Конспект уроку розвитку звязного мовлення зорієнтований для учнів 2 клас, де розкриті методи та прийоми, які допоможуть дітям спостерігати і бачити красу навколишньої природи, описувати весняну квітку, послідовно формувати думки і поєднувати їх у зв'язному мовленні .
Тема. Перші весняні квіти. Підсніжник. Складання розповіді з елементами опису.
Мета: вчити спостерігати і бачити красу навколишньої природи, описувати весняну квітку, послідовно формувати думки і поєднувати їх у зв’язному мовленні, збагачувати словниковий запас; розвивати образність мислення, уяву, фантазію; виховувати любов і бережне ставлення до природи.
Обладнання: ілюстрації підсніжника, проліска, сон-трави, мати-й-мачухи, запис твору П.І.Чайковського “Пори року. Весна”.
Хід уроку
І. Організація класу
Психологічний настрій учнів на урок
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Відгадування загадки
- Зійшли сніги,
Шумить вода,
Весна вже квіти викида,
Буяє травка молода,
Все мертве оживає.
Коли, діти, це буває?
/Навесні/
2. Робота над віршем «Весняні квіти»
– Уважно послухайте вірш і скажіть, які квіти першими з’являються навесні?
Весняні квіти
Весна-чарівниця,
Неначе цариця,
Наказ свій послала,
Щоб краса встала.
І проліски, й травка,
Зелена муравка,
І кульбаба рясна,
Й фіалочка ясна.
Всі квіти весняні,
Веселі, кохані,
З-під листя виходять,
Голівки підводять
Од сну зимового
До сонця ясного!
Ті квіти дрібненькі,
Мов дітки маленькі,
Розбіглись у гаю:
Я їх позбираю
В пучечок докупки –
Для мами-голубки.
3. Розгляд ілюстрацій
Послухавши вірш В.Бичка “Підсніжник”, спробуйте розпізнати малюнки підсніжника і проліска.
(Вірш читає підготовлена учениця. Звучить запис твору П.І. Чайковського “Пори року. Весна”)
У проміннях сонця ніжних,
край веселого струмка,
білий, росяний підсніжник
раптом блиснув з-під сніжка...
Отакий малий неначе,
ледь прокинувся від сну,
тихий-тихий, а одначе
він привів до нас весну!
От йому вже й друзів треба –
і гляди, під берестком,
мов на землю впало небо –
сині проліски кругом.
4. Розповідь учителя
Рослини, які зацвітають першими, називаються ранньоквітучими. До них належать: сон-трава, мати-й-мачуха, підсніжник, пролісок.
5. Слухання легенди Підсніжник звичайний.
Колись давно у світі тривала довга-довга зима. Сніг товстою ковдрою вкривав землю. Дуже холодно було людям. Вони із нетерпінням чекали приходу весни. Щоб зігріти людей надією на кращі часи, кілька сніжинок перетворились на тендітні і ласкаві квіти – підсніжники, які відтоді стали провісниками тепла, символом сподівань на краще майбутнє, квітами надії.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
1. Бесіда за питаннями
Помилуйтесь підсніжниками, що знаходяться у вазі на столі.
2. Словникова робота
Сповіщають про прихід весни, провісники тепла, квіти надії, ніжні, схожі на біленькі дзвіночки, білосніжні, яскраво-зелене стебельце, вузькі і прямі зелені листочки, тендітні пелюстки.
ІV. Колективне складання розповіді
1.Складання плану
2. Усне складання розповідей
3. Запис текстів
4. Зачитування творів, визначення кращого
V. Підсумок
1. Інтерактивна вправа “Мікрофон”
2. Вмійте любити природу
В полі, у лісі, над яром –
квіти, дерева і трави...
Цвіту не вирви задаром,
гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
шлях і стежиночку в гаї.
Все то окрасою буде
нашого рідного краю. /П. Сиченко/