Педагогічна майстерня вчителів-логопедів на тему "Розповідаємо «ланцюжком»"

Про матеріал
З метою підвищення кваліфікації педагогів на базі Ізюмського ДНЗ №2 було створено «Педагогічну майстерню», на засіданнях якої вчителі-логопеди ділилися власним досвідом щодо впровадження інноваційних технологій в роботі з розвитку зв’язного мовлення у дітей, а також проводили з педагогами ігри, які допомогли зрозуміти методики та удосконалити свій досвід.
Перегляд файлу

Тема: Розповідаємо «ланцюжком».

Мета: Ознайомити педагогів з одним із нетрадиційних методів розвитку зв’язного мовлення «Складання розповідей ланцюжної організації».

Теоретичний блок:

«Методичні рекомендації по складанню розповідей ланцюжної організації».

Практичний блок:

  1.                      Фрагмент заняття «Складання розповіді за ланцюжковою схемою»
  2.                      «Придумаємо разом»

«Методичні рекомендації по складанню розповідей ланцюжної організації».

Ланцюжковий текст -  це така смислова організація речень, яка дає змогу послідовно передати думку від речення до речення  лінійно, по ланцюжку. Такий тип зв’язку речень найчастіше зустрічається в розповідних розповідях, композиція яких опирається на послідовність дій, на їх динамічний розвиток.

Для наглядного показу правил смислового зв’язка речень у ланцюжковому типі тексту використовується предметно-графічна схема.

Рамка відображає підкореність змісту єдиній темі, наявність структурно-смислового зв’язку. Предмети та особи, про які іде мова у оповіданні, знаходяться в середині рамок (як правило, зліва та справа), що показує взаємозв’язок між ними. Стрілка в середині рамки позначає дієслова, які розкривають, що трапилося з даним предметом або особою та показує зв'язок між словами в реченні. Як правило, в оповіданнях ланцюжкової структури нове речення починається з того ж слова, яким закінчується попереднє. Але для зручності інколи додаються «коротенькі слова»: на, під, до, крім, біля. Це не порушує зміст оповідання.

Тексти ланцюжкової організації пов’язують переказ та складання оповідання. Діти слухають текст  та по зображенням  в одному ряду в середині рамки складають окремі речення, з’єднуючи їх в зв’язну розповідь.

Одночасно дитина може вчитися правильно вимовляти необхідний звук, закріплюючи його не тільки в словах, але і в реченнях, зв’язному тексті та вчиться переказувати.

Застосовуючи ці тексти , треба пропонувати дітям придумувати продовження розповіді зі збереженням принципу ланцюжної структури.

Для збагачення словникового запасу можна пропонувати дітям спробувати підбирати дієслівні зв’язки (не пішов, а відправився; не наловив, а спіймав; не «виросли», а «достигли»).

Після того, як діти зрозуміли принцип ланцюжка, можна запропонувати їм скласти розповідь за опорними картинками-схемами без прослуховування тексту. 

Найважча з цього – це спроба дітьми переказати цей текст навпаки, починаючи з кінця.

 

 

 

 

Фрагмент заняття «Складання розповіді за ланцюжковою схемою»

Мета:

  • Продовжувати вчити складати розповіді ланцюжної організації.
  • Розвивати зв’язне мовлення, дрібну моторику м’язів  рук, логічне мислення, фонематичний слух
  • Виховувати взаємодопомогу

Фрагмент заняття:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Пальчикова  гімнастика «Доброго ранку!»

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, у небі пташки!

Доброго ранку, маленькі дубки!

Я вас вітаю, люблю, пізнаю,

Бо живемо у одному краю.

(Пальцями правої руки  по черзі «вітатися» з пальцями лівої руки)

2. Складання розповіді ланцюжної організації.

Логопед:-Подивіться уважно на цю картину (див на малюнок зліва).

Що на ній зображено?

Діти:- Дівчинка, гості, стіл, самовар, варення, цукерки в цукерниці, чашки з чаєм, кульки.

Логопед:-А як ви гадаєте, про що ця картина?

Діти:-Про День Народження дівчинки.

Логопед:-А тепер послухайте  оповідання про це:

  1.               У Маші день народження.
  2.               На день народження Маша покликала гостей та накрила стіл.
  3.               На стіл Маша поставила 5 чашок, цукерницю, варення та самовар.
  4.               Із самовара Маша наливала в чашки гарячий духмяний чай.
  5.               Чай з цукерками та варенням дуже сподобався гостям.

 Логопед:-А тепер ви за допомогою цієї схеми (див на малюнок справа) спробуйте переказати це оповідання, але пам’ятайте, спочатку треба скласти речення. Не забувайте кожне нове речення починається тим словом, яким закінчується  попереднє. (розповідь 3-х дітей)

Логопед:-А зараз  ми з вами спробуємо переказати це оповідання з кінця. Я почну, а ви продовжите. (1-2 речення складає логопед)

  1.               Гостям дуже сподобався чай з цукерками та варенням.
  2.               Гарячий духмяний чай Маша наливала в чашки із самовара
  3.               Самовар, варення, цукерницю та 5 чашок Маша поставила на стіл.
  4.               Стіл  накрила для гостей Маша.
  5.               День народження сьогодні у Маші!

Логопед:-Так, молодці. А як ми зможемо назвати це оповідання? (День Народження Маші)

Логопед:-А тепер знайдіть всі слова і назвіть їх, в яких є звук [Р].

  

 

img013.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 мал.. 5                                                              мал.6

 

«Придумаємо разом»

  1. Придумування розповіді без опори на картинки за принципом ланцюжної організації (тема «Новий рік»)
  2. Конкурс педагогічних ідей (педагогам пропонувалося пригадати нетрадиційні методи та прийоми, які вони використовують в своїй роботі з дітьми щодо  розвитку зв’язного мовлення з метою обміну власним досвідом) 

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Конспекти занять для ЗДО
Інкл
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
1341
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку