Мета уроку:
навчальна: ознайомити учнів зі зразком малої прози О. Довженка — оповіданням «Ніч перед боєм»; визначати роль образів-персонажів у розкритті ідейного змісту твору та авторської позиції;
розвивальна: розвивати вміння учнів сприймати й осмислювати художній твір, логічне мислення, зв'язне мовлення, виявляти основні проблеми, порушені в оповіданні;
виховна: виховувати почуття патріотизму, самовідданості, вміння знаходити потрібні слова для переконання.Тема: «Перемагають горді, а не жалісливі!» Образи діда Платона та діда Савки – представників українського трудового народу.
( за твором Олександра Довженка «Ніч перед боєм»)
Мета:
навчальна: ознайомити учнів зі зразком малої прози О. Довженка — оповіданням «Ніч перед боєм»; визначати роль образів-персонажів у розкритті ідейного змісту твору та авторської позиції;
розвивальна: розвивати вміння учнів сприймати й осмислювати художній твір, логічне мислення, зв’язне мовлення, виявляти основні проблеми, порушені в оповіданні;
виховна: виховувати почуття патріотизму, самовідданості, вміння знаходити потрібні слова для переконання.
Теорія літератури: оповідання (повторення).
Обладнання: текст оповідання «Ніч перед боєм», портрет Олександра Довженка, картки програмового контролю.
Тип уроку: урок роботи над змістом художнього твору.
Хід уроку:
І. Етап орієнтації. Залучення до співпраці.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь, уявлень та чуттєвого досвіду .
Робота з картками програмового контролю
Картка програмового контролю №1
Картка програмового контролю №2
1.У якій родині народився Олександр Довженко? (у селянській)
2. Що пов’язує Довженка з Миколою Гоголем? ( напередодні Другої Світової
війни Довженко працював над сценарієм повісті М.Гоголя “Тарас Бульба”)
3. З яким відомим письменником працював Довженко на кіностудії в
Одесі? (з Юрієм Яновським)
4. Продовжіть інформаційне гроно.
Олександр Довженко - український письменник…( художник,
кінорежисер, кінодраматург, класик світового кінематографу, дипломат)
5. Який фільм кінорежисер повіз показувати в Європу? («Земля»)
6. Де поховано Олександра Довженка? ( У Москві на Новодівичому кладовищі)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Вступне слово вчителя
- Надзвичайно важким випробуванням для Олександра Довженка, як і для всіх українців, став період Другої Світової війни (1941-1945 р.р.). У липні 1941 року він з дружиною евакуюється до Уфи, а потім до Ашхабада, куди було переміщено Київську кіностудію. Олександр Петрович наполегливо проситься на фронт. У лютому 1942 року його відправляють на Південно-Західний фронт журналістом. Довженко пише статті, оповідання, листівки, нариси.(презентація «Щоб зворушити, треба бути зворушеним»)
Олександр Довженко вразив своїм умінням зворушити серця воїнів та людей, які працювали задля перемоги в тилу. Чимало страшних воєнних картин лягло в основу творів письменника. Зокрема, на основі реальних подій написане й оповідання «Ніч перед боєм». Головні герої якого - дід Платон Півторак та дід Савка- ціною власного життя топлять у Десні човен з ворогами.
Оповідання з’явилося в серпні 1942 року в газеті «Червона зірка» і було опубліковано вісімнадцять разів дванадцятьома мовами.
ІV. Репродуктивно-евристична робота над змістом твору
*Який жанр художньої літератури називається оповіданням?
* Хто головні герої твору?
* Ким був Петро Колодуб у мирний час?
* Чи вразив вас факт, про який ідеться у оповіданні?
* Назвіть прізвища героїв твору. (Сокіл, Троянда, Колодуб, Дробот). Які асоціації вони у вас викликають? (рослинний та тваринний світ).
* Чому, на вашу думку, автор вибирає саме такі прізвища? (природа – мир)
* Чи лишився слід у серцях воїнів від зустрічі з рибалками-перевізниками?
2. Складіть антитезу війна-мир, використавши уривки з оповідання (додаток1)
3. Портретна галерея (додаток 2)
Виберіть з поданого ряду портрет діда Платона та діда Савки. Підтвердіть свій вибір рядками з твору
4. Робота в групах. Словесний ряд переконань.
Виберіть із тексту слова та словосполучення, за допомогою яких автор висловлює ставлення діда Платона (група 1) та діда Савки ( група 2) до відступу радянських військ та результат словесних переконань (група 3).
Очікувані відповіді групи1
Дід Платон
*Тікаєте, бісові сини?
* Чого вони так тієї смерті бояться?
* Треба перевезти, нехай вже тікають.
* Раз уже війна, так її нічого боятися. Уже якщо судилася вона кому, то не втечеш
од неї нікуди.
* А це — казна-що, не люди.
*Не вміли шануватися, так уж повезем, тікайте, чорт вашу душу бери…
* Страшний суд, чи що, починається?
* Коли б оце Левко із своїм полком та був тут, той би не одступив, ні. Той би цього човна повернув назад, та по шиях, по шиях!
* Шутка сказать, скільки землі доведеться одбирати назад. А це ж усе кров!
* Балакай. Не вміли битися.
* ..коли цілиш у ворога, возненавидь ціль.
* Еге, а вмирать боїтеся. Значить, нема у вас живої ненависті. Нема!
* А ви все думаєте та все страдаєте. А страдати ніколи!
* А ти прикуй себе од страху ланцюгом до кулемета та й клади ворога мовчки до
смерті.
*Ти собі подумай, Савко, як оце народу дивитися на отаке паскудство.
*Людська душа молодецька сильніша за всяку танкетку! Була, єсть і буде!
*А воїну треба напитися зараз кріпкої ненависті до ворога та презирства до смерті.
* Жаль підточує людину, мов та шашіль.
* Перемагають горді, а не жалісливі!
*Спустіють, мабуть, і річки, і все на світі.
Очікувані відповіді групи 2
Дід Савка
*Одежа ось нова, і торбочки, і ремні, еге, і самі ось молоді, а звертаєте неначе не туди, га?!
*…кому на війні судилося вмерти, так не викрутишся, ніякий човен тебе не врятує.
* А ці думають урятуватися, а воно, мабуть, вийде на те, що харкатимуть кров'ю довго... Це ж усе доведеться забирать назад!
* А де ваша ненависть?
* О, вже розпинаються нервені душі. Накликають німця. А нема того, щоб тихо посидіти!
*Скільки літ їх учили, ти подумай, Платоне. А вони тікають.
*Стійте тікать! Чим же далі ви тікаєте, тим більше крові проллється! Та не тільки вашої, солдатської, а й материнської, й дитячої крові.
Очікувані відповіді групи 3
Дія словесних переконань рибалок на свідомість капітана Колодуба:
*…дід-рибалка перевернув мені тоді всю душу;
* …діди, мов добрі річні духи;
*…вони були сміливі, діди оті, сердиті і не боялися смерті;
* Мені здалося, що мене перевозять на той світ. Сором, і розпач, і невимовний
жаль, і безліч інших гострих почувань.
*Він продовжував з Савкою свою розмову, образливу і гірку для нас.
*Я дивився на діда Платона і з насолодою слухав кожне його слово. Дід вірив у нашу перемогу. Він був для мене живим грізним голосом нашого мужнього народу.
*Я не витримав далі дідових розмов, — так важко було мені його слухати. В цю мить він здався мені жорстоким і несправедливим дідом.
*Це була його правда. Він стояв на кормі з веслом, суворий і красивий, і дивився
вперед поверх нас.
*Я вийшов із човна на берег абсолютно спустошений і разом з тим якийсь неначе зовсім інший, новий.
*Я неначе втопив у Десні і свій жаль, і тугу, і розпач відступу.
* Нестерпний огонь пропік мене наскрізь.
* Спасибі йому…
* Правдо, чом же ти часом така гірка та солона!
* Простіть нас, що не доглянули вашу старість!
* По сухому темному його лицю текли сльози і падали в Десну.
*А все ж таки нічого в світі я б так не хотів, як після війни поїхати на Десну до діда Платона.
* І поклонитися діду Платону в ноги за науку.
Загальний вплив розповіді Колодуба на бійців (колективна робота)
5.Евристична бесіда
- Чому автор взяв простих людей для відтворення героїчного вчинку? (образи дідів – уособлення краси та величі українського народу)
- Яка тема оповідання «Ніч перед боєм»? ( це твір про любов до рідного краю, вміння виконувати власний обов’язок перед Батьківщиною та про науку ненависті до ворогів)
- Які образи твору викликають у вас симпатію? Чому?
- Чи передбачувана для вас була смерть рибалок-перевізників?
- Які моральні уроки засвоїли ви після вивчення цього твору?
VI. Підбиття підсумків уроку
Саме вам, діти, через роки, десятиліття слід нести пам’ять про страшну війну, яка принесла горе майже в кожну домівку, саме ви не повинні забувати тих, хто захищав нашу Батьківщину від фашистської навали. Тих сивочолих ветеранів, у яких до цієї пори не загоїлися рани. Берегти спогади про тих, хто недолюбив, у кого так і не здійснилися мрії, хто поліг у боях, визволяючи міста і села України, хто свідомо зробив крок на зустріч зі смертю, аби ви жили у мирній Україні. Цих років не померкне слава! Ми присягаємося вам:”Ніхто не забутий, ніщо не забуте…”
VII. Рефлексія
Я знаю історію написання оповідання”Ніч перед боєм”
Я вмію здійснювати ідейно – художній аналіз твору.
Я можу будувати зв’язне висловлювання щодо характеристики образів.
Я вмію користуватися додатковими джерелами у ході підготовки до уроку, робити презентацію, вдумливо переглядати кінофільм.
VIII. Інструктаж домашнього завдання
Виписати з оповідання крилаті вислови, які містять народні погляди на життя.
Використані джерела:
Олександр Довженко «Ніч перед боєм» http://www.chtyvo.org.ua/
Олександр Довженко. Біографія, життєвий і творчий шлях. http://narodna-osvita.com.ua
Відеоряд на основі фільму «Битва за нашу Советскую Украину» https://www.youtube.com/watch?v=GjEx15WR
Додаток 1
до завдання «Антитеза»
В і й н а |
М и р |
За лозами темні ліси, а над річкою і над лісами вечірнє небо, якого я ніколи таким ще не бачив. |
Тиха широка Десна |
Хмара була важка, темно-темно-синя, внизу зовсім чорна. |
Над річкою і над лісами вечірнє небо. |
Величні німі зловісні блискавиці горобиної ночі палахкотіли. |
Чистий піщаний виступ |
…сором, і розпач, і невимовний жаль… |
|
…і ми, розгублені в ньому, малесенькі, як річні піщинки. |
|
Природа була ніби в змові з подіями і попереджала нас своїми грізними знаками. |
|
вогненний знак прожектора |
|
… попід хмарою носилися ракети, мов змії. |
|
Прогриміли постріли важких німецьких гармат. …пролетіли перелякані качки. |
|
гриміли гармати |
|
…далекобійний снаряд упав коло нас у Десну і підніс угору великий водяний стовп |
Додаток 2
до завдання «Портретна галерея»
Прогнозовані відповіді: Платон Півторак
« суворий і красивий»
Іван Нечуй-Левицький
Микола Угодник Дід Савка : «Він був маленький, з
підстриженою борідкою. Був
він сильно схожий на святого
Миколу-угодника»
Юрій Татаренко Михайло Павлик
1