Перед сучасною школою постає завданнявиховати особистість, здатну до життєтворчої діяльності. Така
особистість буде ставити перед
собою завдання самовдосконалення
й саморозвитку. Конкурентноспроможною може бути лише по-справжньому компетентна особистість.Корисне все, що примусить дитину зрозуміти – запам´ятати – засвоїти – привнести до власної ціннісної системи – стати компетентною. Перед сучасною школою постає завдання виховати особистість, здатну до життєтворчої діяльності. Така особистість буде ставити перед собою завдання самовдосконалення й саморозвитку. Конкурентноспроможною може бути лише по-справжньому компетентна особистість.
Під компетентнісно - орієнтованим підходом у навчанні розуміється підхід до організації навчально-виховного процесу, який спрямований на набуття особистістю певної суми знань і досвіду, що дозволяють їй робити висновки про щось, переконливо висловлювати власні думки, діяти адекватним чином у різних ситуаціях .
Компетентнісний підхід – це спрямованість освітнього процесу на формування й розвиток ключових (базових) і предметних компетентностей особистості. Предметна компетенція - здатність учня (особистості) застосовувати сукупність знань, умінь, навичок із певної галузі знань відповідно до життєвої ситуації. Предметні компетенції складають основу для формування життєвих (ключових) компетентностей. Життєва (ключова) компетентність – здатність учня здійснювати складні поліфункціональні, предметні, культуродоцільні види діяльності.
У компетентнісно -орієнтованому підході головні завдання навчання такі: розвивати індивідуальні пізнавальні здібності кожної особистості максимально виявляти, ініціювати, використовувати індивідуальний досвід особистостідопомагати їй пізнати себе, самовизначитись та самореалізуватись, а не формувати наперед задані якостісформувати в о собистості культуру життєдіяльності, яка дасть змогу продуктивно будувати своє повсякденне життя, правильно визначати лінії життя.
Виходячи з вимог сучасного життя, школа повинна прикласти всі зусилля на формування життєвих компетентностей учнів. Випустити зі своїх стін таких випускників, які будуть здатні успішно розв'язувати завдання у різних сферах життєдіяльності. Школа повинна озброїти учня не тільки специфічними предметними вміннями та навичками, а конкретними життєвими, необхідними людині будь-якої професії, віку, сімейного стану. Щоб всього цього досягти, насамперед, треба "дати психологічну установку" вчителю - працювати по-новому.
Основні правила на шляху формування компетентності1. Головним є не предмет, якого ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною із вивченням предмета; 2. Допомагайте учням оволодівати найбільш продуктивними методами навчання, учіть їх вчитися;
3. Не шкодуйте часу та зусиль на виховання активності. Сьогодні активний учень – завтра не байдужий член суспільства;4. Необхідно частіше використовувати запитання “чому”, щоб навчити мислити причинно-наслідково;5. Завжди пам'ятайте, що знає не той, хто переказує, а той хто застосовує на практиці; 6. Привчайте учнів думати і діяти самостійно;
Фасилітатор. Роль фасилітатора - допомогти учням досягнути очікуваних результатів навчання. Тому педагог-фасилітатор скоріше ставить запитання, сприяє, щоб звучали різні думки, точки зору у групі. На відміну від презентатора, який є певним чином експертом в інформації, що презентується, фасилітатор пропонує процес, який допомагає учасникам засвоїти знання
Формувати ключові компетентності можна на різних уроках через: ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ Інтерактивне навчання – спосіб пізнання, що базується на діалогових формах взаємодії учасників освітнього процесу; навчання у спілкуванні, в процесі якого в учнів формуються навички спільної діяльності. Проведення рольових ігор Проведення інтегрованих уроків. Проведення нестандартних уроків
Формувати ключові компетентності можна на різних уроках через: Проектну діяльність Проектна діяльність – це самостійне вивчення учнями окремої проблеми протягом певного проміжку часу, яке завершується творчим звітом. Виконання проектів : дає учням практичні навички в організації власної діяльності; дає змогу під наглядом учителя контролювати своє навчання; створює можливості для співпраці учнів один з одним; допомагає набути практичних навичок публічної презентації та захисту своїх напрацювань та досягнень; сприяє формуванню інформаційної, комунікативної, продуктивної творчої діяльності та соціальної компетентностей.
Одним із видів проектної діяльності є створення презентацій: Презентація– виступ перед аудиторією,показ, демонстрація чогось нового, представлення певних досягнень, результатів роботи класу, групи. Види презентацій : Презентація знань учнів. Презентація учнівських проектів. Семінар – презентація. Урок-презентація
Формувати ключові компетентності можна на різних уроках через:Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) спрямовані на те, щоб дати якомога більше інформації за допомогою цифрових навчальних засобів. До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання відносяться: інтернет-технології мультимедійні програмні засоби спеціалізоване програмне забезпечення електронні посібники та підручники системи дистанційного навчання (системи комп'ютерного супроводу навчання).
Знання отримані учнями можуть дати їм змогу аналізувати власну особистість, власну діяльність, а за допомогою вчителя вони навчаться розвивати найбільше цінні свої сторони. Тому у розумінні індивідуально-психологічних особливостей, стимулюванні свідомої роботи з самовдосконалення, знаходження можливостей правильної самоосвітньої навчальної роботи дають дослідження у процесі моніторингу
Основні завдання моніторингу: вивчення реальних навчальних можливостей учнів вивчення рівня сформованості самоосвітніх умінь учніввстановлення дидактичних причин невідповідності рівня навчальних досягнень потенційним можливостям учнівформування у школярів ставлення до навчаннястворення програмно-методичного забезпечення процесу формування самоосвітніх умінь учніввиявлення ступеня задоволеності учнями самоосвітнім процесом.
«Технології завтрашнього дня, потребують не мільйонів поверхово начитаних людей, готових працювати в унісон на безкінечних монотонних роботах, не людей, котрі виконують накази, не зморгнувши оком, усвідомлюючи, «що ціна хліба – це механічне підкорення владі», але людей, котрі можуть приймати критичні рішення, котрі можуть знаходити свій шлях у новому оточенні, котрі достатньо швидко встановлюють нові стосунки у реальності, що швидко змінюється». О. Тоффлер
Висновок За період шкільного життя учень має навчитися: Самостійно здобувати необхідні знання, уміло застосовувати на практиці для розв`язання різноманітних навчальних проблем. Бачити труднощі й знаходити шляхи їх раціонального подолання. Чітко усвідомлювати, де і яким чином теоретичні знання можуть бути використаніГрамотно працювати з інформаційними джерелами. Творчо мислити, самостійно працювати над розвитком свого інтелекту.
Результат: Провідні риси – працелюбність, потреба доводити розпочату справу до кінця, наполегливість (квадрат)Провідні риси – допитливість, цікавість, жвавий інтерес до всього, що відбувається, сміливість (прямокутник)Найдоброзичливіша з п'яти фігур. Висока чутливість, здатність співчувати, емоційно відгукуватись (коло)Символізує лідерство. Найхарактернішою особливістю є сила, енергія, нестримність (трикутник)Символізує творчість. Зигзагам подобається створювати щось нове, оригінальне (зигзаг)
Рішення педагогічної ради: Педагогічному колективу: Здійснювати компетентнісно-орієнтований підхід у навчально-виховному процесі до учнів , враховувати їх індивідуальні відмінності і можливості , впливати на формування професійної компетентності, освіченості особистості, забезпечувати підготовку до професійної діяльності в умовах сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.2. Спрямовувати свою діяльність на використання сучасних освітніх технологій у навчально-виховному процесі.
Рішення педагогічної ради:3. Допомагати випускникові орієнтуватися в сучасному суспільстві, формувати в нього здатність швидко реагувати на запити часу.4. Творчу діяльність учнів організовувати таким чином, щоб навчання сприяло максимальному розвитку їхнього мислення, пізнавальних здібностей, самостійності, науковому пошуку.5. Забезпечити наступність в упровадженні компетентнісного підходу на всіх ступенях навчання.6. Здійснювати перехід на новий зміст освіти та нову парадигму в освіті: безперервна освіта протягом життя.