Паспорт твору. Аналіз творів з української літератури у 9 класі

Про матеріал
Аналіз художніх творів з української літератури на основі програми 9 класу. Детальна характеристика теми, мети, художніх засобів і т.д.
Перегляд файлу

“Місяць на небі, зіроньки сяють”

Автор: народ

Рід: лірика

Жанр: родинно-побутові пісні

Ідея: возвеличення щирого почуття, яке не розлучить героїв за будь-яких обставин. Тема: оспівування палкого кохання козака до дівчини.

Основна думка: Як ми любились та й розійшлися, / Тепер зійшлися навіки знов.

Художні засоби 

Метафори: «серденько моє», «очі вкоротили вік», «очі навчились зводить людей». Епітет: «пісня люба… мила», «очі дівочі темні… ясні». Повтори: «…очі, очі, очі…». Порівняння: «темні, як нічка», «ясні, як день». Звертання: «Ви ж мені, очі…».

 

 

“Цвіте терен, цвіте терен”

Автор: народ

Рід: лірика

Жанр: родинно-побутові пісні

Тема: оспівування страждань дівчини через те, що «миленький поїхав іншої шукати».

Ідея: засудження зради у палкому коханні. Основна думка: Хто з любов’ю не знається, / Той горя не знає.

Художні засоби

Пісня має характерні ознаки фольклору — повтори, звертання, риторичні питання, зменшувально-пестливі слова.

Повтори: «Цвіте терен», «нехай їде», «очі, мої».

Метафори: «Очі не дрімали», «очі наробили», «очі полюбили».

Риторичні запитання: Що ви наробили / Що всі люди обминали, / А ви полюбили?

Звертання: Очі мої, очі мої, / Що ви наробили…

 

Терен — символічна рослина і в літературі, і у фольклорі. Це символ перешкод, страждання. Дівчина полюбила того, хто, можливо, не вартий її кохання, бо поїхав «іншої шукати». А може, це тільки ревнощі, і дівчина вірить, виглядає милого. Любов — це віра й надія, щастя й нещастя, і хоч у пісні співається, що «хто з любов’ю не знається, той горя не знає», усе ж без любові, навіть нерозділеної, людині не можна, вона не пізнає справжнього щастя.

 

«Сонце низенько, вечір близенько»

Автор: народ

Рід: лірика

Жанр: родинно-побутові пісні

Тема: присягання у вірній любові одне до одного двох закоханих.

Ідея: уславлення почуття, яке є сенсом життя двох люблячих сердець.

Основна думка: вірність у коханні — основа родинного затишку.

Римування: паралельне.

Твір побудовано на діалозі двох закоханих.

Художні засоби 

Повтори: «Ой вийди, вийди».

Метафора: «Спішу до тебе, / Моє серденько».

Звертання: «Серденько моє».

Епітет: «Кохання вірно, чесно, примірно».

 

«Сонце низенько» – народна пісня, в якій оспівується кохання парубка та дівчини, які чекають вечора, щоб зустрітися. Головне у стосунках молодих людей — вірність та чесність, ніжність, Хлопець називає дівчину «мої серденько», дівчина — «мій голубочку». їхні почуття глибокі, такі, що закохані не уявляють собі життя одне без одного. У пісні є характерні вигуки, пестливо-зменшувальні слова та інші засоби виразності.

 

 

“Ой під вишнею під черешнею”

Українська жартівлива пісня «Ой під вишнею, під черешнею» висміює старого діда, ласого до молодих дівчат

Автор: народ

Рід: лірика

Жанр: родинно-побутові пісні

Тема: розповідь про тяжке сімейне життя у шлюбі по рахунку

Ідея: засуджуеться шлюб по рахунку, сімейне життя без любові

Основна думка: треба бути з тим, кого ти любиш “Ой під вишнею під черешнею”

Художні засоби

Епітети: старий дідуган, вишневий садок

Порівняння: Стояв старий з молодою, як із ягодою; старий дідуга, Ізогнувся, як дуга.

Метафора:  ізгиньте, пропадіте, Всі старії кості, Не сушіте, не крушіте Мої молодості!

Звертання: Пусти мене, старий діду, На вулицю погулять!

Антитеза: старий з молодою; ти все спиш, а я плачу.

Звуконаслідування: кахи-кахи; хи-хи.

Повтори: кожні два останніх рядка кожного абзацу

 

 

«Ой летіла стріла»

Автор: народ

Рід: ліро-епос

Жанр: балада

Тема: оспівування суму за вбитим стрілою вдовиним сином.

Ідея: висловлення співчуття до загиблого.

Основна думка: Ой матінка плаче, / Поки жити буде, / А сестриця плаче, / Поки не забуде; / А миленька плаче, / Поки його бачить…

Композиція 

1) експозиція: діалог про причину смерті вдовиного сина.

2) зав’язка: приліт трьох рябеньких зозуль.

3) кульмінація: оплакування матері, сестри, миленької, смерть героя.

4) розв’язка: смерть рідної людини — одвічна пам’ять про неї.

 

У баладі присутні гіпербола, метаморфози (перетворення), трикратність.

 

 

«Ой на горі вогонь горить»

Автор: народ

Рід: ліро-епос

Жанр: балада

Тема: оспівування трагічної долі козака, який після бою в долині лежав «порубаний, постріляний».

Ідея: висловлення співчуття загиблому козакові.

Римування: паралельне.

Віршовий розмір: ямб.

Символи балади

Кінь – символ вірності, відданості, швидкості, волі.

Вогонь – символізує війну.

Ворон – насторожливий птах, символізує смерть, негоду.

Композиція 

1) експозиція: А в долині козак лежить, / Порубаний, постріляний…

2) зав’язка: Ой коню мій вороненький, / Біжи, коню, дорогою, / Та прибіжиш під батьків двір.

3) кульмінація: Ой коню мій вороненький, / А де ж мій син молоденький?

4) розв’язка: Та вже ж твій син оженився, / Та взяв собі паняночку, / В чистім полі земляночку.

Художні засоби 

Метафори: «Накрив очі осокою», «коник плаче».

Пестливі слова: «ніженьки», «рученьки», «вороненький», «вірненький», «паняночку», «земляночку».

Звертання: «Не плач, коню, надо мною», «Біжи, коню, дорогою», «Не плач, мати, не журися».

Риторичне запитання: «А де ж мій син молоденький?».

Риторичний оклик: Ой коню мій вороненький, / Товаришу мій вірненький!

Повтори: «Ой коню мій вороненький», «А ніженьки китайкою».

 

 

«Слово ополку Ігоревім»

Автор: невідомий.

Рід літератури: ліро-епос.

Жанр: ліро-епічна героїчна поема (на думку деяких літературознавців, це по­вість, літописна повість).

Тема: зображення невдалого походу князя Ігоря проти половців 1185 р. (у вузь­кому розумінні); історична доля Руської землі, її минуле, сучасне й май­бутнє (у широкому розумінні).

Ідея: заклик руських князів до єднання в боротьбі проти ворогів Руської землі; засудження князівських міжусобиць. Ідея виражена в «золотому слові» Святослава.

Головні герої: князь Ігор; Ігорів брат Всеволод Святославич, князь курський і трубецький; Ігорів небіж Святослав Ольгович, князь рильський; дружина Ігоря —- Ярославна; половці: Овлур, Гзак, Кончак. Центральним образом твору виступає Руська земля, її жива історія.

Композиція: простежуються, хоча не позначаються, частини: вступ, або заспів, основ­на частина і закінчення, або кінцівка:

вступ (пісня Бояна) — роздуми автора над манерою описування подій;

основна частина (кілька оповідань): виступ Ігоревої дружини; похід; битви з половцями; сон і «золоте слово» Святослава; «плач Ярославни»; втеча Ігоря з полону;

закінчення (величання Ігоря, князів і дружини)

Композиція

1) експозиція: підготовка Ігоря з дружиною князів до військового похо­ду, зловісні знаки;

2) зав ’язка: битва з половцями

3) кульмінація: поразка руської дружини; Ігор, Всеволод, Володимир, Святослав потрапили в полон;

4) розв ’язка: втеча Ігоря з половецької неволі.

 

 

«Бджола та Шершень»

Автор: Григорій Сковорода

Рік написання: 1774.

Жанр: літературна байка.

Тема: розповідь про призначення праці в житті кожної людини на прикладі діалогу Бджоли і Шершня.

Ідея: возвеличення праці, яка є сенсом щасливого життя; засудження ліні, ледарства, крадіжки.

Основна думка: праця має стати для людини природною потребою і «найсолодшою поживою» (ідея спорідненої праці).

Художні засоби: алегорія, персоніфікація, епітет, порівняння; крилаті вислови «Веселість серця — життя для людини» (Сірах), «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним» (Епікур).

Головні герої: Бджола, Шершень.

Шершень — се образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого і народжені на те тільки, щоб їсти, пити і т. ін.;

Бджола — це символ мудрої людини, яка у природженому ділі трудиться;

Проблематика:

  • людина і суспільство;
  • сенс життя кожного;
  • людське покликання;
  • праця і безділля.

Філософська мудрість у творі

 «Немає гіршої муки, як хворіти думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого діла».

«І немає більшої радості, аніж жити за покликанням».

«Душа, володарка людини, втішається природженим ділом».

«Веселість серця — життя для людини».

 

«Всякому городу нрав і права…»

Автор: Григорій Сковорода

Рік: 1758-1759

Збірка: “Сад божественних пісень”

Літературний рід: лірика

Жанр: ліричний вірш (філософсько-сатиричний)

Тема: сатиричне зображення панів, чиновників, купців, дворянсько-бюрократичної системи управління.

Ідея: нищівне висміювання і засудження моральних вад тогочасного суспільного життя (спосіб життя, інтереси і прагнення поміщиків та купців; тлумачення чиновниками законів з вигодою для себе, їхнє крючкодерство; чинодралів і віршомазів-панегіристів, які прислужництвом і підлабузництвом прагнули здобути високі посади, що давали добрі прибутки; схоластичну систему освіти, яка завдавали «спудеям» великих мук.)

Основна думка: Г. Сковорода сатирично викриває і заперечує весь тогочасний лад як антилюдяний і аморальний; підносить примат розуму, контрастно протиставляючи його тогочасному соціальному і побутовому злу: А мне одна только в свете дума, Как бы умерти мне не без ума.

Віршовий розмір: чотиристопний  дактиль

Тип римування: суміжне

Художні засоби

Повтори: «Всякому…», «Той…», «Я ж у полоні нав’язливих дум; Лише непокоїть мій ум».

Порівняння: «В сих дім, як вулик, гуде від гуляк».

Риторичний оклик: «Інший гендлює, візьми перевір!»

Метафори: «горло свій смак віднайшло», «дім гуде», з диспутів учню тріщить голова», «всякому голову крутить свій дур».

Епітети: «нав’язливі думи», «ясний розум».

 

 

«De libertate»

Автор: Григорій Сковорода

Рік написання: 1757

Вид лірики: патріотична. Провідні мотиви:  воля — найбільше багатство, уславлення Б. Хмель­ницького.

Жанр: громадянська лірика (поет пов’язує волю з боротьбою за національне і соціальне визволення трудящих)

Тема : вияв громадянської мужності поета в період посилення кріпацтва, оспівуючи волю як найбільше багатство людини.

Ідея : уславлення Богдана Хмельницького, народного героя, який присвятив своє життя боротьбі за волю і щастя українського народу; утвердження свободи людини як найвищої суспільної цінності.

Основна думка: тільки за умови отримання волі людина почуватиме себе щасливою; ніяке золото не замінить «вольности».

Віршовий розмір : дактиль.

Тип римування: суміжне.

Художні засоби

Риторичні запитання: Что тут за вольность? / Добро в ней какое?

Риторичний оклик: Будь славен вовік, о муже избранне, / Вольности отче, герою Богдане!

Порівняння: Добро… будто золотое.

Звертання: Будь славен вовек, о муже избранне.

 

 

«Наталка Полтавка»

Автор: Іван Котляревський

Рік: 1819

Підзаголовок: малоросійська опера

Жанр: соціально-побутова драма

Ідея: оспівування духовної величі людини з народу

Тема: зображення життя й побуту українських селян поч.ХІХ ст.; вірність у коханні людей з народу

Композиція (ІІ дії)

 

«Енеїда»

Автор: Іван Котляревський

Рік: 1798

Жанр: бурлескно-травестійна поема

Ідея: висміювання; уславлення

Основна думка: засобом комізму викрити і засудити негативні соціальні явища суспільства кінця XVIII ст.

Проблематика:

  • соціальна нерівність
  • патріотизм
  • дружба і ворожість
  • любов і ненависть
  • людяність і моральна нікчемність

 

«Маруся»

Автор: Гриорій квітка-Основяненко

Рік: 1832

Жанр: соціально-побутова сентиментально-реалістична повість

Ідея: засудження соціальної нерівності, уславлення гуманізму, чесності, палкого кохання

Тема: зображення життя українського селянства, праці і побуту народу

Основна думка: закохані не можуть одружитись через загрозу солдатчини та бідність нареченого

Проблематика:

  • батьки і діти
  • соціальна нерівність
  • життя і смерть
  • пошуки щастя

Композиція

1) експозиція ( знайомство з героями)

2) зав’язка (зустріч Марусі з Василем)

3) кульмінація ( смерть Марусі)

4) розвязка (страждання Василя, монастир, смерть)

 

 

«Чорна рада»

Автор: Пантелеймон Куліш

Рік: 1857

Підзаголовок: «Хроніка 1663 року»

Жанр: історичний роман, роман-хроніка

Ідея: заклик до єднання, утвердження думки, що панівним класом повинна бути свідома українська інтелігенція

Тема: розповідь про Чорну раду в Ніжині 1663 р

Проблематика:

  • доля України
  • взаємини між панами і бідними
  • стосунки України і Росії
  • козацька честь, вірність обовязку
  • любов і ненависть
  • батьки і діти
  • цінність людського життя
  • віність і зрада

Композиція (18 розділів)

1) експозиція (зображення історичної епохи, знайомство з героями)

2) завязка (прагнення Шрама підтримати Сомка)

3) кульмінація ( «чорна рада», Брюховецький – гетьман, Сомко - полонений)

4) розвязка (смерть Сомка, старого Шрама, одруження Лесі і Петра)

 

 

 

«Інститутка»

Автор: Марко Вовчок

Рік: 1858-1859

Жанр: реалістична соціально-побутова повість

Ідея:

Тема: зображення тяжкого життя кріпаків; наростання стихійного протесту проти несправедливості

Проблематика:

  • жорстокість панів
  • важке становище селян
  • наростання протестних настроїв
  • рекрутчина
  • сімейно-побутові стосунки
  • вибір життєвих цінностей

Композиція

1) експозиція ( знайомство з Устиною, її світосприйняття)

2) зав’язка (приїзд панночки, Устина стає покоївкою)

3) кульмінація ( пані б’є стару кріпачку, Прокіп захищає Устину)

4) розвязка (Прокопа віддають у рекрути, устина стає покоївкою у місті)

Прийом антитези: зіставлення двох соціальних груп, непримиренність між ними

 

«Кайдашева сімя»

Автор: Іван Нечуй-Левицький

Рік: 1878

Жанр: соціально-побутова повість

Ідея: засудження егоїзму, жорстокості у відносинах людей; висловлення суму сприводу морального занепаду суспілства

Тема: змалювання побуту й психології українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва

Основна думка: показ буденних ситуацій, в яких видно мізерність людської душі

Проблематика:

  • батьки і діти
  • сімейні стосунки
  • виховання
  • народна мораль
  • віра в Бога
  • людська гідність
  • добро і зло

Композиція

1) експозиція ( опис села Семигори, головні герої, розмова Карпа і Лавріна про одруження)

2) зав’язка (одруження Карпа з Мотрею)

3) кульмінація ( сутичка Мотрі з Марусею, через яку Маруся втратила око)

4) розвязка (примирення двох сімей після того, як засохла груша)

Особливості повісті:

  • перший твір, що зображує життя людей в пореформений період
  • повість багата фразеологізмами
  • згадується понад 30 релігійних свят
  • зображення руйнування патріархальних відносин (син піднімає руку на батька)
  • діалоги розгортають сюжет, розкривають характери героїв

 

«Наймичка»

Автор: Тарас Шевченко

Рік: 1845

Жанр: соціально-побутова поема

Ідея: засудження тогочасних умов, в яких жінка відчувала себе соціально незахищеною

Тема: зображення важкої долі жінки-кріпачки

Основна думка: мати – найсвятіше, що є у кожної людини

Проблематика:

  • жінка і суспільство
  • жінка і обставини, у яких вона опинилась
  • жінка і її совість
  • стосунки поколінь

Композиція (пролог + 8 частин)

1) експозиція ( знайомство з бездітними Трохимом і Настею)

2) зав’язка (старі знаходять новонароджене дитя)

3) кульмінація ( розгортаються події, Ганна відкриває таємницю Марку і вмирає)

4) розвязка ( ---- немає)

 

«І мертвим, і живим»

Автор: Тарас Шевченко

Рік: 1845

Жанр: громадянська лірика, поема-послання

Ідея: засудження аморальності й паразитизму російського самодержавства; заклик до самоусвідомлення народу, пробудження його національної гідності

Тема: зображення морального обовязку свідомого громадянина перед власним народом

Основна думка: «учитесь, читайте»; правда, сила, воля лиш на своїй землі; інтелігенція має бути зі своїм народом

Проблематика:

  • осуд національної байдужості
  • викриття лакейського схиляння перед чужим
  • засудження пристосуванства (конформізму)
  • осуд комплексу меншовартості
  • критичний перегляд національної історії

Назва:

«І мертвим (поміщики-кріпосники)

І живим (інтелігенція)

І ненародженим (простий народ, прийдешні покоління)»

 

«Ісайя. Глава 35»

Автор: Тарас Шевченко

Рік: 1859

Жанр: переспів з Біблії

Ідея: впевненість у святості Божої правди, віра у щасливе і вільне життя

Тема: мрія поета про неодмінність повалення самодержавства і розбудову нового суспільства

Композиція (3 частини)

1) проголошення радості на землі, Божої ласки

2) воздаяння всім по заслугам

3) радість трудящиих внаслідок отримання волі

 

«Кавказ»

Автор: Тарас Шевченко

Рік: 1845

Присвята: Якову де Бальмену

Жанр: сатирична поема

Ідея: заклик до єднання; співчуття поневоленим; утвердження безсмертя народу

Тема: викриття загарбницької політики російського самодержавства, лицемірства церкви

Композиція

1) експозиція ( велич Кавказьких гір, міф про Прометея)

2) зав’язка (роздуми автора про приниження народу, його бездіяльність)

3) кульмінація ( монолог-звернення колонізатора до горця)

4) розвязка ( реквієм по загиблому другові)

Художні засоби: гіперболи, риторичні питання і звертання, метафори («війна – царське полювання»), протиставлення; мова твору – афористична і лаконічна

 

 

«Сон (У всякого своя доля)»

Автор: Тарас Шевченко

Рік: 1844

Жанр: сатирична поема, зразок політичної сатири, комедія (авт.)

Ідея: засудження паразитизму російського самодержавства, заклик до самоусвідомлення його національної гідності

Тема: зображення загарбницької політики російського самодержавства

Проблематика:

  • показ страшного життя українського народу
  • співчуття оборонцям волі
  • осуд українців, які заради чинів забувають свій край, мову
  • засудження російського царату

Композиція (вступ + 3 розділи + завершення)

1) експозиція ( кожна людина має власну долю)

2) зав’язка (лаштування пяного ліричного героя до сну; сон)

3) кульмінація ( сатиричне висміювання катів)

4) розв’язка ( пояснення, що це лише сон)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кузнєцова Ніна Миколаївна
    Корисна інформація. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 січня 2020
Переглядів
137630
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку