Природний темп діяльності Вправа «Багаторазове перечитування»Ви читаєте текст вголос. Потім учень читає цей текст впродовж однієї хвилини. Закінчивши читати, дитина відмічає місце в тексті, де зупинилася. Знову проходить повторне читання цього ж тексту і через хвилину учень відмічає кількість прочитаних слів. Звичайно, вдруге вдається прочитати більше. Нехай дитина повторить читання декілька разів до того часу, поки кількість прочитаних слів не збільшуватиметься.
Усунення регресій Листок паперу накладається на рядок і пересовується при читанні спочатку вчителем, а потім самою дитиною вздовж рядка. При русі листка по рядку погляд дитини буде плавно переходити разом з листком, а повторне перечитування буде неможливе через те, що прочитане закривається.
Усунення регресій4. Читання слів, в яких є парні по твердості – м’якості фонеми: Галка – галька, лис – ліс5. Читання по складах важких слів перед читанням тексту: Роз-дру-ку-ва-ти роздрукувати6. Читання слів, в яких найменші одиниці читання надруковані різним шрифтом: ПРОкри. ЧАли, по. СКАка. ЛИ
Вправи на розвиток навички антиципації1. Читання з пропущеними закінченнями. Котик Васька сидів на пі… біля ліжка і ло… мух. А на лі… , на самому краєчку, лежа… шляпа. Кіт поба…, що одна му… сіла на шля… . Він як підскочить – і вчепився кігтями за шля… . А вона – бух!- і накрила ко… зверху. Ох і злякався Ва… !
Вправи на розвиток навички антиципації4. «Пошук змістових розбіжностей». Учням пропонуємо підготовлений текст, в якому поряд із правильними реченнями зустрічаються такі, в яких є змістові помилки. Наприклад: «Діти не промокли під дощем, тому що сховались під телеграфним стовпом».5. «Читання тексту через слово». Читати текст потрібно не так, як зазвичай, а перестрибувати через слово. Діти з великим задоволенням виконують цю вправу.
Артикуляція. Наступна причина, яка зменшує швидкість читання, може бути недостатня артикуляторна рухливість мовного апарату. Для процесу читання дуже важлива гарна дикція, чітка вимова звуків, дотримання правил орфоепії – вимовних норм літературної мови, вміння говорити і читати виразно, достатньо голосно, володіти інтонаціями, паузами.
Вправи для роботи над артикуляцією1. Артикуляція голосних, приголосних, поєднання голосних і приголосних. Ці вправи розвивають рухливість мовного апарату. АОУИІЕ, УІИЕОА…(Змінюйте послідовність голосних, слідкуйте за чіткістю вимови). С-Ж-З-Ш, Б-Д-П-Т, Г-Ж-К-Ш…Ба-бя бу-бю би-бі За-зя зо-зьо зу-зю
Вправи для роботи над артикуляцією3. Читання чистомовок. Ка-ка-ка-є голочки в їжака. Му-му-му- молочка кому?Рі-рі-рі- літають комарі. Но-но-но- на вулиці вже холодно.( Потрібно використовувати ті склади, які дитина важко вимовляє)4. Використання структурних складових таблиць. Н-на-нас-наст. Р-ро-роз-розк. К-ка-кар-карп
Робота над правильністю дихання«В ліфті»Уявимо, що ми в ліфті піднімаємось і оголошуємо поверхи. Чим вище поверх, тим вищий голос, і навпаки. Піднімаємось з першого на дев’ятий, а потім вниз.«Затримай подих»Діти ставлять смужки паперу на рівні губ, набирають якнайбільше повітря і видихають помаленьку так, щоб смужка паперу не рухалась.
Робота над правильністю дихання«Ведмежата»Уявляємо, що ви маленькі ведмежата і просите у мами їсти. Слова потрібно вимовляти протяжно, басом, чітко вимовляючи звук (м). Мамо, меду б нам,Мамо, молока б нам.«Видих з рахунком»Зробити глибокий вдих. На видих рахувати до того часу, наскільки вистачить повітря.
Мале поле зору Поле зору – частина тексту, яка чітко сприймається очима при одній фіксації. Мале поле зору – великий недолік у багатьох читачів. Якщо в дітей поле зору мале, то їх очі виконують багато фіксацій. Необхідно розширити поле зору, щоб погляд фіксував не 1-3 букви, а ціле слово або кілька слів.
Вправи, що допомагають розширити поле зору. При роботі з такими таблицями необхідно вольове зусилля. Погляд обов’язково фіксується на знаку питання. Ставимо дітям завдання бачити всю таблицю цілою. Вчитель називає букву, учень повинен знайти її, не відводячи погляду від знаку. а к и м ? у л о г
Рівень організації уваги «Увага є саме ті двері, через які проходить все, що тільки входить в душу людини із зовнішнього світу.» К. Д. Ушинський. Дуже часто увага молодшого школяра розсіюється, дитина не може зосередитись. Увага має властивості: об’єм, розподіл, концентрацію, стійкість, перемикання. Враховуючи їх, ми можемо покращити увагу дитини певними вправами.
Переключення уваги. Вправа «Гав не лови – чітко говори»Важливо проводити цю вправу систематично, в темпі, повторюючи вголос правильну відповідь.1. Як називається зарядка на уроці?2. Встав назву тварини. Голодний як … .3. Як називаються числа при додаванні?4. Який колір є останнім у веселці?5. Якої пори року діти йдуть до школи?6. Скільки сторін у трикутника?
Об’єм уваги. Цю вправу краще проводити колективно, щоб учню було з ким змагатися. По сигналу «Увага» показати картку (див. зразок) , але не більше 2с. Дитина повинна прочитати і записати прочитане. Це набір від 3 до 9 букв, що позначають приголосні звуки. Об’єм матеріалу збільшувати поступово. ДПВ РБВЛ ЖКПРЧ МНТКСЧ Можна пропонувати речення від 5 до 16 букв. Я біжу. Я пливу. Дай мені. Чай пахне. (т.д.)
Оперативна пам’ять. Розвиток техніки читання уповільнюється через слабку оперативну пам’ять. Що це значить? Часто можна спостерігати таку картину. Учень читає речення, яке складається з 6-8 слів. Дочитавши до третього – четвертого слова – забуває перше слово. Тому не може пов’язати слова докупи. Необхідно в цьому випадку попрацювати над оперативною пам’яттю.
Розвиток оперативної пам’ятіРізноманітні зорові диктанти. Наприклад, речення, записане на дошці: Федір розмалював айстри на кожному орнаменті. Завдання:1. Прочитайте і запам’ятайте речення.2. Запишіть це речення.3. Випишіть перші букви всіх слів по порядку.4. Назвіть автора, чий твір ми будемо вивчати на уроці. (Франко)