішніми різносторонніми кутами та повторення матеріалу попереднього уроку (означення паралельних прямих, ознаки паралельних за кутами, що утворені при перетині двох прямих січною); вироблення вмінь відтворювати вивчені теоретичні відомості, знаходити вивчені геометричні об'єкти на рисунку та використовувати набуті знання при розв'язуванні задач на доведення.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 7 «Паралельні прямі».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Цей етап уроку проводимо або у формі самоперевірки за зразком, або у вигляді самостійної роботи, зміст якої аналогічний вправам домашнього завдання.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Для створення відповідної мотиваційної бази можна запропонувати учням виконати завдання.
Після виконання запропонованих завдань більшість учнів мають усвідомити можливість існування інших (окрім відповідних) видів пар кутів, що утворені при перетині двох прямих січною та зрозуміти необхідність вивчення цих видів. Останнє зауваження і є по суті основною дидактичною метою уроку.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
Знайдіть на рис. 40 дві пари рівних кутів.
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Правильно організована робота на попередніх етапах уроку полегшує вивчати нові питання уроку, а саме:
а) поняття внутрішніх (односторонніх та відповідних) кутів, що утворені при перетині двох прямих січною;
б) наслідки з ознаки паралельності (для вищеназваних кутів).
Але слід зазначити, що формулюванню і доведенню висновків має передувати робота з вироблення вмінь розпізнавати кути названих видів на готовому рисунку (див. усні вправи).
Доведення висновків учитель може здійснити або сам, або залучити до цього учнів, наприклад, запропонувавши ці висновки як задачі на доведення (задача № 84 підручника).
При роботі з новим матеріалом звертаємося до таблиці № 7.
VI. Первинне закріплення нового матеріалу
Усні вправи
а) внутрішніх різносторонніх кутів;
б) внутрішніх односторонніх кутів;
в) відповідних кутів.
а) якщо 6 = n, то а || b.
б) якщо 6 + n = 180°, то а || b.
Письмові вправи
№ 178 (можна розглядати як ще один наслідок — про паралельність двох прямих, перпендикулярних третій), 177, 181, 183.
VII. Підсумки уроку
Усні вправи
Визначте, яке з наведених тверджень є правильним:
а) якщо в результаті перетину двох прямих січною утворюється вісім рівних кутів, то прямі паралельні;
б) якщо в результаті перетину двох прямих січною утворюється чотири рівні кути, то прямі паралельні;
в) сума двох кутів, що утворилися при перетині двох прямих, може бути більша за 180°.
VIII. Домашнє завдання
а) 4 = 125°, 5 = 125°;
б) 5 = 115°, 3 = 65°;
в) 3 = 65°, 7 = 65°.