Тема уроку. Перпендикулярні площини. Ознака перпендикулярності площин.
Мета уроку: формування поняття перпендикулярності площин. Вивчення ознаки перпендикулярності площин.
Обладнання: стереометричний набір, моделі куба і прямокутного паралелепіпеда.
1. Перевірити виконання задач № 49, 50 за записами, зробленими до початку уроку на дошці.
Нехай ABα; А α, d α; АВ = b, AC d, AC = a (рис. 214). За теоремою про три перпендикуляри ВС d , отже, ВС — відстань від точки В до прямої d. Із ΔАВС ВС = = .
Відповідь. .
Нехай FBQD — квадрат (рис. 215). Оскільки точка А рівновіддалена від сторін квадрата, то основа перпендикуляра АО точка О (АО(АВС)) є центром кола, вписаного в квадрат FBCD, тобто точка О — точка перетину діагоналей квадрата. Проведемо ОМCD, тоді AMCD, AM = a. FC = BD = d.
Із ΔFCD FD = FC · cos45° = d · = . Тоді ОМ = FD = .
Із ΔАОМ AO = = = .
Відповідь. .
2. Самостійна робота.
Варіант 1
Периметр правильного трикутника дорівнює 36 см, а відстані від деякої точки до кожної із сторін трикутника — 10 см. Знайти відстань від цієї точки до площини трикутника.
Варіант 2
Площа правильного трикутника дорівнює 108 см2. Точка віддалена від площини трикутника на 8 см і рівновіддалена від його сторін. Знайти відстані від цієї точки до сторін трикутника.
Варіант З
Сторони трикутника дорівнюють 13, 14 і 15 см. Точка простору віддалена від кожної сторони цього трикутника на 5 см. Знайти відстань від цієї точки до площини трикутника.
Сторони трикутника дорівнюють 36, 25 і 29 см. Відстань від деякої точки до площини трикутника дорівнює 15 см. Відстані від цієї точки до сторін трикутника рівні. Знайдіть ці відстані.
Відповідь. Варіант 1. 8 см. Варіант 2. 10 см. Варіант 3.3см. Варіант 4.17 см.
II. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Дві площини, що перетинаються, називаються перпендикулярними, якщо третя площина, проведена перпендикулярно до лінії перетину цих площин, перетинає їх по перпендикулярних прямих. На рис. 216 α β, бо площини α і β перетинаються по прямій с, площина γ, перпендикулярна до с, перетинає α і β по прямих а і b, які перпендикулярні.
Означення перпендикулярності площин не залежить від вибору площини γ. Дійсно, візьмемо іншу площину γ1, перпендикулярну до прямої с (рис. 217).
Оскільки с γ та прямі a і b лежать у площині γ і перетинаються в точці А, то с а, с b (за означенням перпендикулярності прямої і площини).
Аналогічно с а1, с b1. Крім того, а і а1b, b і b1 лежать відповідно в площинах α і β. Отже, а || а1 і b || b1. Оскільки а b , а || a1 і b || b1, то а1 b1 (теорема 3.1).
1. Наведіть приклади моделей перпендикулярних площин із оточення.
2. Покажіть на моделі прямокутного паралелепіпеда перпендикулярні грані (площини).
3. Дано зображення куба ABCDA1B1C1D1. Укажіть площини, які перпендикулярні до площини:
а) АВС; б) ADC1; в) АСС1.
4. На двох перпендикулярних площинах вибрали по прямій. Чи може статися, що ці прямі:
а) паралельні; б) перетинаються; в) мимобіжні?
Відповідь проілюструйте прикладами з оточення.
5. Задача № 59 (1, 3, 5) із підручника (с. 39).
Ознака перпендикулярності площин
Доведення ознаки перпендикулярності двох площин провести, як це зроблено в підручнику (§ 3, п. 20, теорема 3.6).
Подамо зразок запису теореми 3.6 на дошці і в зошитах.
Теорема.
Дано: а, b, b α, β, b β.
Довести: α β(рис. 218).
Нехай α і β перетинаються по прямій с, а пряма c перетинається з b в точці А. Через точку А в площині α проведемо пряму а, а с. Через а і b проведемо площину γ, с а, с b, отже, γ с. Оскільки а b, то α β .
Розв'язування задач,
1. Як на практиці встановити, чи перпендикулярна площина стіни до площини підлоги?
2. ABCD — квадрат, MD(АВС) (рис. 219). Доведіть, що:
а) (MAD) (MCD); б) (MBC) (MCD).
3. У трикутнику АВС <C = 90°; PB (ABC) (рис. 220). Доведіть, що (РАС) (РВС).
4. Задача № 54 із підручника (с. 38).
5. Чи правильні твердження:
а) через точку, взяту поза площиною, можна провести площину, перпендикулярну до цієї площини, і притому тільки одну;
б) якщо площина перпендикулярна до даної площини, то вона перпендикулярна і до довільної прямої, паралельної цій площині?
6. Задача № 55 із підручника (с. 38).
7. Задача № 61 із підручника (с. 39).
III. Домашнє завдання
§ 3, п. 20; контрольні запитання № 11, 12;
задачі № 59 (2; 4; 6), 60 (с. 39).
IV. Підведення підсумку уроку
Запитання до класу
1) Які площини називаються перпендикулярними?
2) Сформулюйте ознаку перпендикулярності площин.
3) Дано куб ABCDA1B1C1D1. Враховуючи, що ребра куба, які виходять з однієї вершини, попарно перпендикулярні, укажіть серед наведених тверджень правильні:
а) площини АD1С і AD1D перпендикулярні;
б) площини AD1C і CDD1 перпендикулярні;
в) площини AD1C і ADC перпендикулярні;
г) площини ADD1 і ADC перпендикулярні.
4) Дано дві перпендикулярні площини α і β та пряму с, яка перпендикулярна до площини α. Укажіть, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні:
а) пряма с обов'язково належить площині β;
б) пряма с може бути паралельною площині β;
в) якщо пряма с, належить площині β, то вона паралельна лінії перетину площин α і β;
г) будь-яка площина, яка містить пряму с, перпендикулярна до площини α.