Ознайомити учнів із властивістю іменників змінюватись за питаннями, зв'язуватись з іншими словами в реченні за допомогою закінчень та прийменників; розвивати вміння зіставляти, узагальнювати, змінювати іменники за запитаннями; виховувати шанобливе ставлення до хліба, акуратність, старанність наполегливість.
Тема. Змінювання іменників за питаннями. Прийменники і закінчення як засоби вираження зв'язку між словами в реченні. Роль прийменників у реченні.
Мета: ознайомити учнів із властивістю іменників змінюватись за питаннями, зв’язуватись з іншими словами в реченні за допомогою закінчень та прийменників; розвивати вміння зіставляти, узагальнювати, змінювати іменники за запитаннями; виховувати шанобливе ставлення до хліба, акуратність, старанність наполегливість.
Обладнання: презентація, наочні матеріали.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1.Перевірка готовності до уроку.
II.Актуалізація опорних знань.
1.Бліц-опитування «Мікрофон».
-Що таке іменник?
-Які бувають іменники? (істоти і неістоти)
-На які дві групи поділяються? ( власні та загальні)
-Іменники який мають рід?( ч.р., ж.р., с.р.)
-Іменника ч.р., ж.р., с.р., які можна підібрати слова?
-Які два числа мають іменники? (одн.і мн.)
-Як змінюються іменники?
-Як визначити число іменника?
3.Калігріфічна хвилинка.
Кк
квітка
4.Гра «Третій зайвий».
Світ, літо, день. (Літо — с. р.)
Гай, море, село. (Гай — ч. р.)
Людина, пшениця, міст. (Міст — ч. р.)
Олень, борсук, стіл. (Стіл — неістота.)
Ягода, білка, березень. (Білка — істота.)
Текст, театр, Івась. (Івась — власна назва.)
Марія, суниця, Десна. (Суниця — загальна назва.)
5. Гра «Добери іменник».
білка -білки село - села
казки - казка весло - весла
зайці - заєць снігурі - снігур
стежка – стежки гілки - гілка
верба – верби книжки - книжка
ялинки - ялинка рушник - рушник
III.Вивчення нового матеріалу.
1.Робота над вправою 73.
-Прочитайте вірш. Знайдіть іменники, які вжиті разом з прийменниками. Спробуйте прочитати вірш без них.
2.Робота над правилом.
-Прочитайте правило.
-Так за допомогою чого зв’язуються іменники з іншими словами.
3.Робота над вправою 74.
-Спишіть вправу.
-Знайдіть слова, з якими зв’язані виділені іменники.
-А тепер за зразком нам потрібно зробити розбір слова «гілка».
-Гілка - іменник, загальна назва, назва неістоти, ж. p., одн., зв’язане зі словом зрослася, другорядний член речення.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1.Робота над вправою 72.
-Прочитайте текст в цій вправі.
-Ваше завдання знайти іменник, слово від якого воно залежить, поставити запитання і визначити рід.
-Виглянуло (після чого?) після дощу, виглянула (з-за чого?) з-за хмар, виглянуло (що?) сонце, перевис (над чим?) над рікою.
2.Виконання вправи 75.
- Вам потрібно списати, вставляючи пропущені букви.
- Ви читаєте книжки?
- Про що ти з неї довідався?
- Чим вона тобі сподобалася?
IV. Підсумок уроку.
1.Підсумкова бесіда.
-За чим можуть змінюватися іменники (за числами, запитаннями)
-Які питання ставимо до істот (неістот)?
-Зв’язуючись з іншими словами, на які питання відповідають іменники назви істот (неістот).
-Яку роль виконують прийменники в реченні?
2.Домашнє завдання.
-Впр .76, ст.35.