1
СОЦІАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ДИТИНИ – ПЕРЕДУМОВА ІЇ УСПІШНОЇ ШКІЛЬНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ
Особистісні досягнення розвитку, відносна автономність і самостійність дитини в поведінці, вирішенні елементарних побутових проблем, організація доступних для неї видів діяльності, характер взаємодії з однолітками і дорослими свідчать про становлення певного рівня соціальної зрілості.
Відтак маємо підстави вважати важливим досягненням дошкільного дитинства процес створення передумов розвитку такої особистісної якості, як соціальна компетентність.
Компетентність, в широкому її розумінні, розглядається як якість особистості, що володіє певними знаннями в будь-якій області і вміє їх застосувати на практиці, позитивно ставитися до успішності діяльності (Л. Артемова, Т.В. Кравченко, В.Кузьменко, С.М. Курінна, А.К. Мудрик, Т.І. Поніманська та ін.).
Якщо йдеться про соціальну компетентність , то науковці здебільшого ії трактують як здатність людини, яка сформована в процесі оволодіння уявленнями і знаннями про соціальну дійсність, активного творчого освоєння соціальних відносин, що виникають на різних етапах і в різних видах соціальної взаємодії, а також трактується як засвоєння етичних норм, які є основою побудови і регулювання міжособистісних і внутрішньоособистісних соціальних позицій та відносин [5].
Ми виходимо з розуміння виключної значущості соціальної компетентності дитини в контекстів іїі шкільної зрілості. А тому нас зацікавив аспект спадкоємності у вироблені педагогічної позиції у цьому плані з боку педагогів довкілля та вчителя початкових класів. Відтак постає питання такого змісту: вчому полягає своєрідність вияву соціальної компетентності у дітей дошкільного віку? Так, деякі дослідники трактують соціальну компетентність дошкільнят як ії особливості, показники та шляхи розвитку» визначає сутність і зміст початкової особистісно-соціальної компетентності дитини «як готовність самостійно вирішувати завдання, які пов'язані зі спілкуванням і взаємодією з однолітками і дорослими і сукупністю тих уявлень дитини про себе, які розвиваються, а також ії самооцінкою, і стають визначальними у виборі засобів поведінки і взаємодії з соціумом» [3, С. 12].
До того ж, існує думка (зокрема Л.Артемова) про те, що соціальна компетентність дошкільника має інтегративну природу і включає наступні компоненти:
- мотиваційний компонент: характеризується потребою в спілкуванні і схваленні, бажанням зайняти певне місце серед значущих для дитини людей - дорослих і однолітків;
- когнітивний, або пізнавальний компонент: характеризується наявністю елементарних уявлень про навколишній світ, обізнаністю в області взаємин людей в соціумі, усвідомленням власної індивідуальності;
- поведінковий, або власне комунікативний компонент: характеризується ефективною взаємодією з середовищем, здатністю чинити так, як прийнято в культурному суспільстві;
- емоційний компонент: характеризується умінням правильно поводитися зі своїми почуттями та емоціями (розуміннями, вираженнями) і поводитися відносно почуттів та емоцій інших людей [1].
Вчені зауважують, що вищеокреслені компоненти соціальної компетентності старшого дошкільника ще тільки формуються, вони є нестійкими, та залежать від дорослого і його вміння зацікавити дитину інформацією з навколишнього світу, організувати з ним спілкування, допомогти зорієнтуватися в системі цінностей, прийнятих у суспільстві, виробити певні способи поведінки і емоційного реагування на навколишню дійсність [6].
Аналіз наукових джерел із проблематики соціальної компетентності особистості доводять про безпосередній зв'язок означеної якості із таким явищем як соціалізація. У цьому зв’язку підкреслимо, що соціалізація - це двосторонній процес, що включає в себе, з одного боку, засвоєння індивідом соціального досвіду шляхом входження в соціальне середовище, систему соціальних зв'язків, і її пристосування, «адаптацію» до культурних, психологічних і соціологічних факторів (Т. Парсонс, Р. Мертон); з іншого боку, процес активного відтворення індивідом системи соціальних зв'язків за рахунок його активної діяльності, подолання негативних впливів середовища, що заважають її саморозвитку і самоствердженню (А. Маслоу, А. Олпорт, К. Роджерс). Цей процес можна розглядати як його «інтеграцію» в систему суспільних відносин.
Аналіз довідкової та спеціальної літератури переконує в тому, що в контексті соціалізації соціальна компетентність дитини має певні особливості, оскільки йдеться про впливовість індивідуальної своєрідності (тип особистості, зокрема, чи є вона інтро- або екстровертом, аутичною або неаутічною, а також її інтелект), психічних станів (астенічний або стеничний) та типовість настрою, рівеня і форми спілкування і взаємодії з оточуючими [2].
Але, не дивлячись на те, що соціалізація кожної конкретної дитини має певні індивідуальні особливості та прояви, вона здійснюється за певними механізмами. Зазвичай механізми соціалізації класифікують наступним чином:
Дослідниками вважається традиційним механізмом соціалізації (стихійної) – засвоєння людиною норм, еталонів поведінки, поглядів, стереотипів, які характерні для його родини і найближчого оточення (сусідського, приятельського та ін.). Наприклад С.Курінна стверджує, що це засвоєння відбувається, як правило, на неусвідомленому рівні за допомогою фіксації, некритичного сприйняття навколишньої дійсності [4].
Досвід переконує в тому, що інституційний механізм соціалізації функціонує в процесі взаємодії людини з інститутами суспільства і різними організаціями як спеціально створеними для ії соціалізації, так і реалізують социалізуючі функції паралельно зі своїми основними функціями. До них відносяться виробничі, громадські, клубні й інші структури, а також засоби масової комунікації.
Щодо стилізованого механізму соціалізації, то він діє в рамках певної субкультури – комплексу морально-психологічних рис і поведінкових проявів типових для людей певного віку або певного професійного чи культурного прошарку, який, в цілому, створює певний стиль життя і мислення тієї чи іншої вікової, професійної або соціальної групи [5].
Якщо конкретизувати, мжособистісний механізм соціалізації, то він функціонує у процесі взаємодії людини з суб'єктивно значущими для нього особами.
Вчені стверджують, що рефлексивний механізм соціалізації пов'язаний з процесом осмислення людиною свого місця в системі взаємин з оточуючими, в результаті чого відбувається його особистісне становлення, формування та зміна [3].
Отже, з огляду на індивідуальні та вікові особливості, та знаючи механізми соціального становлення дитини, важливим фактором стає спільна з дорослими діяльність. Вважаємо, що саме у процесі спільної діяльності зростає інтерес до оточуючих людей, формуються соціальні мотиви поведінки. Бо як засвідчує наша практика роботи і в дошкільному навчальному закладі, і в школі першого ступеня. в ній і відбувається передача соціального досвіду. До того ж дитина виступає як суб'єкт діяльності (пізнавальної, творчої, комунікативної та ін.), активно бере участь в перетворенні навколишнього світу, вибудовує відносини з оточуючими, виробляє субкультурні норми і правила. Перспективи подальшого дослідницького пошуку ми пов’язуємо із вивченням тих умов, які забезпечують створення єдиного освітнього простору соціального розвитку дитини, дошкільного і молодшого шкільного віку, результативну роботу по соціальному розвитку дошкільника, формуванню у нього соціальної компетентності певного рівня, обумовленого його віковими можливостями.
Список використаних джерел