Пауль Целан "Фуга смерті" -твір про Голокост. Новаторство поета

Про матеріал
Тема Голокосту ніколи не зможе бути забутою, поки живуть на світі люди, які пережили це страхіття, поки житимуть їх нащадки, які донесуть ті страшні подіїї наступним поколінням. Треба про це задувати, щоб більше ніколи не повторилося це жахіття.
Перегляд файлу

Тема : Пауль Целан.  «Фуга смерті» - один з найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця

Мета : поглибити знання учнів про антивоєнну тематику,  про  трагедію Голокосту під час Другої світової війни; надати відомості про життя і творчість Пауля Целана, його зв'язок із Україною;  познайомити  з історією створення картини П.Пікассо «Герніка», знаходити спільні мотиви з поезією Целана; дати поняття про виникнення фуги як різновилу музичного твору у творчості  Й.С. Баха; визначити особливості модерністського зображення трагедії єврейського народу в поезії «Фуга смерті», музичний принцип організації твору;

розвивати: навички пошуково-дослідницької, аналітичної роботи з текстом, роботи з репродукцією картини П. Пікассо «Герніка»; культуру зв’язного мовлення, критичне мислення, читацьку активність;

виховувати: гуманізм, усвідомлення злочинної суті війни, її неприпустимість, кращі моральні якості.

Тип уроку: інтегрований ( література, історія, музичне та образотворче мистецтва).

Обладнання: портрети Г. Белля, Б.Брехта, П. Целана, П.Пікассо, Й.С.Баха,  висловлювання про війну, ілюстративний матеріал, підручник, словники літературознавчих термінів, презентації, використання медіазасобів, власні  малюнки до вивчених творів,  роздавальний матеріал для роботи в групах.

 

Перебіг уроку

Хто вирине з цього  потоку,

В якому ми захлинулися,

Пам’ятайте…

Г. Белль

І.  Організаційний момент 

ІІ. Актуалізація опорних знань

На попередніх уроках ми з вами познайомилися з творчістю відомих усьому світові німецьких  письменників Б .Брехта та Г. Белля, які закликали  людство зупинитися і подумати про війну, яка несе з собою нещастя, голод, жорстокість, насилля, страждання і смерть та засуджували політиків у розв’язанні цієї трагедії. Вам було задано домашнє завдання, тож почнемо з нього.

 

  1. Повідомлення за індивідуальним домашнім завданням « Друга світова війна та її наслідки»
  2. Перевірка домашнього завдання . Лист літературному героєві (2-3р.)

 

  1.  Презентація малюнків учнів  до вивчених творів

ІІІ.  Оголошення теми та мети уроку

Мотивація навчальної діяльності

1.Слово вчителя.

Т. Адорпо  висловлювався, що писати вірші « після Освенціма  - варварство».  Своєю «Фугою..» Пауль Целан довів не лише те, що подія Освенціма  можлива, але й те, що сам Овенцім може стати її предметом.

Що ж таке Освенцім і яка мета була у Гітлера, коли він створив концентраційні табори?

2.Повідомлення  учня про  концтабори.

ІV. Робота над темою уроку

  1. Слово вчителя 
    Хто ж такий  Пауль  Целан?  Які особливості його походження, світобачення, творчості?  Про це ми дізнаємося з  презентації  учениці та складемо опорний конспект.
  2. Презентація  за індивідуальним домашнім завданням

 « Життя і творчість П. Целана » ( ІКТ)

  1. Слово вчителя

Вірш «Фуга смерті» П. Целана  став « знаменням ХХ століття», програмним твором у німецькомовних країнах. І це не тільки яскравий взірець  новітньої поезії, а й літературний пам’ятник  жертвам Голокосту, який відображає погляд «із середини» єврейської нації, що пережила одну з найбільших  трагедій ІІ світової війни.

  1. Повідомлення учня за індивідуальним домашнім завданням

  про Голокост

     5.  Словникова робота

Голокост ( спалений заживо, цілком) загибель значної частини єврейського населення Європи ( 6 млн.)  під час системних переслідувань і знищення нацистами та їхніми прихильниками на окупованих територіях 1933-1945 рр. У  роки війни гітлерівці створили 22 табори смерті. Один з найстрашніших – Освенцім (Аушвіц) на території Польщі.

  6.  Слово вчителя   – Що ж таке  «фуга»?

Фуга   ( біг, втеча, швидкий плин) поліфонічний ( багатоголосий) музичний  твір, який розвиває одну або кілька тем, які  почергово повторюються  кількома голосами; вища поліфонічна форма ( класичним зразком є  фуги Й. Баха) прослухати фрагмент музики Й.Баха

7. Слово вчителя

Сьогодні ми з вами познайомимося з історією створення вірша «Фуга смерті» Пауля Целана.

8. Історія створення вірша. ( повідомлення учня)

Батьки Пауля  Целана потрапили до концтабору, а сам поет -  до румунського трудового табору.  Батько помер там від тифу, а матір розстріляли.

Поет Альфрет  Кіттнер згадував, що вперше почув вірш  восени 1944 року в Чернівцях, натомість сам поет зазначав, що вірш написаний в 1945 році в Бухаресті. Два роки потому в одному із румунських журналів було опубліковано вірш під назвою «Танго смерті» румунською мовою, але через рік Пауль Целан знищив цей переклад, надрукувавши  вірш « Фуга смерті»  у збірці « Пісок із урн» мовою оригіналу.

Відомим для широкої аудиторії  твір став  у 1952 році після публікації у збірці «Мак і пам'ять».

 

 9. Презентація твору «Фуга смерті» з використанням ІКТ ( читання мовою оригіналу з використанням музики Баха )

10. Слово вчителя

Ви  переглянули  презентацію,  то  ж передайте свої відчуття,  роздуми, що виникають, які асоціації викликають рядки  вірша та музика ?

 

11.Виразне читання вірша «Фуга смерті» П. Целана вчителем

12. Аналітична робота з текстом      ( робота в групах)

І група.

     1.Які теми розвиваються у вірші? ( тема концтабору і тема кохання німецького ката до коханої Маргарити та порівняння її з єврейською дівчиною Суламіф)

2. Головні мотиви твору. ( пам'ять і забуття,  автор створює жахливу реальність, яку пережив сам, він акцентує увагу на протиборство двох сил – гуманізму і жорстокості, високої культури та фашистської ідеології)

    3. За яким принципом будується вірш? Кого і що автор протиставляє?      Роль контрасту або антитези ( антитеза: він- ми, « золотиста коса Маргарити» -  « попеляста коса Суламіф», німецька музика у виконанні  єврейських музикантів перед стратою)

     4. Заповнити таблицю на дошці:     він  - ми;  Маргарита - Суламіф

 

ІІ група

  1. Які ключові метафори в поезії П. Целана, їх роль в розкритті теми, ідеї твору?(« чорне молоко», «могили в повітрі», «смерть- це з Німеччини  майстер»
  2. Побудуйте асоціативний кущ ( на дошці) : « чорне молоко»- нищівне молоко смерті, зв'язок с крематорієм і газовими камерами, , приреченість і безвихідь --шифр Голокосту;
  3. « могили в повітрі»- доля євреїв, спалених у крематоріях, позбавлених бути похованими у землі, асоціація з раєм, масштабне знищення євреїв- братські могили в повітрі
  4.  « смерть – це з Німеччини майстер»-  ідея майстерності німців у всьому, висока якість їхньої роботи, але  водночас -це майстерне виконання вбивств - деформація німецької культури і свідомості

3.Як цей літературний твір переплітається з музичним жанром?( у ньому як і музичному творі тут розвиваються декілька мотивів водночас, щоб у фіналі знову з’єднатися й остаточно розв’язатися) -

4.В чому художнє новаторство митця? (вірш написаний верлібром, у якому відсутні метр і рима, немає розділових знаків, а є строфеми                 ( структури з логічно - завершеною думкою, які мають декілька лейтмотивів. Кожна строфема – нова варіація основної теми)

13. Слово вчителя.

  Вірші Целана зашифровані -  це образи алюзії, примхливі метафори, асоціативний монтаж та багатоповерховість підтексту,  паралелізм, що посилює жах і безглуздя цього злочину. Зрозуміти  цей модерністський твір важко, треба мати високий інтелектуальний розвиток, знання світової культури.

 «Фуга смерті» має всесвітнє визнання, є символом Другої світової війни, так як «Генріка»,  картина П. Пікассо , в образотворчому мистецтві.               

 Історія  створення картини. Йдеться про події в Іспанії, коли там  в1931 році відбулося повстання, яке переросло в громадянську війну 1931 – 1939 рр. В 1937 році на місто  гітлерівці скинули тисячі бомб. 6 тисяч  людей було вбито одразу, 2 тисячі залишилися під завалами. Більше, ніж троє суток горіло знищене місто. За цим спостерігав весь світ і Пабло Пікассо також. Картина була написана  всього лише за місяць.

 ( перегляд репродукції  картини).

14.   Завдання

Знайти спільні мотиви зображення на картині та у вірші.

 Висновок:  Обоє митців розуміли, що відтворити жах нелюдської війни можна тільки, знайшовши нову форму: розкуту, багатозначну, поліфонічну.

 15. Слово вчителя.  До вірша П. Целана зверталися  багато композиторів:

Філіп Гершкович «Чотири пісні до голосу і камерного оркестру»;

Майкл Найман – шість пісень.

П. Ружичко,  А.Райнманн,  Вольфган Рім,  Д. Галасс  -  написали музику до  твору.

Вірші  Целана   перекладені українськими письменниками: М.Бажаном, В.Стусом, Л. Череватченком, найбільше творів переклав Петро Рихло.

V. Підбиття підсумків уроку

1. Заключна бесіда

- Як життя і творчість Пауля Целана  були пов’язані з Україною?

- У чому полягає новаторство митця?

- Як ви зрозуміли епіграф уроку? Чи згодні ви  з висловлюванням Т. Адорпо?

- Чи є  актуальним цей твір,  а особливо  для молоді?

2. Слово вчителя

Так, цей твір актуальний  /  27 січня у всьому світі відзначають Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту/, а  особливо для молоді, недаремно  колишній учень нашої школи,  Михайло  Домаскін, який навчається у ХДУ, зайняв  перше місце у Всеукраїнському конкурсі

науково-дослідницьких робіт серед студентів та аспірантів, присвяченій темі Голокосту.

 Отже, « Фуга смерті – це не лише пам’ятка своєї доби, а й твір, який застерігає людство від спонукань ідеї за чистоту нації, щоб ніколи більше не повторити цієї трагедії.

  Єврейське прислів’я  говорить: «Не ідіть війною проти закону, прийміть закони проти війни».

3. Рефлексія

 Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  Завершіть речення:  Сьогодні на уроці я  зрозуміла ( зрозумів) …

VІ. Домашнє завдання

 Скласти сенкани :  Пауль Целан,   фуга смерті

   Підготуватися до контрольної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сиваський  ліцей №1   Новотроїцької ОТГ Генічеського району

 

 

 

 

 

 

 

 

Пауль Целан. « Фуга смерті» - один з найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця

 

                                           (Інтегрований  урок)

 

 

 

 

 

 

 

Показовий урок  у 11 класі

 підготувала і провела

Яковенко Світлана Михайлівна,

 вчитель зарубіжної літератури

 вищої кваліфікаційної категорії

                                                   Сиваського закладу загальної середньої освіти №1

 

                                                  Новотроїцької ОТГ  Генічеського району

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пятковский Максим
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 грудня 2021
Переглядів
3701
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку