Тема. Означення, додаток і обставини
як другорядні члени речення (повторення) Мета:
•узагальнити й систематизувати знання з розділу «Другорядні члени речення»;
•сформувати цілісну систему особистих знань з теми;
•розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання
ОНВК № 49 Урок №2 Тема. Означення, додаток і обставини як другорядні члени речення (повторення) Мета: узагальнити й систематизувати знання з розділу «Другорядні члени речення»; сформувати цілісну систему особистих знань з теми; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання
• Гра «Хто швидше?» Прочитати речення. Виписати з них словосполучення, до складу яких входять означення. Вказати вид означення за способом вираження (узгоджене чи неузгоджене). Визначити спосіб їх морфологічного вираження. Реве та стогне Дніпр широкий Сердитий вітер завива, Додолу верби гне високі, Горами хвилю підійма. («Причинна») Умивай же біле личко Дрібними сльозами, Бо вернулись москалики Іншими шляхами. («Катерина») І цвіт королевий Схилив свою головоньку Червоно-рожеву До білого пониклого Личенька Лілеї. («Лілея») …Принесла Води погожої з криниці, І молоко, і сир козлиці Їм на вечерю подала. («Марія»)
• Творче моделювання Змоделювати речення, вставляючи потрібні за змістом речення з довідки. Виділити означення,визначити їх вид. І досі сниться : під горою, Між вербами та над водою, … хаточка. Сидить Неначе й досі … дід Коло хатиночки і бавить … та … … … внуча. («І досі сниться…») Довідка: біленька, сивий, хорошеє, кучеряве, своє, маленькеє.
Прямі додатки Непрямі додатки • Вітре буйний,вітре буйний! Ти з морем говориш, – Збуди його, заграй ти з ним, Спитай синє море… («Думка») Вичуняла Катерина, Одсуне кватирку, Поглядає на улицю, Колише дитинку. («Катерина») За карії оченята, За чорнії брови Серце рвалось,сміялося, Виливало мову… («Думи мої») Журбою Не накличу собі долі, Коли так не маю. («Думи мої») Вибірково-розподільна робота Виписати словосполучення з прямими і непрямими додатками. Заповнити таблицю. Повий мою головоньку, Росою умий І вітами широкими Од сонця закрий. («В казематі») Дівчаточка на музиках У червоних черевиках,- Я світом нуджу, Без розкоші, без любові Зношу свої чорні брови, У наймах зношу! («Якби мені черевики») … Не зри! Сльозу пророчую утри! Заквітчай голову дівочу Лілеями та тим рясним Червоним маком. («Марія»)
ОНВК № 49 •Робота з сигнальними картками Червоний колір – прямий додаток. Чорний – непрямий додаток. Прочитайте знову тую славу. Та читайте од слова до слова. Так от як кров свою лили батьки і вам, синам, передали свої кайдани. Доборолась Україна до самого краю. Гірше ляха свої діти її розпинають. Праведную кров із ребер точать. Побачите живу славу дідів своїх. Я ридаю. Як згадаю діла незабуті дідів наших. Обніміте ж, брати мої, найменшого брата.
ОНВК № 49 • Групова робота Об’єднатися у три команди. Перша виконує завдання на картці №1, друга - №2, третя - №3 (картки із завданнями). Картка №1 Виписати з «Кобзаря» по 2 речення з прямим і непрямим додатком. Картка №2 Виписати з «Кобзаря» по 2 речення з узгодженим і неузгодженим означенням. Картка №3 Виписати з «Кобзаря» 4 речення з обставинами. • Творча робота «Асоціації» Використовуючи означення, розповісти про Т.Шевченка.