“Місяць на небі, зіроньки сяють”
Автор: народ
Рід: лірика
Жанр: родинно-побутові пісні
Ідея: возвеличення щирого почуття, яке не розлучить героїв за будь-яких обставин. Тема: оспівування палкого кохання козака до дівчини.
Основна думка: Як ми любились та й розійшлися, / Тепер зійшлися навіки знов.
Художні засоби
Метафори: «серденько моє», «очі вкоротили вік», «очі навчились зводить людей». Епітет: «пісня люба… мила», «очі дівочі темні… ясні». Повтори: «…очі, очі, очі…». Порівняння: «темні, як нічка», «ясні, як день». Звертання: «Ви ж мені, очі…».
“Цвіте терен, цвіте терен”
Автор: народ
Рід: лірика
Жанр: родинно-побутові пісні
Тема: оспівування страждань дівчини через те, що «миленький поїхав іншої шукати».
Ідея: засудження зради у палкому коханні. Основна думка: Хто з любов’ю не знається, / Той горя не знає.
Художні засоби
Пісня має характерні ознаки фольклору — повтори, звертання, риторичні питання, зменшувально-пестливі слова.
Повтори: «Цвіте терен», «нехай їде», «очі, мої».
Метафори: «Очі не дрімали», «очі наробили», «очі полюбили».
Риторичні запитання: Що ви наробили / Що всі люди обминали, / А ви полюбили?
Звертання: Очі мої, очі мої, / Що ви наробили…
Терен — символічна рослина і в літературі, і у фольклорі. Це символ перешкод, страждання. Дівчина полюбила того, хто, можливо, не вартий її кохання, бо поїхав «іншої шукати». А може, це тільки ревнощі, і дівчина вірить, виглядає милого. Любов — це віра й надія, щастя й нещастя, і хоч у пісні співається, що «хто з любов’ю не знається, той горя не знає», усе ж без любові, навіть нерозділеної, людині не можна, вона не пізнає справжнього щастя.
«Сонце низенько, вечір близенько»
Автор: народ
Рід: лірика
Жанр: родинно-побутові пісні
Тема: присягання у вірній любові одне до одного двох закоханих.
Ідея: уславлення почуття, яке є сенсом життя двох люблячих сердець.
Основна думка: вірність у коханні — основа родинного затишку.
Римування: паралельне.
Твір побудовано на діалозі двох закоханих.
Художні засоби
Повтори: «Ой вийди, вийди».
Метафора: «Спішу до тебе, / Моє серденько».
Звертання: «Серденько моє».
Епітет: «Кохання вірно, чесно, примірно».
«Сонце низенько» – народна пісня, в якій оспівується кохання парубка та дівчини, які чекають вечора, щоб зустрітися. Головне у стосунках молодих людей — вірність та чесність, ніжність, Хлопець називає дівчину «мої серденько», дівчина — «мій голубочку». їхні почуття глибокі, такі, що закохані не уявляють собі життя одне без одного. У пісні є характерні вигуки, пестливо-зменшувальні слова та інші засоби виразності.
“Ой під вишнею під черешнею”
Українська жартівлива пісня «Ой під вишнею, під черешнею» висміює старого діда, ласого до молодих дівчат
Автор: народ
Рід: лірика
Жанр: родинно-побутові пісні
Тема: розповідь про тяжке сімейне життя у шлюбі по рахунку
Ідея: засуджуеться шлюб по рахунку, сімейне життя без любові
Основна думка: треба бути з тим, кого ти любиш “Ой під вишнею під черешнею”
Художні засоби
Епітети: старий дідуган, вишневий садок
Порівняння: Стояв старий з молодою, як із ягодою; старий дідуга, Ізогнувся, як дуга.
Метафора: ізгиньте, пропадіте, Всі старії кості, Не сушіте, не крушіте Мої молодості!
Звертання: Пусти мене, старий діду, На вулицю погулять!
Антитеза: старий з молодою; ти все спиш, а я плачу.
Звуконаслідування: кахи-кахи; хи-хи.
Повтори: кожні два останніх рядка кожного абзацу
«Ой летіла стріла»
Автор: народ
Рід: ліро-епос
Жанр: балада
Тема: оспівування суму за вбитим стрілою вдовиним сином.
Ідея: висловлення співчуття до загиблого.
Основна думка: Ой матінка плаче, / Поки жити буде, / А сестриця плаче, / Поки не забуде; / А миленька плаче, / Поки його бачить…
Композиція
1) експозиція: діалог про причину смерті вдовиного сина.
2) зав’язка: приліт трьох рябеньких зозуль.
3) кульмінація: оплакування матері, сестри, миленької, смерть героя.
4) розв’язка: смерть рідної людини — одвічна пам’ять про неї.
У баладі присутні гіпербола, метаморфози (перетворення), трикратність.
«Ой на горі вогонь горить»
Автор: народ
Рід: ліро-епос
Жанр: балада
Тема: оспівування трагічної долі козака, який після бою в долині лежав «порубаний, постріляний».
Ідея: висловлення співчуття загиблому козакові.
Римування: паралельне.
Віршовий розмір: ямб.
Символи балади
Кінь – символ вірності, відданості, швидкості, волі.
Вогонь – символізує війну.
Ворон – насторожливий птах, символізує смерть, негоду.
Композиція
1) експозиція: А в долині козак лежить, / Порубаний, постріляний…
2) зав’язка: Ой коню мій вороненький, / Біжи, коню, дорогою, / Та прибіжиш під батьків двір.
3) кульмінація: Ой коню мій вороненький, / А де ж мій син молоденький?
4) розв’язка: Та вже ж твій син оженився, / Та взяв собі паняночку, / В чистім полі земляночку.
Художні засоби
Метафори: «Накрив очі осокою», «коник плаче».
Пестливі слова: «ніженьки», «рученьки», «вороненький», «вірненький», «паняночку», «земляночку».
Звертання: «Не плач, коню, надо мною», «Біжи, коню, дорогою», «Не плач, мати, не журися».
Риторичне запитання: «А де ж мій син молоденький?».
Риторичний оклик: Ой коню мій вороненький, / Товаришу мій вірненький!
Повтори: «Ой коню мій вороненький», «А ніженьки китайкою».
«Слово ополку Ігоревім»
Автор: невідомий.
Рід літератури: ліро-епос.
Жанр: ліро-епічна героїчна поема (на думку деяких літературознавців, це повість, літописна повість).
Тема: зображення невдалого походу князя Ігоря проти половців 1185 р. (у вузькому розумінні); історична доля Руської землі, її минуле, сучасне й майбутнє (у широкому розумінні).
Ідея: заклик руських князів до єднання в боротьбі проти ворогів Руської землі; засудження князівських міжусобиць. Ідея виражена в «золотому слові» Святослава.
Головні герої: князь Ігор; Ігорів брат Всеволод Святославич, князь курський і трубецький; Ігорів небіж Святослав Ольгович, князь рильський; дружина Ігоря —- Ярославна; половці: Овлур, Гзак, Кончак. Центральним образом твору виступає Руська земля, її жива історія.
Композиція: простежуються, хоча не позначаються, частини: вступ, або заспів, основна частина і закінчення, або кінцівка:
вступ (пісня Бояна) — роздуми автора над манерою описування подій;
основна частина (кілька оповідань): виступ Ігоревої дружини; похід; битви з половцями; сон і «золоте слово» Святослава; «плач Ярославни»; втеча Ігоря з полону;
закінчення (величання Ігоря, князів і дружини)
Композиція
1) експозиція: підготовка Ігоря з дружиною князів до військового походу, зловісні знаки;
2) зав ’язка: битва з половцями
3) кульмінація: поразка руської дружини; Ігор, Всеволод, Володимир, Святослав потрапили в полон;
4) розв ’язка: втеча Ігоря з половецької неволі.
«Бджола та Шершень»
Автор: Григорій Сковорода
Рік написання: 1774.
Жанр: літературна байка.
Тема: розповідь про призначення праці в житті кожної людини на прикладі діалогу Бджоли і Шершня.
Ідея: возвеличення праці, яка є сенсом щасливого життя; засудження ліні, ледарства, крадіжки.
Основна думка: праця має стати для людини природною потребою і «найсолодшою поживою» (ідея спорідненої праці).
Художні засоби: алегорія, персоніфікація, епітет, порівняння; крилаті вислови «Веселість серця — життя для людини» (Сірах), «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним» (Епікур).
Головні герої: Бджола, Шершень.
Шершень — се образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого і народжені на те тільки, щоб їсти, пити і т. ін.;
Бджола — це символ мудрої людини, яка у природженому ділі трудиться;
Проблематика:
Філософська мудрість у творі
«Немає гіршої муки, як хворіти думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого діла».
«І немає більшої радості, аніж жити за покликанням».
«Душа, володарка людини, втішається природженим ділом».
«Веселість серця — життя для людини».
«Всякому городу нрав і права…»
Автор: Григорій Сковорода
Рік: 1758-1759
Збірка: “Сад божественних пісень”
Літературний рід: лірика
Жанр: ліричний вірш (філософсько-сатиричний)
Тема: сатиричне зображення панів, чиновників, купців, дворянсько-бюрократичної системи управління.
Ідея: нищівне висміювання і засудження моральних вад тогочасного суспільного життя (спосіб життя, інтереси і прагнення поміщиків та купців; тлумачення чиновниками законів з вигодою для себе, їхнє крючкодерство; чинодралів і віршомазів-панегіристів, які прислужництвом і підлабузництвом прагнули здобути високі посади, що давали добрі прибутки; схоластичну систему освіти, яка завдавали «спудеям» великих мук.)
Основна думка: Г. Сковорода сатирично викриває і заперечує весь тогочасний лад як антилюдяний і аморальний; підносить примат розуму, контрастно протиставляючи його тогочасному соціальному і побутовому злу: А мне одна только в свете дума, Как бы умерти мне не без ума.
Віршовий розмір: чотиристопний дактиль
Тип римування: суміжне
Художні засоби
Повтори: «Всякому…», «Той…», «Я ж у полоні нав’язливих дум; Лише непокоїть мій ум».
Порівняння: «В сих дім, як вулик, гуде від гуляк».
Риторичний оклик: «Інший гендлює, візьми перевір!»
Метафори: «горло свій смак віднайшло», «дім гуде», з диспутів учню тріщить голова», «всякому голову крутить свій дур».
Епітети: «нав’язливі думи», «ясний розум».
«De libertate»
Автор: Григорій Сковорода
Рік написання: 1757
Вид лірики: патріотична. Провідні мотиви: воля — найбільше багатство, уславлення Б. Хмельницького.
Жанр: громадянська лірика (поет пов’язує волю з боротьбою за національне і соціальне визволення трудящих)
Тема : вияв громадянської мужності поета в період посилення кріпацтва, оспівуючи волю як найбільше багатство людини.
Ідея : уславлення Богдана Хмельницького, народного героя, який присвятив своє життя боротьбі за волю і щастя українського народу; утвердження свободи людини як найвищої суспільної цінності.
Основна думка: тільки за умови отримання волі людина почуватиме себе щасливою; ніяке золото не замінить «вольности».
Віршовий розмір : дактиль.
Тип римування: суміжне.
Художні засоби
Риторичні запитання: Что тут за вольность? / Добро в ней какое?
Риторичний оклик: Будь славен вовік, о муже избранне, / Вольности отче, герою Богдане!
Порівняння: Добро… будто золотое.
Звертання: Будь славен вовек, о муже избранне.
«Наталка Полтавка»
Автор: Іван Котляревський
Рік: 1819
Підзаголовок: малоросійська опера
Жанр: соціально-побутова драма
Ідея: оспівування духовної величі людини з народу
Тема: зображення життя й побуту українських селян поч.ХІХ ст.; вірність у коханні людей з народу
Композиція (ІІ дії)
«Енеїда»
Автор: Іван Котляревський
Рік: 1798
Жанр: бурлескно-травестійна поема
Ідея: висміювання; уславлення
Основна думка: засобом комізму викрити і засудити негативні соціальні явища суспільства кінця XVIII ст.
Проблематика:
«Маруся»
Автор: Гриорій квітка-Основ’яненко
Рік: 1832
Жанр: соціально-побутова сентиментально-реалістична повість
Ідея: засудження соціальної нерівності, уславлення гуманізму, чесності, палкого кохання
Тема: зображення життя українського селянства, праці і побуту народу
Основна думка: закохані не можуть одружитись через загрозу солдатчини та бідність нареченого
Проблематика:
Композиція
1) експозиція ( знайомство з героями)
2) зав’язка (зустріч Марусі з Василем)
3) кульмінація ( смерть Марусі)
4) розв’язка (страждання Василя, монастир, смерть)
«Чорна рада»
Автор: Пантелеймон Куліш
Рік: 1857
Підзаголовок: «Хроніка 1663 року»
Жанр: історичний роман, роман-хроніка
Ідея: заклик до єднання, утвердження думки, що панівним класом повинна бути свідома українська інтелігенція
Тема: розповідь про Чорну раду в Ніжині 1663 р
Проблематика:
Композиція (18 розділів)
1) експозиція (зображення історичної епохи, знайомство з героями)
2) зав’язка (прагнення Шрама підтримати Сомка)
3) кульмінація ( «чорна рада», Брюховецький – гетьман, Сомко - полонений)
4) розв’язка (смерть Сомка, старого Шрама, одруження Лесі і Петра)
«Інститутка»
Автор: Марко Вовчок
Рік: 1858-1859
Жанр: реалістична соціально-побутова повість
Ідея:
Тема: зображення тяжкого життя кріпаків; наростання стихійного протесту проти несправедливості
Проблематика:
Композиція
1) експозиція ( знайомство з Устиною, її світосприйняття)
2) зав’язка (приїзд панночки, Устина стає покоївкою)
3) кульмінація ( пані б’є стару кріпачку, Прокіп захищає Устину)
4) розв’язка (Прокопа віддають у рекрути, устина стає покоївкою у місті)
Прийом антитези: зіставлення двох соціальних груп, непримиренність між ними
«Кайдашева сім’я»
Автор: Іван Нечуй-Левицький
Рік: 1878
Жанр: соціально-побутова повість
Ідея: засудження егоїзму, жорстокості у відносинах людей; висловлення суму сприводу морального занепаду суспілства
Тема: змалювання побуту й психології українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва
Основна думка: показ буденних ситуацій, в яких видно мізерність людської душі
Проблематика:
Композиція
1) експозиція ( опис села Семигори, головні герої, розмова Карпа і Лавріна про одруження)
2) зав’язка (одруження Карпа з Мотрею)
3) кульмінація ( сутичка Мотрі з Марусею, через яку Маруся втратила око)
4) розв’язка (примирення двох сімей після того, як засохла груша)
Особливості повісті:
«Наймичка»
Автор: Тарас Шевченко
Рік: 1845
Жанр: соціально-побутова поема
Ідея: засудження тогочасних умов, в яких жінка відчувала себе соціально незахищеною
Тема: зображення важкої долі жінки-кріпачки
Основна думка: мати – найсвятіше, що є у кожної людини
Проблематика:
Композиція (пролог + 8 частин)
1) експозиція ( знайомство з бездітними Трохимом і Настею)
2) зав’язка (старі знаходять новонароджене дитя)
3) кульмінація ( розгортаються події, Ганна відкриває таємницю Марку і вмирає)
4) розв’язка ( ---- немає)
«І мертвим, і живим»
Автор: Тарас Шевченко
Рік: 1845
Жанр: громадянська лірика, поема-послання
Ідея: засудження аморальності й паразитизму російського самодержавства; заклик до самоусвідомлення народу, пробудження його національної гідності
Тема: зображення морального обов’язку свідомого громадянина перед власним народом
Основна думка: «учитесь, читайте»; правда, сила, воля лиш на своїй землі; інтелігенція має бути зі своїм народом
Проблематика:
Назва:
«І мертвим (поміщики-кріпосники)
І живим (інтелігенція)
І ненародженим (простий народ, прийдешні покоління)»
«Ісайя. Глава 35»
Автор: Тарас Шевченко
Рік: 1859
Жанр: переспів з Біблії
Ідея: впевненість у святості Божої правди, віра у щасливе і вільне життя
Тема: мрія поета про неодмінність повалення самодержавства і розбудову нового суспільства
Композиція (3 частини)
1) проголошення радості на землі, Божої ласки
2) воздаяння всім по заслугам
3) радість трудящиих внаслідок отримання волі
«Кавказ»
Автор: Тарас Шевченко
Рік: 1845
Присвята: Якову де Бальмену
Жанр: сатирична поема
Ідея: заклик до єднання; співчуття поневоленим; утвердження безсмертя народу
Тема: викриття загарбницької політики російського самодержавства, лицемірства церкви
Композиція
1) експозиція ( велич Кавказьких гір, міф про Прометея)
2) зав’язка (роздуми автора про приниження народу, його бездіяльність)
3) кульмінація ( монолог-звернення колонізатора до горця)
4) розв’язка ( реквієм по загиблому другові)
Художні засоби: гіперболи, риторичні питання і звертання, метафори («війна – царське полювання»), протиставлення; мова твору – афористична і лаконічна
«Сон (У всякого своя доля)»
Автор: Тарас Шевченко
Рік: 1844
Жанр: сатирична поема, зразок політичної сатири, комедія (авт.)
Ідея: засудження паразитизму російського самодержавства, заклик до самоусвідомлення його національної гідності
Тема: зображення загарбницької політики російського самодержавства
Проблематика:
Композиція (вступ + 3 розділи + завершення)
1) експозиція ( кожна людина має власну долю)
2) зав’язка (лаштування п’яного ліричного героя до сну; сон)
3) кульмінація ( сатиричне висміювання катів)
4) розв’язка ( пояснення, що це лише сон)