Тема : Пауль Целан. «Фуга смерті» - один з найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця
Мета : поглибити знання учнів про антивоєнну тематику, про трагедію Голокосту під час Другої світової війни; надати відомості про життя і творчість Пауля Целана, його зв'язок із Україною; познайомити з історією створення картини П.Пікассо «Герніка», знаходити спільні мотиви з поезією Целана; дати поняття про виникнення фуги як різновилу музичного твору у творчості Й.С. Баха; визначити особливості модерністського зображення трагедії єврейського народу в поезії «Фуга смерті», музичний принцип організації твору;
розвивати: навички пошуково-дослідницької, аналітичної роботи з текстом, роботи з репродукцією картини П. Пікассо «Герніка»; культуру зв’язного мовлення, критичне мислення, читацьку активність;
виховувати: гуманізм, усвідомлення злочинної суті війни, її неприпустимість, кращі моральні якості.
Тип уроку: інтегрований ( література, історія, музичне та образотворче мистецтва).
Обладнання: портрети Г. Белля, Б.Брехта, П. Целана, П.Пікассо, Й.С.Баха, висловлювання про війну, ілюстративний матеріал, підручник, словники літературознавчих термінів, презентації, використання медіазасобів, власні малюнки до вивчених творів, роздавальний матеріал для роботи в групах.
Перебіг уроку
Хто вирине з цього потоку,
В якому ми захлинулися,
Пам’ятайте…
Г. Белль
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
На попередніх уроках ми з вами познайомилися з творчістю відомих усьому світові німецьких письменників Б .Брехта та Г. Белля, які закликали людство зупинитися і подумати про війну, яка несе з собою нещастя, голод, жорстокість, насилля, страждання і смерть та засуджували політиків у розв’язанні цієї трагедії. Вам було задано домашнє завдання, тож почнемо з нього.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
1.Слово вчителя.
Т. Адорпо висловлювався, що писати вірші « після Освенціма - варварство». Своєю «Фугою..» Пауль Целан довів не лише те, що подія Освенціма можлива, але й те, що сам Овенцім може стати її предметом.
Що ж таке Освенцім і яка мета була у Гітлера, коли він створив концентраційні табори?
2.Повідомлення учня про концтабори.
ІV. Робота над темою уроку
« Життя і творчість П. Целана » ( ІКТ)
Вірш «Фуга смерті» П. Целана став « знаменням ХХ століття», програмним твором у німецькомовних країнах. І це не тільки яскравий взірець новітньої поезії, а й літературний пам’ятник жертвам Голокосту, який відображає погляд «із середини» єврейської нації, що пережила одну з найбільших трагедій ІІ світової війни.
про Голокост
5. Словникова робота
Голокост ( спалений заживо, цілком) загибель значної частини єврейського населення Європи ( 6 млн.) під час системних переслідувань і знищення нацистами та їхніми прихильниками на окупованих територіях 1933-1945 рр. У роки війни гітлерівці створили 22 табори смерті. Один з найстрашніших – Освенцім (Аушвіц) на території Польщі.
6. Слово вчителя – Що ж таке «фуга»?
Фуга – ( біг, втеча, швидкий плин) поліфонічний ( багатоголосий) музичний твір, який розвиває одну або кілька тем, які почергово повторюються кількома голосами; вища поліфонічна форма ( класичним зразком є фуги Й. Баха) прослухати фрагмент музики Й.Баха
7. Слово вчителя
Сьогодні ми з вами познайомимося з історією створення вірша «Фуга смерті» Пауля Целана.
8. Історія створення вірша. ( повідомлення учня)
Батьки Пауля Целана потрапили до концтабору, а сам поет - до румунського трудового табору. Батько помер там від тифу, а матір розстріляли.
Поет Альфрет Кіттнер згадував, що вперше почув вірш восени 1944 року в Чернівцях, натомість сам поет зазначав, що вірш написаний в 1945 році в Бухаресті. Два роки потому в одному із румунських журналів було опубліковано вірш під назвою «Танго смерті» румунською мовою, але через рік Пауль Целан знищив цей переклад, надрукувавши вірш « Фуга смерті» у збірці « Пісок із урн» мовою оригіналу.
Відомим для широкої аудиторії твір став у 1952 році після публікації у збірці «Мак і пам'ять».
9. Презентація твору «Фуга смерті» з використанням ІКТ ( читання мовою оригіналу з використанням музики Баха )
10. Слово вчителя
Ви переглянули презентацію, то ж передайте свої відчуття, роздуми, що виникають, які асоціації викликають рядки вірша та музика ?
11.Виразне читання вірша «Фуга смерті» П. Целана вчителем
12. Аналітична робота з текстом ( робота в групах)
І група.
1.Які теми розвиваються у вірші? ( тема концтабору і тема кохання німецького ката до коханої Маргарити та порівняння її з єврейською дівчиною Суламіф)
2. Головні мотиви твору. ( пам'ять і забуття, автор створює жахливу реальність, яку пережив сам, він акцентує увагу на протиборство двох сил – гуманізму і жорстокості, високої культури та фашистської ідеології)
3. За яким принципом будується вірш? Кого і що автор протиставляє? Роль контрасту або антитези ( антитеза: він- ми, « золотиста коса Маргарити» - « попеляста коса Суламіф», німецька музика у виконанні єврейських музикантів перед стратою)
4. Заповнити таблицю на дошці: він - ми; Маргарита - Суламіф
ІІ група
3.Як цей літературний твір переплітається з музичним жанром?( у ньому як і музичному творі тут розвиваються декілька мотивів водночас, щоб у фіналі знову з’єднатися й остаточно розв’язатися) -
4.В чому художнє новаторство митця? (вірш написаний верлібром, у якому відсутні метр і рима, немає розділових знаків, а є строфеми ( структури з логічно - завершеною думкою, які мають декілька лейтмотивів. Кожна строфема – нова варіація основної теми)
13. Слово вчителя.
Вірші Целана зашифровані - це образи алюзії, примхливі метафори, асоціативний монтаж та багатоповерховість підтексту, паралелізм, що посилює жах і безглуздя цього злочину. Зрозуміти цей модерністський твір важко, треба мати високий інтелектуальний розвиток, знання світової культури.
«Фуга смерті» має всесвітнє визнання, є символом Другої світової війни, так як «Генріка», картина П. Пікассо , в образотворчому мистецтві.
Історія створення картини. Йдеться про події в Іспанії, коли там в1931 році відбулося повстання, яке переросло в громадянську війну 1931 – 1939 рр. В 1937 році на місто гітлерівці скинули тисячі бомб. 6 тисяч людей було вбито одразу, 2 тисячі залишилися під завалами. Більше, ніж троє суток горіло знищене місто. За цим спостерігав весь світ і Пабло Пікассо також. Картина була написана всього лише за місяць.
( перегляд репродукції картини).
14. Завдання
Знайти спільні мотиви зображення на картині та у вірші.
Висновок: Обоє митців розуміли, що відтворити жах нелюдської війни можна тільки, знайшовши нову форму: розкуту, багатозначну, поліфонічну.
15. Слово вчителя. До вірша П. Целана зверталися багато композиторів:
Філіп Гершкович «Чотири пісні до голосу і камерного оркестру»;
Майкл Найман – шість пісень.
П. Ружичко, А.Райнманн, Вольфган Рім, Д. Галасс - написали музику до твору.
Вірші Целана перекладені українськими письменниками: М.Бажаном, В.Стусом, Л. Череватченком, найбільше творів переклав Петро Рихло.
V. Підбиття підсумків уроку
1. Заключна бесіда
- Як життя і творчість Пауля Целана були пов’язані з Україною?
- У чому полягає новаторство митця?
- Як ви зрозуміли епіграф уроку? Чи згодні ви з висловлюванням Т. Адорпо?
- Чи є актуальним цей твір, а особливо для молоді?
2. Слово вчителя
Так, цей твір актуальний / 27 січня у всьому світі відзначають Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту/, а особливо для молоді, недаремно колишній учень нашої школи, Михайло Домаскін, який навчається у ХДУ, зайняв перше місце у Всеукраїнському конкурсі
науково-дослідницьких робіт серед студентів та аспірантів, присвяченій темі Голокосту.
Отже, « Фуга смерті – це не лише пам’ятка своєї доби, а й твір, який застерігає людство від спонукань ідеї за чистоту нації, щоб ніколи більше не повторити цієї трагедії.
Єврейське прислів’я говорить: «Не ідіть війною проти закону, прийміть закони проти війни».
3. Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Завершіть речення: Сьогодні на уроці я зрозуміла ( зрозумів) …
VІ. Домашнє завдання
Скласти сенкани : Пауль Целан, фуга смерті
Підготуватися до контрольної роботи.
Сиваський ліцей №1 Новотроїцької ОТГ Генічеського району
Пауль Целан. « Фуга смерті» - один з найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця
(Інтегрований урок)
Показовий урок у 11 класі
підготувала і провела
Яковенко Світлана Михайлівна,
вчитель зарубіжної літератури
вищої кваліфікаційної категорії
Сиваського закладу загальної середньої освіти №1
Новотроїцької ОТГ Генічеського району