Творчі вправи на уроках читання

Про матеріал
Формування в дітей навичок читання – одне з найважливіших завдань початкової школи. Пропоную збірку цікавих вправ для вдосконалення техніки читання та розуміння тексту.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Творчі вправи уроках читання в початкових класах. Наперковська З. Ф.“КЗЗСО Дубищенський ліцей”

Номер слайду 2

Під технікою читання розуміється вміння впізнавати написані букви, правильно співвідносити їх зі звуками і вимовляти їх у зазначеному порядку у вигляді складів, слів і речень.

Номер слайду 3

Причини, що знижують швидкість читання: А) природний темп діяльності;Б) регресії;В) відсутність антиципації;Г) порушення артикуляції;Д) неправильне дихання; Е) мале поле зору;Є) рівень організації уваги;Ж) рівень розвитку пам’яті

Номер слайду 4

Природний темп діяльності Використовуючи вправи «Багаторазове перечитування», «Блискавка», «Буксир» та ін., можна збільшити темп читання.

Номер слайду 5

Природний темп діяльності Вправа «Багаторазове перечитування»Ви читаєте текст вголос. Потім учень читає цей текст впродовж однієї хвилини. Закінчивши читати, дитина відмічає місце в тексті, де зупинилася. Знову проходить повторне читання цього ж тексту і через хвилину учень відмічає кількість прочитаних слів. Звичайно, вдруге вдається прочитати більше. Нехай дитина повторить читання декілька разів до того часу, поки кількість прочитаних слів не збільшуватиметься.

Номер слайду 6

Регресії Це повернення рухів очей вліво з метою повторного читання вже прочитаного тексту. Читач непомітно для себе читає двічі будь-який текст, якщо ніякої потреби в цьому немає. Цей недолік найбільш поширений. Для його усунення необхідні відповідні вправи.

Номер слайду 7

Усунення регресій Листок паперу накладається на рядок і пересовується при читанні спочатку вчителем, а потім самою дитиною вздовж рядка. При русі листка по рядку погляд дитини буде плавно переходити разом з листком, а повторне перечитування буде неможливе через те, що прочитане закривається.

Номер слайду 8

Усунення регресій 1. Читання пари слів, які відрізняються однією буквою: Кози – коси2.«Знайди зайве слово»: Лапа – лапа – липа – лапа3. Читання ланцюжка спільнокореневих слів: Вода – водний – підводний

Номер слайду 9

Усунення регресій4. Читання слів, в яких є парні по твердості – м’якості фонеми: Галка – галька, лис – ліс5. Читання по складах важких слів перед читанням тексту: Роз-дру-ку-ва-ти роздрукувати6. Читання слів, в яких найменші одиниці читання надруковані різним шрифтом: ПРОкри. ЧАли, по. СКАка. ЛИ

Номер слайду 10

Антиципатія Можливо, ви помічали за собою при читанні, що багато слів, які читаєте, ви не дочитуєте до кінця, здогадуючись, що це за слово за змістом. Такий прийом називається антиципацією.

Номер слайду 11

Вправи на розвиток навички антиципації1. Читання з пропущеними закінченнями. Котик Васька сидів на пі… біля ліжка і ло… мух. А на лі… , на самому краєчку, лежа… шляпа. Кіт поба…, що одна му… сіла на шля… . Він як підскочить – і вчепився кігтями за шля… . А вона – бух!- і накрила ко… зверху. Ох і злякався Ва… !

Номер слайду 12

Вправи на розвиток навички антиципації2. Закінчи рядок. Ду-ду-ду – я до школи (йду)Ду-ду-ду – гарно день там (проведу);Мама Милу мила милом,Мила мило не (любила).3. Цікаві моделі.- а - (сам, там, рак )А = 0 (Ася, Аня)-0 - а (кома, рука)

Номер слайду 13

Вправи на розвиток навички антиципації4. «Пошук змістових розбіжностей». Учням пропонуємо підготовлений текст, в якому поряд із правильними реченнями зустрічаються такі, в яких є змістові помилки. Наприклад: «Діти не промокли під дощем, тому що сховались під телеграфним стовпом».5. «Читання тексту через слово». Читати текст потрібно не так, як зазвичай, а перестрибувати через слово. Діти з великим задоволенням виконують цю вправу.

Номер слайду 14

Артикуляція. Наступна причина, яка зменшує швидкість читання, може бути недостатня артикуляторна рухливість мовного апарату. Для процесу читання дуже важлива гарна дикція, чітка вимова звуків, дотримання правил орфоепії – вимовних норм літературної мови, вміння говорити і читати виразно, достатньо голосно, володіти інтонаціями, паузами.

Номер слайду 15

Вправи для роботи над артикуляцією1. Артикуляція голосних, приголосних, поєднання голосних і приголосних. Ці вправи розвивають рухливість мовного апарату. АОУИІЕ, УІИЕОА…(Змінюйте послідовність голосних, слідкуйте за чіткістю вимови). С-Ж-З-Ш, Б-Д-П-Т, Г-Ж-К-Ш…Ба-бя бу-бю би-бі За-зя зо-зьо зу-зю

Номер слайду 16

Вправи для роботи над артикуляцією2. Читання скоромовок. Вранці, сівши на горбку,Вчать сороки скоромовку. Кар-р! Картопля, картонка, карета, картуз. Кар-р! Карамель, каратист, карапуз.

Номер слайду 17

Вправи для роботи над артикуляцією3. Читання чистомовок. Ка-ка-ка-є голочки в їжака. Му-му-му- молочка кому?Рі-рі-рі- літають комарі. Но-но-но- на вулиці вже холодно.( Потрібно використовувати ті склади, які дитина важко вимовляє)4. Використання структурних складових таблиць. Н-на-нас-наст. Р-ро-роз-розк. К-ка-кар-карп 

Номер слайду 18

Робота над правильністю дихання Для того, щоб говорити або читати правильно і виразно, потрібно володіти своїм диханням. Формувати навики правильного дихання допомагають різні вправи. Найбільш відома всім «Задми свічку». Пропоную інші.

Номер слайду 19

Робота над правильністю дихання«В ліфті»Уявимо, що ми в ліфті піднімаємось і оголошуємо поверхи. Чим вище поверх, тим вищий голос, і навпаки. Піднімаємось з першого на дев’ятий, а потім вниз.«Затримай подих»Діти ставлять смужки паперу на рівні губ, набирають якнайбільше повітря і видихають помаленьку так, щоб смужка паперу не рухалась.

Номер слайду 20

Робота над правильністю дихання«Ведмежата»Уявляємо, що ви маленькі ведмежата і просите у мами їсти. Слова потрібно вимовляти протяжно, басом, чітко вимовляючи звук (м). Мамо, меду б нам,Мамо, молока б нам.«Видих з рахунком»Зробити глибокий вдих. На видих рахувати до того часу, наскільки вистачить повітря.

Номер слайду 21

Мале поле зору Поле зору – частина тексту, яка чітко сприймається очима при одній фіксації. Мале поле зору – великий недолік у багатьох читачів. Якщо в дітей поле зору мале, то їх очі виконують багато фіксацій. Необхідно розширити поле зору, щоб погляд фіксував не 1-3 букви, а ціле слово або кілька слів.

Номер слайду 22

Вправи, що допомагають розширити поле зору. Багатьом знайома вправа «Піраміда» - буквена, складова, словесна. ма * ма ши * ло во * да ди * ня

Номер слайду 23

Вправи, що допомагають розширити поле зору. Значно розширює поле зору всім відомі цифрові таблиці Шульте. Але при роботі з ними очі читача рухаються стрибкоподібно. А для розширення поля зору необхідна фіксація очей в одному центрі.

Номер слайду 24

Вправи, що допомагають розширити поле зору. При роботі з такими таблицями необхідно вольове зусилля. Погляд обов’язково фіксується на знаку питання. Ставимо дітям завдання бачити всю таблицю цілою. Вчитель називає букву, учень повинен знайти її, не відводячи погляду від знаку. а к и м ? у л о г

Номер слайду 25

Рівень організації уваги «Увага є саме ті двері, через які проходить все, що тільки входить в душу людини із зовнішнього світу.» К. Д. Ушинський. Дуже часто увага молодшого школяра розсіюється, дитина не може зосередитись. Увага має властивості: об’єм, розподіл, концентрацію, стійкість, перемикання. Враховуючи їх, ми можемо покращити увагу дитини певними вправами.

Номер слайду 26

Розподіл уваги Порівняти дві таблиці. Виписати букви з правої таблиці у відповідності з проходженням чисел в лівій. Пояснити значення прислів’я, яке у вас вийде при правильній відповіді. У страху великі очі. 1 7 13 16 у у і і 4 6 10 2 р х л с 9 12 5 8 е к а в 15 11 3 14 ч и т о

Номер слайду 27

Стійкість уваги. Вправа «Пошук предметів»

Номер слайду 28

Переключення уваги. Вправа «Гав не лови – чітко говори»Важливо проводити цю вправу систематично, в темпі, повторюючи вголос правильну відповідь.1. Як називається зарядка на уроці?2. Встав назву тварини. Голодний як … .3. Як називаються числа при додаванні?4. Який колір є останнім у веселці?5. Якої пори року діти йдуть до школи?6. Скільки сторін у трикутника?

Номер слайду 29

Об’єм уваги. Цю вправу краще проводити колективно, щоб учню було з ким змагатися. По сигналу «Увага» показати картку (див. зразок) , але не більше 2с. Дитина повинна прочитати і записати прочитане. Це набір від 3 до 9 букв, що позначають приголосні звуки. Об’єм матеріалу збільшувати поступово. ДПВ РБВЛ ЖКПРЧ МНТКСЧ Можна пропонувати речення від 5 до 16 букв. Я біжу. Я пливу. Дай мені. Чай пахне. (т.д.)

Номер слайду 30

Концентрація уваги Завдання: намагатися без помилок переписати наступні рядки: Аммадама реберге ассамаса Гесклалла ессанессас Еналсстаде енадслат етальтаррс Усогката лиммодорра клатимор

Номер слайду 31

Оперативна пам’ять. Розвиток техніки читання уповільнюється через слабку оперативну пам’ять. Що це значить? Часто можна спостерігати таку картину. Учень читає речення, яке складається з 6-8 слів. Дочитавши до третього – четвертого слова – забуває перше слово. Тому не може пов’язати слова докупи. Необхідно в цьому випадку попрацювати над оперативною пам’яттю.

Номер слайду 32

Розвиток оперативної пам’ятіРізноманітні зорові диктанти. Наприклад, речення, записане на дошці: Федір розмалював айстри на кожному орнаменті. Завдання:1. Прочитайте і запам’ятайте речення.2. Запишіть це речення.3. Випишіть перші букви всіх слів по порядку.4. Назвіть автора, чий твір ми будемо вивчати на уроці. (Франко)

Номер слайду 33

Пам’ятка Учись читати правильно1. Слідкуй, щоб очі рухались по рядку.2. Старайся не повертатися до читання прочитаного слова, якщо зрозумів його.3. При читанні будь уважним до кожного слова.4. Старайся зрозуміти, про що читаєш.5. Читай щоденно вголос і «про себе».

pptx
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
10 вересня
Переглядів
305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку