Перевірка мовних, мовленнєвих і читацьких компетентностей. Списування.
1.Прочитай текст.
Аїр ( татарське зілля )
(Легенда)
Було це давно, коли на нашу землю часто нападали люті вороги.
Біля одного селища під лісом било ( дж, ж )… ерело з цілющою водою. Перехожі тамували спрагу, решта води в ( Д. д )…ніпро – ріку спливала. Дбали люди про ( дж, ж )..ерело. А воно, кажуть,навіть говорити вміло людською мовою. Замулять його в (е, и )…сняні або дощові води, засиплють глиною чи камі ( нн,н ) ям, (дж,ж)…ерело й заговорить до перехожого чоловіка: -Змилуйся, добра людино, вичисти мене. І перехожі прислухалися до його голосу. ( З, С ) …пускали в ( дж, ж )..ерелі воду, чистили дно і стіни від намулу. І знову пили його цілю ( шч,щ )…у воду. |
І було так доти, доки з півдня хмари татар і турків не насунули на Україну.
Ото прийде, було, татарин до джерела, припаде до води цілющої спраглими вустами. А джерело йому мову відбирало.
Тоді й почали татари якесь коріння з собою возити,що аїром у них називалося. Нібито те коріння водойми очищає. Де розкидають його, воно зеленню проростає. Уважали вони , що лиш у тих місцях, де аїр виростав,можна воду пити і коней напувати,не ризикуючи нічим.
Накидали вороги того коріння і довкола джерела з цілющою водою.
Минув час. Тікали татарські орди різними дорогами на південь, порятунку шукали. Ізнову не обминули того джерела, бо довелося вибиратися тією самою дорогою.
Нагнувся котрийсь татарин до джерела водиці напитися. А воно йому:
-Не напою тебе,бо багато страшного лиха ти мені й народові нашому заподіяв.
І розлилося на всі чотири сторони, утворивши грузьке болото. І чим далі тягнулися до води татари, тим далі вело їх джерело в непрохідне трясовиння. Засмоктала їх багнюка.
Тож і назвали тоді люди ту зелену й пахучу рослину,з довгим, як шабля, листям, татарським зіллям. Так вона називається й донині.
(280 слів )
2.Спиши виділену частину тексту.
3.Визнач тип тексту.
а) розповідь;
б) опис;
в) міркування;
4.Що зробили люди із джерелом?
5.Яке коріння почали возити із собою татари?
6.Де накидали вороги коріння?
7.Склади до тексту план.
План:
1. _____________________________________
2. _____________________________________
3. _____________________________________
4. _____________________________________
8.Спиши виділене речення і підкресли граматичну основу.
9.Випиши друге речення. Встанови зв’язок слів.