Актуальність теми дослідження. Соціалізація особистості - складний тривалий процес, що протікає протягом усього життя людини. Існують різні підходи до виділення етапів соціалізації: відносно ведучого виду діяльності, що веде інституту соціалізації, вікової періодизації тощо. При проведенні дослідження ми спиралися на вікову періодизацію, згідно з якою етапи соціалізації співвідносяться з віковими стадіями життя людини, і розглядали дошкільне дитинство (3-6 років) і молодший шкільний вік (6-10 років) тощо. Соціалізація здійснюється через ряд універсальних соціально-психологічних механізмів і різних соціальних інститутів, які виступають в ролі механізмів соціалізації (сім'я, ДЗО, школа).
Мета та завдання дослідження. Мета роботи – теоретично обґрунтувати та дослідити педагогічні умови забезпечення спадкоємності дошкільної і початкової ланок освіти у формуванні соціальної компетентності дитини. Завдання дослідження: привести характеристику поняття «спадкоємність» («наступність»); визначити забезпечення наступності в освіті; розглянути педагогічні умови забезпечення наступності дошкільної і початкової ланок освіти; привести загальну характеристику поняття «соціальна компетентність»; розглянути особливості формування соціальної компетентності дитини при переході від дошкільної до початкової ланок освіти; дослідити аспекти формування соціальної компетентності дитини на початковому етапі дослідження; впровадити заходи з метою формування соціальної компетентності дитини при переході від дошкільної до початкової ланок освіти; визначити рівень формування соціальної компетентності дитини на кінцевому етапі дослідження.
Об'єкт, предмет, гіпотеза дослідження. Об’єкт дослідження – спадкоємність дошкільної та початкової ланок освіти. Предмет дослідження – забезпечення спадкоємності дошкільної і початкової ланок освіти у формуванні соціальної компетентності дитини. Гіпотеза дослідження полягає у твердженні, що при систематичній роботі з забезпечення спадкоємності при переході дитини з ДЗО до школи можна домогтися високого рівня соціалізації.
Теоретичні аспекти дослідження поняття «спадкоємність» («наступність»), Щоб вирішити проблему наступності потрібно практикувати таку форму як співпраця вчителів початкової та середньої ланки, адміністрації установи. Зміст і напрямки діяльності по реалізації спільної взаємодії дитячого садка та початкової школи, перебуваючи в контексті вирішення стратегічних завдань цільової програми розвитку освіти, забезпечують умови для створення та розвитку системи безперервної освіти в конкретних соціально-економічних умовах муніципального освіти
Теоретичне обґрунтування процесу формування соціальної компетентності дитини при переході від дошкільної до початкової ланок освітидослідження співвідношення наукових теорій сутності поняття «соціальна компетентність» показує, що вони багато в чому збігаються, але разом з тим мають суттєві відмінностіспадкоємність може бути представлена як закономірність освітнього процесу, оскільки зв'язок подальшого навчання з попереднім відображає найбільш міцні, істотні, загальні, необхідні, повторювані об'єктивні зв'язки і відносини, що виникають і проявляються в ході даного процесу.у світовій практиці основна увага приділяється погодженням програм педагогічної діяльності в передшкільний і початковий шкільний період, забезпечення зв'язків з підготовки дітей до життя в суспільстві, розвитку їх компетенцій.
База дослідження та контингент опитуваних. У якості бази дослідження виступила загальноосвітня школа №8 І-ІІІ ступенів м. Ізмаїла. У дослідженні прийняли участь учні першого класу. Учнів першокласників ми розподілили на експериментальну групу (ЕГ). А інша частина класу – це контрольна група (КГ).
Етапи дослідженняна першому етапі будуть проведені діагностичні методики з учнями обох класів, з метою визначення їх рівня соціальної компетентності;на другому етапі будуть впроваджені в ЕГ заходи з метою формування соціальної компетентності дитини при переході від дошкільної до початкової ланок освіти;на третьому етапі будуть вдруге проведені діагностичні методики з учнями обох класів, з метою визначення їх рівня соціальної компетентності.
Результати діагностики першої і другої контрольних груп (має уявлення про розмаїття соціальних ролей, виконуваних дорослими)КГЕГЗмогли відповісти. Не змогли відповісти. Змогли відповісти. Не змогли відповісти. Питання №1. Де працюють твої батьки?4143 Питання №2. Ти знаєш, чим займаються твої батьки на своїй роботі?3243 Питання №3. Чим мама любить займатися у вільний час?4161
Результати діагностики першої і другої контрольних груп (дізнається і називає різні емоційні стани дорослого по міміці, жестах, позі) КГЕГВизначили стан, «оживили» картину. Визначили стан, «оживили» картину. Картина №1 «Злість»46 Картина №2 «Радість»57 Картина №3 «Сміх»57 Картина №4 «Плач»57 Картина №5 «Роздум»35
Впровадження заходів з метою формування соціальної компетентності дитини при переході від дошкільної до початкової ланок освіти. Мета програми - розвиток соціального інтелекту і емоційно-особистісної сфери дітей старшого дошкільного віку, корекція порушень розвитку системи особистісних відносин на рівні базових і соціальних емоцій, формування навичок позитивного міжособистісного спілкування. Дана програма спрямована на роботу з дітьми 6-7 років. Термін реалізації програми - 1 рік. Заняття проводяться 1 раз на тиждень у формі міні-тренінгів тривалістю 30-40 хвилин. Оптимальна кількість дітей в групі - 10-15 осіб.
Результати діагностики дітей обох груп (має уявлення про розмаїття народів світу, деякі особливості зовнішнього вигляду, національного одягу) КГЕГНазиває п'ять і більше країн світу40%71%Має уявлення про розмаїття народів світу40%85%Має уявлення особливості зовнішнього вигляду, національного одягу.60%100%
Загальні висновки. Виявили, що проведений нами аналіз наукових публікацій і результатів досліджень свідчить про те, що спадкоємність може бути представлена як закономірність освітнього процесу, оскільки зв'язок подальшого навчання з попереднім відображає найбільш міцні, істотні, загальні, необхідні, повторювані об'єктивні зв'язки і відносини, що виникають і проявляються в ході даного процесу. Дійшли висновку, що наступність між дошкільною та початковою етапами навчання активно вивчається в останні роки в зарубіжній і вітчизняній педагогіці. У світовій практиці основна увага приділяється погодженням програм педагогічної діяльності в передшкільний і початковий шкільний період, забезпечення зв'язків з підготовки дітей до життя в суспільстві, розвитку їх компетенцій.можемо стверджувати, що рівень показників та результатів ЕГ значно виріс, та в порівнянні з даними по КГ значно вищий. Все це свідчить про те, що проведена нами робота на формуючому етапі емпіричного дослідження є ефективною